​ANALIZĂ Licitația demarată de Primăria Capitalei pentru achiziția celor 100 de tramvaie: mărcile de top excluse. Cum s-a procedat la Cluj, Oradea și în alte orașe europene

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 10:39 Actualitate | Administratie Locala


Tramvai Imperio 2
Foto: Astra Vagoane
​Primăria Capitalei a lansat la jumătatea lunii decembrie licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie, valoarea estimată fiind de circa 845 milioane lei fără TVA. Astfel, municipalitatea este dispusă să plătească cel mult 1,8 milioane de euro fără TVA per tramvai. Prețul practic scoate de la licitație mărcile de top – Siemens, Bombardier, Alstom, unde prețul pornește de la peste 3 milioane euro, ajungând până pe la 5,5 milioane de euro, în funcție de dotări. Șanse de a câștiga au polonezii de la PESA, care au vândut Primăriei din Sofia 20 de tramvaie cu 1,7 milioane de euro bucata, Skoda și Astra Vagoane Călători, singurul producător român de tramvaie. Și alte orașe din România s-au orientat spre tramvaie mai ieftine, Astra Vagoane Călători câștigând licitațiile la Cluj, Oradea, Arad și Galați.

Potrivit sistemulului electronic de achiziții publice
, Primăria Capitalei vrea să cumpere 100 de tramvaie cu o lungime de 36 metri, podea complet coborâtă, minim 5 uși duble. Valoarea estimată a contractului este de circa 845 milioane lei. Municipalitatea cere o durată de serviciu de 30 de ani, garanție (full warranty) 5 ani, minim 300.000 km.



”Vor fi asigurate de către furnizor toate materialele, piesele, subansamblele, ansamblele, sistemele, agregatele tramvaiului necesare să fie înlocuite prin reparații de uzură normală, defecte tehnice, cu repere definite (kituri de reparație, subansambluri, materiale, piese, etc) conform manualului de reparaţii şi întreţinere a tramvaiului şi catalogului de piese de schimb. în mod concret pe perioada de garanţie (fullwaranty) singurele cheltuieli suportate de Achizitor vor fi: Consumul de energie electrică; Piesele şi materialele pentru reparații datorate accidentelor de circulatie, actelor de vandalism, care nu sunt determinate de o vină tehnică imputabilă Furnizorului; Contravaloarea activităţii de curățenie a tramvaielor; Salariile conducătorilor de vehicule”, se arată în caietul de sarcini.

Primul tramvai va fi livrat în termen de 9 luni, urmând apoi în termen de 3 luni să se realizeze omologarea și să înceapă producția în serie, restul urmând să fie livrate în termen de 4 ani. În ceea ce privește licitația, componenta financiară reprezintă 60 %, iar restul componenta tehnică.

În ceea ce privește companiile care pot participa la licitație, media cifrei de afaceri anuale a ofertantului pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) trebuie să fie de minim de 280.000.000 lei.

În plus, ofertantul va prezenta lista principalelor livrări de produse efectuate în ultimii 3 ani, raportați la termenul limită pentru depunerea ofertelor, din care să rezulte că a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiectul achiziției, la nivelul unuia sau mai multor contracte în valoare cumulată de minim 28.000.000 lei, cu indicarea datelor şi a beneficiarilor publici sau privaţi.
Termen limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 4 februarie 2019, apoi urmează să fie desemnat câștigătorul procedurii de achiziție.

Raportat la aceste date, și în principal prețul maxim pe care este dipusă să-l plătească Primăria Capitalei, cel mai probabil în cursă se vor înscrie producătorii cu prețuri mici, șanse reale având de exemplu polonezii de la PESA, Skoda și Astra Vagoane Călători, producătorul român de tramvaie.

Primăria din Sofia a încheiat în octombrie 2017 un contract de circa 23 milioane de euro cu Skoda pentru livrarea a 13 tramvaie ForCity Classic. Asta înseamnă un preț de circa 1,8 milioane de euro/tramvai. Contractul include și livrarea de piese de schimb și instruirea personalului companiei locale de transport.

TRamvai Skoda Sofia; Foto: Skoda;


În 2013, municipalitatea din Sofia a semnat un contract de 35 milioane de euro cu PESA pentru livrarea a 20 de tramvaie cu podea joasă, adică circa 1,7 milioane de euro pentru fiecare tramvai.

Primăria Arad a încheiat în 2014 un contract în valoare de 6.568.101,30 de euro, fără TVA, cu Astra Vagoane Călători Arad pentru furnizarea a șase tramvaie. Tramvaiul livrat Companiei de Transport Public Arad are 27 de metri lungime, circulă cu o viteză de 70 km la oră, are 40 de locuri pe scaune și 160 de locuri în picioare. Durata de utilizare a tuturor echipamentelor mecanice și electrice solicitată este de minimum 30 de ani de funcționare.

Tramvai Imperio Arad; Foto: Astra Vagoane Călători


În august 2018, Primăria Cluj-Napoca a atribuit companiei Astra Vagoane Călători un acord-cadru pentru livrarea a maxim 22 de tramvaie noi. Valoarea contractului este de 170,17 milioane lei fără TVA (36,6 milioane euro), iar tramvaiele vor fi livrate în termen de 48 de luni de la semnarea contractului. Prețul pe tramvai este de circa 1,66 milioane de euro.

Tramvaiele au o lungime de maxim 32 m și o capacitate de 290 locuri din care minim 36 pe scaune fixe, potrivit caietului de sarcini.

În septembrie 2018, Primăria Oradea a încheiat cu Astra Vagoane Călători un contract în valoare de 74.400.000 milioane lei fără TVA pentru furnizarea a 10 tramvaie. Prețul per tramvai este de 1,58 milioane de euro.
Principalele caracteristici ale tramvaielor care constituie obiectul achiziţiei sunt:
  • podeaua coborâtă 100%
  • să nu aibă nici o treaptă interioară pe întreaga lungime
  • să aibă o lăţime de 2,3-2,45 ml (metri lineari)
  • să aibă o lungime minim 26 ml maxim 28 ml
  • să aibă o capacitate minimă de 168 pasageri(6,5 calatori/m2), dintre care minim 40 pe scaune.

În decembrie 2018, Primăria Galaţi a atribuit Astra Vagoane Călători un acord-cadru pe 24 de luni pentru achiziţia a minimum opt şi maximum18 tramvaie. Valoarea acordului-cadru este de maxim 119.630.700 de lei cu TVA, adică 6.646.150 de lei/ tramvaiul (1,4 milioane de euro cu tot cu TVA), a anunțat instituția într-un comunicat de presă.
Lungimea noilor tramvaie va fi cuprinsă între 17,5 metri și 20 de metri, iar lățimea maximă va fi de 2,4 metri. Acestea vor avea o durată de serviciu de 30 de ani.


Tramvai Imperio Arad; Foto: Astra Vagoane Călători

În ultimele săptămâni a circulat înformația că Astra Vagoane Călători a fost exclusă de la licitație de Primăria Capitalei, una dintre condiții fiind o cifră de afaceri de minim 280 milioane lei în ultimii 3 ani. Directorul companiei, Gheorghe Sârbu, neagă informația.
”Nu știu de ce în timpul licitației se pun întrebări de genul acesta. Noi am analizat documentația, am analizat procedura și vom lua o decizie până la data depunerii ofertelor. Nu suntem excluși, într-o licitație poți să te duci în mai multe feluri, în consorțiu, în asociere, în orice formulă. Nu știu de ce se insistă cu asta. Dacă consideram că suntem excluși, atacăm caietul de sarcini. Am mai vândut tramvaie către Primăria Arad, mai avem contracte încheiate cu municipiul Cluj, cu municipiul Oradea, mai sunt în curs licitații la Arad, la Timișoara. Sunt multe. Intenționăm să participăm în toate procedurile unde produsul pe care îl ofertăm corespunde cerințelor din caietul de sarcini”, a declarat pentru HotNews.ro Gheorghe Sârbu, directorul general al Astra Vagoane Călători. Compania produce în colaborare cu Siemens tramvaiul Imperio, cu podea 100% coborâtă.


Cum au procedat alte primării din țară care au în desfășurare licitații pentru achiziția de tramvaie


Primăria Arad a lansat pe 18 decembrie licitaţia pentru achiziţia a 10 tramvaie, valoarea estimată fiind de 73 milioane lei fără TVA. Achiziția publică prevede posibilitatea ca, în perioada de patru ani de derulare a contractului, autoritatea să poată achiziţiona încă 18 tramvaie, de la același producător, la același preț, în funcție de necesități. În acest caz, valoarea achiziţiei creşte la 202 milioane de lei (43 milioane de euro). Astfel rezultă un preț pe tramvai de 1,55 milioane de euro fără TVA.

Termenul limită până la care pot fi depuse ofertele este 7 februarie 2019, acestea urmând să fie evaluate până pe 7 august 2019.

Criteriul de atribuire va fi cel mai bun raport calitate – preţ, componenta tehnică având o pondere de 20%, iar cea financiară de 80%. Tramvaiele trebuie să aibă o lungime între 26 și 28 metri, podea 100% coborâtă și o durată de serviciu de 30 de ani.

Şi Primăria Timişoara a lansat pe 18 decembrie licitaţia pentru a achiziţia a 16 tramvaie articulate noi, valoarea contractului fiind estimată la circa 185 milioane lei fără TVA, potrivit anunțului de intenție. Astfel, valoarea estimată a unui tramvai este de 11,5 milioane lei (2,46 milioane de euro). În perioada de derulare a contractului pot fi achiziționate suplimentar încă 24 de tramvaie.





Cum s-a întâmplat în Europa


Primăria din Riga a încheiat în aprilie 2016 un contract pentru livrarea a 20 de tramvaie cu Skoda. Prețul unui tramvai variază între 2,7 și 3,5 milioane de euro în funcție de lungime și dotări. Valoarea totală a contractului este de circa 62 milioane de euro.

Toate tramvaiele au podea coborâtă, sistem de plată electronic, ecrane pentru afișaj, sistem de monitorizare și numărare a pasagerilor, iar furnizorul va asigura piesele de schimb și alte echipamente necesare. Durata de serviciu este de 30 de ani. Primele tramvaie au ajuns la Riga în 2018. Informațiile sunt preluate de pe pagina companiei municipale de transport.

Regiunea Ile-de-FRance a cumpărat în 2014 de la Alstom 15 tramvaie Citadis Dualis cu 80 milioane de euro (5,3 milioane de euro pe tramvai).


În aprilie 2018, Brussels Intercommunal Transportation Company (STIB) a încheiat cu Bombardier un acord-cadru pentru furnizarea a maxim 175 de tramvaie BOMBARDIER FLEXITY, valoarea totală fiind de 480 milioane de euro. Pentru început compania de transport a semnat un contract pentru furnizarea a 60 de tramvaie în valoare de 169 milioane de euro (2,8 milioane de euro pe tramvai).

În 2018, compania de transport public din Budapesta a încheiat un contract de 55 milioane de euro cu CAF pentru furnizarea a 26 de tramvaie de două tipuri: cu 5 și 9 module. Livrarea primelor unități este programată pentru februarie 2019. În martie 2014, CAF a semnat primul său contract cu orașul Budapesta, pentru 47 de tramvaie în valoare totală de peste 115 milioane de euro (2,44 milioane de euro bucata).

Tramvai CAF Budapesta; Foto CAF







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















12617 vizualizari

  • -4 (28 voturi)    
    SPAGA (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 12:05)

    Krokus [utilizator]

    daca nu-i turcist sa se poata incasa si un comision,nu sunt fiabile.
    cele turcesti sunt cele mai bune,ce daca se opresc in timpul mersului dupa nici 100 de km sau incep sa te ude,asta este placerea miticilor,mentalitate de sclav. Sindromul Philadephia.
    • +22 (32 voturi)    
      Comment sters de user (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 12:19)

      tenere [anonim] i-a raspuns lui Krokus

      • +9 (19 voturi)    
        eh (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 14:57)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui tenere

        Unii sufera de si-ar taia si venele, de complexati ce sunt. Mai e si faza cu "ne conduc" miticii, cand erau ardeleni spagari sau sclavi la butoane.

        Revenind la "interesantul" articol, remarc ca ce e bun pentru Cluuj, nu e bun pentru Bucuresti, pentru ca sunt excluse marcile de top prin filtrul pretului.
      • +3 (13 voturi)    
        Comment sters de user (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 19:43)

        complet_retard [anonim] i-a raspuns lui tenere

        • 0 (6 voturi)    
          pardon la pardon (Duminică, 30 decembrie 2018, 15:39)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui complet_retard

          Majoritatea o are cu voturile PMP/Base. Deci probabil te referi la alti retardati care au pus botul si au votat, doar ca la alt tip de vrajeala.
          • +6 (6 voturi)    
            Cei mai retardați (Luni, 31 decembrie 2018, 9:47)

            Kap [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

            Dintre retardați sunt cei mai cei inteligenții care au stat acasă și au validat ce au votat alții.
            Sper să le stea în gât situația în care ne-au băgat pe toți.
            • +4 (4 voturi)    
              true (Luni, 31 decembrie 2018, 18:30)

              Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Kap

              S-au pisat pe el de vot, dar s-au udat pe ei. Ghici cine zbiara mai tare acum? :D
  • +12 (14 voturi)    
    .... (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 12:23)

    tirolez [utilizator]

    Mandri ca suntem romani. Nu era plin Bucurestiul de foto lacrimogene? Dar cumparam toate rebuturile altora.
    De fapt, daca o intrebi pe Firea si acum ar sustine acelasi lucru batandu-se cu pumnul in piept. Felicitari cui o crede.
  • +37 (41 voturi)    
    Tramvaie? (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 12:45)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Degeaba luam tramvaie ultimul tip cu motor cu reactie, hover board, bar/restaurant inclus si masaj cu laser... putem sa luam si tramvaie cu fotomodele care iti fac aer cu evantaiul cat stai pe fotolii de aur...

    Noi nu avem nici macar infrastructura. Va provoc sa priviti sinele de tramvai. Sa vedeti ce deteriorate sunt. Sa vedeti ca nu mai sunt intretinute de pe vremea impuscatului. Nu suntem in stare sa tragem niste linii de tramvai (nu intru in discutii ca nici la metrou nu stam extraordinar), asa ca degeaba luam tramvaie ultiam generatie...

    Cat despre licitatia primariei, daca nu e spaga sau ceva murdar in toata povestea, ma apuc de balet.

    Pe Firea nu o intereseaza nici bunastarea orasului, nici a cetatenilor. E doar pusa pe vorbe, la fapte sta prost. Dupa 2 ani a reusit sa demareze licitatie de tramvaie... nu sa le aduca, sa demareze. Cu Otokar a iesit fiasco...

    O incompetenta corupta si proasta.
    • 0 (4 voturi)    
      de ce fiasco ? (Luni, 31 decembrie 2018, 19:08)

      zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      Autobuzele Otokar, cu excepția unor probleme tehnice minore, și care sunt remediate pe banii turcilor, sunt ok. Și ieftine, între noi fie vorba.
  • +14 (18 voturi)    
    pai stai asa... (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 14:45)

    asadar... [utilizator]

    turcu' nu face tramvaie???? un OTOTRAM ceva!!! ce mai lua Firicica de la aia sa nu cumva sa incurajam producatorii romani!
  • +29 (35 voturi)    
    de ce am avea nevoie de marci de top ? (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 15:12)

    adma [utilizator]

    Bombardier, Alstom sunt pentru piata de Vest, pentru cine isi permite. Noua ne trebuie tramvaie de lux in care sa stea aurolaci ccati pe ei ? Pana o sa avem infrastructura si educatia necesara ca sa le intretinem, eu zic sa ne intindem cat ne e plapuma. Vagoanele Astra sunt suficient de bune pentru ce ne trebuie, si daca stimulam un producator national nu e decat un lucru bun. Oare francezii de ce au cumparat de la Alstom, nu ca sa le ramana banii in tara ? Romanul numai lux viseaza, de aia e risipitor, nu are nici educatie financiara si nu se alege mare lucru de munca lui.
    • +3 (5 voturi)    
      TRAMVAIELE DE LA ASTRA ARAD... (Duminică, 30 decembrie 2018, 16:32)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui adma

      Sunt Siemens... asa ca cel care a scris articolul ar trebui sa se mai informeze.
      Oricum, pentru un tramvai romanesc poate doar tabla, vopseaua si farurile sunt romanesti. Si mana de lucru, evident. In rest...
      Sa vedem pe ce o sa circule! Ca doar nu o sa leviteze!
  • +7 (11 voturi)    
    Umbra l'u Oprescu,face fiRea si proasta si lacoma (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 16:24)

    Plagarus [utilizator]

    Pe cand un tramvai tras decai,la ce infrastuctura are capitala ?
  • +5 (11 voturi)    
    Mulți bani (Sâmbătă, 29 decembrie 2018, 17:04)

    Mirobo [utilizator]

    Faci fabrici de biciclete cu banii vehiculați în articol.Și toată lumea e câștigătoare.
  • +14 (14 voturi)    
    ...arădenii sunt OK... (Duminică, 30 decembrie 2018, 10:39)

    baligosul [utilizator]

    Mi-a plăcut ce am citit, că primăria din Arad a decis să cumpere tramvaie produse de românii din orașul Arad...Cinste lor.
    • +4 (6 voturi)    
      corect (Duminică, 30 decembrie 2018, 15:40)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui baligosul

      Daca e sa ne luam dupa titlul bombastic, bucurestenii ar fi de porc daca cumpara ceva romanesc si nu e marca de top.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version