În România, statul la coadă este normalitate. Dacă trebuie să plătești ceva sau ai nevoie de un loc de parcare, o autorizație, un atestat fiscal, o adeverință, pierzi în medie jumătate de zi, fiind plimbat de la un ghișeu la altul. Totuși, sunt și orașe care în ultimii ani au investit masiv în digitalizarea administrației locale și au adus-o în secolul în care trăim.

SibiuFoto: Arhiva personala

Un astfel de exemplu este Sibiul. Plata taxelor și impozitelor se poate face online, la fel și plata parcărilor din centrul orașului și a parcărilor de reședință, tot online se poate obține certificatul fiscal, rezervarea terenului de fotbal, programarea căsătoriei și depunerea documentelor necesare pentru emiterea buletinelor.

Primăria are și o aplicație în care cetățenii pot semna nereguli din oraș.

Instituția a accesat și 3,3 milioane lei din fonduri europene pentru a putea da avize, autorizații și documente din arhivă online.

Platforma E-administrație, disponibilă pe www.sibiu.ro, a fost înființată în 2011, fiind prima de acest gen aparținând unei primării din România.

Prin intermediul său, sibienii pot face următoarele operațiuni, potrivit informațiilor furnizate de Primărie:

  • Plata taxelor și impozitelor locale în format electronic, inclusiv plata XPress care nu necesită crearea unui cont și face plata foarte ușoară prin utilizarea codului de bare de pe deciziile de impunere primite acasă.
  • Formularul online pentru certificatul fiscal, plata taxei pentru acesta și emiterea sa electronică.
  • Completarea online a documentelor pentru abonamentele de parcare și ocuparea domeniului public, precum și plata electronică, direct pe platformă.
  • Depunerea de petiții și înscrieri în audiență la conducerea Primăriei.
  • Formulare online, informații referitoare la acte necesare, hotărâri ale Consiliului Local.

Tot pe portalul www.sibiu.ro se pot face programări online pentru:

  • Depunerea documentelor pentru cartea de identitate.
  • Programarea pentru înregistrarea nou născuților.
  • Programarea pentru oficierea căsătoriei în zilele de sâmbătă, când solicitările sunt foarte numeroase și este necesară ordonarea înscrierii pentru a evita eventuale neplăceri tinerilor.
  • Programarea pentru transcrierea diverselor documente de identificare: Transcrierea certificatelor/extraselor de stare civilă ale persoanelor care au redobândit cetățenia română și nu au avut niciodată domiciliul în România.
  • Transcrierea certificatelor/extraselor de stare civilă din străinătate ale cetățenilor români cu domiciliul în Sibiu și alte proceduri speciale pentru depunerea actelor în vederea înmatriculării și radierii autovehiculului propriu pentru a evita aglomerația de la ghișee.
  • Rezervarea terenului secundar al Stadionului Municipal cât și plata electronică pentru acest serviciu.

Aplicații gratuite

SIBIU CITY APP este disponibilă din 2013. Aceasta oferă informații despre obiectivele de interes turistic ale Sibiului, evenimente culturale, restaurante, hoteluri, baruri, trasee de transport public și parcări. În aplicație veți găsi un modul de RAPORTĂRI INCIDENTE care poate fi utilizat de sibieni pentru a sesiza administrația cu privire la salubrizarea orașului, starea străzilor, defecțiuni ale iluminatului public, etc.

PARCARE SIBIU este disponibilă din decembrie 2018. Prin aceasta sibienii și oaspeții orașului pot achita taxa de parcare sau pot solicita un abonament de parcare electronic. Aplicația oferă posibilitatea de a plăti prin card bancar, prin SMS (direct din aplicație) și prin credit preplătit care poate fi încărcat de utilizator, din aplicație, cu card bancar.

ZOO SIBIU a pus la dispoziția vizitatorilor începând din iulie 2016 o aplicație mobilă gratuită, un ghid virtual al celei mai vechi grădini zoologice din țară, care folosește tehnologia beacon pentru a oferi vizitatorilor informații despre animale atunci când se apropie de adăposturile lor.

TEATRUL GONG SIBIU – aplicația electronică pentru Teatrul pentru copii și tineret Gong.

Primăria Sibiu a accesat pe actualul exercițiu finaciar circa 3,37 milioane lei din fonduri europene nerambursabile pentru proiectul SALT - Sibiu: Administrație de calitate, Accesibilă Locuitorilor prin Tehnologie”, un proiect care va permite depunerea de documente în format electronic, automatizarea proceselor, eliberare online de certificate, avize, acorduri și diverse autorizații. Va fi cumpărat un terminal self-service pentru depunerea de documente 24/24. Documentele din arhivele de la Urbanism și de la Direcția Fiscală și Direcția Tehnic vor fi digitalizate, astfel încât eliberarea de documente din arhivă să fie mai rapidă. Nu în ultimul rând, va fi diversificat, extins și îmbunătățit sistemul de plată pentru serviciile primăriei.

“Serviciile Primăriei Sibiu trebuie să se apropie de cetățean și din acest motiv am implementat mai multe aplicații electronice care să simplifice această relație și să facă serviciile publice mai accesibile. Continuăm acest demers cu proiectul SALT Sibiu aflat în desfășurare, prin care vom crea o platformă unitară pentru plata tuturor serviciilor prestate de administrație, o arhivă electronică pentru accesul la documentele deja emise și un terminal self-service pentru simplificarea depunerii documentelor de către cetățeni”, a declarat Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu, citată într-un comunicat emis de Primăria Sibiu miercuri.