FOTO ​De ce producatorul roman de autobuze BMC Truck & Bus nu a putut participa la licitatia organizata de Primaria capitalei pentru achizitionarea a 400 de autobuze

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Miercuri, 21 februarie 2018, 17:49 Actualitate | Administratie Locala


Euro Bus Diamond 10
Foto: BMC Truck and Bus
Una dintre controversele ultimelor zile este neparticiparea nici unei firme romanesti la licitatia pentru cele 400 de autobuze din Bucuresti. Producatorul roman de autobuze BMC Truck & Bus, detinut de trei cetateni turci, nu a putut participa la licitatie deoarece primaria dorea sa cumpere 320 de autobuze de 12 metri, 50 de autobuze de 10 metri si 30 de autobuze articulate de 18 metri, in timp ce firma producea doar autobuze de 12 metri.

Firma a contestat licitatia la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor, insa contestatia a fost respinsa. Pretul pe care societatea il cerea pentru un autobuz de 12 metri era de 200.000 de euro. Pretul mediu cu care consortiul Asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi a castigat licitatia a fost de 250.000 euro/autobuz, dar pretul mediu e format din preturile tuturor celor trei tipuri de autobuze, iar oferta financiara reprezinta doar jumatate din punctajul licitatiei, restul fiind partea tehnica. (Citeste punctajul la finalul articolului). Contractul nu putea fi atribuit fara licitatie publica, potrivit legislatiei in vigoare.
 
Silvia Colacea, directorul executiv al BMC Truck & Bus, a explicat pentru HotNews.ro de ce compania nu a putut participa la licitatie:

"Nu am putut participa la licitatie, desi am depus la CNSC o contestatie. Noi am cerut impartirea pe loturi deoarece Primaria Capitalei a trecut in caietul de sarcini ca vrea sa cumpere 400 de autobuze de trei tipuri diferite - 320 de autobuze de 12 metri, 50 de autobuze de 10 metri si 30 de autobuze articulate de 18 metri. Ni s-a respins contestatia pe motive administrative, tehnice, economice si legislative. Pe scurt, legea nu obliga autoritatea contractanta sa faca impartirea pe loturi. Noi am spus ca stim asta, dar din experienta pe care o avem,  am spus ca exista posibilitatea sa cumpere un produs mai scump daca nu acceptata aceasta impartire, iar principala lor obligatie este sa administreze eficient banul public... Primaria ne-a spus ca putem sa ne asociem cu alte societati comerciale si sa participam la licitatie. Insa in caietul de sarcini este prevazut clar ca toate cele 400 de autobuze trebuie sa fie de la un singur producator, iar eu nu mai cunosc pe nimeni in lumea asta care sa mai produca aceleasi autubuze ca noi, dar de alte dimensiuni. CNSC a fost de acord cu Primaria Capitalei, motivand ca institutia nu este obligata sa imparta pe loturi, desi exista posibilitatea achizitionarii autobuzelor la un pret mai mic".

BMC Truck&Bus a depus contestatia nr. 277/08.09.2017, cerand obligarea Primaria Capitalei de a lua masuri de remediere, in sensul asigurarii unei concurente reale si competitive intre operatorii economici, prin lotizarea contractului. Prin Decizia CNSC nr. 2781 din data 24.10.2017 aceasta fost respinsa.

Intrebati daca ar fi avut capacitatea de a poduce cele 320 de autobuze daca ar fi castigat licitatia, acestia dau asigurari ca da.

"Noi avem deja 50 de autobuze in stoc, pe care le putem livra imediat. Aveam capacitatea sa producem cele 320 de autobuze. La momentul acesta producem cam 3 autobuze/luna in conditiile in care nu exista desfacere. Linia de productie exista, echipamentele tehnice exista. Pentru 400 de autobuze in 4 ani, sau daca primaria le dorea mai devreme, eu mai aveam nevoie doar sa angajez forta de munca", a declarat pentru HotNews.ro Silvia Colacea, directorul executiv al BMC Truck & Bus.

Ce spune Primaria Capitalei:
"Cerinta de a achizitiona toate aceste tipuri de autobuze sub aceeasi marca, a unui singur producator, este fundamentata din punct de vedere tehnic si economic:
- este mult mai avantajoasa achizitionarea si gestionarea pieselor de schimb,
- este mult mai simpla instruirea personalului cu sisteme similare,
- in general, sistemul de exploatare este mai usor de controlat in situatia in care la autobuze difera doar lungimea, restul echipamentelor fiind similare, produse sub aceeasi marca.
Daca aceasta conditie nu ar fi indeplinita, ar insemna o diversificare a pieselor de schimb, a tehnologiei pentru intretinerea planificata si a reparatiilor, a sculelor si altor dispozitive, precum si o diversificare a instruirii personalului, fapt care ar duce la costuri de exploatare nejustificat de mari pe durata de utilizare normala a autobuzului. Mai mult decat atat, facem precizarea ca Municipalitatea nu avea obligatia de a lotiza contractul conform prevederilor art.150 alin.1) din Legea nr.99/2016 privind achizitiile sectoriale. De asemenea, conditiile privind bonitatea participantilor la licitatie si capacitatea de a derula contracte de aceasta anvergura sunt imperios necesare intrucat entitatea contractanta utilizeaza fonduri publice, iar  acestea trebuie cheltuite cat mai eficient, respectand interesul public, respectiv imbunatatirea si modernizarea transportului public de calatori in conditii cat mai avantajoase pentru comunitate. Referitor la "accesul egal al potentialilor ofertanti la procedura de atribuire", precizam ca, asa cum prevede legislatia in materia achizitiilor publice, orice operator economic poate participa la o procedura de achizitie publica/sectoriala in nume propriu sau in asociere cu alti operatori economici in cazul in care acesta nu poate indeplini cerintele de calificare solicitate de autoritatea/entitatea contractanta conform documentatiei de atribuire. Sustinem si incurajam industria romaneasca, daca ea respecta conditiile stabilite legal si cel mai bun raport pret-calitate. Existenta unui producator autohton si a unui produs fabricat in Romania in acest domeniu sunt incurajatoare, insa in conditiile unui contract de 400 de vehicule trebuie luate in considerare cu atentie atat experienta producatorului, cat si referintele in ceea ce priveste buna functionare a unor astfel de autobuze, in conditiile de exploatare din Bucuresti", se arata intr-un comunicat emis de Primaria Capitalei la finalul anului trecut.


Ce autobuze produce BMC si ce contracte mai are in Romania
Autobuzele Eurobus Diamond au o lungime de 12 metri, sunt dotate cu aer conditionat, au podea joasa si trei usi de acces. Astfel de mijloace de transport circula deja in orase precum Constanta, Targu Jiu, Caransebes, Iasi, Sinaia. Costul de achizitie variaza intre 158.000 de euro si 170.000 euro/bucata, inclusiv TVA.

Compania a inceput sa fabrice autobuzele in 2013 si pana acum a produs 80 de bucati si a vandut 28.

BMC Truck & Bus este pe piata de vanzare a autovehiculelor comerciale din 2002, pana in 2008 fiind unic distribuitor in Romania a autovehiculelor marca BMC, produse in Turcia.
"Pana in anul 2008, am vandut peste 2800 de autovehicule. Deci stim ce inseamna vanzare prin licitatie publica. Prin 2008-2009, BMC Turcia  a avut ceva probleme financiare astfel incat si-a incetat activitatea. Deci nu exista nicio legatura intre BMC Romania si BMC Turcia, deci eram unici distribuitori fara legatura de reprezentanta, filiala, actionariat. Aveam pur si simplu doar un contract de distributie. Cand BMC Turcia si-a incetat activitatea, noi am ramas fara obiectul vanzarii, nu mai aveam ce sa vindem. In acel moment ne-am hotarat sa producem in Romania un autobuz, fara nicio legatura cu BMC Turcia, pe investitie proprie. Asa ca Eurobus Diamond nu are nicio legtura cu marca BMC. Am vazut ca doamna Firea a spus ca nu suntem producatori, ci o societate din Ciorogarla care ansambleaza. Nu este adevarat, suntem producatori. Certificatul de omologare emis de RAR atesta asta. In plus, nu am avut niciodata datorie niciun leu la statul roman. Se poate verifica cifra de afaceri, nu suntem o societate din Ciorogarla care s-a apucat ieri sa ansambleze un autobuz", a mai declarat Silvia Colacea.

In ceea ce priveste acuzatiile ca ar fi o firma din Turcia, reprezentantii societatii neaga aceatsa informatii.
"Intr-adevar, actionarii sunt cetateni cu dubla cetatenie, presedintele consiliului de administratie se numeste KILIC SINAN, este nascut in Turcia, insa de mai bine de 15 ani este cetatean roman. Eu lucrez cu dansul de 17 ani, nu este la prima investitie in Romania, a venit aici dupa Revolutie cu familia", a mai spus Silvia Colacea.

Potrivit datelor de la Registrul Comertului, firma are trei actionari: KILIC SINAN (53.74%); KILIC ERHAN (41,93%) si KILIC HAKAN (4,33%).


Cine a castigat licitatia organizata de Primaria Capitalei

Primaria Capitalei a anuntat pe 19 februarie castigatorul licitatiei pentru furnizarea celor 400 de autobuze noi: Asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA.
Valoarea atribuita a achizitiei este de 458.100.826 lei fara TVA, adica 100 milioane euro, respectiv 250.000 euro + TVA per autobuz.


OTOKAR EUROPE si OTOKAR OTOMOTIV sunt companii turcesti care fac parte din conglomeratul de firme Koc Holding, cel mai mare conglomerat industrial din Turcia. Koc Holding detine si producatorul de electrocasnice Arctic Gaesti. Fabrica unde sunt produsele autobuzele OTOKAR este amplasata in orasul Sakarya.

In cadrul procedurii de licitatie au fost depuse 4 oferte: Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S, Man Truck&Bus AG, Mercedes Benz Romania SRL si Asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA.
Reprezentantii Primariei Capitalei spun ca licitatia  s-a derulat respectand princiipiile transparentei si avand toate avizele ANAP.
Conform caietului de sarcini, toate cele 400 de autobuze vor avea  o garantie de opt ani, in acest interval, manopera completa, inclusiv reviziile, intrand in sarcina furnizorului. Mai mult decat atat, in primii 4 ani, mijloacele de transport in comun vor avea o garantie extinsa, adica inclusiv in ceea priveste consumabilele de exploatare (uleiuri, filtre, manopera de revizie tehnica, intretinere etc).

Totodata, autobuzele vor fi dotate cu echipamente eclectronice pentru control si monitorizare, care includ numarerea calatorilor, supraveghere video interior-exterior, verificarea si monitorizarea conditiilor de microclimat in interior, A/C si incalzire, conexiune online cu dispeceratul, echipamente moderne de taxare, care sunt conectate online cu dispeceratul, un sistem de informare calatori, cu display, care ofera informatii asupra traseului, reclame, informatii turistice etc.

Autobuzele vor fi dotate, de asemenea, cu panouri de afisaj in exteriorul autobuzului, pe care pot rula reclame sau informatii de interes public, fara sa afecteze aspectul si integratitatea caroseriei, spre deosebire de colantarile existente in prezent.

Mijloacele de transport public prezinta imbunatatiri IT care realizeaza monitorizarea tuturor echipamenteleor din punctul de vedere al diagnozei si autodiagnozei, oferind informatii esentiale atat pentru conducatorul auto cat si pentru cei care realizeaza mentenanta acestora.

Oferta financiara reprezinta doar jumatate din punctajul licitatiei, restul fiind partea tehnica:
Pretul ofertei - 50 puncte
Calitate - 50 puncte

  • Puterea specifica instalata pentru tractiune - 3,5 puncte
  • Puterea litrica - 3,5 puncte
  • Consumul mediu - 8,5 puncte
  • Nivel de zgomot exterior - 2,5 puncte
  • Nivel de zgomot interior - 2 puncte
  • Raportul dintre masa utila si masa proprie - 2,5 puncte
  • Suprafata vitrata pentru ventilatie - 1 punct
  • Confort termic pasageri, capacitatea de incalzire pe iarna - 2,5 puncte
  • Confort termic salon pasageri si post sofer - 2,5 puncte
  • Capacitatea de transport, nr. total de pasageri - 2,5 puncte
  • Capabilitatea de livrare in primul an de contract - 5 puncte
  • Fiabilitate - numarul de ore necesare pentru mentenanta - 5 puncte
  • Coeficientul de disponibilitate peste 95% - 3,5 puncte
  • Criteriu social (personal angajat in regiunea Bucuresti - Ilfov) - 5 puncte

Cum arata autobuzul produs de BMC Truck & Bus; Foto: BMC Truck & Bus






















Citeste mai multe despre   


















19102 vizualizari

  • +6 (28 voturi)    
    Pai tot turci sunt si astia, da mai mici (Miercuri, 21 februarie 2018, 18:19)

    holinessdani [utilizator]

    Pacat ca n-a obtinut contractul o firma romaneasca, dar asta cu autobuze de oras e treaba serioasa. Si pana la urma si astia de la bmc tot turci sunt dar mult mai mici.
    Adica au inceput productia de 5 ani, din 2013 si au vandut 28 de bucati? Adica 6 pe an?
    Iar asta cu angajarea de personal la nevoie nu e serioasa deloc, asa oricine poate spune ca poate sa angajeze maine oameni ca sa fabrice avioane.
    • -4 (26 voturi)    
      bravos, Frantz! (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:23)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Daca e firma turceasca, nu e bine! Daca e firma romaneasca, IAR nu e bine, ca de ce n-or fi actionari cei din familia lu' Dracnea - sau cum? >:
      • +1 (3 voturi)    
        bravo Frantz 2 (Joi, 22 februarie 2018, 10:35)

        mumuishere [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        Sunt 100 de milioane! Normal ca trebuie sa ajunga la o firma capabila si serioasa. Asa ma duc si eu la un contract de 100 de mil cu o firma proaspat infiintata si zic ca ca angajez, ca o sa cumpar, ca o sa fac.... :) inca nu stiu cum exact dar sunt sigur ca ma descurc....
    • -9 (11 voturi)    
      Daca e ceva gresit, sa vina DNA-ul! (Joi, 22 februarie 2018, 9:40)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Vad ca subiectul principal al ultimelor zile este licitenia pentru autobuze. Pai orice licitenie trebuie sa respecte legea licitatiilor publice, cu procese bine stabilite, cu termene, etc. Pai, daca este ceva in neregula, sa vina DNA-ul sa cerceteze. Iar de pret, ar fi bine sa comenteze si sa se planga cei ca noi care platim impozite, nu cei care sunt in insolventa sau IT-istii care nu platesc impozite.
    • +3 (3 voturi)    
      ... (Joi, 22 februarie 2018, 11:32)

      a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Si nu e doar asta. Orice transportator are tot interesul sa aiba un parc cat mai omogen, ca sa aiba un singur contract de service, piese de schimb compatibile intre modele, etc.
      Acum 20 de ani am fi fost capabili sa producem (macar sub licenta) aceste autobuze, dar am preferat mall-uri. Acum n-avem decat sa mergem la mall sa cumparam autobuze daca nu ne plac cele turcesti.
      • 0 (0 voturi)    
        si mallurile (Vineri, 23 februarie 2018, 10:17)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

        tot de turci au fost facute....am fost contabil la mall in Vitan si a fost facut de grupul financiar Fiba -Bayandir din Turcia.
  • +13 (23 voturi)    
    ptr dna Firea daca poate ceti... (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:18)

    ..13 [utilizator]

    santiago din chile - developing country

    From 1982, public transport was deregulated, so that anyone who wished to start a public transport business had the freedom to do so, with no previous permission from the state, and with no entrance barriers other than the need to comply with vehicle inspection regulations. Such freedom was limited, however, by the agreements on tariffs usually taken by the trade unions that historically have controlled the operators in Santiago.

    In this deregulated environment, all out competition was the name of the game. But it was not a competition in terms of who provided the best service, but competition in terms of who was first to grab the passengers waiting on the street.


    Further changes in public transport were made at the beginning of the 1990s. The maximum age for public transport buses operating in Santiago was set by decree at 10 years. This eliminated 2,600 old buses. A new law allowing government to franchise public transport services through a tender process was implemented in 1991, despite attempts by bus operators to prevent it. Initially no changes in the route network were introduced, but these and other changes were introduced later.

    The consequences of subsequent tender processes were dramatic.

    The bus fleet, which was around 11,400 after the forced withdrawal of buses, decreased further to 8,500, and further reductions followed. The number of buses operating in the main avenue of the city decreased from 750 to 550 per hour at the peak but the average number of passengers per bus went up from around 300 to 500 or 600 per day,

    By 2000, public transport had deteriorated further and many of the advances made at the beginning of the 1990s were lost or seriously undermined:- extras dintr-un studi al Bancii Mondiale

    deci orice face statul nu e bine si duce, mai devreme sau mai tarziu, la probleme.
  • +7 (17 voturi)    
    ptr. dna Firea - poate ceti - partea aIIa (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:20)

    ..13 [utilizator]

    din Danemarca - developed country

    The main change as described above was the revision of the Copenhagen Transport Act, in which all bus operations were to be tendered out, and the public operators could bid on an equal footing with the private operators.

    The public sector operations was sold in 1999, so that all bus operations in the Greater Copenhagen area are now provided by the private sector.

    si inca ca poate o intereseaza si poate intelege

    Competition exists in the Greater Copenhagen Region, but there is a risk that the level of competition could fall with only three large operating companies. However, it is important to stress that there is absolutely no reason to believe that price cartels are being formed.

    HUR are considering whether changes may be needed in the coming years to avoid loss of competition. Options being considered are limiting the market share of any individual company, and HUR being able to step in as ‘operator of last resort’ – currently not permitted in Copenhagen.

    sursa - studiu de caz Banca Mondiala
    • +7 (17 voturi)    
      Suleymanizarea dupa Teleormanizare (Miercuri, 21 februarie 2018, 20:41)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Apoi sodomizarea realizata de pomohaci- barladeanu si Inalt Shpagoveanu de Constanta
  • +21 (37 voturi)    
    Cluj a cumprat 30 autobuze ELECTRICE cu 15 m (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:26)

    Kivek [utilizator]

    Cum de Cluj Napoca poate sa cumpere autobuze ELECTRICE dar la Bucuresti se c umpara pe MOTORINA?



    Iulie 2017 - Primăria Cluj-Napoca va cumpăra 30 de autobuze electrice, în valoare totală de 15 milioane de euro, a anunţat marţi primarul Emil Boc


    https://www.agerpres.ro/social/2017/07/11/cluj-primarul-boc-anunta-achizitia-a-30-de-autobuze-electrice-cu-15-milioane-de-euro-22-06-15
    • +26 (28 voturi)    
      aia aveau (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:53)

      Motanul_incaltat [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

      aia aveau "prietenii turci". Pe motorina.
      Mai luasera parca tot din Turcia ambulante care costau mai mult decat elicopterele. Dom doctor Arafat parca..
      Vezi tu, Mercedes da mai greu spaga. Nu ca nu ar da si ei dar le e mai greu decat unor turci
      • +7 (7 voturi)    
        Pompieri (Joi, 22 februarie 2018, 10:48)

        mumuishere [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

        Erau masini de pompieri. Si da, recarosate de turci. Am vorbit cu oameni de la ISU si mi se plangeau toti ca pana ajung unde trebuie sa ajunga raman fara jumatate din apa.
        Am incercat sa merg o licitatie de genul asta si am abordat mai multi producatori locali. TOTI mi-au spus ca nu vor sa participe, ca nu are sens, pentru ca vin turcii (infipti bine) si livreaza calitate slaba la preturi mici si ca prefera sa vanda pe pietele din afara. Mai era inca unul Gradinariu - facea pubele de gunoi. Din alea de plastic. A facut carca de bani din bani publici. A prins ceva legaturi pe la ISU si s-a apucat de recarosat camioane de interventii speciale impreuna cu alti turci. Tabla ieftina, urmaresti masina dupa dara de apa lasata, echipamente radio aiurea, zdrangane din toae incheieturile. Toti pompierii il injura printre dinti. Interesant ca topate astea se inampla tot sub o guvernare PSD. Cineva din comunitatea turca are legaturi bune in PSD si mai primeste cate o bombinica de 100 de milioane.
    • +30 (34 voturi)    
      Pai cine se indoieste ca afacerea autobuzelor (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:59)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

      a fost o furaciune marca familia Pandele din care trebuie sa se indestuleze si P$D-ul ? Detaliile incep sa apara. Vreo comisie parlamentara de ancheta, ceva, nu face conu Dragnea ????
    • +2 (16 voturi)    
      Traseul in Bucuresti (Miercuri, 21 februarie 2018, 21:34)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

      Traseul autobuzelor in București este destul de mare plus ca se pierde mult timp in trafic si ar fi o investiție mare sa instalezi stații de încercare in toată capitala.

      In orașele din provincie este mai usor.
      • +16 (20 voturi)    
        traseul in Bucuresti.. (Miercuri, 21 februarie 2018, 23:15)

        Vlad. [utilizator] i-a raspuns lui florinos

        Scrie in articol:
        - autonomie: 105km
        - incarcare rapida: 10 minute
        - incarcare lenta 6 ore
        Cred ca sunt extrem de eficiente chiar si ptr cerintele Bucurestiului.
        • 0 (10 voturi)    
          ... (Joi, 22 februarie 2018, 11:22)

          a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Vlad.

          Pretul e mult mai mare, durata de viata a bateriei foarte mica, chiar si incarcarea rapida inseamna 15-20% timp mort (majoritatea autobuzelor nu stau nici macar 10 minute la capat de linie). Si atunci de ce sa te complici? Pentru ambitii de hispter? Bucurestiul are o retea destul de extinsa de tramvaie si troleibuze, daca s-ar dori reducerea poluarii s-ar putea face foarte usor la costuri mult mai mici.
          • +5 (7 voturi)    
            Putea sa ia HIBRIDE (Joi, 22 februarie 2018, 12:09)

            Kivek [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

            poluarea cu NOXE nu e ambitie de hipster.

            putea sa ia autobuze hibirde care merg cu electricitate dar si cu carburanti....era cea mai buna solutie
            • 0 (4 voturi)    
              ... (Joi, 22 februarie 2018, 12:50)

              a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

              Ambitie de hipster e sa iei autobuz electric care costa dublu acolo unde ai deja linie de tramvai sau troleibuz. Ajungi la acelasi rezultat cu cel al solutiei hibrid daca ai o rata de 3 la 1 tramvaie/troleibuze/metrou fata de autobuze clasice, dar cu costuri de intretinere mult mai mici.
              Daca te intereseaza atat de mult mediul, ar trebui sa mai stii si ca multa lume nu circula cu metroul din cauza abonamentelor diferite cu costuri suplimentare. Deci abonamentul comnun (nu doar suportul comun cum se preconizeaza) ar fi o alta solutie eficienta de mutare a traficului in subteran. Dar cand e musai sa ai autobuze electrice, ca-n pliantele futuriste care-ti iau ochii, nu mai vezi nicio alta solutie, indiferent de avantaje.
              • -1 (1 vot)    
                stii ceva ? (Joi, 22 februarie 2018, 15:27)

                ..13 [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

                Fusei cu un bus electric care era in probe la bucuresti si daca nu gresesc era un Mercedes. totul se intampla cam acum 3-4 ani.

                Pentru ca nu fusesem niciodata cu o masina electrica ma incerca rau de tot curiozitatea si am vazut repede care sunt plusurile si minusurile ei...

                Si sa iti mai spui ceva - I was in love with an electrical car cam de prin 2003, la Burxelles cand niste tineri, studenti la o universitate belgiana, promovau un taxi electric.

                I was terrible in love there - dar numai ca nu am avut cum sa incerc masina respectiva - imi luceau rau de tot ochii.

                Ei bine ici, acum, In Bucharest, raman doar cu ochii in soare si cu o alergie in crestere!

                Si sa iti mai spui ceva alergia asta - de la praf - ma omoara iar dermatologul care mi-a tratat si copilul,mi-a recomandat in 1988 sa mergem in afara tarii -i ma intrebam daca cumva este un test de iubire de tara atunci ...

                Asa ca acum ca am inteles jocurile este timpul sa plec!

                Bye-bye!
                • +2 (2 voturi)    
                  ... (Joi, 22 februarie 2018, 16:18)

                  a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui ..13

                  Incearca sa fii coerent, foloseste o singura limba si pe aceea corect gramatical. Si dupa ce treci de 15 ani, poate ai sa intelegi ca mai conteaza si motivele economice nu doar fitele. Verifica cat costa biletul acolo si cat costa in Bucuresti. E culmea nesimtirii sa ai pretentii la bilete de 4 ori mai ieftine, si aceeasi calitate. Cat priveste diferentele, intre un troleibuz modern si autobuz electric nu exista nicio diferenta in afara de sursa de alimentare. Daca tot ai infrastructura de ce sa platesti mai mult? Aaa, am uitat, 15 ani...
                • 0 (0 voturi)    
                  xzxzxz (Joi, 22 februarie 2018, 16:33)

                  solar [utilizator] i-a raspuns lui ..13

                  E foarte trist la ce concluizie ai tras ! In ciuda tristetii mele insa ITI DAU DREPTATE! Din fericire/nefericire am parte de o familie f numerosa cu tot felul de ramificatii, rude, nepoti etc. Multi dintre ei lucreaza in strainatate, fiind fie ingineri , fie medici, fie alte meserii. Nu prizez practic patriotism de opereta. nici nationalisme urat mirositoare.
                  Uite ce vreau sa zic, pe scurt: una din aceste rude apropiate, inginer cu studii la Poli Timisoara, a ramas fara "service" dupa 1990 . avand pe atunci 29 de ani. Nu s-a descurajat ci s-a repliart rapid. E baiat destept- , a terminat locul 2 la fac. nu a intrat cdru univ. desi putea cu brio. N-a mers in Ro , s-a dus la interviuri si chiar a ales ce a vrut. S-a impus profesional f f rapid. Azi are 100 de ing proiectanti sub obladuire in Italia.9 jumatate aproape sun romani !) CULMEA : face naveta saptamanal. Nu vrea acolo, vrea sambata sa fie cu familia (are 2 copii , unul student tot in TM) Asa a pus conditia; iau proiectarile dar fac naveta ! altfel nu ! Face asa de 8 ani !Mi-a demonstrat ca a adus beneficii firmei, de 121 de milioane de euro ! Are salar 8000 !(i s-a oferit 10.000 dar sa se stabileasca acolo) Monteaza utilaje , uzine la cheie in Brazilia,China, Mexic si SUA. Nu are cetatenie italiana, ci romana. De multe ori i-am spus: fa ceva acasa, adu aici investitori ! Mi-a spus: nu vor sa piarda banii cu spagi in stanga sau dreapta, nu vor mentalitatile noastre inapoiate , nu vor smecheriile romanesti! Cred ca "capabilii" din ro au pierdut definit .Pt ca sa faci industria care a fost si sa o aduci sa tina pasul trb bani multi, trebuie multe ! RO a pierdut partida industrializarii. Poate alta data,dupa o revolutie mai reusita si mai desteapta decat cea care a fost. Dar de dus la ei cu totul nu ma duc. Mi-am demonstrat mie , dar si lor ca ro. pot ca si ei ! Avea 29 de ani cand a fost la TM direct pe baricade alaturi de clasa muncitoare de la Electromotor !
        • 0 (2 voturi)    
          Tehnologia nu e inca pusa la punct (Vineri, 23 februarie 2018, 10:23)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Vlad.

          timpul de incarcare ptr autonomia de 105 km este de peste 6 ore (incarcare rapida inseamna cam 25% din capacitate, deci autonomie de max 25 km).
          In al doilea rand, autonomia scade drastic pe frig (cand trebuie sa pornesti caldura) sau pe canicula (cand pornesti AC-ul).
          Ati mers cu masini electrice? Imediat ce pornesti motorul si pleci de pe loc, autonomia scade cu 10%...sincer, nu stiu de ce.
          Imediat ce dai de aglomeratie sau urci un deal, autonomia scade vertiginos....la traficul din Buc cei 105 km de autonomie declarata nu cred ca sunt mai mult de 60-70km reali.
      • +2 (2 voturi)    
        Dar asta e trendul: Auto electrice --> vezi Merkel (Joi, 22 februarie 2018, 13:40)

        ddutz [utilizator] i-a raspuns lui florinos

        Un autobus are un termen de functionare. Unele au mers si 20-30 de ani, depinde de interesul primarilor sa faca o noua licitatie (spaga).
        In Germania, tarile nordice, Marea Britanie, etc vor ca prin 2025-2030 sa sisteze fabricarea pe moatoare cu combustibil fosil, iar prin 2035-2040 sa interzica folosirea lor in orase.
        Tocmai bine ca sa le scoata si Firea din circulatie.
        Pana atunci vom inghiti fum de diesel cat cuprinde.
        Si cuprinde, cine e in Bucuresti vede ce "scoate" un autobus RATB cand porneste de pe loc, sau in trafic. Pur si simplu te doboara gazul toxic. Daca esti intr-yn autoturism in spatele lui in ambuteiajele din Baucuresti, ai "pus-o de mamaliga" pana scapi de el.
        Sa nu uitam ca Bucurestiul e CEA MAI POLUATA CAPITALA din UE.
    • +1 (3 voturi)    
      pai langa (Joi, 22 februarie 2018, 11:48)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

      Cluj e padurea Hoia-Baciu si aia-i plina de OZN-uri de le da galeti fara numar-fara numar de energie electrica.
      Logic ca la Cluj e un primar care se preocupa si de sanatatea concetatenilor lui, nu ca la Bucuresti, unde pe Firea n-o doar nici in c*r de bucuresteni, ca doar sta in Voluntari. Ea atat stie, sa dea pomeni la catedrala si sa faca concerte de unde i s-o intoarce parandaratul. Altceva, ioc.
    • +3 (7 voturi)    
      Cluj a platit 500.000 de euro fata de 250.000 Buc (Joi, 22 februarie 2018, 11:55)

      adrianhn [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

      Inca un tun dat de Baronii Locali din Cluj-Napoca. Mai bine cumparati 30 de lamborgini, era mai ieftin. =))
    • -1 (1 vot)    
      Alea sunt la 500.000 euro, nu 250.000 ca la Firea (Joi, 22 februarie 2018, 13:25)

      ddutz [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

      Nu compara mere cu verze.
  • +2 (16 voturi)    
    si ultima - un extras din specificatia pentru bus (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:34)

    ..13 [utilizator]

    The tenderer can tender with 12m buses, 13.7m buses and 18m sectioned
    buses

    However, during the
    contract negotiations, HUR reserves the right to demand tenders with nonsectioned
    buses, which are longer than 13.7m.

    All buses, new and second
    hand, must be either low floor or low entry buses. Low floor / low entry
    buses must be able to “kneel” so that the height of the step is reduced by at
    least 7cm.

    indoor climate

    During damp and cold weather conditions, a temperature of between 18°C
    and 22°C is requested.
    After the climate control unit has been connected, it should be possible to
    reduce the temperature in the bus by 3-6 degrees in relation to the nearest
    outside temperature in the shade. With closed bus doors, it must be possible
    to attain the temperature reduction in less than 10 minutes. Furthermore,
    dehumidification of the incoming air must happen at such a rate that
    misty windows are avoided

    toate specificatiile acestea sunt la nivelul anului 2003 - asa cum le cereau cei din Copenhaga.

    In rest numai de bine sa avem parte ca belelel curg!
    • +12 (18 voturi)    
      DUamna Gabi NU uita (Miercuri, 21 februarie 2018, 20:42)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Vrem DNA sa Vina SA Te Ia!
    • +2 (4 voturi)    
      Si aceleasi sunt in Copenhaga si in 2018. (Joi, 22 februarie 2018, 12:01)

      adrianhn [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Sau tu ai vrea:

      The car should fly

      Should have laser weapon in case of war.

      Should be driven by a robot.

      Should add IQ to all idiot passangers that enters the bus.

      Mare e gradina domnului si multi idioti incap in ea. (figurativ vorbind, stim cu totii ca dumnezeu nu exista)
      • -1 (1 vot)    
        dragutza... (Joi, 22 februarie 2018, 14:49)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui adrianhn

        Vrui a spune ca se putea cu mult mai bine in a scrie o specificatie tehnica - daca s-a putut in 2003 ar fi fost normal sa folosesti expertiza altora si sa faci o specificatie tehnica asezata, cuprinzatoare - nu ce este acolo...

        Nu mai spui despre aberatiile cu 3 tipuri de autobuzuri...

        In pana mea - pe unde umbla alea mari???
        Frecventa umbletului este cheia succesului!

        Ma scuzati...
        Pare ca am deranjat.
  • +10 (16 voturi)    
    Explicatia consta in cel putin... (Miercuri, 21 februarie 2018, 19:49)

    gigiN [utilizator]

    ...un miliom de euro pentru firea si/sau psd !
    • +8 (14 voturi)    
      Poate zecemilioaneeurochesh (Miercuri, 21 februarie 2018, 23:33)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      Ai vrut sa tastezi
    • +9 (11 voturi)    
      POFTIM?!?! (Joi, 22 februarie 2018, 9:29)

      complet_retard [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      Cum UN milion?!

      Pentru banii aceia, duamna Fierea nici macar nu se da jos din pat!

      Dfiferenta de pret nejustificata este de circa 22 de milioane, deci para-ndartul poate fi estimat la zece milioane ...
  • +15 (21 voturi)    
    în concluzie (Joi, 22 februarie 2018, 1:29)

    Bittick [utilizator]

    Au apărut tot felul de discuții că de ce se cumpără de la turci și de ce nu de la europeni, sau de la firme românești etc. Este clar că e bine să cumperi de la același furnizor toate cele 3 tipuri ca să nu ai probleme cu întreținerea și piesele de schimb. Din câte înțeleg, la licitație au participat doua firme din Turcia și două din Germania și nu oricare ci Man și Mercedes. presupun ca Otokar a câștigat pt că a avut o ofertă mai bună. Ca să nu mai existe discuții, primăria ar trebui să dea un comunicat de presă în care să spună clar ce și cât a ofertat fiecare participant la licitație ca să vadă tot miticu' de ce Otokar a fost mai bun decât Mercedes si decât Man. Că doar miticu' plătește nu madam Gabi. Chiar sunt curios...
    • +10 (12 voturi)    
      nu stiu cum de poti crede (Joi, 22 februarie 2018, 8:22)

      gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui Bittick

      omule, alte orase din Europa cumpara autobuze cu preturi intre 180 si 220 mii euro bucata. Si sunt autobuze europene, Mercedes, Iveco etc. Chiar poti crede ca 250.000 euro pe un autobuz, mai ales in conditiile in care contractul e pt 400 de bucati, este un pret corect?
      • -3 (5 voturi)    
        Un mertan pentru fraieri cu diesel e peste 500.000 (Joi, 22 februarie 2018, 12:13)

        adrianhn [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

        Matale habar nu ai preturile, dute tu si vezi cat e un mertan. Un autoboz cu aer conditionat macar de la Mercedes sare de 500.000 ca le vand doar la fraieri. Mai zic ei acolo ca e euro 500, dar cand colo e doar vreo euro 2 din 1900 cu softuri sa vanda la fraieri. Daca vrei performanta si consum decent la un pret corect, o masina/autobuz german nu e pe lista ta. Masinile germane sunt pentru fraieri si tigani.
    • +9 (11 voturi)    
      Rectificare necesara! (Joi, 22 februarie 2018, 9:32)

      complet_retard [utilizator] i-a raspuns lui Bittick

      "Că doar miticu' plătește nu madam Gabi" - afimatia este perfect adevarata, dar irelevanta!

      Madama Firea a fost aleasa de "o anumit parte" a miticilor, aceia care NU isi pun niciodata intrebari.

      Electoratul pedesere Nu se intreaba "dar cat cost autobuzele de la Mercedes, Volvo sau MAN, de ce ati luat turcesti?"

      nu, electoratul Gabitzei se multumeste cu iepurasii de Paste luminosi si alte sclipiciuri ...
    • +1 (3 voturi)    
      corect! (Joi, 22 februarie 2018, 10:32)

      laurentiucat [utilizator] i-a raspuns lui Bittick

      daca turcii au majorat asa de mult pretul cat or fi cerut man si mercedes?
  • +4 (8 voturi)    
    Astia sunt vanzatorii de tara (Joi, 22 februarie 2018, 7:16)

    Pac-pac [utilizator]

    Vanzatorii de tara au nume si prenume. Gabriela Firea, Emil Boc si cei care au gestionat aceste licitatii in defavoarea industriei romanesti!

    Boc a luat tramvaie de la polonezi, Firea autobuze de la turci.

    Exista acesti vinovati pentru pierderea locurilor de munca, deficit comercial, etc.
  • -3 (5 voturi)    
    iar scriem după ureche.... (Joi, 22 februarie 2018, 8:19)

    edux [utilizator]

    OTOKAR EUROPE nu este o firmă turcească, cum scrie în text, ci o firmă franceză, care plătește impozite în Franța și funcționează după regulile franceze și europene.

    Orice ziarist interesat poate verifica ușor acest lucru, dacă are curizoitatea necesară (http://www.otokareurope.com/en/contact-us), eventual înainte să scrie...

    Aaa, că are acționari turci, asta este deja altceva, dar asta nu este ceva neobișnuit...Și Grundig este o marcă turcească, în zilele noastre...
    • +9 (9 voturi)    
      OTOKAR (Joi, 22 februarie 2018, 10:05)

      hamurabi [utilizator] i-a raspuns lui edux

      Nu rezulta acest lucru, exista un Otokar Europe dar Head Office este in Istanbul iar productia este tot in Turcia !
      • 0 (0 voturi)    
        Franța este in UE... (Joi, 26 aprilie 2018, 2:02)

        edux [utilizator] i-a raspuns lui hamurabi

        Nu ne înțelegem, se vede treaba...Head office pentru Otokar Europe este in Franta, după cum se poate citi pe site -

        OTOKAR EUROPE SAS,
        24-26 Rue Du Noyer B.P.41, Parc Les Scientifiques De Roissy Lot A-3 95700 Roissy, France.

        Iar faptul ca productia este in Turcia, iarasi nu inseamna nimic in ziua de azi. Iphone-ul era facut in China, ultima data cand am verificat, si nu vad pe nimeni supărat...:)
    • 0 (0 voturi)    
      iote structura actionaratului si dupe... (Joi, 22 februarie 2018, 15:53)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui edux

      The Parent Company (Koç Holding A.Ş.), is controlled by Koç Family and the companies owned by Koç Family.- 45% din total actiuni

      The shareholder, Ünver Holding A.Ş., is controlled by Ünver Family.- 25% din total actiuni

      Inregistrat
      Aydınevler Mah. Saygı Cad. No:58 34854 - Maltepe / İSTANBUL​​​ - registration number 83467

      Se vede si din numele holding-ului ca este francez sadea - ma rog poate mai aproape de Bosfor.

      Si ca sa completez reteta se poate vedea clar ca recent a castigat o alta licitatie intr-un oras din Italia - oare ce legatura sa fie cu astia de la P$D???

      sa fie primit!
  • +1 (7 voturi)    
    parerea mea... (Joi, 22 februarie 2018, 8:44)

    liviu_ [utilizator]

    e ca licitatia asta a fost cu dedicatie...
    au scos multie firme... si apoi au avut grija ca turcii sa ofere un pret cu 10k mai mic decat nemtii si problem solved...

    d c am eu impresia ca ne invadeaza turcii ?!
  • +5 (7 voturi)    
    import export (Joi, 22 februarie 2018, 9:05)

    Delavale [utilizator]

    Se va afla ca firma de import-export e a unuia din Voluntari...
  • +5 (7 voturi)    
    Daca statul (Joi, 22 februarie 2018, 9:49)

    Eucamine [utilizator]

    Nu cumpara produse fabricate in Romania (situatie in care o buna parte din bani s-ar intoarce iar la stat ex. impozit pe profit, angajarea unor muncitori someri, impozit lpe salariu, contributii la sanatate, etc.) atunci ce pretentii mai are la mine cetatean simplu. Cred, cu siguranta, ca nu-i intereseaza economia altfel faceau ceva in 28 de ani pentru tara asta, nu o furau.
    • -6 (6 voturi)    
      Tataie, comunismul sa dus de mult. (Joi, 22 februarie 2018, 12:15)

      adrianhn [utilizator] i-a raspuns lui Eucamine

      Revino cu picioarele pe pamant. vrem democratie, economie de piata, dar hai sa dam toate licitatiile cu dedicatie la firme romanesti.... Daca vrei comunism sunt alte tari pentru astia cu mentalitatea ta.
      • +2 (4 voturi)    
        Parlamentarilor americani (Joi, 22 februarie 2018, 13:23)

        Eucamine [utilizator] i-a raspuns lui adrianhn

        li se deconteaza transportul aerian doar daca folosesc companii americane. Or fi comunisti? Si sunt multe exemple de acest fel.
      • 0 (2 voturi)    
        si inca vreo doua... (Joi, 22 februarie 2018, 15:34)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui adrianhn

        Fusei la o licitatie organizata de Banca Mondiala unde scria ca daca este producator local are un plus de 10% fata de ceilalti competitori straini...

        Amu io nu cred ca WB este comunistoida - cred doar ca vor sa incurajeze productia locala.Bravo lor!

        Mai mult - fusei asistenta tehnica intr-un proiect cu capitalistii aia din USA - si masina procurata a fost din productia locala romaneasca - buna, si-a facut treaba- nu aveam nevoie de fite la volan cand ma ducea sa livrez consultanta.
  • +2 (8 voturi)    
    la prosti cu toptanul (Joi, 22 februarie 2018, 11:33)

    clencix [utilizator]

    Achizitia este deja uzata moral, toata lumea merge pe electrice sau hibride in orasele mari. Se pare ca poluarea in Buc e neglijabila, sanatatea e la coada, de ce sa muncesti de 3 ori cand primaria poate sa faca un singur contract si sa plece in Bahamas pe banii altora. E greu mai complicat iti trebuie oameni care stiu meserie, nu politica. Pesedeul stie sa faca niste caiete de sarcini fardate, are experienta celor 26 de ani de conducere de dupa revolutie (in cei peste 40 dinainte avea alte metode, mai clare).
  • +3 (5 voturi)    
    BMC wow!!! (Joi, 22 februarie 2018, 12:51)

    TrueBlue [utilizator]

    De la Mercedes la BMC din Ciorogarla detinuta de trei cetateni turci. Nu va suparati, unde sunt amplasate facilitatile de productie ale respectivului producator roman? Am cautat pe site si nu am gasit nimic relevant. ASm gasit ca se ocupa cu comert, intretinere si reparatii iar in 2016 au avut o cifra de afaceri de 2.000.000 EUR. 400 de autobuze a 200.000 EUR inseamna vreo 80.000.000 EUR, cam de 40 de ori mai mult decat pot ei intr-un an.
  • +6 (6 voturi)    
    Sa recapitulam... (Joi, 22 februarie 2018, 13:22)

    Olyx [utilizator]

    d-na Firea cumpara 400 ( PATRU SUTE ) de autobuze DIESEL ( CELE MAI POLUANTE, PE CARE CAPITALELE VESTICE LE VOR INTERZICE INCEPAND CU 2020 !!!) cu 100 de milioane euro ( !!! ) si nu face achizitia pe loturi ( asa ar fi putut participa si o firma ce producea autobuze in Romania - situatia e aceeasi la Metrorex, care achizitioneza rame de metrou din exterior si nu din Romania...) si asta in conditiile in care Primaria Capitalei NU ESTE CAPABILA sa acceseze fonduri europene pe POR pentru cumpararea de autobuze ELECTRICE pentru care ar fi platit o cofinatare de DOAR 15-20 % ...Cum se poate descalifica o tara prin asa zisii romani care o conduc,"romani" care NU LUCREAZA IN FOLOSUL ROMANIEI , CI PENTRU STRAINI !!!....
    • 0 (0 voturi)    
      trebuie cautata dansa... (Joi, 22 februarie 2018, 16:37)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Olyx

      caci sigur ascunde ceva in gusa...

      Sa faca ciocul mare sa ii vedeam amigdalele
      spaga la greu scrie pe achizitia asta.
  • +1 (1 vot)    
    ca sa ne intelegem... (Joi, 22 februarie 2018, 16:59)

    ..13 [utilizator]

    Pe vremuri erau troleibuze produse in RO, intr-o firma cu actionariat roman.Duse sunt vremurile, acum facem numai afaceri imobiliare - pana mea!

    Polonezii au folosit diferite elemente luate de la altii - dar a rezultat pana la urma un bus polonez...

    Cehii au si ei propriile masini de transport public si au si piata interna si externa in Evropa.

    Nu mai vorbesc despre nemti, englezi si daca sar garla...

    A doua porcarie - se incepe folosirea masinilor electrice - noi ce facem???

    A treia magarie- sursa de finantare: fonduri europene sau fonduri proprii??? Ce cantitate se justifica si in cat timp???

    Este incredibil cat de penibil este totul!


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version