Primăria Sectorului 2 a stabilit cuantumul taxei de habitat cu destinația specială de salubrizare la 159 de lei/persoană/an, respectiv 13,25 lei/lună, inclusiv copiii, potrivit unui proiect de hotărâre adoptat de Consiliul Local Sector 2 în luna decembrie. Taxa ar urma să fie instituită de la 1 martie 2019, potrivit regulamentului de aplicare a taxei, aflat în dezbatere publică în perioada sărbătorilor, dar neaprobat încă. Pentru anul 2019, Consiliul Local Sector 2 a aprobat subvenționarea din bugetul local a sumei de 30 lei/ persoană/an pentru cei care colectează separat deșeurile reciclabile (hârtie, metal, sticlă, plastic).

HotNews.roFoto: Hotnews

Acum, cetățenii din Sectorul 2 plătesc direct la operatorul de salubrizare un tarif de 8,46 lei/persoană/lună. Practic, prin instituirea acestei taxe, dacă se colectează selectiv, tariful pe lună va crește de la 8,46 lei la 10,75 lei. Dacă nu colectează selectiv, acesta va fi de 13,25 lei/lună/persoană.

”Pentru anul 2019, stabilirea cuantumului taxei a avut în vedere un impact cât mai redus asupra veniturilor populaţiei, nivelul acesteia fiind stabilit la valoarea rezultată prin actualizarea tarifului vechi, cu indicele preţurilor de consum (IPC) și contribuția pentru economia circulară, conform legii, respectiv acordarea unei subvenții de 30 lei/an/persoană fizică în vederea stimulării colectării selective a deşeurilor menajere”, se arată într-un document de pe site-ul Primăriei.

Adrian Alexandru, consilier USR Sector 2, a anunțat pe pagina de Facebook că a iniţiat demersurile de contestare a acestei taxe, inclusiv în instanţă, dacă va fi nevoie.

”Consiliul Local Sector 2 a impus o taxă de habitat de 159 lei/persoană/an pe care orice locuitor din Sectorul 2, nou-născut sau pensionar, va trebui să o plătească de la 1 martie. Valoarea acestei taxe este cu peste 50% mai mare decât valoarea pe care o plătesc locuitorii următorului sectorul. Sectorul 1 şi Sectorul 3 au taxă zero la gunoi. Valoarea de 159 lei/persoană/an este cea mai mare valoare din ţară. Taxa a fost introdusă fără dezbatere publică. Primăria Sectorului 2 a organizat dezbaterea publică după introducerea taxei”, a scris acesta pe pagina de Facebook.

Cetățenii din Sectorul 2 au fost deja informați că trebuie să depună o declarație de impunere în care să specifice câte persoane locuiesc în imobilul pentru care se face documentul.

”Vă informăm că în conformitate cu prevederile H.C.L. 392 / 04.12.2018 începând cu anul fiscal 2019 persoanele fizice - locuitori ai Sectorului 2, au obligaţia de a achita la bugetul local al sectorului taxa de habitat cu destinaţia specială de salubrizare. În vederea calculării taxei de habitat cu destinaţie specială de salubrizare proprietarii (unul dintre coproprietarii) imobilelor situate pe raza Sectorului 2 vor depune, în termen de 60 de zile de la data adoptării hotărârii mai sus menţionate, Declaraţia de impunere pentru stabilirea taxei de habitat cu destinaţia specială de salubrizare în care vor declara pe propria răspundere numărul de persoane care locuiesc în imobilul pentru care se completează declaraţia precum şi numele, C.N.P.-ul şi calitatea acestora faţă de proprietar (membru al familiei/chiriaş)”, se arată în informarea transmisă de Primărie.

Declarația poate fi depusă online sau la Direcţia Venituri Buget Local Sector 2. Pentru contribuabilii care locuiesc la bloc, Declaraţia de impunere poate fi depusă şi la Asociaţia de proprietari de care aparţin, în baza contractului/protocolului de colaborare încheiat de Primăria sectorului 2 cu asociaţia, urmând ca aceasta din urmă să le înainteze la Primărie.

Persoanele juridice vor avea în continuare contract direct cu operatorul de salubrizare.

”Toate persoanele juridice care îşi desfăşoară activitatea permanent sau temporar pe teritoriul administrativ al Sectorului 2 al Municipiului Bucureşti, nu plătesc taxa de habitat, dar trebuie să aibă încheiate contracte directe cu prestatorii de servicii specializaţi pentru ridicarea, transportul, depozitarea şi neutralizarea deşeurilor produse, precum şi să contacteze şi să efectueze acţiunile necesare de dezinsecţie şi deratizare a sediilor şi punctelor de lucru de câte ori este necesar”, se arată în notificarea transmisă de Primărie.

Aceste prevederi sunt trecute în regulamentul de aplicare a taxei, care încă nu a fost adoptat, aflându-se până acum două zile în dezbatere publică.

Ce prevede regulamentul de aplicare aflat în dezbatere publică

documente

CONSULTARE PUBLICA ph instituire taxa habitat

(3 Ian 2019) PDF, 683KB

  • taxa se va colecta începând cu 1 martie 2019;
  • persoanele fizice trebuie să depună deșeurile de hârtie, plastic, metal și sticlă (fracție uscată) în saci sau recipienți (pubele / containere), după caz, personalizați / inscripționați distinct, asigurați de operatorul de salubrizare;
  • deșeurile trebuie predate exclusiv operatorului de salubrizare autorizat pentru Sectorul 2;
  • cantitatea minimă de fracție uscată predată trebuie să reprezinte minimum 25 % din totalul cantității de deşeuri;
  • în cazul în care utilizatorul serviciului nu separă în mod corespunzător cele două fluxuri de deşeuri ( fracție uscată și fracție umedă) și nu îndeplinește condiția menționată anterior privind cantitatea minimă de fracție uscată, operatorul de salubrizare autorizat are obligația să informeze Primăria Sectorului 2, care va proceda la reanalizarea taxei de habitat cu destinația specială de salubrizare, respectiv cuantumul subvențiilor propuse.
  • persoanele fizice trebuie să nu sustragă fracțiile reciclabile din deşeurile municipale (metal, sticlă, hârtie, plastic) în scopul valorificării/predării unor alte persoane fizice sau juridice;
  • până la dată instituirii taxei de habitat pentru utilizatorii non casnici - persoane juridice care își desfășoară activitatea permanent sau temporar pe teritoriul administrativ al Sectorului 2 al Municipiului Bucureşti trebuie să aibă / să încheie contracte exclusiv cu operatorul de salubrizare autorizat pentru Sectorul 2 pentru colectarea / transportul/ sortarea / tratarea / neutralizarea / depozitarea finală a deșeurilor similare pe care le produc și să achite tarifele stabilite în condițiile legii, inclusiv contribuția pentru economia circulară.
  • contribuabilii au obligaţia de a depune o declarație la Direcția Venituri Buget Local Sector 2, în termen de 30 zile de la dată apariției oricărei modificări în ceea ce privește numărul de persoane care locuiesc în imobil. Declararea se va face pe propria răspundere sub sancțiunile aplicate faptei de fals în acte publice
  • taxa de habitat cu destinația specială de salubrizare, se plăteşte în două rate egale, respectiv: rată I, până la dată de 31 martie, rată a ÎI-a, până la dată de 30 septembrie, inclusiv
  • pentru neplata taxei de salubrizare la termenele scadente, se datorează după aceste termene majorări de întârziere în cuantum de 1%, calculate pentru fiecare lună sau fracție de lună, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadență și până la dată stingerii sumei datorate, inclusiv.
  • constituie contravenţii următoarele fapte: depunerea peste termen a declarațiilor; nedepunerea declarațiilor; depunerea declarațiilor cu informații eronate - nedeclararea în termen de 30 zile a modificărilor intervenite care conduc la recalcularea taxei. Contravențiile prevăzute mai sus se sancționează cu amendă de la 71 lei la 283 lei.

De ce a introdus Primăria Sectorului 2 taxa de habitat

Motivarea instituției: ”Taxa de habitat cu destinaţia specială de salubrizare datorata de utilizatorii casnici (persoane fizice) din Sectorul 2 al Municipiului Bucuresti asigură finanțarea implementarii / funcţionarii Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor (SMID) în aria administrativ-teritorială a Sectorului 2 al Municipiului Bucureşti. Gestiunea în SMID presupune prestarea serviciilor de colectare separata şi transportul separat al deşeurilor menajere, cu excepția deșeurilor periculoase cu regim special, provenind de la utilizatorii casnici (gospodăriile populaţiei), inclusiv fracții colectate separat, precum și gestionarea acestora (transfer, sortare, tratare, depozitare finală reziduuri post sortare / tratare), precum și pentru alte activități de salubrizare prestate în interesul întregii colectivități locale”.

Taxa de salubrizare din Sectorul 4 a fost anulată în instanță

La începutul anului 2018, Primăria Sectorului 4 a majorat taxa de salubrizare plătită de cetățeni, de la 5 lei de persoană cât era înainte până la 9,6 lei/lună/pentru persoane fizice și 80 lei/lună pentru persoanele juridice, persoanele fizice care exercită orice profesii liberale, persoanele fizice autorizate, întreprinderile familiale și întreprinderile individuale.Copiii cu vârsta cuprinsă între 0-7 ani sunt scutiți de taxa de salubrizare, potrivit unei hotărâri adoptate la începutul lunii noiembrie 2018 de Consiliul Local Sector 4.

În luna iunie, Tribunalul București a admis cererea de chemare în judecată a consilierilor PNL Sector 4 și a dispus anularea majorării taxei de salubrizare stabilită prin Hotărârile Consiliului Local Sector 4 nr. 347/2018 și 2/2018. Încasarea taxei a fost suspendată până la rămânerea definitivă a hotărârii. În luna iunie, hotărârea instanței a rămas definitivă, a anunțat PNL într-un comunicat de presă.