ANALIZĂ RADET - cronica unei morți anunțate. De ce rămân bucureștenii tot mai des fără apă caldă și căldură

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Vineri, 11 ianuarie 2019, 7:39 Actualitate | Administratie Locala


RADET
Foto: Hotnews
De la începutul iernii, aproape nu există zi fără nicio avarie la rețeaua RADET, sute de oameni din zeci de blocuri neavând apă caldă și căldură. Cum s-a ajuns în această situație? Declinul a început după Revoluție și s-a accentuat în timpul primarilor Sorin Oprescu și Gabriela Firea. În timp ce alte orașe și-au modernizat rețeaua de termoficare aproape în integralitate cu bani europeni, Bucureștiul nu a făcut nimic în acest sens, investițiile de la bugetul local în rețeaua RADET fiind doar de 130 milioane lei, din care doar 17 milioane în ultimii 2 ani. Asta în condițiile în care Regia avea nevoie de investiții de 1,4 miliarde de euro, eșalonate pe o perioadă de 20 de ani.

Speranțe foarte mari nu sunt nici pentru viitor. Regia are datorii de 3,8 miliarde lei, este în insolvență din 2016, planul de reorganizare încă nu a fost aprobat, cererea de finanțare pentru accesarea a 176 milioane de euro pentru fonduri europene pentru modernizare rețelei nu a fost depusă, iar soluția salvatoare a primarului Gabriela Firea este transferul de business către Compania Municipală Energetica, a cărei hotărâre de înființare a fost anulată în instanță, iar acum se judecă desființarea ei.

Starea rețelei RADET este una critică, circa 70% din rețeaua primară având o vechime mai mare de 25 de ani. În cazul rețelei secundare, circa 50% are o vechime mai mare de 25 ani.

Prea puține investiții

La începutul anului, primarul Gabriela Firea anunța că în 2018 se vor face investiții de 17 milioane de euro (circa 76 milioane lei). Până la finalul anului au rămas în bugetul de investiții al regiei doar 9,7 milioane lei, circa două milioane de euro, restul fiind tăiați la rectificările bugetare fiindcă investițiile nu s-au făcut.
  • La începutul anului 2017, erau programate în buget investiții de 86 milioane lei. La final au rămas doar 7,5 milioane lei. La începutul anului 2016 erau programate investiții de 40 milioane lei, suma regăsindu-se și la finalul anului, deci putem trage concluzia că investițiile au fost făcute.
  • În 2015, la începutul anului s-au alocat 55 milioane lei, însă după rectificări au rămas 25 milioane lei.
  • În 2014, la începutul anului s-au alocat 50 milioane lei, iar după rectificări a rămas aceeași sumă.
În concluzie, în ultimii 5 ani s-au investit circa 130 milioane lei în RADET din care, în ultimii 2 ani, în timpul primarului Gabriela Firea doar 17,2 milioane. Cifrele sunt luate de pe site-ul Primăriei Capitalei, din bugetele aprobate la începutul anului și ce a rămas în urma rectificărilor.

Pentru modernizarea rețelei RADET este nevoie de nu mai puțin de 1,4 miliarde de euro, pe o perioadă de 20 de ani, relevă documentele oficiale ale municipalității. Astfel, cifra investită în ultimii 5 ani este minusculă.

Subvenția crește de la an la an, dar nu rezolvă problema

În comparație cu investițiile, Primăria Capitalei a plătit subvenții în valoare de 3,6 miliarde lei către RADET, pentru a acoperi diferența dintre prețul real al gigacaloriei și prețul plătit de populație. Subvenția este una dintre cele mai mari din țară, peste jumătate din prețul gigacaloriei. Iar acești bani merg la toată populația abonată la RADET, indiferent de venit.

În 2018, subvenția pentru RADET a fost de 879 milioane lei, în 2017 - 719 milioane lei, în 2016 - 717 milioane lei, în 2015 - 737 milioane lei, iar în 2014 - 553 milioane lei. În cei 5 ani, Primăria Capitalei a dat pe subvenții circa 3,6 miliarde lei, suma crescând de la an la an. Subvenția însă nu rezolvă problema RADET, doar face suportabil tariful pentru populație și acoperă pierderile din sistem.

Până acum nu s-au accesat fonduri europene


Primarul Gabriela Firea a declarat în mai multe rânduri că va accesa fonduri europene pentru modernizarea rețelei RADET. Termenul inițial pentru depunerea cererii de finanțare pentru accesarea banilor era finalul anului 2018. Primăria Capitalei încă nu a depus cererea de finanțare, dar spune că termenul de depunere a fost prelungit, astfel că nu s-au pierdut banii.

”Termenul de depunere a cererii de finanțare aferentă proiectului "Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului București", conform Ordinului MDRAPFE nr. 6769 din 10.11.2017 este 31.12.2019 ora 16”, explică Primăria Capitalei situația într-un răspuns adresat la solicitarea HotNews.ro.

Detaliind demersurile efecutate, Primăria Capitalei susține că „pentru a putea beneficia de fonduri europene pentru acest proiect este necesară existența unui operator viabil, motiv pentru care cererea de finanțare se va depune după delegarea către Compania Municipală Energetică București a serviciului de transport și distribuție energie termică”. Acest demers ar urma să fie finalizat „până în luna martie a acestui an”.

Plan de reorganizare / Administrator special plătit cu „35.000 de euro pe lună”

RADET a intrat în insolvență în 2016. Până acum, administratorul judiciar trebuia să vină cu un plan de reorganizare, iar acesta să fie aprobat. Acest lucru însă nu s-a întâmplat. Într-un răspuns adresat la solicitarea HotNews.ro, reprezentanții Primăriei Capitalei spun că planul de reorganizare va fi supus la vot adunării creditorilor pe 14 ianuarie.

”La 19.12.2018 s-a depus un Addendum la Planul de reorganizare a RADET București din data de 02.02.2018 prin care s-a arătat că planul de reorganizare a R.A.D.E.T. București este actualizat. În acest context, administratorul judiciar a convocat Adunarea Creditorilor RADET pentru data de 14.01.2019 prin BPI nr. 24285/20.12.2018 având ca ordine de zi Prezentarea și reluarea votului creditorilor asupra Planului de reorganizare a RADET R.A. depus la grefa Tribunalului București în dată de 02.02.2018 actualizat conform HCGMB 296/17.05.2018 prin Addendum-ul Planului de reorganizare depus la Tribunalul București în data de 19.12.2018”, se arată în răspunsul trimis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.

Singurul care a avut de câștigat de pe urma acestei prelungiri ar fi administratorul judiciar al RADET, Gheorghe Piperea, care ar fi plătit cu circa 35.000 de euro pe lună, spune Roxana Wring, consilier General USR.

"În toată această perioadă, aşa-zisele soluţii propuse de Gabriela Firea au fost de fapt nişte improvizaţii la care ea însăşi a fost nevoită să renunţe rând pe rând. Să ne amintim că administratorul judiciar al RADET a venit cu ideea ca datornicul să înghită creditorul, iar Gabriela Firea a spus că asta este soluţia. Apoi tot Administratorul judiciar RADET a venit cu ideea preluării unei părţi din creanţa ELCEN, iar Gabriela Firea iarăşi ne-a spus că asta este soluţia. Numai că preluarea creanţei de la ANAF nu este posibilă pe legislaţia actuală. Iar Gheorghe Piperea, administratorul judiciar al RADET plătit cu 35.000 de euro pe lună, ar fi trebuit să ştie acest lucru”, a explicat Roxana Wring pe pagina de Facebook.

Planul de reorganizare al ELCEN, aflată și ea în insolvență, a fost aprobat în septembrie 2018 de Adunarea Creditorilor. Mai exact, Adunarea creditorilor şi-a dat acordul pentru fuziunea dintre ELCEN, ai cărui acţionari principali sunt Ministerul Energiei (97,5%) şi Romgaz (2,5%), cu RADET, aşa cum a propus Primăria Municipiului Bucureşti (PMB). Operaţiunile rezultate din fuziune vor fi preluate de Compania Municipală Energetica SA, care va administra sistemul de furnizare a agentului termic SACET (Sistemul de Alimentare Centralizat cu Energie Termică al Capitalei).

Soluția Primăriei: Transferul către Compania Municipală Energetica


Din punctul de vedere al Primăriei Capitalei, vina pentru situația actuală a RADET o poartă fostele administrații.

”Subliniem că actuala situație în care se găsesc RADET și ELCEN este cauzată de modul în care domeniul termoficării a fost gestionat de administrațiile anterioare, fapt pentru care considerăm profund incorect să fie acuzată tocmai echipa care dorește să o soluționeze”, se arată într-un punct de vedere transmis de municipalitate către HotNews.ro în luna decembrie.

Deși primarul Gabriela Firea a promis în campania electorală că salvarea RADET constituie o prioritate, până acum nu s-a conturat o soluție clară. Inițial, edilul a propus contopirea RADET cu ELCEN și ștergerea datoriilor, apoi a propus cumpărarea acțiunilor de la ELCEN, apoi un transfer de afacere către Compania Municipală Energetica, iar Consiliul General a aprobat o majorare de capital la Compania Municipală Energetica - 1,2 miliarde lei - pentru cumpărarea creanțelor ELCEN în vederea fuzionării cu RADET.

”Primaria Capitalei a decis înființarea Companiei Muncipale Energetica București S.A., prin decizia HCGMB nr.94 din 29.03.2017, cu scopul de a crea un nou operator care să presteze serviciul de producător și distribuitor al energiei termice în Capitală, la standarde europene, cu implementarea unui management performant, în condiții de profitabilitate. S-au pus astfel bazele realizării SISTEMULUI DE ALIMENTARE CENTRALIZATĂ CU ENERGIE TERMICĂ –SACET- prin intermediul căruia municipalitatea va delega serviciul de producere, transport și distribuție a energiei termice către Compania Municipală Energetica București S.A., în scopul eficientizării sistemului centralizat, a eliminării pierderilor, prin realizarea de investiții în infrastructura de distribuție și pentru diminuarea poluării, prin construcția de noi centrale termice cu tehnologie de ultimă oră. Astfel, pentru Compania Municipală Energetica București (cea care va îngloba cele două entități, RADET și ELCEN), în urma aprobării Consiliului General, în luna august, s-a făcut o majorare de capital de 1,2 miliarde de lei pentru preluarea creanțelor deținute de creditorii ELCEN, cât și a investițiilor realizate de ELCEN”, se arată într-un răspuns transmis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.

Reprezentanții Primăriei Capitalei explică în ce stadiu se află transferul celor două entități la Compania Municipală Energetică în vederea realizării sistemului de alimentare centralizată cu energie termică (SACET):
  • În data de 17 mai 2018 s-au aprobat de principiu acțiunile necesare, prin Hotărârea nr. 296 adoptată de Consiliul General al Municipiului București;
  • În data de 13 august 2018 , prin Hotărârea nr. 12 a Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor Companiei Municipale Energetică București S.A. s-a hotărât majorarea capitalul social al CMEB prin emiterea unui număr de 126.258.215 acțiuni în valoare de 10 lei fiecare acțiune, în valoarea totală de 1.262.582.150 lei;
  • La data de 23 august 2018 s-a aprobat participarea Municipiului București, prin Consiliul General al Municipiului București, la majorarea de capital social al Companiei Municipale Energetica București S.A. cu suma de 1.262.582.150 lei;
  • În prima jumătate a lunii decembrie 2018 atât ANAF cât și Ministerul Finanțelor publice au comunicat către Compania Municipală Energetica București S.A. acordul de principiu cu privire la întocmirea contractelor de cesiune.
  • În luna decembrie s-a înaintat de către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Termoenergetică București-Ilfov către CMEB, Testul Operatorului Economic Privat, acest test fiind necesar majorării de capital social;
  • În luna septembrie, prin Ordonanța de Urgență nr. 88, art VII, s-a completat Codul de Procedura Fiscală prin introducerea art. 2641: "Cesiunea creanțelor bugetare"(acte normative în domeniul insolvenței). Până în prezent nu a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind procedura cesiunii creanțelor bugetare.
  • La începutul lunii decembrie 2018 au fost înființate de către Compania Municipală Energetica București S.A, RADET București și Electrocentrale București S.A. grupuri mixte pe domenii specifice (tehnic, proiecte de investiții, financiar - fiscal, juridic etc) care începând cu luna ianuarie își vor desfășura activitatea prin întâlniri de lucru în vederea transferului efectiv al activității.
”Realizarea transferului de afacere ne propunem să se realizeze în prima jumătate a anului curent”, spun reprezentanții Primăriei Capitalei într-un răspuns adresat HotNews.ro.

Compania Municipală Energetica București are în vedere următoarele intervenții pentru modernizarea sistemului de termoficare din București, potrivit Primăriei Capitalei:
  • 1. Construcția a noi unități de producție energie termică în cogenerare
  • 2. Modernizarea Centralei Termice Zonale Casa Presei
  • 3. Modernizare Centralelor termice de cvartal
Situația este însă în aer deoarece, la finalul anului trecut, Curtea de Apel București a anulat hotărârile de înființare a companiilor municipale, printre care și Compania Municipală Energetica. Procesul a fost intentat de USR, pe motiv că acestea au fost aprobate ilegal. Mai mult, pe rolul instanțeor se află încă un proces de desființare a companiilor, fiindcă au fost înființate nelegal.

Dezastrul de la RADET în cifre

RADET a avut în 2017 pierderi totale de căldură de 28,61%, valoarea pierderilor de energie termică și apă de adaos ridicându-se la circa 80 milioane lei, potrivit bilanțului energetic al sistemului de termoficare postat pe site-ul municipalității. Pierderile au fost acoperite din bani publici, printr-o hotărâre de Consiliu General.

La nivelul anului 2017 s-au produs în sistem nu mai puțin de 7.596 incidente și avarii. Dintre cele 7596 evenimente produse, 2890 au fost avarii: 818 s-au produs în circuitul de transport apă fierbinte şi 2072 pe rețelele de distribuţie aferente punctelor şi centralelor termice.

”Pierderea tehnologică totală, efectiv realizată în anul 2017, a fost de 28,61% echivalentul a 1.459.517 Gcal, din care pierderea pe rețelele primare de transport 20,20%, echivalentul a 1.030.644 Gcal, iar pe rețelele secundare de distribuţie 11,10%, echivalentul a 428.873 Gcal. (...)Starea tehnică a sistemului de conducte, în special de transport, impune lucrări urgente și masive de modernizare. Funcționarea sistemului de transport apă fierbinte, în condițiile de vechime date, a impus reducerea presiunii de regim, dar și în aceste condiţii de funcţionare se înregistrează pierderi prin neetanșeităţi și apar un număr tot mai mare de avarii. Eforturile operatorului nu vor mai putea susține funcţionarea sistemului în condiţiile de deteriorare la care s-a ajuns, în care 790 km conductă de transport apă fierbinte este corodată şi poate ceda în orice secțiune”, se arată în document.

Bilanțul energetic relevă și starea proastă în care se află sistemul de termoficare din București:
  • din 987,34 km conductă rețea primară de transport apă fierbinte, 68,8% are o vechime mai mare de 25 ani, 11,3% între 20 și 25 de ani, și 9,4% vechime între 10 şi 20 de ani. Doar 10,5% are o vechime mai mică de 10 ani;
  • din 2.964,64 km conductă rețea secundară (de distribuţie a apei calde de consum şi agentului termic de încălzire), 48% are o vechime de peste 25 ani, 14% o vechime între 20 și 25 de ani, 16% o vechime între 10 și 20 de ani și doar 22% o vechime mai mică de 10 ani.
Pentru modernizarea întregii rețele de distribuție și transport este nevoie de 1,4 miliarde de euro, investiții desfășurate pe o perioadă de 20 de ani, mai precizează documentul.

De sistemul de alimentare cu energie termică al Municipiului Bucureşti beneficiază circa 1.200.000 locuitori (aproximativ 50% din populația Bucureştiului), respectiv 562.000 apartamente aflate în 8.200 blocuri şi 600 imobile, 5.600 instituții bugetare, agenți economici şi sere.

Instalaţiile sistemului centralizat de alimentare cu energie termică aflate în exploatarea RADET, se compun din:
  • 46 centrale de cvartal şi o centrală termică de zonă;
  • rețelele termice primare - 987,34 km;
  • puncte termice și module termice - 1.012 buc.;
  • rețele termice secundare - 2.964,64 km.



Citeste mai multe despre   
















16808 vizualizari

  • +14 (16 voturi)    
    Comparati Radet cu Apa Nova Bucuresti ! (Vineri, 11 ianuarie 2019, 7:47)

    Idealistu [utilizator]

    Veti vedea diferenta intre o regie administrata de autoritatea locala (Radet) si o fosta regie transformata in societate comerciala, care este administrata de o mare companie privata.
    Servicii, profit, calitatea activitatilor cu 30% din numarul de salariati ai Radet-ului.
    Erau cam la fel in anul 2000.
    • +13 (17 voturi)    
      Este adevarat dar si preturile sunt pe masura.... (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:15)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

      Ca presedinte de asociatie am avut niste contacte cu APA Nova , a trebuit sa schimb contractul de pe numele constructorului blocului pe cel al asociatiei. Comunicarea cu ei a mers bine, schimbarea a fost destul de rapida ( apropo, fata de Enel stau mult mai bine), au schimbat contorul de la bloc pe radio, sunt destul de prompti la interventii, au si investit in retea. Dar sa nu uitam la ce pret a ajuns apa in Bucuresti. Dar nu cred ca RADET ar fi putut fi preluat de catre un operator privat. Mi se pare o investitie mult mai mare, costuri uriase si probabil si pretul final nu ar fi putut sa fie suportat. Anumite chestii chiar trebuie facute de administratia publica, nu pot doar sa-si ia salarii imense si sa nu faca mai nimic. Solutia RADET e foarte clara - se renunta la CET-uri, se merge pe centrale de cartier , se renunta la tevile intinse pe km si se construieste infrastructura pentru zona adiacenta deservita de centrala de cartier. Asa este in Germania de zeci de ani si sistemul este si usor de inlocuit, si usor de facut mentenanta si eficient.
      • +14 (14 voturi)    
        dar parazitii? (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:28)

        Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        parazitii ce vor face? ca centralele de cartier nu ar fi niste gazde atat de primitoare.
      • +13 (19 voturi)    
        solutia (Vineri, 11 ianuarie 2019, 9:18)

        dani_77 [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Solutia este desfiintarea Radet.Trebuie facut un audit cat s-a cheltuit in ultimi 20 ani si cat ar mai trebui, asta vis-a-vis de cate apartamente deserveste. trebuie facut un calcul cost-beneficiu. Radet este doar o gaura neagra plina de sinecuristi de partid ce functioneaza ca un sifon pentru partide politice. Solutia pentru bucuresteni este centrala de apartament. Caldura reziduala a centralelor electrice sa fie folosita pentru ancalzirea serelor.
        • +12 (12 voturi)    
          Ai dreptate.RADET trebuie desființat. (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:05)

          asavreau [utilizator] i-a raspuns lui dani_77

          Nu sa făcut nimic mulți ani și acum,practic nu se mai poate face nimic.Decât cârpeli păguboase.Prin înființarea așa ziselor companii municipale sau cheltuit mulți bani aiurea pentru salarii și amenajări spații în loc să se facă reparații și modernizări și niște studii zonale de eficiență.Cu oameni proști și hoți nu poți face treabă bună.
      • +12 (14 voturi)    
        Apa sa scumpit în toată țara. (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:00)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Nu Apanova sunt vinovați.Modul de formare a prețului care impune plata unor fonduri către primăriile din localități.Înainte nu se plătea nimic și toate investițiile erau suportate de la buget.Prețurile au crescu datorită intervenției guvernului.
      • +6 (6 voturi)    
        radet doar pare a fi ieftin (Vineri, 11 ianuarie 2019, 16:14)

        stupidu [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        daca nu ar fi subventionat pretul gigacaloriei in bucuresti nu cred ca vi s-ar mai parea ieftin :)
      • +3 (3 voturi)    
        Si firmele politice capusa plus sinecurile...... (Sâmbătă, 12 ianuarie 2019, 1:56)

        elysyum [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Sa dispara..? mai bine in frig cu termoficare de tip sovietic...va meritati soarta miticistani bugetari pesedisti ce incalziti apa pe aragaz ....ca acum 30 ani....
    • +11 (11 voturi)    
      Firea investeste in catedrala (Vineri, 11 ianuarie 2019, 11:11)

      gogpintenog [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

      Firea investeste acolo unde este nevoie.. in catedrala. Cand va e frig, treceti o fuga pe la catedrala sa va incalziti..... aaa si nu uitati la alegeri sa votati tot cu PSD
  • +19 (21 voturi)    
    Acum (Vineri, 11 ianuarie 2019, 7:59)

    Coco_papagal [utilizator]

    cateva zile vorbeam cu un amic bucurestean nascut in Buc. cu bunici bucuresteni. A zis gata..plec din jegul asta. Nu mai suport. Imbatranesc in Buc intr o zi cat intr un an in oricare alt oras.Mizerie, cenusiu, trafic infernal, soferi necivilizati.
  • +19 (21 voturi)    
    Promisiunile lui Firea doar vorbărie. (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:21)

    asavreau [utilizator]

    Bucureștiul sub administrarea lui Firea se scufundă în mizerie,frig,hoții,debandadă în trafic.Nici primarii de sectoare nu sunt mai breji,nu vezi pe unul să ia atitudine privind întreruperile frecvente de căldură și apă caldă.Concluzie este că PSD unde ajunge să aibă oameni în funcții publice distruge tot.Sunt numai cu ochii pe furat.
    • +13 (17 voturi)    
      asta a fost placerea bucurestenilor! (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:31)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      dupa cum iti asterni, asa dormi!
      • +13 (17 voturi)    
        corectie... (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:04)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

        placerea a 13% din bucuresteni... pentru ca psd a facut alegeri dintr-un singur tur (Care avantajeaza CLAR partidele mari) si pentru ca pnl a facut blat cu psd...
        • +8 (12 voturi)    
          Ba e alegerea a 77% (Vineri, 11 ianuarie 2019, 11:12)

          Kap [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          Când 60% nu-și răpesc 20 de minute să meargă la vot, asta au ales.
          Și nu-i nimic, vor pierde probabil tot cam pe atât în plus în trafic în fiecare zi datorită Primei Gospodine a Voluntari-ului, care a fost cocoțată la Primărie de ăia 17% cu neuronul la latrina 3 plus cei 60% ”scârbiți”.
          Ei o merită pe matracucă, noi restul tragem!
        • +6 (10 voturi)    
          87% (Vineri, 11 ianuarie 2019, 11:45)

          oopsie_daisy [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          Ba, a fost si placerea a celor 87%, care nu s-au obosit sa voteze.
          La fel si cu alegerile parlamentare. Luxul de a nu merge la vot se plateste scump. Sper ca s-a invatat lectia pentru viitoarele alegeri, oridecare ar fi ele.
          Cu ani in urma, o colega de la serviciu (nu din Romania) mi-a spus, intr-un drum spre aeroport, in timpul unei campanii electorale: "nu vreau sa aud niciun cuvint de critica de la cei care nu se obosesc sa mearga la vot". Mereu si mereu am motive sa imi aduc aminte de cuvintele ei.
        • +7 (9 voturi)    
          pentru ca (Vineri, 11 ianuarie 2019, 11:56)

          Itsoc [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          ...pe fond, in turul 61% dintre bucuresteni au stat acasa.

          noah, acum solutia asteptata ce acesti 61+13=74% dintre bucuresteni care au votat-o pe firea(direct si indirect) este:

          - 10 milioane euro investitie in cruciulite de la bor pentru rugaciuni si
          - 10 milioane euro pentru preoti sa miluiasca conductele de apa.
          - 50 de milioane de euro pentru companiile noi create pentru traininguri de management in Tahiti si Hawaii.

          Mult succes bucuresteni, eu m-am carat din cocina la cateva luni dupa ce ati ales-o pe firea.
        • +5 (7 voturi)    
          Gresit! (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:42)

          iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          La fel ca la alegerile generale, un numar relativ nmic au votat DIRECT pedesereul, respectiv pe Dumana Fierea.
          Dar un numar MARE (77% la capitala, 62% la parlamentare) i-au votat indirect, dar le fel de sigur, prin faptul ca nu au binevoit sa mearga la vot!!!
    • +17 (17 voturi)    
      Aidoma tuturor celor emanati (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:54)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      fara un cuvant de-al bossului nu misca nimeni.
      Iar bossul e in Maldive, sa-si depuna icrele.
  • +23 (25 voturi)    
    Banii sau dus la CLSfinte (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:34)

    Dalinar [utilizator]

    Caldura vine inapoi de la Dzeu prin vuvuzeaua lui pe Pamant, Heinous Holines Danel.
    • +4 (8 voturi)    
      Erata, "s-au dus" (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:35)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

      Pt ca typo.
  • +13 (15 voturi)    
    Fara investitii, murim majoritatea! (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:38)

    lasa [utilizator]

    E asa de simplu: nu investesti in mentenata si in nou, maresti perderile si scazi rentabilitatea, deci nici preturile nu vor fi ala fel, adica vor creste, subventia Primariei va fi insuficienta, asa ca romanii care sunt legati de Radet vor sta in frig si vor plati si mai mult, daca nu se gandesc la solutii de incalzire alternative. Deci, investitiile vor fi tot din paretea persoanelor fizice. Sugerez centralele cu incarcare duala: gaze si combustibil solid.
    Pe electric, randamentul nu e asa de bun.
    Sunt multe intrebari: care sunt parametrii Sisitemului National de furnizare a electricitatii? Cat gaz consumam in perioadele de frig, de productie nationala sau import?
    Electricitatea este vitala , ca si apa.
    Trageti singuri concluziile: nu mai asteptati nimic de la nimeni, faceti-va singuri caldura, lega!
    • +7 (9 voturi)    
      RADET nu ar fi trebuit să existe niciodată (Vineri, 11 ianuarie 2019, 12:18)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui lasa

      Există exemple de sisteme eficiente de încălzire centralizată, foarte dragi comuniștilor, cum ar fi Göteborg, dar acolo sursa principală e căldura reziduală de la două rafinării plus arderea gunoiului menajer.

      În România, sistemele de încălzire centralizată au fost create ca scop în sine, dar în diverse orășele mai mici au dispărut deja de 20 de ani, erau mult prea scumpe. Pentru bucureșteni s-au găsit întotdeauna bani de subvenții, însă rețeaua de termoficare a ajuns azi un dinozaur care va merge în curând să-și ocupe locul cuvenit, alături de celelalte specii comuniste dispărute.
  • +16 (16 voturi)    
    Excelent (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:48)

    Moeko [utilizator]

    Va felicit pentru articol.Este cel mai bun, cel mai real si cel mai profesionist articol pe care l-am citit de 28 de ani despre situatia cogenerarii/termoficarii in Bucuresti.Imi permit sa fac cateva completari.In general situatia cogenerarii/termoficarii in tara ,este la pamant cu cateva exceptii Oradea (datorita unui primar care a inteles ce trebuie sa faca) si cateva orase care inseamna maxim 5% din necesarul pentru incalzire si apa calda menajera. RADET se apropie cu pasi repezi spre faliment(sedinta din 14.01.2019 nu va rezolva nimic, s-ar putea sa complice si mai mult situatia), ELCEN o urmeaza in deaproape, iar toate institutiile responsabile ale staului si primaria ,responsabile pentru asigurarea unor conditii decente populatiei din Bucuresti nu stiu cum sa-si paseze unul altuia problema.Tot pentru informare solutionarea problemelor de insolventa a societilor a fost in anul 2017 de 3 ani (medie) in Romania in timp ce media in EU a fost 1,9 ani, ceea ce arata seriozitatea institutiilor responsable ale anumitor state UE de a rezolva problema si reducerea retributiilor cu specialistii in insolventa care sunt foarte mari.Sunt curios ce va raspunde ministrul energiei daca va fi intrebat de un omolog din UE , despre orasul Bucuresti singura capitala din UE cu cogenerarea/termoficarea in insolventa/faliment.
    • +6 (10 voturi)    
      Daca (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:43)

      savatuf [utilizator] i-a raspuns lui Moeko

      radet declara falimentul , elcen iese din insolventa . Pt toti cunoscatorii de pe aici elcen produce curent electric , aburul este un produs secundar , care vara de ex cum credeti ca il valorifica. Min Energiei nu are o problema , nu este responsabil cu termoficarea in bucuresti , el se ocupa cu energia electrica. Daca primaria mine stabileste (cum a facut Galatiul) ca termoficarea e fara viitor si costurile nu pot fii suportate in continuare , variantele alternative nu le stabileste min energiei . Daca primaria nu realizeaza fuziunea celor doua entitati va garantez ca trecem toti pe gaze sau electric in functie de infrastructura . USR a contestat, dar ce solutie ofera ..chiar nu conteaza, daca a omorit ciuma rosie si pe linga bucurestenii.
      Ghinditi -va numai ce loby fac cei care produc centrale pe gaz si electrice , vorbim de cel putin 1 milion bucati.
      Iar, cu scuzele de rigoare , articolul este cel putin incomplet ,un exemplu articolul nu mentioneaza faptul ca de la anul subventia primariei trebuie oprita pt ca asa zice UE si atunci care sunt efectele si perspectivele si mai important ce spune USR.
      • +3 (3 voturi)    
        Savantul (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:38)

        Moeko [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

        Din pacate tot ceea ce am mentionat este corect si adevarat.Viitorul va arata de care parte este adevarul.Este insa pacat pentru ca cei care au de suferit sunt oamenii.
        • 0 (0 voturi)    
          Acest "amanunt" (Vineri, 11 ianuarie 2019, 23:19)

          Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Moeko

          e neimportant, cred...
  • +13 (13 voturi)    
    in acelasi timp gigacaloria din Bucuresti (Vineri, 11 ianuarie 2019, 8:55)

    Francisc 1 [utilizator]

    era printre cele mai ieftine din tara , sigur ca in scop politic , dar si cu sunca in pod si cu... nu merge!
    • +13 (13 voturi)    
      eu zic (Vineri, 11 ianuarie 2019, 9:23)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

      că nu e ieftină, având în vedere că ceea ce nu se vede e subvenționat tot din banii noștri, de la bugetul primăriei, ai cărui bani nu pică din cer.
      În plus, fierea avea alocați o grămadă de bani anul ăsta, pt. RADET, așa cum a avut în fiecare an. Lipsa de creier și populismul însă, au dus la situația de astăzi.
      Practic fierea și psd și-au semnat condamnarea la următoarele alegeri, RADET, ”distracția” cu înființarea companiilor municipale, dezastrul din trafic, licitația cu cântec turcesc pt. autobuze (și urmează și aia pt. tramvaie) fiind cele mai vizibile ”realizări”.
      Trebuie să fii si mai tâmpit decât în 2016 ca să mai girezi psd la conducerea administrației Bucureștiului (chiar și prin neprezentarea la vot). Ca să nu mai vorbim de alegerile parlamentare.
      • +8 (8 voturi)    
        " cel mai scump sex e ala gratuit" (Vineri, 11 ianuarie 2019, 11:29)

        Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        cum zice vorba , asa si cu ieftinelile lui firea : costa !
      • +4 (4 voturi)    
        Pui pariu? (Vineri, 11 ianuarie 2019, 11:56)

        Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        Nu ca tin cu ursu, dar aud asta de asa de mult timp:
        "Trebuie să fii si mai tâmpit decât în **** ca să mai girezi psd la conducerea administrației Bucureștiului (chiar și prin neprezentarea la vot)." Ca să nu mai vorbim de alegerile parlamentare.
        • +2 (2 voturi)    
          sunt (Vineri, 11 ianuarie 2019, 18:58)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

          un optimist și optimistul vede intotdeauna că paharul e plin pe jumate, nu gol pe jumate.
          Sper în continuare că experiența pe care o trăiesc bucureștenii puturoși și indiferenți din 2016, le este un profesor suficient de bun ca să-i determine să mai lase naibii grătarele, micii și berea, o dată la 4 ani, alea 2 ore cât le-ar lua să voteze.
  • +12 (12 voturi)    
    Problema de fond (Vineri, 11 ianuarie 2019, 9:26)

    bilbofil [utilizator]

    Termoficarea se justifică economic doar dacă este cogenerare, adică dacă agentul termic este preponderent deșeu din procese industriale, în speță din învîrtirea turbinelor pentru a produce curent.

    Altminteri, înseamnă să fierbi apă la temperaturi foarte înalte la marginea orașului și să pompezi pe bani aburul prin conducte în care inevitabil există pierderi și care necesită întreținere, cu atît mai scumpă cu cît pierderile acceptabile sînt mai mici. Nu are cum să fie mai ieftin decît încălzirea aceleiași ape, la temperaturi mult mai mici, la intrarea în apartament sau în bloc.

    Iar la ora actuală, pentru RADET trebuie ars gaz pentru încălzire iarna și pentru apă caldă vara spre a compensa creșterile de consum, respectiv reviziile anuale.

    RADET ar putea fi privatizat (eventual ca activitate a termocentralei) iar subvențiile care merg acum în încălzirea trotuarelor și a adăposturilor animalelor comunitare (cîini, pisici, șobolani) ar putea fi redirijate pentru credite țintite pe schimbarea modului de încălzire la clădirile aflate acum la capătul rețelei, cele care generează acum pierderile în exploatare, deoarece impun arderea de gaze exclusiv pentru producerea de agent termic. Iar centrala privată, pe o piață extrem de competitivă a energiei, ar avea grijă să-și optimizeze costurile pentru a răspunde cu profituri maxime cererii economice reale.
  • +19 (19 voturi)    
    Mda (Vineri, 11 ianuarie 2019, 9:40)

    TheFaime [utilizator]

    La ce investii a facut Firea in Catedrala Neamului, linistit pot merge bucurestenii sa se spele acolo..
  • +16 (16 voturi)    
    e vina clar... (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:03)

    liviu_ [utilizator]

    a statului paralel, care vrea sa puna in bete in roate partidului perfect psd...

    hmmm... cam asa gandeste un postac psdist, nu?!
  • -6 (14 voturi)    
    Doamna (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:04)

    savatuf [utilizator]

    Catiusa am niste intrebari,
    !. Ce orase au modernizat retelele cu bani europeni?
    2. Cum poate o societate in insolventa (RADET)sa acceseze fonduri EU?
    3. Cum poate RADET sa-si asigure singura agentul termic in conditii de profit?
    4.Ce au intreprins ceilalti primari respectiv basescu sau videanu pt termoficare?
    Si cel mai important, CARE SUNT SOLUTIILE si daca ce a intreprins primaria in acest sens este fezabil ? Care sunt solutiile promovate de USR si ce sanse au de implementare ? NU va mai intreb cum se vor incalzii bucurestenii peste 20 de ani.
    • +5 (7 voturi)    
      ce-ar fi sa-si puna fiecare ... (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:12)

      olariub2005 [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

      centrala de apartament
      • -4 (8 voturi)    
        Centralele (Vineri, 11 ianuarie 2019, 10:54)

        savatuf [utilizator] i-a raspuns lui olariub2005

        vor fii taxate pt poluare, pt ca asta fac , gazul se scumpeste, retele existente nu pot suporta necesarul de gaz (alte santiere), Daca creste necesarul de gaz peste productia interna , luam gazul de la rusi ( pasta nu o stiai ). Alta alternativa sunt convectoarele dar la fel nu suporta retelele electrice efortul. Termoficarea este forma cea mai ieftina si mai putin poluanta forma de incalzire. In viitor citi din cei care detin centrale pe gaz o sa aiba RCA ul la zi intr-un bloc de ex. si cate vor sarii in aer pt ca lumea e inconstienta.
        • +3 (5 voturi)    
          cet-ul nu este centrala? (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:44)

          Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

          cet-ul este tot o centrala, care polueaza mai mult pentru aceeasi caldura in apartamente, din cauza pierderilor in retea, si care consuma tot gaz.
          in caz de presiune scazuta, cet-ul arde pacura, care, nu stiu ce sa zic, polueaza mult mai rau?
          practica a demonstrat ca termoficarea este cea mai poluanta si mai scumpa forma de incalzire!
          in alta ordine de idei, postaci neanalfabeti nu mai are partidul pe stoc?!
          • -1 (1 vot)    
            Esti (Vineri, 11 ianuarie 2019, 17:48)

            savatuf [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

            pe langa subiect, confunzi radet cu elcen , elcen intruneste conditiile de mediu. Ma asteptam ca sustinatorii centralelor de apartament sa sara , numai ca trebuie si argumentat fara slogane, citeste comentariile de pe aici ,poate te mai lamuresti. Ca esti habarnist ...pacura este interzisa la utilizare de doi ani. Ca nu te pricepi e ok dar ca sa jignesti aia nu mai e ok.
        • +4 (6 voturi)    
          Penibil (Vineri, 11 ianuarie 2019, 15:29)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

          1. RADET poate sa faca profit de maine. Cum? Taxand beneficiarii la cost + marja de profit. Fara subventii. Desigur, asta ar insemna ca asistatii sociali din Bucuresti sa plateasca adevaratul cost al termoficarii.
          2. CET-urile polueaza. Mai intai au ars carbune, apoi pacura. Acum ard gaz metan si unele inca mai ard pacura. De pomana. 30% pierderi declarate, deci probabil ca realitatea este pe la 50%. Ar fi interesant de vazut un raport cu volumul de gaz metan ars/locuitor la unul din CET-uri.
          3. Ieftin si bun nu prea exista. Toate asociatiile de proprietari din Bucuresti ar trebui sa maximizeze utilitatea acoperisurilor instaland sisteme de incalzire solara si panouri fotovoltaice. Cu investitii serioase se pot folosi si sursele de apa termala din nordul capitalei. Cum au facut aia de la Therme.
          • -1 (3 voturi)    
            Te (Vineri, 11 ianuarie 2019, 17:55)

            savatuf [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            lamuresti ce este RADET ul si ce este ELCEN si ce face fiecare , dupa comentam, fara suparare . Punctul 3 demn de luat in seama de asociatiile de proprietari care paradoxal nu necesita resurse insemnate cel putin pt utilitatile comune.
            • +2 (2 voturi)    
              doi dinozauri din acelasi ou.. (Vineri, 11 ianuarie 2019, 22:00)

              pehash [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

              oricum o intorci, RADET si ELCEN sunt una si aceeasi afacere. RADET fara ELCEN nu exista, ELCEN fara RADET arde gazul de pomana.. generatoarele lor de energie nu ar recupera costul gazului.
          • +1 (1 vot)    
            Corect: ieftin si bun este doar in basme (Vineri, 11 ianuarie 2019, 19:58)

            Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Dar cu poluarea mai mare de la CET-uri este discutabil. In primul rand ca CET-urile produc si energie electrica iar energia termica trebuie oricum disipata finca asa functioneaza masinile termice - trebuie sa cedeze caldura.
            Probabil, in conditiile actuale, cand reteaua de termofiare este intr-un stadiu deplorabil si aproape imposibil de reparat, este intr-adevar, nerational sa se mai utilizeze sistemul asta.
            Poate ar fi mai rezonabil cu niste centrale locale sau chiar de bloc (dar pentru centrale de bloc este nevoie de ceva ce romanii nu au: incredere unii intr-altii deci daca e in comun, trebuie sa vina de undeva unde locatarii sa nu fie implicati). Cu centrale exclusiv pentru energie termica s-ar putea sa ajungem iar la costuri specifice mari, fiindca nu se produce si energie electrica (recuperarea prin cogenerare nu poate fi mai putin costisitoare decat cazul producerii energiei si a electrice - nu pretind ca este un calcul din doua miscari)
            Daca fiecare si-ar instala centrala proprie e mai mult ca sigur ca trebuie refacuta reteaua de distributie gaze - alte costuri, alte investitii.
            Nu este evident avantajul centralei individuale, decat la o discutie la colt, cand fiecare se lauda ca el e mai tare fiindca-si face caldura la 27 de grade in casa iarna, in timp ce vara la 25 porneste AC-ul si ca ifierbanta apa la dus, de i se jupoae pielea, ca trebuie sa o injumatateasca cu apa rece, ... dar nu mai plateste pierderile de la RADET sa moara aia de ciuda.
            • +4 (4 voturi)    
              este evident.. (Vineri, 11 ianuarie 2019, 22:11)

              pehash [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

              cand te uiti cat au de platit la intretinere cei care inca sunt bransati la RADET, adaugi subventia, adaugi datoriile istorice (daca n-au fost "sterse"..) si descoperi ca e mai scump agentul lor termic cu toate economiile de scara, cogenerare, productie de electricitate etc.
              daca esti stai la ultimul etaj si ai ghinionul sa fi ceva mai matinal decat vecinii de sub tine (din care unii mai amarati se spala la 2 saptamani ca sa faca economie), astepti 10-20 de minute pana curge apa calda la robinet iarna.

              daca vorbim generic de centrale de bloc sau de cartier de ultima generatie, da!.. e mai eficient si mai curat decat cu centrala de apartament. dar taranii adusi de Ceausescu sa munceasca in fabricile Bucurestiului nu vor sa dea banii nici pe autobuz. copiii lor umplu padurile din jur de gunoaie, gratare si manele in ziua votului. n-ai cu cine...
              • 0 (0 voturi)    
                Solutie care sa impace pe toata lume (Duminică, 13 ianuarie 2019, 14:58)

                Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui pehash

                Si cu costuri mici NU EXISTA.
                De ivna pentru apa rece pe teava de calda este in primul rand proasta izolare (cu legile fizicii nu poti sa negogiezi) si abia apoi vecinii care nu se spala. Daca iei la intrebari toti vecoinii de pe linie o sa ai surpriza ca toti se spala dar la ore diferite. Tehnic se rezolva cu conducta de retur. Dar asta inseamna sa platesti incalzire suplimentar, sa schimbi contorul de apa calda in contor de energie, ca sa masoare si temperatura pe retur, sa calculeze scaderea de temperatura corelat cu consumul de apa; complicat nu-i asa? si scump! aparatul in sine plus pomparea apei doar ca sa o tina la temperatura dorita ca sa ai apa ca la hotel, dar sa nu platesti ca la hotel.
                In anii 70, cu - fizic - acelasi sistem de termoficare (dar fara pierderile de acum si cu conductele noi, ne-corodate) trebuia sa tinem ferestrele deschise fiindca robinetele calorerelor erau oricum blocate de calcar.
                Asadar solutia a fost candva buna, insa nu poti sa ai pretentii sa functioneze fara sa faci reparatii capitale. Ca Firea infiinteaza acum companii noi , e doar o frectie cu diana la picior de lemn. Daca foloseste aceeasi infrastructura si baga bani doar in salarii pentru prieteni, nu schimba situatia.
                Dupa atata timp de nefacut nimic, revenirea la normal va fi dureroasa. Schimbarea conductelor de termoficare, reproiectarea retelelor pentru dimensiunea actuala, recalcularea tarifelor intr-un mod realist... asta cere investitii uriase si cu materiale si cu personal calificat.
                In realitate, cine nu-si permite sa plateasca cativa litri de apa calda pentru spalatul zilnic plus, eventual vreo 20 de litri reci de pe conducta, nu-si vor permite nici costurile pentru aceasta reparatie capitala.
                Pe de alta parte, generalizarea centralelor individuale este doar o bomba cu fitil scurt. Costurile devin mai mari, pretul gazului va exploda, o data ce toti vor depinde de gaz.
                Exista deja solutii mai bune dar toate implica participarea locatarilor la un proiect comun-consens.
      • +5 (5 voturi)    
        poluare (Vineri, 11 ianuarie 2019, 11:56)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui olariub2005

        Recunosc am centrala de apartament, fiind bloc nou iar in Brasov solutia centralizata e scumpa si proasta.
        Dar in Brasov majoritatea blocurilor sunt de 4 etaje si orasul nu e chiar asa intins, totusi deja e afectat de smog - poluarea e mare, iar curentii de aer nu curata din cauza depresiunii intre munti.
        PM 2.5, PM5 si PM 10 sunt cauzati de masini (mai ales diesel), constructii si cica centrale de gaz.

        Solutiile pot fi clare: mai putini bani risipiti pe biserici si tot felul de chermeze, mai putini bani furati de prietenii primarilor la achizitii si licitatii
        • -2 (4 voturi)    
          Te rog (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:24)

          savatuf [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          fami un hatar , sa zicem ca nu mai fura nimeni nimic , totusi care e solutia care sa rezolve situatia din Bv in viitorii zece ani , ...ca de slogane s-a cam saturat lumea.
        • +6 (6 voturi)    
          in brasov (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:49)

          Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          multe locuinte se incalzesc cu lemne (sobe, seminee, centrale), astea fiind o sursa de poluare. de la centralele pe gaz nu se face niciun smog. sa nu confundam fumul cu aburul pe care il elimina.
        • +2 (2 voturi)    
          PM urile nu sunt cauzate de masini (Vineri, 11 ianuarie 2019, 14:31)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          Sau mai bine zis nu de arderea motorinei sau benzinei in motoarele moderne. Cu atat mai putin de centralele de gaz.
          Problema Brasovului e data de depresiunea in care se afla dar desfiintarea centralelor pe gaz sau trecerea la masini electrice nu ar aduce nici-o imbuntatatire.
          • 0 (0 voturi)    
            Se pot limita PM, dar ele exista (Vineri, 11 ianuarie 2019, 16:54)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Daca ar fi numai trandafiri in oras, fara nicio sursa de poluare nici nu ti-ar pasa ca lociesti intr-o depresiune ca o caldare.

            https://www.epa.gov/pm-pollution/particulate-matter-pm-basics

            "These particles come in many sizes and shapes and can be made up of hundreds of different chemicals.

            Some are emitted directly from a source, such as construction sites, unpaved roads, fields, smokestacks or fires.

            Most particles form in the atmosphere as a result of complex reactions of chemicals such as sulfur dioxide and nitrogen oxides, which are pollutants emitted from power plants, industries and automobiles."
            • +1 (1 vot)    
              Cu tot respectul PM se refera la particule (Vineri, 11 ianuarie 2019, 20:25)

              AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

              In suspensie
              Gazele(noxele de tip oxizi de sulf sau de azot) nu sunt particule ci pur si simplu sunt gaze dizolvate in marea "solutie" de gaze pe care o numi atmosfera.
              Ceea ce spun tampitii cu "Most particles form in the atmosphere as a result of complex reactions of chemicals such as sulfur dioxide and nitrogen oxides, which are pollutants emitted from power plants, industries and automobiles" e masturbare fizico-chimica.
              PS La PM 10 vorbim deja, in cazul de Bucurestiului, de faptul ca e situat intr-o campie imensa si nu exista perdele forestiere sa il protejeze de chestia asta.
          • +1 (1 vot)    
            Densitate si aglomerare (Vineri, 11 ianuarie 2019, 16:59)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            La Bucuresti, nu cred ca trecerea la centralele de apartament e o solutie eco - pentru ca orasul este foarte mare.
            Presupunand ca vantul ar bate intr-o singura directie, concentratia fumului ar fi permamanenta. Da fel si daca nu bate, sau daca consideri o zona centrala
      • +2 (4 voturi)    
        probabil o mica catastrofa ecologica (Vineri, 11 ianuarie 2019, 12:04)

        Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui olariub2005

        !
        Dar sa zicem ca asta e departe, in primul rand, vei resimti imediat scaderea presiunii la gaze.
        Sistemul de termoficare centralizat a fost gandit initial pentru utilizarea unei energii care oricum trebuia disipata - termocentralele nu pot functiona fara sa cedeze aceasta caldura.
        Problema a aparut intai pentru ca pierderile pe traseu datorate instalatiilor au devenit din ce in ce mai mari, pe masura ce conductele se corodeaza si izolatia se degradeaza; apoi cercul devine vicios: eu nu platesc finca nu primesc caldura, ala n-are bani sa-si repare tevile, intre timp pica si centralele de cartier (schimbator de caldura), eu iar nu platesc ca n-am de ce...
        Iar primaria infiinteaza o noua companie ca sa ia istoria de la inceput
        • 0 (8 voturi)    
          singura (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:17)

          savatuf [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

          metoda de a salva orice sistem centralizat este contorizarea individuala care oricum este obligatorie prin directiva EU. Subliniez repartitoarele de costuri nu sunt contoare, a fost o gaselnita autohtona care a dezechilibrat termic blocurile de locuinte cu efectele de rigoare. De acest subiect nu vorbeste nimeni pt ca deranjeaza niste baieti destepti ...
          • +3 (3 voturi)    
            ce contorizare mai satetuf (Vineri, 11 ianuarie 2019, 14:36)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

            Cand RADET-ul are pierderi de pana la 40% pe traseu? Cand ELCEN-ul are niste randamente de ev mediu?
            Ce draq sa contorizezi? pierderile?
            • 0 (2 voturi)    
              Vezi (Vineri, 11 ianuarie 2019, 18:00)

              savatuf [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

              Veolia de la Iasi legat de contorizare. Mai bun decat Cogenerarea inalta pt bucuresti in sistem centralizat nu exista.
          • -1 (1 vot)    
            Repartitoarele au doar rolul de repartitor (Vineri, 11 ianuarie 2019, 19:42)

            Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

            Prin acestea doar se repartizeaza fiecarui consumator cota parte din cat s-a consumat, proportional cu timpul cat a tinut caloriferul pornit si cu temperatura pe care a reglat-o. Nu este nimic in neregula, dar daca nu intelegi poti sa sari la bataie aiurea.
            Ca cineva castiga o paine mai alba sau mai neagra din asta, e cam normal. Nu stiu daca tu ai face serviciul asta gratis - eventual poti sa te oferi si scazi factura blocului. Vecinii iti vor fi vesnic recunoscatori - aia 5% care nu te vor suspecta ca i-ai tras in piept asa cum suspectezi tu pe baietii destepti.
            Facturarea se face pe baza inregistrarii contoarului de la intrarea in bloc/scara, contoar care este verificat metrologic si poate fi atacat prin lege.
            Daca nu vrei repartitor poti sa refuzi si atunci platesti pausal - adica valoarea medie si nu mai ai niciun control, de exemplu nu poti sa-ti reduci consumul. Daca vrei contoar pentru fiecare calorifer sau pentru fiecare apartament s-ar putea sa ai o surpriza cand te pune sa platesti contorul.
            • 0 (2 voturi)    
              Repartitoarele - cea mai proastă soluție (Luni, 14 ianuarie 2019, 9:46)

              Kap [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

              Repartitoarele NU sunt contoare, doar evaluează consumul înregistrat de contorul general al condominiului. Problema e că pot fi mânărite și păcălite să înregistreze mai puține unități. Rezultă că unitățile înregistrate la nivelul condominiului vor scădea, deci proporțional va crește costul per unitate, iar cei cinstiți, care n-au umblat la repartitoare, vor plăti și ce au consumat vecinii șmecheri, care mânăresc repartitoarele sau care se încălzesc la aragaz.
              Și din păcate noua lege în domeniu nu permite calculul căldurii fără repartitoare, raportat la suprafața indiviză iar formula e extrem de defavorabilă celor fără repartitoare: adică se ia consumul cel mai mare din condominiu, se raportează la suprafața radiantă și se majorează cu 30%!
              O tâlhărie legiferată abuziv!
      • +6 (6 voturi)    
        Nu ai voie. (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:40)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui olariub2005

        Bucureștenii se vor încălzi numai dacă au voie de la PSD și Firea.Niște dobitoci inumani au dat o hotărâre că,în București nu ai voie să te debranșezi și să-ți pui Centrală proprie.
    • +4 (6 voturi)    
      non-intrebarile tale sunt de psdist (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:36)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

      1. cauta pe internet, exista mai multe astfel de orase. pont: nu au primari psd!
      2. lntrebarea asta pune-o la partid, s-au macar tarfierei, adica celor care au provocat si au decis insolventa!
      3. intrebare de analfabet, din articol si in realitate, rezulta ca nu poate!
      4. ai calculat cat a trecut de la mandatul numitilor? despre videanu, pot afirma cu siguranta ca a facut reabilitari majore ale unor tronsoane de magistrale de termoficare si ca alea au fost si ultimele! solutiile, nu neaparat ale usr, sunt: clica psd mutata in puscarii cu averile confiscate; investitii masive (cu fonduri private, bugetare sau europene) pentru surse de incalzire alternative; eliminarea subventiei generale, subventionare doar dupa anchete sociale.
      dar pana hotii si averile lor nu vor avea tratamentul corect, nu se va putea face nimic. in urmatorii ani, bucurestenii vor rezolva problema incalzirii pe principiul scapa cine poate!
    • +3 (3 voturi)    
      satetufem, pui non-intrebari psdiste! (Vineri, 11 ianuarie 2019, 15:18)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

      1. cauta pe internet, exista mai multe astfel de orase. pont: nu au primari psd!
      2. lntrebarea asta pune-o la partid, s-au macar tarfierei, adica celor care au provocat si au decis insolventa!
      3. intrebare de analfabet, din articol si in realitate, rezulta ca nu poate!
      4. ai calculat cat a trecut de la mandatul numitilor? despre videanu, pot afirma cu siguranta ca a facut reabilitari majore ale unor tronsoane de magistrale de termoficare si ca alea au fost si ultimele! solutiile, nu neaparat ale usr, sunt: clica psd mutata in puscarii cu averile confiscate; investitii masive (cu fonduri private, bugetare sau europene) pentru surse de incalzire alternative; eliminarea subventiei generale, subventionare doar dupa anchete sociale.
      dar pana hotii si averile lor nu vor avea tratamentul corect, nu se va putea face nimic. in urmatorii ani, bucurestenii vor rezolva problema incalzirii pe principiul scapa cine poate!
      • 0 (2 voturi)    
        Multumesc (Vineri, 11 ianuarie 2019, 18:09)

        savatuf [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

        pt raspunsurile pline de intelepciune iar solutia oferita este intr-adevar de urmat. Unde cred ca ai dreptate este legat de cum trebuie acordata subventia.
  • +9 (11 voturi)    
    Miticii primesc ce-au votat. Au catedrală. (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:13)

    prec [utilizator]

    Ce le mai trebuie căldură dacă au catedrală?
  • +5 (5 voturi)    
    La un referendum local pe tema asta ..... (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:19)

    KTerinca [utilizator]

    .... eu as vota sa fie desfiintat RADET-ul.
    Decat carpeli si chin inca ceva zeci de ani, mai bine taiat raul de la radacina si schimbat intregul sistem de incalzire din Bucuresti, fie centrale de bloc, fie centrale locale pentru grupuri de blocuri, echipamente moderne, retele noi, eficienta si responsabilitate.
    Cu RADET e doar o boala lunga si o moarte chinuitoare.
    • -3 (5 voturi)    
      Corecte (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:34)

      savatuf [utilizator] i-a raspuns lui KTerinca

      afirmatiile vizavi de viitorul incalzirii in bucuresti si cam singurele de pe aici . Ce pot sa adaug este ca primaria este obligata prin lege sa prezinte o strategie pe termen lung privind acest domeniu tinind cont si de efectele incalzirii globale. Ma uit la ce se construieste in bucuresti si nimeni nu intruneste criteriile de -casa verde - care iara ar trebuii sa fie un subiect de discutie.
      Ce sa mai zic de energia regenerabila care este OZN pt autoritati si nu numai.
      • 0 (6 voturi)    
        mai zi-o odata pe aia cu incalzirea globala (Vineri, 11 ianuarie 2019, 14:39)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

        ca mi-a placut.
        Nu de alta dar poate ti-a scapat faptul ca devreo cativa ani ii zice deja "schimbari climatice" si in mai putin de 10 ani ii va spune direct "racire globala"
        Cauzele vor fi aceleasi.
        • 0 (2 voturi)    
          Mai (Vineri, 11 ianuarie 2019, 18:11)

          savatuf [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          corect este- amprenta carbon -
      • +1 (1 vot)    
        Hotaraste-te (Vineri, 11 ianuarie 2019, 17:08)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui savatuf

        Casa verde sau incalzire cu centrala proprie pe gaz?
        Pentru casa verde ai nevoie de o anumita expunere spre soare, de pereti grosi, daca se poate si cu izolatie, panouri solare pentru apa sau electricitate.
        La bloc nu prea merge, pentru ca sunt camere sau chiar apartamente mai pe nord.
        La Bucuresti mai apare si problema racirii vara.
        • -2 (2 voturi)    
          Sunt (Vineri, 11 ianuarie 2019, 18:14)

          savatuf [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          cartiere intregi aparute care puteau intrunii conditiile , e adevarat poate daca exista un program coerent , poate si o subventie .
  • +4 (6 voturi)    
    Intreruperi curent electric (Vineri, 11 ianuarie 2019, 13:50)

    Westbam [utilizator]

    Foarte bun articolul!

    Va rog sa investigati si opririle tot mai dese ale curentului electric in diferite zone din Bucuresti.
    Este strigator la cer, parca ne intoarcem in Ceausism.
    Ieri, 10 ianuarie, in zona centrala a sectorului 2 curentul electric a fost oprit de la ora 17:00 la 21:00. 4 ore in care s-a stat in bezna si fara caldura (multe case si apartamente au centrale termice pe gaz).
    Multumesc.
    • +5 (5 voturi)    
      parca?! (Vineri, 11 ianuarie 2019, 15:15)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui Westbam

      majoritatea asta vrea, asta avem!
      • +5 (5 voturi)    
        Exact! (Vineri, 11 ianuarie 2019, 17:01)

        iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

        Nu este niciun "parca", e o certitudine: daca am fi dorit un minim de competenta, atunci in 2016 NU am fi votat pedesereul, nu am fi votat-o taman pe strirista Varanului!

        Asta a fost vointa poporului!
      • -1 (3 voturi)    
        Nu (Vineri, 11 ianuarie 2019, 18:15)

        savatuf [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

        astia sunt furnizorii de energie si gaz, care ce sa vezi sunt privati .
  • -6 (8 voturi)    
    ... (Vineri, 11 ianuarie 2019, 14:45)

    vitan.sandu [utilizator]

    Pt jurnalist si unii postaci, probabil indemnizati, cum naiba o fi degradare care se autosuspenda? "... in timpul primarilor Sorin Oprescu și Gabriela Firea". Intre cei doi primari au mai fost un sezon altii - Marin si Sava -, ba chiar un sezon de iarna. Atunci nu s-au degradat!?
    • +4 (4 voturi)    
      Lipsa investitii (Vineri, 11 ianuarie 2019, 17:12)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui vitan.sandu

      Degradarea e continua, dar cu investitii se innoiesc zonele (critice) pe rand - iar daca ritmul e sustinut, se ajunge la o stare ok , unde se functioneaza in parametri.
  • 0 (0 voturi)    
    hmm (Sâmbătă, 12 ianuarie 2019, 23:16)

    dum_i [utilizator]

    luati catedrala la kg
  • 0 (0 voturi)    
    Dominilor Cosilieri General ! (Miercuri, 23 ianuarie 2019, 20:33)

    terzi_p1269458614028 [utilizator]

    Domnilor Consilieri General ! Nu vi se rupe inimă pentru micuţii încotoşmănaţi, dârdâind de frig. în noapţile fără căldură la sute de blocuri, v-a dus găndul la cei ce tremurau pe sub plăpumi, din cauza haosului de la RADET ? Dacă tot aţi luat in discuţie problema RADET - lui daţi o raită şi pe la cei ce se ocupă de repararea conductelor mâncate de rugină din canalele subterane ale RADET-ului ?
    Vă scrie unul care între anii 1996-98, a stăbătut mare parte din aceste canale, conducând o echipă de investigaţii energetice, făcănd măsurători care au stat la baza primului Studiu de reabilitare a sistemului de termoficare al RADET, finannţat de BEI, şi realizat în colaborare cu un prestigios consortţiu de firme Danezo-Gernane. Pe atunci erau multe porţiuni de reţele, într-o stare de degradare mai mult decăt ingrijorătoare, ceea ce s-a menţionat cu insistenţă în concluziile studiului. Todeauna primarii capitalei nu au dorit să coboare din jilţul lor comod, şi măcar să arunce o privire asupra realităţilor din canalele RADET-ului !
    Faceţi o vizită de lucru, la echipa de intervenşie şi invitaţi şi pe D-na Dîncilă, Dragnea şi Tăriceanu, să îşi poată face o idee de ce ar putea urma să se întâmple în casele bucureştenilor, dacă urmează o perioadă de geruri, în condiţiile stării de degradare care vă spun sincer că, refuz să mi-o imaginez, când mă găndesc câtă suferinţă ar putea genera. Stiu că sunteţi credincioşi practicanţi, probabil, că aţi aprobat fără mari reţineri fonduri pentru Catedrala Neamului, deci vă sfătuiesc măcar să plătiţi ceva acatiste şi rugăciuni, ca bucureştenii să fie feriţi de repetarea unor astfel de evenimente foarte probabile în iarna care de abia început !
    Dumnezeu să vă călăuzească gândurile !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version