Primăria Capitalei a primit joi comunicarea oficială a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, și a făcut publice motivele pentru care CNSC a respins obiecțiile celor două companii care au contestat licitația pentru achiziționarea a 400 de autobuze Euro 6, respectiv Karsan Otomovit Sanayii Ve Ticaret As și Mercedes - Benz România Srl. Astfel, cel puțin deocamdată, câștigătorul licitației a rămas firma Otokar, valoarea achiziției fiind de 458.100.826 lei fără TVA, circa 100 milioane euro, respectiv o medie de 250.000 euro + TVA per autobuz. Cele două firme nemulțumite pot merge mai departe în instanță.

Autobuz Otokar, model Kent-cFoto: Otokar

Potrivit unui comunicat emis de Primăria Capitalei, CNSC a respins contestațiile Karsan și Mercedes din următoarele motive:

- referitor la contestațiile care vizau dimensiunile autobuzelor, după analizarea dosarului, CNSC a decis că asocierea câștigătoare a depus documente care atestă respectarea dimensiunilor solicitate în caietul de sarcini, respectiv schițe, fișe tehnice și documente de omologare, din care rezultă conformitatea ofertei în ceea ce privește specificățiile pretinse a fi nerespectate.

- în ceea ce privește pretinsă nerespectare de către OTOKAR a cerinței privind deschiderea liberă a ușilor pentru călători, Consiliul a stabilit că în propunerea tehnică a OTOKAR, toate cele 3 tipuri de autobuze au deschiderea liberă a ușilor de 1.200 mm. Prin urmare, Consiliul a respins și această contestație.

- în ceea ce privește aspectul semnalat de unul dintre contestatari, cu privire la faptul că nu s-ar fi respectat cerință privind autorizarea RAR a atelierului service al operatorului economic declarat câștigător, CNSC a stabilit că această cerință NU a fost prevăzută în documentația de atribuire, în consecință nu avea cum să fie sau să nu fie respectată.

- referitor la contestarea metodologiei de calcul a punctajului, Consiliul a observat că primii 10 factori de evaluare au fost obiectivi și matematici, iar ultimii patru s-au bazat pe declarația (angajamentul ferm) al ofertantului. Astfel, verificând punctajul obținut de compania contestatoare Karsan, Consiliul reține că această a obținut maximum de puncte, respectiv 2,5, deci nu poate afirmă că fost defavorizată cu privire la acest factor de evaluare. În ceea ce privește punctajul celorlalte oferte, și acesta a fost calculat pe baza datelor din documentație, în raport cu documentele prezentate în oferte.

- referindu-se tot la metodologia de calcul a punctajului, Consiliul a arătat că, atât timp cât acești factori nu au fost contestați în etapă documentației de atribuire, părțile nu pot ridică pretenții și nu se pot arată nemulțumite de manieră de apreciere, după evaluarea ofertelor.Consiliul reține că, în ceea ce privește criticile formulate de compania Karsan, privind modul de evaluare a ofertei sale, comparativ cu cea depusă de OTOKAR, comisia de evaluare a stabilit în mod corect punctajul.

- din verificarea actelor depuse în urmă solicitărilor de clarificări, Consiliul nu a identificat documente din care să rezulte că s-ar fi modificat elemente ale propunerii tehnice sau elemente pe baza cărora se acordă punctajul, toate solicitările de clarificări fiind unele de completare sau confirmare.

- în ceea ce privește reclamația referitoare la neacordarea accesului operatorilor participanți la licitație la documentele cuprinse în dosarul achiziției publice, CNSC specifică faptul că legislațiile națională și europeană impun autorității contractante să nu dezvăluie informațiile transmise de către operatorii economici și desemnate de aceștia că fiind confidențiale.