FOTOGALERIE Clujul a luat iar fața Bucureștiului: orașul are deja 22 autobuze electrice, Capitala abia a lansat licitația. Ce orașe vor mai beneficia de astfel de dotări

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Duminică, 14 aprilie 2019, 8:46 Actualitate | Administratie Locala


Autobuze electrice Cluj 12
Foto: Primaria Cluj-Napoca
De la începutul lunii aprilie, pe străzile din Cluj-Napoca circulă 22 de autobuze electrice, până în luna august urmând să vină încă 19. Primele autobuze de acest fel au ajuns la Cluj în iunie 2018, fiind primul oraș care a făcut această achiziție. Un autobuz costă nu mai puțin de 2,8 milioane lei, fiind produs de SOLARIS Bus&Coach. Următorul oraș care va avea autobuze electrice este Suceava, licitația pentru achiziția publică fiind finalizată. Primăria Capitalei are în plan să cumpere 100 de autobuze electrice, însă municipalitatea abia a început procedura de achiziție, în luna martie.

Ministerul Dezvoltării a lansat licitațiile pentru achiziția a 175 autobuze electrice, care vor ajunge în mai multe orașe din țară, valoarea estimată a contractelor fiind de circa 500 milioane lei fără TVA. Separat, Primăria Brașov vrea să achiziționeze 32 autobuze electrice, Primăria Zalău 20, iar Baia Mare 9.

În total, în sistemul electronic de achiziții publice sunt în desfășurare licitații de circa 1 miliard de lei pentru achiziția de autobuze electrice.

Clujul are autobuze electrice de vara trecută

”11 noi autobuze electrice, în circulație de azi în municipiul Cluj-Napoca. În total, 22 autobuze electrice sunt în circulație, iar din iulie vor fi 41. Susținem transportul electric, nepoluant”, a anunțat primarul Emil Boc pe pagina de Facebook, la începutul lunii aprilie 2019.

În luna august 2017, Primaria Cluj-Napoca a semnat cu furnizorul SOLARIS Bus&Coach un acord cadru pentru livrarea a 41 de autobuze electrice. Primele autobuze au ajuns în iunie 2018. Modelul cumpărat este Solaris Urbino 12. Prețul unui autobuz este de 2.374.725 lei+TVA.









Foto: Primăria Cluj-Napoca

Autobuzele au dotări de ultimă generație, iar perioada de garantie este de 5 ani sau 500.000 km:

– capacitate totală de transport 78 călători, din care 27 locuri pe scaune și 51 locuri în picioare
– autonomie de 105 km pentru baterii noi
– capacitate baterii 200kwh tip Solaris High Energy (lithium–iron-phosphate– LiFe PO4)
– puterea motorului electric este de 160 kW (218 CP )
– lungimea autobuzului este de 12 m
– podea complet coborâtă
– rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilități
– loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii
– înclinarea pe o parte a autobuzului în stații (kneeling)
– au 3 uşi duble (cu câte 2 foi fiecare) cu sistem antistrivire a călătorilor
– sistem de frânare dotat cu ABS, EBS, ESR
– sistem de încălzire în sezonul rece
– sistem de aer condiționat pentru sezonul cald
– ventilație naturală prin geamurile batante
– sistem de iluminare interioară a salonului cu lămpi de tip LED
– afișaje de traseu exterioare cu LED-uri (față, lateral și spate )
– 1 indicator vizual interior de stații cu LED-uri
– 1 monitor tip LCD pentru anunțuri publicitare
– anunțarea vocală a stațiilor în salon
– staţie de amplificare
– Radio – CD și microfon
– sistem de supraveghere video în interior și exterior
– sistem de numărare a călătorilor transportați
– sistem de ticketing
– computer de bord pentru gestiune și management al traficului (CGMT)
– sistem informatic de gestiune și diagnosticare electronică prin rețea CAN (SIDGE)
– sistem de urmărire prin GPS a vehiculului
– internet gratuit WI-FI pentru călători
– comunicare prin voce între şofer şi dispeceratul central prin rețeaua GSM
– datele din computerul de bord al autovehiculului se descarcă într-un server care gestionează baza de date și generează rapoarte specifice (cu privire la numărul de km parcurși, consumurile de energie, numărul de pasageri transportați etc).
– pentru urcare sau coborâre din autobuz, călătorii trebuie să apese butonul de comandă din dreptul fiecarei uși din exterior sau din interior. Se vor deschide doar ușile care au avut o astfel de comandă din partea călătorilor.
- șoferul poate să selecteze deschiderea automată în stații a ușilor la comanda călătorilor sau să selecteze deschiderea ușilor prin comanda dată de la bord.
- pentru a urca în mijlocul de transport, persoanele care se deplasează în fotoliu rulant trebuie să anunțe soferul prin apăsarea butonului din exteriorul autobuzului din dreptul ușii a doua în dreptul căreia este afișată pictograma standard pentru “fotoliu rulant”. La o astfel de comandă, șoferul coboară să manevreze rampa de acces și să asiste persoana care se deplasează în fotoliu rulant să urce în siguranță în autobuz. Pentru a coborî din autobuz, înaintea stației de destinație, persoana care se deplasează în scaun rulant trebuie să apese butonul din interiorul salonului unde se află locul special amenajat pentru cărucioarele rulante. La o astfel de comandă, șoferul știe că la prima stație trebuie să manevreze rampa de acces și să asiste coborârea în siguranță a persoanei care se deplasează cu fotoliu rulant. Pentru urcarea sau coborârea landourilor pentru copii se procedează la fel ca și la fotoliile rulante.

”Activităţile de întreţinere şi mentenanţă planificată (reviziile) pe perioada de garanţie se vor efectua de către personalul C.T.P., în atelierele C.T.P. Cluj-Napoca SA, cu acordarea de asistență tehnică de către reprezentantul de service al furnizorului. Activităţile de reparații pentru defecte apărute din vina furnizorului pe perioada de garanţie se vor efectua de către furnizor. Toate consumabilele necesare la revizii în perioada de garanție vor fi asigurate de către furnizor pe cheltuiala acestuia (anvelope, filtre de aer, curele de transmisie, filtre și agent frigorific pentru instalaţia de aer condiţionat etc.”, mai precizează Primăria Cluj-Napoca.


Instituția a achiziționat în cadrul proiectului și o rețea de stații de încărcare rapidă și lentă.

Suceava a finalizat licitația

Următorul oraș care va avea autobuze electrice este Suceava. Primăria a finalizat licitația pentru a achiziția a 5 autobuze cu capacitate mică, pe 31 octombrie 2018. Contractul a fost câștigat de ANADOLU AUTOMOBIL ROM S.R.L., valoarea contractului fiind de 4.700.000 lei. 85% din finațare este asigurată prin Programul de Cooperare Elvetiano – Român.

Primăria Capitalei a lansat licitația în martie

Pe 15 martie 2019, Primăria Capitalei a lansat în sistemul electronic de achiziții publice licitația pentru cumpărarea a 100 de autobuze electrice și a unei rețele de stații de încărcare lentă și rapidă.

Caracteristicile autobuzelor sunt aproape identice cu cele de la Cluj:

”Autobuzele electrice noi, din gama 12 m (12000±350mm), cu tracţiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare a Energiei (SRSEE) cu baterii de acumulatori, cu podea complet coborâtă pe toată lungimea, cu trei uşi şi aer condiţionat în salonul de călători”, se arată în sistemul electronic de achiziții publice. Capacitatea fiecărui autobuz este de 90 de persoane din care 24/32 pe scaune.

”Incărcarea Sistemului Reîncărcabil de Stocare a Energiei (SRSEE) se va putea realiza atât în depouri (încărcare lentă) cât și pe traseu (încărcare rapidă). Autobuzul electric va fi echipat cu instalații electrice de încălzire pentru sezonul rece, de aer condiționat, atât pentru salonul de pasageri cât şi pentru cabina de conducere. Soluţia tehnică aleasă nu trebuie să afecteze substanţial performanțele de autonomie ale autobuzului electric. Autonomia autobuzului va fi minim 230 Km în condiţiile în care funcționează sistemul de încălzire sau climatizare (după caz).

Autobuzul electric va avea o echipare minimală obligatorie conform cerințelor unui sistem de transport civilizat și cerințelor legislației în domeniu. Din prețul ofertei vor face parte şi echipamentele, sculele speciale, dispozitivele, piesele de schimb şi materialele consumabile, prestarea activităţilor de service în perioada de garanție, instruirea şi autorizarea personalului achizitorului.

De asemenea, din prețul ofertei vor face parte și stațiile de încărcare lentă (plug-în) aferente fiecărui autobuz. Autobuzele electrice trebuie să fie proiectate şi fabricate pentru a asigura costuri de intreţinere şi exploatare foarte reduse pe toată durata de utilizare normală şi vor dispune de sistem de autodiagnoză pentru toate sistemele care concură la siguranță circulației, precum şi cele destinate a asigura microclimatul în cabina de conducere şi în salonul de călători, cât şi a sistemelor pentru informarea călătorilor”, se arată în caietul de sarcini.

Autobuzele vor mai avea trapă rabatabilă, sistem de numărare a călătorilor, WiFi, sistem de urmărire prin GPS a vehiculului.

Valoarea estimată a contractului pentru cele 100 de autobuze electrice este de 219.571.200 lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 27 mai 2019.

Brașovul, Zalăul și Baia Mare - licitații în desfășurare

În 22 martie, Primăria Brașov a început licitația pentru achiziția a 32 autobuze electrice. Valoarea estimată a contractului este de 75,6 milioane lei fără TVA. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este de 3 mai 2019. Instituția vrea să mai achiziționeze și 20 autobuze hibrid-electrice cu lungime de 18m, valoarea estimată a contractului fiind de circa 50 milioane lei fără TVA. Banii vin în proporție de 85% de la Administrația Fondului de Mediu.

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a lansat pe 8 februarie 2019 licitația pentru achiziționarea a 56 autobuze electrice cu lungimea de cca.18m destinate transportului public urban de calatori ,operabile în condiții de șes, 56 de staţii de încărcare lentă si 19 de staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului este estimată la 184.500.000 milioane fără TVA. Autobuzele vor fi folosite în Brașov (12) și Timișoara (44).

Pe 7 februarie, Primăria Zalău a lansat licitația pentru achiziția a 20 autobuze electrice (10 de 10 m și 10 de 12 m) și stații de încărcare. Valoarea estimată a contractului este de 58.121.885 milioane lei fără TVA.

Pe 28 ianuarie, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a lansat licitația pentru achizitionarea de 68 de autobuze electrice cu lungimea de cca. 10 m operabile în condiții de șes, 68 de staţii de încărcare lentă si 18 de staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului este estimată la 153.500.000 milioane lei fără TVA. Autobuzele vor ajunge în orașele Brăila (11 autobuze), Constanța (21), Focșani (20), Lugoj (9), Slobozia (7).

Pe 18 decembrie 2018, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a lansat licitația pentru achizitionarea a 51 autobuze electrice de cca. 12m destinate transportului public urban de călători, 15 de staţii de încărcare rapidă 51 de staţii de încărcare lentă. Valoarea contractului este estimată la 141.375.000 milioane lei fără TVA. Autobuzele vor ajunge la Alba Iulia(13), Constanța(20), Buzău(9), Ploiești(9).

Și Primăria Baia Mare vrea să cumpere 9 autobuze electrice, o licitație în acest sens fiind lansată pe 23 noiembrie 2018. Valoarea estimată a contractului este de 16 milioane lei.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















37178 vizualizari

  • +25 (31 voturi)    
    Mdaaa (Duminică, 14 aprilie 2019, 9:24)

    Fanel01 [utilizator]

    La Bucharest abia s-au luat cateva sute dizal
    • +15 (15 voturi)    
      A fost și bolnavă... (Duminică, 14 aprilie 2019, 15:53)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      ca altfel avea si Bucurștiul!
    • +3 (9 voturi)    
      Comparatie (Duminică, 14 aprilie 2019, 17:51)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      Comparati realizarile unei
      - doamne care a terminat Facultatea de Litere, a citit stirile de pe prompter si a ajuns la conducerea Primariei din partea unui partid corupt
      - cu realizarile lui Boc care este de an bun la conducerea orasului si stie ce inseamna sa fii primar.

      In Bucuresti este:
      - cel mai mare salariu mediu
      - cea mai mare subventie la caldura
      - cel mai mic pret la biletele pentru transportul public
  • +29 (37 voturi)    
    Clujul (Duminică, 14 aprilie 2019, 9:42)

    nahir [utilizator]

    îl are pe Boc primar și un consiliu de oameni care-și iubesc în primul rând orașul și concetățenii și abia apoi intervine lupta politică, pe când Bucureștiul, o are pe fierea și un consiliu puși doar pe căpătuială, mulțumită absenteismului cauzat de indiferență.
    • -11 (25 voturi)    
      problema e ca (Duminică, 14 aprilie 2019, 11:40)

      john06 [utilizator] i-a raspuns lui nahir

      atunci cand vrei sa construiesti ceva in oras si ai bani multi,nu te va opri nimeni,cei din primarie se vor face pres in fata ta,asa au aparut blocurile gigant in zone de case,blocuri apropiate unele de celelalte,precum cele din Buna Ziua si multe alte porcarii; in rest, primarul se misca ff.lent,nu degeaba i-a venit ideea centurii metropolitane abia anul trecut, iar pana la constructie nu mai zic cat avem de asteptat,ar fi bun Boc pe post de purtator de cuvant al primariei,pune mare pret pe imagine si mai putin pe actiune,cred ca ceva de genu i-a spus si Bolojan;asta asa,ca se tot compara cu altii,eh uite acum s-a gasit pe cineva mai bun decat la el.
  • +24 (32 voturi)    
    Bucurestenii au votat (Duminică, 14 aprilie 2019, 10:35)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Otokarul ! Marfă turceasca cu șpagă și ciubuci. Poluează nu foarte tare, căci se strică des.
  • -26 (44 voturi)    
    Cata propaganda ieftina (Duminică, 14 aprilie 2019, 10:59)

    Zummm [utilizator]

    Sa ne spuna clujenii adevarati cam, cat de bine e acolo.
    • +15 (21 voturi)    
      Ce-ar fi rau (Duminică, 14 aprilie 2019, 11:44)

      PlutoniumBoy [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      in CJ daca se incearca diminuarea poluarii?
      • -20 (24 voturi)    
        hei (Duminică, 14 aprilie 2019, 15:09)

        john70 [utilizator] i-a raspuns lui PlutoniumBoy

        Autobuzele electrice sunt o risipa de bani.
    • +24 (26 voturi)    
      Esti pe langa subiect. (Duminică, 14 aprilie 2019, 11:46)

      ady77 [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      Nu e vorba de cat de bine sau de rau e, ideea e ca se face ceva in Cluj.
      In Bucuresti, toti primarii sunt de la psd, dar nu exista un consens intre ei.
      Ca ex. taxa de salubritate in S.4, e mult mai mare, fata de alte sectoare, in S.6 e jale se suprapun borduri ( vezi Iuliu Maniu).
      Tanti Fierea cotizeaza la catedrala, si tot asa.
      • +10 (20 voturi)    
        pai asa (Duminică, 14 aprilie 2019, 12:48)

        john06 [utilizator] i-a raspuns lui ady77

        io zic sa ne tot comparam cu Bucuresti,si atunci nu mai trebe nimic facut cativa ani buni;dar cu Oradea de ce nu ne comparam,daca tot suntem romani sadea si ne plac comparatiile?! de ce acolo se pune pret pe "a face" si mai putin pe imagine?!
    • +7 (9 voturi)    
      orice (Duminică, 14 aprilie 2019, 17:02)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      altceva decât declarațiile sforăitoare ale hamsterului cariat, sunt propagandă ieftină, nu?
  • +11 (19 voturi)    
    Omul sfințește locul (Duminică, 14 aprilie 2019, 15:05)

    quietguy58 [utilizator]

    Omul sfințește locul

    De la '89 încoace Bucureștiul a avut parte numai de girumele (Halaicu, Oprescu, mai nou Nu FiRea) pe post de primar al orașului.

    Pe când, Clujul, de câțiva ani buni, are un primar și o organizație (primăria) care vrea sa facă ceva bun pentru orașul care-l conduc.
    • +7 (9 voturi)    
      hmm (Duminică, 14 aprilie 2019, 16:30)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      Daca o iei de la '89 incoace, vezi ca ai ratat un reprezentant de seama la cluj
      • +11 (17 voturi)    
        Asa este, l-am uitat pe nebun (Duminică, 14 aprilie 2019, 16:48)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        Asa este, l-am uitat pe nebun, Gheorghe Funar, cel cu băncile tricolore și votat de trei orii de clujeni.

        Cel putin, se pare ca (,) clujeni si-au mai revenit pe cand bucurestenii, cel putin cu cerebelu', par fi plecati cu sorcova cand voteaza pentru cine va fi primarul Bucurestiului.
        • +2 (2 voturi)    
          in cazul asta (Luni, 15 aprilie 2019, 5:01)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

          Presupun ca se aplica in continuare "omul sfinteste locul". Nu-mi amintesc ca bucurestenii sa fi votat o valoare d-asta de 3 ori, ci maxim o data. Apropo si de ulciorul care nu merge de multe ori la apa. La unii, cel putin.

          Vezi ca l-ai mai uitat si pe Apostu ;)
  • +12 (26 voturi)    
    De la distanță (Duminică, 14 aprilie 2019, 15:52)

    Observatory [utilizator]

    Cluj arată ca un oraș pregătit sa devină capitala României , inteligenți când își aleg conducătorii , plus ca oamenii sunt de alta calitate , mult superioare Bucureștiului !
    Clujul a fost un oraș curat și continua , in schimb Bucureștiul a fost murdar și acum cu noua orânduire neocomunista se murdărește pe zi ce trece...

    PS născut și crescut bucureștean , dar sa fim sinceri ,! A sosit timpul sa ne uitam in oglinda și sa ne gândim un minut pe zi,!pencine alegem sa ne conducă , nu spre prăpastie !
  • +9 (19 voturi)    
    Bucurestiul a fost sub influienta Otomanilor (Duminică, 14 aprilie 2019, 16:01)

    John_english [utilizator]

    Clujul in administrarea austro-ungarilor

    - sute de ani.

    Acum se vede diferența.
    • -2 (6 voturi)    
      Beah (Duminică, 14 aprilie 2019, 20:29)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui John_english

      Acum sunt numai mitici, bugetari puturosi, borfasi, scursura pesede etc, votaci de ciuma roșie... Capitala Roșie are exact ce a votat - o cloacă de penali si complici de-ai lor
      • 0 (2 voturi)    
        Am eu asa o banuiala (Luni, 15 aprilie 2019, 7:57)

        banel [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

        Ca la Bucuresti e plin de consateni de-ai tai. N-o mai bagati pe aia cu miticii, pentru ca miticii sunteti chiar voi, aia care plecati de la coada vacii ca sa va "realizati" la Bucuresti.
  • +12 (12 voturi)    
    Profetie (Duminică, 14 aprilie 2019, 16:19)

    Benedict1944 [utilizator]

    La Bucuresti o sa fie turcesti. Pariem?
    • +7 (9 voturi)    
      Nu e cazul (Duminică, 14 aprilie 2019, 20:31)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui Benedict1944

      Miticii au Catedrala Neamului, mareata realizare a Prea Securimii sale Daniel cu sprijin de la mâncătoarea de (...) de la Latrina 3 cocoțată în copac, pardon, în fotoliu de primar
  • +3 (7 voturi)    
    Toate arata bine... (Duminică, 14 aprilie 2019, 16:58)

    transalpinarum [utilizator]

    pana aici: "persoanele care se deplasează în fotoliu rulant trebuie să anunțe soferul prin apăsarea butonului din exteriorul autobuzului din dreptul ușii a doua în dreptul căreia este afișată pictograma standard pentru “fotoliu rulant”. La o astfel de comandă, șoferul coboară să manevreze rampa de acces și să asiste persoana care se deplasează în fotoliu rulant să urce în siguranță în autobuz.". Eu asa ceva nu am vazut prin vestul EU, semn ca mai avem de invatat! Cu alte cuvinte, daca este nevoie pentru scaun rulant, autobuzul se inclina pe partea respectiva foarte mult, dupa care revine la pozitia de mers. Sa mearga soferul sa manevreze o trapa de urcare... e cam de evul mediu.

    Nu pot sa nu remarc sa sunt cu tapitzerie, fata de jegul din Bucuresti unde numai scaune de plastic pot rezista.
  • +7 (11 voturi)    
    Lasă că plusează Firea cu niște Otokare... (Duminică, 14 aprilie 2019, 17:10)

    Nyk1 [utilizator]

    ...și vă bate.
  • +3 (9 voturi)    
    Cluj v pandelesti (Duminică, 14 aprilie 2019, 22:44)

    Persqeev [utilizator]

    Va rog, incetati sa mai comparati Clujul cu pandelestiul lui fierea de la bacau. Have some respect. Nivelul lor este otokar. Noi aici avem Alianta Vestului, acolo este alianta sudului (pandelesti, teleormanistam si craiolguta). Keep calm and mănenemă.
  • +1 (1 vot)    
    E de bine, dar se poate si mai bine (Luni, 15 aprilie 2019, 12:35)

    JohnnyBGoode [utilizator]

    Sunt pentru autobuze electrice, dar cred ca e bine sa vedem ca se poate si mai bine. "Autobuze electrice" exista de mult timp, se numesc troleibuze si au atat avantaje cat si dezavantaje fata de autobuzele electrice pe baterii. Doar ca si tehnologiile au "trenduri", iar cum automobilele electrice cu baterii sunt la moda, toata lumea le lauda. Eu cred ca e bine sa ne pastram si spiritul critic si sa vedem de ce si cand ar fi mai bune niste troleibuze.

    - Avantaje troleibuze: mai ieftine (tehnologia e veche, nu se plateste in plus pentru moda); mai usoare: nu cara bateriile dupa ele, ceea ce implica si un randament mai bun etc.

    - Dezavantaje troleibuze: au nevoie de stalpi de electricitate si fire, investitia si mentenanta acestora fiind un cost aditional; nu isi pot schimba traseul la fel de usor ca autobuzele "independente".

    Eu unul cred ca pe traseele aglomerate din oras, troleibuzele sunt o investitie mai buna. Pe cele mai putin umblate autobuzele electrice pe baterii s-ar putea sa fie o idee mai buna. Dar pentru o alegere inteleapta e nevoie de studii aprofundate care insa tin de administratia locala, nu de ce e la moda in domeniul tehnologic la momentul respectiv.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by