Administratiile oraselor cheltuie sume surprinzator de diferite cand vine vorba de furnizarea serviciilor municipale, chiar si in interiorul aceleasi regiuni, arata noul raport KPMG International intitulat "Finding the courage to improve: Benchmarking city services".

Raportul KPMG rezuma constatarile rezultate in urma unui sondaj comparativ detaliat la care au participat respondenti din 35 de orase din intreaga lume. In cadrul studiului au fost evaluate 12 servicii municipale de baza, inclusiv accesul rutier, serviciile de tranzit, accesul la parcuri, colectarea deseurilor si alimentarea cu apa potabila, printre altele. Raportul dezvaluie faptul ca anumite orase ar putea fi ineficiente, cheltuind prea mult pe serviciile pe care le furnizeaza. Spre exemplu, un oras a declarat ca 65% din apa sa potabila se pierde din momentul intrarii in instalatia de tratare si pana cand se furnizeaza catre consumatori. Anumite orase au mentionat ca au de doua pana la trei ori mai multe cheltuieli fata de medie pentru aceleasi servicii, in timp ce altele nu colecteaza date fiabile pentru a putea compara serviciile intr-un mod relevant.

"Am fost surprinsi sa constatam o variatie atat de mare, de la un oras la altul, a costurilor raportate in analiza noastra. Doar in interiorul UE, anumite orase cheltuie de 5 ori mai mult decat altele pe servicii de baza, precum apa potabila," precizeaza Alan Mitchell, coordonator al studiului si Director executiv al Centrului Global de Excelenta pentru Orase, KPMG International.

"Am observat ca exista numerosi factori care contribuie la o astfel de variatie. Pentru inceput, fiecare oras isi stabileste propriile niveluri de servicii, iar acestea pot sa difere in mod substantial. Mai mult decat atat, nu exista un standard la nivel global privind colectarea si diseminarea costurilor serviciilor si de aceea comparatiile ar putea sa includa procese costisitoare intr-un anumit oras, dar nu si in altul."

In plus, raportul arata ca orasele au dificultati in a intelege, intr-un mod clar, eficienta si eficacitatea reale ale serviciilor pe care le furnizeaza. Sondajul ar fi putut sa includa multe alte orase, insa autorii precizeaza faptul ca numeroase orase au renuntat atunci cand au descoperit ca nu au posibilitatea de a genera date de baza, critice in masurarea rezultatelor serviciilor. Un oras a declarat ca 100% din drumurile sale sunt intr-o "conditie buna" - un nivel imposibil de atins practic. Totusi, o asemenea constatare indica necesitatea unui cadru comun de masurare a performantei serviciilor municipale. "Am identificat o lipsa reala de informatii la nivel decizional. Acest lucru inseamna ca liderilor oraselor le ramane sa ia decizii privind bugetul si investitiile bazandu-se doar pe tendintele istorice si pe intuitie," adauga Steve Beatty, Coordonator Global al Departamentului de Studiu al oraselor, KPMG. "In mediul fiscal actual, aceasta abordare nu este suficient de buna."