​Primăria Capitalei a lansat la jumătatea lunii decembrie licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie, valoarea estimată fiind de circa 845 milioane lei fără TVA. Astfel, municipalitatea este dispusă să plătească cel mult 1,8 milioane de euro fără TVA per tramvai. Prețul practic scoate de la licitație mărcile de top – Siemens, Bombardier, Alstom, unde prețul pornește de la peste 3 milioane euro, ajungând până pe la 5,5 milioane de euro, în funcție de dotări. Șanse de a câștiga au polonezii de la PESA, care au vândut Primăriei din Sofia 20 de tramvaie cu 1,7 milioane de euro bucata, Skoda și Astra Vagoane Călători, singurul producător român de tramvaie. Și alte orașe din România s-au orientat spre tramvaie mai ieftine, Astra Vagoane Călători câștigând licitațiile la Cluj, Oradea, Arad și Galați.

Tramvai Imperio 2Foto: Astra Vagoane

Potrivit sistemulului electronic de achiziții publice, Primăria Capitalei vrea să cumpere 100 de tramvaie cu o lungime de 36 metri, podea complet coborâtă, minim 5 uși duble. Valoarea estimată a contractului este de circa 845 milioane lei. Municipalitatea cere o durată de serviciu de 30 de ani, garanție (full warranty) 5 ani, minim 300.000 km.

”Vor fi asigurate de către furnizor toate materialele, piesele, subansamblele, ansamblele, sistemele, agregatele tramvaiului necesare să fie înlocuite prin reparații de uzură normală, defecte tehnice, cu repere definite (kituri de reparație, subansambluri, materiale, piese, etc) conform manualului de reparaţii şi întreţinere a tramvaiului şi catalogului de piese de schimb. în mod concret pe perioada de garanţie (fullwaranty) singurele cheltuieli suportate de Achizitor vor fi: Consumul de energie electrică; Piesele şi materialele pentru reparații datorate accidentelor de circulatie, actelor de vandalism, care nu sunt determinate de o vină tehnică imputabilă Furnizorului; Contravaloarea activităţii de curățenie a tramvaielor; Salariile conducătorilor de vehicule”, se arată în caietul de sarcini.

Primul tramvai va fi livrat în termen de 9 luni, urmând apoi în termen de 3 luni să se realizeze omologarea și să înceapă producția în serie, restul urmând să fie livrate în termen de 4 ani. În ceea ce privește licitația, componenta financiară reprezintă 60 %, iar restul componenta tehnică.

În ceea ce privește companiile care pot participa la licitație, media cifrei de afaceri anuale a ofertantului pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) trebuie să fie de minim de 280.000.000 lei.

În plus, ofertantul va prezenta lista principalelor livrări de produse efectuate în ultimii 3 ani, raportați la termenul limită pentru depunerea ofertelor, din care să rezulte că a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiectul achiziției, la nivelul unuia sau mai multor contracte în valoare cumulată de minim 28.000.000 lei, cu indicarea datelor şi a beneficiarilor publici sau privaţi.

Termen limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 4 februarie 2019, apoi urmează să fie desemnat câștigătorul procedurii de achiziție.

Raportat la aceste date, și în principal prețul maxim pe care este dipusă să-l plătească Primăria Capitalei, cel mai probabil în cursă se vor înscrie producătorii cu prețuri mici, șanse reale având de exemplu polonezii de la PESA, Skoda și Astra Vagoane Călători, producătorul român de tramvaie.

Primăria din Sofia a încheiat în octombrie 2017 un contract de circa 23 milioane de euro cu Skoda pentru livrarea a 13 tramvaie ForCity Classic. Asta înseamnă un preț de circa 1,8 milioane de euro/tramvai. Contractul include și livrarea de piese de schimb și instruirea personalului companiei locale de transport.

TRamvai Skoda Sofia; Foto: Skoda;

În 2013, municipalitatea din Sofia a semnat un contract de 35 milioane de euro cu PESA pentru livrarea a 20 de tramvaie cu podea joasă, adică circa 1,7 milioane de euro pentru fiecare tramvai.

Primăria Arad a încheiat în 2014 un contract în valoare de 6.568.101,30 de euro, fără TVA, cu Astra Vagoane Călători Arad pentru furnizarea a șase tramvaie. Tramvaiul livrat Companiei de Transport Public Arad are 27 de metri lungime, circulă cu o viteză de 70 km la oră, are 40 de locuri pe scaune și 160 de locuri în picioare. Durata de utilizare a tuturor echipamentelor mecanice și electrice solicitată este de minimum 30 de ani de funcționare.

Tramvai Imperio Arad; Foto: Astra Vagoane Călători

În august 2018, Primăria Cluj-Napoca a atribuit companiei Astra Vagoane Călători un acord-cadru pentru livrarea a maxim 22 de tramvaie noi. Valoarea contractului este de 170,17 milioane lei fără TVA (36,6 milioane euro), iar tramvaiele vor fi livrate în termen de 48 de luni de la semnarea contractului. Prețul pe tramvai este de circa 1,66 milioane de euro.

Tramvaiele au o lungime de maxim 32 m și o capacitate de 290 locuri din care minim 36 pe scaune fixe, potrivit caietului de sarcini.

În septembrie 2018, Primăria Oradea a încheiat cu Astra Vagoane Călători un contract în valoare de 74.400.000 milioane lei fără TVA pentru furnizarea a 10 tramvaie. Prețul per tramvai este de 1,58 milioane de euro.

Principalele caracteristici ale tramvaielor care constituie obiectul achiziţiei sunt:

  • podeaua coborâtă 100%
  • să nu aibă nici o treaptă interioară pe întreaga lungime
  • să aibă o lăţime de 2,3-2,45 ml (metri lineari)
  • să aibă o lungime minim 26 ml maxim 28 ml
  • să aibă o capacitate minimă de 168 pasageri(6,5 calatori/m2), dintre care minim 40 pe scaune.

În decembrie 2018, Primăria Galaţi a atribuit Astra Vagoane Călători un acord-cadru pe 24 de luni pentru achiziţia a minimum opt şi maximum18 tramvaie. Valoarea acordului-cadru este de maxim 119.630.700 de lei cu TVA, adică 6.646.150 de lei/ tramvaiul (1,4 milioane de euro cu tot cu TVA), a anunțat instituția într-un comunicat de presă.

Lungimea noilor tramvaie va fi cuprinsă între 17,5 metri și 20 de metri, iar lățimea maximă va fi de 2,4 metri. Acestea vor avea o durată de serviciu de 30 de ani.

Tramvai Imperio Arad; Foto: Astra Vagoane Călători

În ultimele săptămâni a circulat înformația că Astra Vagoane Călători a fost exclusă de la licitație de Primăria Capitalei, una dintre condiții fiind o cifră de afaceri de minim 280 milioane lei în ultimii 3 ani. Directorul companiei, Gheorghe Sârbu, neagă informația.

”Nu știu de ce în timpul licitației se pun întrebări de genul acesta. Noi am analizat documentația, am analizat procedura și vom lua o decizie până la data depunerii ofertelor. Nu suntem excluși, într-o licitație poți să te duci în mai multe feluri, în consorțiu, în asociere, în orice formulă. Nu știu de ce se insistă cu asta. Dacă consideram că suntem excluși, atacăm caietul de sarcini. Am mai vândut tramvaie către Primăria Arad, mai avem contracte încheiate cu municipiul Cluj, cu municipiul Oradea, mai sunt în curs licitații la Arad, la Timișoara. Sunt multe. Intenționăm să participăm în toate procedurile unde produsul pe care îl ofertăm corespunde cerințelor din caietul de sarcini”, a declarat pentru HotNews.ro Gheorghe Sârbu, directorul general al Astra Vagoane Călători. Compania produce în colaborare cu Siemens tramvaiul Imperio, cu podea 100% coborâtă.

Cum au procedat alte primării din țară care au în desfășurare licitații pentru achiziția de tramvaie

Primăria Arad a lansat pe 18 decembrie licitaţia pentru achiziţia a 10 tramvaie, valoarea estimată fiind de 73 milioane lei fără TVA. Achiziția publică prevede posibilitatea ca, în perioada de patru ani de derulare a contractului, autoritatea să poată achiziţiona încă 18 tramvaie, de la același producător, la același preț, în funcție de necesități. În acest caz, valoarea achiziţiei creşte la 202 milioane de lei (43 milioane de euro). Astfel rezultă un preț pe tramvai de 1,55 milioane de euro fără TVA.

Termenul limită până la care pot fi depuse ofertele este 7 februarie 2019, acestea urmând să fie evaluate până pe 7 august 2019.

Criteriul de atribuire va fi cel mai bun raport calitate – preţ, componenta tehnică având o pondere de 20%, iar cea financiară de 80%. Tramvaiele trebuie să aibă o lungime între 26 și 28 metri, podea 100% coborâtă și o durată de serviciu de 30 de ani.

Şi Primăria Timişoara a lansat pe 18 decembrie licitaţia pentru a achiziţia a 16 tramvaie articulate noi, valoarea contractului fiind estimată la circa 185 milioane lei fără TVA, potrivit anunțului de intenție. Astfel, valoarea estimată a unui tramvai este de 11,5 milioane lei (2,46 milioane de euro). În perioada de derulare a contractului pot fi achiziționate suplimentar încă 24 de tramvaie.

Cum s-a întâmplat în Europa

Primăria din Riga a încheiat în aprilie 2016 un contract pentru livrarea a 20 de tramvaie cu Skoda. Prețul unui tramvai variază între 2,7 și 3,5 milioane de euro în funcție de lungime și dotări. Valoarea totală a contractului este de circa 62 milioane de euro.

Toate tramvaiele au podea coborâtă, sistem de plată electronic, ecrane pentru afișaj, sistem de monitorizare și numărare a pasagerilor, iar furnizorul va asigura piesele de schimb și alte echipamente necesare. Durata de serviciu este de 30 de ani. Primele tramvaie au ajuns la Riga în 2018. Informațiile sunt preluate de pe pagina companiei municipale de transport.

Regiunea Ile-de-FRance a cumpărat în 2014 de la Alstom 15 tramvaie Citadis Dualis cu 80 milioane de euro (5,3 milioane de euro pe tramvai).

În aprilie 2018, Brussels Intercommunal Transportation Company (STIB) a încheiat cu Bombardier un acord-cadru pentru furnizarea a maxim 175 de tramvaie BOMBARDIER FLEXITY, valoarea totală fiind de 480 milioane de euro. Pentru început compania de transport a semnat un contract pentru furnizarea a 60 de tramvaie în valoare de 169 milioane de euro (2,8 milioane de euro pe tramvai).

În 2018, compania de transport public din Budapesta a încheiat un contract de 55 milioane de euro cu CAF pentru furnizarea a 26 de tramvaie de două tipuri: cu 5 și 9 module. Livrarea primelor unități este programată pentru februarie 2019. În martie 2014, CAF a semnat primul său contract cu orașul Budapesta, pentru 47 de tramvaie în valoare totală de peste 115 milioane de euro (2,44 milioane de euro bucata).

Tramvai CAF Budapesta; Foto CAF