Dezvoltarea unui sistem de monitorizare a zgomotului din București, care să cuprindă 25 de stații, ar putea costa circa 2,7 milioane lei, potrivit unei note conceptuale aprobate joi de Consiliul General. Acest document este unul de principiu, acum nefiind alocați banii pentru achiziție. Sistemul actual de monitorizare a zgomotului urban, aflat în dotarea municipalității, a fost achiziţionat în urmă cu 12 ani și este compus din 15 staţii fixe de monitorizare a zgomotului, dar aestea sunt uzate, necesită upgrade şi înlocuirea pieselor, nemaifiind posibilă descărcarea datelor, potrivit expunerii de motive a proiectului.

Trafic pe bulevardul MagheruFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

"Pentru evaluarea zgomotului în municipiul Bucureşti este oportun ca sistemul să includă monitorizarea nivelului de zgomot în trei locaţii cu trafic rutier intens din fiecare sector al Capitalei, în două locaţii amplasate în zone declarate liniştite, într-o locaţie amplasată într-unul din marile parcuri bucureştene şi în patru locaţii la unităţi spitaliceşti şi unităţi de învăţământ", prevede documentul.

Bucureștiul are 228 de zone unde zgomotul depășeste limita stabilită de legislația în vigoare, 70 de db pe timpul zilei și 60 db pe timpul nopții, potrivit hărților strategice de zgomot și planului de acțiune pentru diminuarea zgomotului adoptate în 207 de CGMB.

Mai exact, în București sunt 394 străzi care depășesc pe timpul zilei pragul de 70 decibeli. Printre acestea se numără: B-dul 1 Decembrie, B-dul 1 Mai, B-dul Aerogarii, B-dul Aviatorilor, B-dul Banu Manta, B-dul Burebista, B-dul Chișînău, B-dul Constantin Brâncoveanu, B-dul Constantin Prezan, B-dul Dacia, B-dul Decebal, B-dul Dinicu Golescu, B-dul Expoziției, B-dul Ferdinand I, B-dul Geniului, B-dul George Coșbuc, B-dul Ghencea, B-dul I.C. Brătianu, B-dul Iancu de Hunedoara, B-dul Iuliu Maniu, B-dul Lascăr Catargiu, B-dul Nicolae Bălcescu, B-dul Națiunile Unite, B-dul Regia Maria, B-dul Tineretului, B-dul Unirii.

Pe timpul nopții, limita maximă stabilită prin lege, restectiv 6o db, este depășită pe 490 străzi. Printre acestea se numără: B-dul 1 Decembrie, B-dul 1 Mai, B-dul Aerogarii, B-dul Aviatorilor, B-dul Banu Manta, B-dul Burebista, B-dul Chișînău, B-dul Constantin Brâncoveanu, B-dul Constantin Prezan, B-dul Dacia, B-dul Decebal, B-dul Dinicu Golescu, B-dul Expoziției, B-dul Ferdinand I, B-dul Geniului, B-dul George Coșbuc, B-dul Ghencea, B-dul I.C. Brătianu, B-dul Iancu de Hunedoara, B-dul Iuliu Maniu, B-dul Lascăr Catargiu, B-dul Nicolae Bălcescu, B-dul Națiunile Unite, B-dul Regia Maria, B-dul Tineretului, B-dul Unirii.

Pentru reducerea zgomotului din aceste zone, în planul de acțiune s-au stabilit 2 soluții :

- pentru străzile principale - fluidizarea circulației cu ajutorul sistemului de semaforizare sincronizată ;

- pentru străzile secundare - reducerea vitezei cu montarea indicatoarelor și limitatoarelor de viteză.

"Zgomotul produs de traficul rutier este cea mai importantă sursă a poluării fonice din București și a neplăcerilor cauzate de această. (…) Străzile au o capacitate redusă, iar numărul mare de vehicule generează niveluri ridicate de zgomot. S-au luat în considerare 5712 străzi”, se arată în documentul citat.

Printre problemele generate de existenţa zgomotului se numără: disconfortul, îngreunarea conversaţiei, dificultatea sau incapacitatea de a dormi, hipoacuzia (cauzată prin expunerea prelungită la nivele de peste 75dB sau prin acumularea de oboseală auditivă fără suficient timp de recuperare), stresul.