La orele de vârf, o bună parte din aglomerația din trafic este generată de părinții care își duc copiii la creșă, grădiniță sau școală. Pornind de la acest fapt, Primăria Cluj-Napoca a demarat în 2018 un proiect pilot pentru transportul elevilor cu autobuze școlare. Inițial, au fost implicate doar două școli, autobuzele având 5 trasee, însă din luna iunie 2019 a fost extins la 7 școli și 12 trasee, pentru a acoperi cât mai mult din oraș. În prezent, 2.200 de elevi s-au înscris în program, iar reprezentanții Primăriei Cluj estimează că la orele de vârf sunt cu 800 de mașini mai puțin în trafic.

Autobuze școlare Cluj 2Foto: Primaria Cluj-Napoca

Primăria Capitalei va implementa un proiect asemănător din toamnă, un proiect de hotărâre în acest sens fiind votat în Consiliul General în luna mai.

Cum a funcționat proiectul la Cluj

Proiectul a început în septembrie 2018, în urma unui parteneriat între Primăria Cluj-Napoca - Compania de Transport Public și Inspectoratul Școlar, acesta fiind votat de cetățeni în cadrul concursului de bugetare participativă din 2017. Inițial, acesta s-a desfășurat timp de 40 de zile, la 2 școli din Municipiul Cluj-Napoca, de la Liceul Teoretic “Nicolae Bălcescu” si Liceul Teoretic “Avram Iancu”, pentru elevii claselor 0-4. Vezi aici toate traseele.

”În autobuz, copiii sunt însoțiți de cel puțin un polițist local. Polițiștii asistă copiii la urcare/coborâre și la trecerea străzii. Elevii au fost preluați din 4 cartiere ale Clujului, iar părinții au căpătat încredere în proiect”, spun reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Fiindcă a funcționat foarte bine, cele 5 trasee pentru autobuzele școlare au fost permanentizate.

Mai mult, în luna iunie 2019, Primăria Cluj-Napoca și Compania de Transport Cluj-Napoca au extins proiectul, numărul traseelor fiind majorat de la 5 la 12.

”Acum, în cea de a doua etapă, au fost achiziționate 10 autobuze noi, iar rutele au fost suplimentate cu 7 trasee care permit să acoperim alte două zone din oraș - Bună Ziua și Grigorescu. Acest proiect contribuie direct la diminuarea numărului de mașini care sunt în trafic la orele de vârf în centrul orașului. 2200 de elevi circulă cu aceste autobuze”, se arată într-un răspuns transmis de Primăria Cluj-Napoca la solicitarea HotNews.ro.

Din totalul de 10 autobuze, 4 au fost achiziționate din fondurile Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, iar restul 6 au fost achiziționate din fondurile Primăriei. Prețul unui autobuz este de 1.096.699 lei.

Cele 10 noi autobuze vor deservi 7 licee din centrul Clujului, după cum urmează:

1) Liceul Teoretic “Gheorghe Șincai” str. Avram Iancu nr. 33;

2) Colegiul National “George Coșbuc” str. Avram Iancu nr. 70-72;

3) Colegiul National Emil Racoviță, str. Mihail Kogălniceanu nr.9-11;

4) Seminarul Teologic Ortodox str. Avram Iancu Nr.6;

5) Liceul Teologic Reformat, str. Mihail Kogălniceanu nr.16;

6) Liceul Teoretic Bathory Istvan, str. Mihail Kogălniceanu nr. 2 și Seminarul Bathory- Istvan str. Potaissa Nr. 11 (Universității 10);

7) Liceul Teoretic Apáczai Csere János str. I.C. Brătianu nr.26.

În Cluj-Napoca sunt înmatriculate 128.473 de mșini.

Proiectul pilot din București

Primăria Capitalei va înființa un serviciu de transport a elevilor din ciclul primar și gimnazial cu microbuze/autobuze școlare, potrivit unei hotărâri aprobate la finalul lunii mai de Consiliul General. În prima fază, proiectul va fi unul pilot și vizează doar Școala nr. 195 (Hamburg) din Sectorul 3. Primarul Gabriela Firea a declarat că aici învață 2.500 de elevi, iar rolul proiectului pilot este de a testa dacă această soluție funcționează și în București.

”Vom implementa un proiect pilot care propune înființarea unei rețele de autobuze și autobuze școlare. Vom începe cu școala 195 din Sectorul 3, una dintre cele mai mari, are 2500 elevi. Aici sunt și mulți elevi din zona metropolitană. Vom vedea dacă acest gen de proiect funcționează și în București. El este implementat și în alte orașe din țară și străinătate”, a explicat primarul Gabriela Firea. Elevii vor fi însoțiți în microbuze de un reprezentant al Poliției Locale.