ANALIZA Cluj vs. București la transport public: probleme comune, solutii diferite

de Cosmina Fernoaga, Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Miercuri, 29 noiembrie 2017, 12:12 Actualitate | Administratie Locala


Colaj Cluj-Bucuresti
Foto: Hotnews
Bucurestiul si Clujul se confrunta cu probleme similare de trafic care transforma viata locuitorilor intr-o lupta permanenta cu secundele: populatie in crestere, numar tot mai mare de automobile, infrastructura precara si transport local deficitar. HotNews.ro si ActualdeCluj.ro au analizat modul in care cele doua municipalitati trateaza problema transportului in comun.

Cu o populatie de 1,6 milioane, Bucurestiul raporteaza pentru anul 2016 un numar de 438 de milioane de calatorii cu mijloacele de transport in comun (sistemul de metrou iese din acest calcul). Cu o populatie de 600.000 de locuitori, Clujul raporteaza 183 de milioane de calatorii cu autobuzele si troleibuzele din dotarea Companiei de Transport Public. Chiar daca ambele primarii au facut eforturi considerabile pentru imbunatatirea retelei de transport in comun, de avantaje si dezavantaje au parte atat bucurestenii cat si clujenii.

La Cluj, 80% din parcul auto a fost innoit, iar in prezent se fac demersuri pentru achizitia a 60 de noi autobuze. La Bucuresti, flota RATB este foarte veche pentru ca nu s-a mai achizitionat nimic in ultimii 10 ani. Daca vorbim despre tarife, o calatorie la Cluj costa 2 lei, in timp ce la Bucuresti costa 1,3 lei, desi orasul este cu mult mai mare. Ambele Primarii sunt in plin proces de implementare a sistemelor de benzi unice pentru transportul in comun, diferenta ar fi ca Primaria Cluj are un avans mai mare.  Un avantaj major pentru Bucuresti este sistemul de metrou, Clujul neavand inca vreun proiect concret in aceasta directie.

In privinta gratuitatilor, ambele primarii sunt darnice cu pensionarii, studentii elevii si persoanele cu handicap, singura diferenta ar fi ca autoritatile Clujene isi numara abonamentele gratuite oferite, pe cand cele din Bucuresti nu.

Situatia la Cluj

Compania de Transport Public (CTP) Cluj e in plin proces de dezvoltare, acoperind in prezent si o serie de trasee din judet (asa zisa arie metropolitana). Planul Primariei Cluj de a dezvolta sistemul de transport in comun a inceput inca din 2013, cand fosta regie administrator (RATUC), a fost transformata in Companie de transport public (CTP). In paralel a fost infiintata si o Asociatie Metropolitana de Transport, in care au intrat ca asociate si alte consilii locale din vecinatatea municipiului (comunele Floresti, Baciu, Apahida, Chinteni, Feleacu, Ciurila iar lista se tot extinde). "Solicitarea privind exitinderea transportului in comun in comunele limitrofe a venit din partea primariilor, ca atare planul a fost sa devzolatm o retea metropolitana, care sa vina si in sprijinul oamenilor care fac zilnic naveta la Cluj Napoca", a explicat directorul CTP Cluj, Liviu Neag. In prezent, CTP deserveste 59 de linii in aria urbana si 26 de linii in aria metropolitana. Neag a explicat ca lucrurile nu se orpresc aici, Asociatia de transport metropolitan fiind in plina extindere.


Autobuz Cluj; Foto: Actual de Cluj

Pentru a acoperi toata aceasta strategie de dezvoltare a transpotului in comun, principala tinta a Consiliului Local a fost de a innoi parcul auto al CTP, dar si de a creste numarul de autobuze. In prezent, CTP are 230 de autobuze si troleibuze. Din ultima procedura de achizitie, Clujul ar urma sa mai primeasca in martie, 2018, 15 autobuze Mercedes. Cea mai importanta achizitie este acum in plin proces de desfasurare. Liviu Neag a informat ca vor fi cumparate 60 de noi autobuze. "Am anuntat deschiderea licitatiei, dar din pacate Caietul de Sarcini a fost contestat de o firma turceasca, careia nu-i convenea o conditie tehnica. Asteptam zilele acestea raspuns de la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor si sper ca pana la final de an sa putem anunta un castigator", a spus Liviu Neag.  El a apreciat ca in 2018 estimeaza ca zilnic sa aiba in trafic 85 de autobuze si troleibuze.




Aglomeratia din trafic e valabila si in mijloacele de transport in comun

Pentru a a sigura o mai buna fluidizare a traficului in municipiu, Primaria Cluj mizeaza ca sistemul de benzi unice ii va determina pe clujeni sa circule mai des cu mijloacele de transport in comun. In ultimul an s-au deschis benzi dedicate transportului in comun pe trasee aglomerate, Centru - Marasti, Centru - Calea Manastur, iar acesta este doar inceputul, a promis primarul Emil Boc.

In ciuda contestatiilor formulate pe retele de socializare si nu numai, Primaria nu renunta la sistemul de benzi unice. Pe de alta parte, mijloacele de transport in comun sunt foarte aglomerate, mai ales in orele de varf. In repetate randuri presa locala a criticat masura primariei de a aloca gratuitati pentru pensionarii clujeni, mai ales ca multi dintre acestia au pensii acceptabile.


Banda unica Cluj; Foto: Actual de Cluj

Liviu Neag a precizat ca nu toti pensionarii se duc sa-si ridice tichetele care le asigura gratuitatea, si ca teoria cum ca pensionarii ar aglomera mijloacele de transport nu ar reflecta realitatea. ¬Noi facem ce putem pentru a asigura numarul necesar de masini, pentru a respecta pe cat posibil orarul stabilit, atat pe liniile de troleibus cat si la tramvai si la autobuze. Pe linii aglomerate incercam sa operam cu o frecventa mai mare. Gratuitatile nu pot fi evitate, fiind vorba despre o masura sociala adoptata de Consiliul Local. Ce e sigur e ca pensionarii nu vin toti sa-si ridice tichetele care le asigura gratuitatea. Acest lucru inseamna ca fie ei circula cu altceva, fie platesc bilet¬, a comentat Neag.

Tariful pentru o calatorie in Cluj Napoca este de 2 lei, iar pretul pentru un bilet de doua calatorii este de 4 lei, in municipiu, si de 4,5 lei pe traseele din afara municipiului.  In 2016, au fost inregistrate 183 de milioane de calatorii, iar Neag estimeaza ca acestea vor creste o data cu implementarea sistemului de benzi unice.


Nicio legatura directa de la Aeroport cu gara din municipiul Cluj Napoca o vreme

Pentru a ajunge de la Aeroport in centru, exista liniile de autobuz 8 si de troleibuz 5. O vreme aceasta din urmă s-a oprit în piața Mihai Viteazu, în centrul orașului, din cauza lucrărilor la podul tranzitat la întoarcere de toate troleibuzele ce ajung la gară. După aproape doi ani lucrările la pod au fost finalizate, însă, în urmă cu câteva luni.

Linia 8 de autobuze asigura conexiune cu Piata Mihai Viteazul, de unde sunt mai multe optiuni pentru conexiunea cu Gara CFR.


Cea mai mare problema pentru municipiul Cluj Napoca ramane lipsa unei alternative de transport rapid care sa asigure legatura de la un capat la altul al municipiului, in lipsa unor centuri ocolitoare. Primaria Cluj avanseaza ipoteza constructiei unei retele de metrou numai ca niciodata nu s-a facut vreun demers in aceasta directie.


Situatia in Bucuresti

In 2016, RATB a avut 438 milioane de calatorii. Regia opereaza 159 linii - 24 de tramvaie, 15 de troleibuze si 120 de autobuze si 21 preorasenesti, potrivit datelor de pe site-ul regiei.

In prezent, parcul circulant al RATB este alcatuit din  1 292 vehicule: 272 tramvaie, 177 troleibuze si 843 autobuze, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei. Parcul auto RATB este unul invechit, ultimele autobuze fiind cumparate in urma cu 10 ani. Este vorba despre cele 1000 de autobuze Mercedes cumparate de fostul primar Adriean Videanu.



La tramvaie si troleibuze situatia este tragica, durata de functionare a acestora fiind cu mult depasita. Conform Hotararii de Guvern nr. 2139/2004, durata normala de functionare la tramvaie este de 14 ani, iar la troleibuze si autobuze de 8 ani. La data de 31.12.2016 parcul din dotarea R.A.T.B. avea o vechime medie dupa cum urmeaza: 19,4 ani la tramvaie, 13,9 ani la troleibuze si 9,4 ani la autobuze, potrivit raportului de activitate al RATB pe anul 2016.
Pretul unei calatorii este de 1,3 lei pe liniile urbane, iar a unui abonament pe toate liniile 50 de lei.



Gratuitati

RATB acorda gratuitati pentru:  copiii cu varsta sub 7 ani, veteranii de razboi, revolutionarii, persoanele persecutate din motive etnice, fostii detinuti politici, persoanele cu handicap, toate categoriile de pensionari cu domiciliul stabil in Bucuresti - pe baza talonului de pensie si a actului de identitate.
Problema cu gratuitatile este ca RATB nu stie de fapt cati pensionari beneficiaza de aceasta facilitate, deoarece acestia nu trebuie sa se adreseze regiei pentru emiterea unui card, ci beneficiaza de gratuitate doar pe baza actului de identitate si a talonului de pensie prezentat controlorului.
Scandalul a atins apogeul anul trecut cand Regia a fost obligata sa plateasca TVA-ul aferent gratuitatilor pentru toti pensionarii, desi nu se stie daca toti au circulat cu RATB.
De ani de zile, autoritatile promit ca vor rezolva problema, dar pana acum nu au facut nimic.

O alta problema este ca toti pensionarii beneficiaza de gratuitati, inclusiv cei care au pensie foarte mare si mare.


Investitii

Gabriela Firea a promis inca din toamna anului trecut ca va cumpara 400 de autobuze, 100 de tramvaie si 100 de troleibuze. Edilul a reusit sa lanseze licitatia pentru achizitionarea a 400 de autobuze pentru RATB abia pe 1 iulie. Contractul a fost estimat la circa 510,5 milioane de lei, fara TVA, pentru o perioada de 4 ani si viza achizitia a 320 de autobuze cu o lungime de 12 metri cu o capacitate minima de 96 de calatori, 50 de autobuze cu o lungime de 10 metri si o capacitate minima de 70 de calatori, precum si 30 de autobuze articulate, lungi de 18 metri, cu o capacitate minima de 135 de calatori. Pe 17 august licitatia a fost insa anulata din cauza unei erori in SEAP.   Acum aceasta s-a reluat, operatorii economici au depus ofertele si se asteapta desemnarea castigatorului. Ramane de vazut daca vor mai fi contestatii.
In plus, primarul general a promis ca va cumpara 100 de tramvaie si 100 de troleibuze, dar si autobuze electrice, insa licitatiile inca nu au fost lansate.

RATB a finalizat recent o licitatie pentru dotarea a 150 autobuze Mercedes Euro 3 cu aer conditionat. Regia a incheiat un acord-cadru, pe 24 de luni, valoarea estimata fiind de circa 11 milioane lei fara TVA, potrivit site-ului de licitatii publice. Castigator: SC ASTRA VEHICULE SRL.
Bucurestiul ar putea avea si wireless in mijloacele de transport ale RATB. Licitatia pentru achizitionarea a 1.580 de aparate a fost lansata in luna mai, Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) fiind dispusa sa dea pana la 1,34 milioane de euro pentru a achizitiona acest serviciu pe o perioada de 17 luni. Aceasta inca nu s-a finalizat.


Benzi unice

Gabriela Firea a propus inca de la inceputul mandatului si din campania electorala ca va face benzi unice. La inceputul anului a anuntat ca a finalizat studiul privind implementarea acestora.
In luna mai a inceput amenajarea benzii din Baneasa, insa dupa ce s-a blocat zona de nord din cauza ei si a iesit un imens scandal, Gabriela Firea a declarat ca o va da in folosinta dupa inceperea vacantei de vara, cand nu este asa aglomerat, ca soferii sa se obisnuiasca cu ele. Acest lucru nu s-a mai intamplat.

Amenajarea liniei unice pentru tramvaiul 21 a inceput abia in noiembrie, deocamdata fiind montate garduri pe Soseaua Colentina intre Ziduri Mosi si Doamna Ghica.



Benzile unice sunt esentiale pentru a imbunatati transportul in comun si a descuraja folosirea masinii personale. Toate marile capitale europene au ales aceasta solutie pentru fluidizarea traficului si reducerea poluarii. Atat timp cat transportul public care transporta mii de oameni in fiecare zi nu are prioritate in trafic, autobuzele, tramvaiele si troleibuzele raman blocate zeci de minute si orarul acestora nu este predictibil, este greu de crezut ca bucurestenii vor renunta la masina personala.


In Bucuresti s-au implementat benzi unice pe 5 bulevarde, pe anumite tronsoane: Splaiul Independentei, Calea Dorobantilor si str.Polona,  Bd. Dacia,   Bd.Regina Elisabeta si bd.Mihail Kogalniceanu, Bd. Unirii.

Parcari park&ride

Desi a promis in mai multe randuri ca va face parcari park&ride, Gabriela Firea nu a facut nicio astfel de parcare pana acum. Acestea sunt esentiale ca navetistii sa nu intre cu masina in centrul orasului si sa foloseasca transportul public.


Conexiunea cu zona metropolitana

La propunerea primarului Gabriela Firea, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat la finalul lunii martie infiintarea mai multor linii RATB intre Bucuresti si localitatile din Judetul Ilfov si suplimentarea autobuzelor pe liniile existente. Astfel, de la 18 linii preorasenesti ar urma sa se ajunga la 52.

Acestea ar urma sa fie folosite de catre navetisti, fiind astfel incurajati sa lase masina acasa. Din pacate, in acest moment autobuzele vin foarte rar si nu acopera toata zona metropolitana pentru a asigura un transport eficient.

Legatura cu aeroportul

Pentru a asigura legatura orasului cu aeroportul, RATB are doua linii:
- 780, care face legatura intre Gara Basarab, Gara de Nord, Clabucet, Piata Presei, Aeroportul Baneasa, Aleea Privighetorilor, Primaria Otopeni, Aeroportul Henri Coanda plecari/sosiri;
- 783, care face legatura intre Piata Unirii, Universitate, Romana, piata Victoriei, Arcul de Trium, Piata Presei, Podul Baneasa, Aeroportul Baneasa, Aleea Privighetorilor, Primaria Otopeni, Aeroportul Henri Coanda plecari/sosiri;

O calatorie pe cele doua linii expres costa 3,5 lei si autobuzele vin la 15-20 de minute, teoretic. Fiindca nu exista benzi unice acestea stau insa blocate in trafic si au intarzieri. Aceste doua linii sunt singurele mijloace de transport public care leaga orasul de aeroport. Nu avem tren sau metrou.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















6483 vizualizari

  • +6 (10 voturi)    
    comparatie. (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 12:39)

    toxx [utilizator]

    din ce am citit, se pare ca probleme sunt si la Cluj, dar acolo autoritatile au un plan si se tin de el. La Bucuresti, fuie mirea are planuri doar pe hartie si la televizor.

    PS: Sunt din Bucuresti
    • +7 (7 voturi)    
      Pai exact bine ai stabilit diferenta (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 14:10)

      Mdv [utilizator] i-a raspuns lui toxx

      80 % din parc este innoit si urmeaza inca 75 de autobuze, alte tramvaie plus autobuze electrice, in timp ce la Bucuresti avem intentii si autobuze vechi de 9 ani, tramvaie si mai si.
  • +10 (10 voturi)    
    O mica eroare (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 12:45)

    Stef1234 [utilizator]

    Exista legatura directa intre gara si aeroport la Cluj. Linia 5 merge de la aeroport la gara CFR.
    • +1 (1 vot)    
      Exact (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 12:58)

      MariaAC [utilizator] i-a raspuns lui Stef1234

      http://ctpcj.ro/index.php/ro/orare-linii/linii-urbane/linia-5
    • +1 (1 vot)    
      asa este (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 13:18)

      john06 [utilizator] i-a raspuns lui Stef1234

      confirm si eu,buna observatia: http://ctpcj.ro/index.php/ro/orare-linii/linii-urbane/linia-5
  • +3 (3 voturi)    
    Exista legatura directa aeroport-gara (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 13:01)

    DianaL [utilizator]

    Legat de partea aceasta a articolului: "Nicio legatura directa de la Aeroport cu gara din municipiul Cluj Napoca", informati este incorect, linia 5 pe care o mentionati este linie expres aeroport-gara.
  • +6 (6 voturi)    
    Negative in Cluj (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 13:25)

    negreni [utilizator]

    Ceea ce este insa extrem de deranjant in Cluj este ca in aproape toate statiile RATUC sint instalate difuzoare in care bubuie la maxim reclame (la case de amanet, sali de jocuri mecanice, firme de spalat covoare etc). Asa ca, peste zgomotul masinilor de pe strada se adauga si difuzoarele din statii. E o galagie infernala pentru calatorii care asteapta in statii. Cica asta e radio stradal :). Culmea e ca, uneori, intre reclamele astea date la maximum, o tuta citeste articole din Constitutia Romaniei :))
  • +3 (3 voturi)    
    gratuitati pensionari (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 13:28)

    dori999 [utilizator]

    Pensionarii aglomereaza mijloacele de transport la orele de varf si eu as adopta metoda pe care o adopta alte tari, de exemplu Belgia, pentru biletele de tren "Seniori". Se da un calendar clar cu zilele si orele in care sunt valabile aceste bilete de tren mult reduse. Ar trebui facut si la noi asa: ai gratuitate doar la anumite ore dinainte stabilite, in rest platesti normal. Sa vedeti voi cum nu va fi asa urgenta deplasarea la piata exact intre 7 si 8.
  • +5 (9 voturi)    
    GPS si afisaj (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 13:43)

    ovidiui [utilizator]

    Un detaliu mic dar care face diferența: in Cluj toate mijloacele de transport in comun au GPS iar in multe stații (in curând toate) exista afișaje cu timpul de așteptare.
    Si mai sunt in Cluj automate pentru bilete unde poti plăti cu card/cash.
    Locuiesc in Bucuresti dar cand merg la Cluj merg de multe ori cu autobuzul. In Bucuresti niciodată!
    qed
    • +1 (5 voturi)    
      esti postac (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 21:25)

      john06 [utilizator] i-a raspuns lui ovidiui

      platit de Bocila,cum adica "automate pentru bilete unde poti plăti cu card/cash",sunt destule unde nu poti plati deloc cu bancnote, altele nu functioneaza deloc,stie tot orasul ca sistemul de ticketing e praf chiar si acum la 3 ani de la lansare
  • +3 (3 voturi)    
    lamurire (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 13:47)

    freerider [utilizator]

    lamuriti-ma si pe mine de ce se face comparatia intre aceste doua orase si nu intre doua orase mai asemanatoare (apropiate ca marime) gen Cluj - Timisoara ?
    • +2 (2 voturi)    
      Pentru ca (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 17:13)

      Stef1234 [utilizator] i-a raspuns lui freerider

      Pentru ca ei doresc sa compare mere cu pere, nu mere cu mere (adica intre Cluj si Timisoara nu sunt atat de multe diferente). Zic...
  • +2 (4 voturi)    
    subestimata (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 21:08)

    Sophie [utilizator]

    populatia Bucurestiului, doar 1,6 milioane...cred ca in realitate cifra se apropie de 2,7 milioane, cam asa cea...Cluij reiese cu 600,000, s-ar putea sa fie un pic mai i putin....Ca dimensiune nu ai ce compara, Bucurestiul este mult mai extins. Cred ca de aceea Clujul e mai usor de manageriat, de condus. Spagutze sunt convinsa ca se iau si pe acolo, nicio grija.
    • +1 (1 vot)    
      si primariile (Joi, 30 noiembrie 2017, 20:30)

      john06 [utilizator] i-a raspuns lui Sophie

      de sector pt ce sunt?! doar nu manageriaza un singur om sau o singura echipa toata capitala,sa fim seriosi si sa recunoastem ca cele mai mari tunuri si hotii se dau acolo,doar scrie hotnews despre ele aproape zilnic:panselute,targ de Paste,3 targuri de Craciun,panselute,firmuletze noi pt alimentarea cu bani a partidului si multe altele,e vb de mentalitate,nicidecum de dimensiunea orasului.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu stiu de unde (Duminică, 10 decembrie 2017, 21:23)

      RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui Sophie

      scot astia cifrele

      Clujul are vreo 400mii de locuitori si Bucurestiul vreo 2.1-2.2 mil.
      Asta conform ultimului recensamant, daca iei in considerare si suburbiile alipite orasului.
  • -2 (8 voturi)    
    Iar cu Clujul (Joi, 30 noiembrie 2017, 7:19)

    RaduDeLaCluj [utilizator]

    Sunt cativa oameni in Cluju asta care o duc bine, sunt odihniti, circula mereu pe aceleasi 20 de strazi din centru, si intra mereu in aceleasi 10 localuri faine. Oamenii astia, din lipsa de orizont largit, au inceput sa creada ca la Cluj e un buric mai mic al tarii si incep sa scrie articole din astea fantasmagorice.

    Baaai, nu va mai credeti ma capitala lu peste prajit. Timisoara are GPS pe tramvaie si firobuze si panouri in statii de vreo 8 ani de zile. 8 (opt) ani!!!!! Trezirea, clujeni, trezirea, ca 2 festivaluri nu compenseaza restu chestiilor.
  • -2 (4 voturi)    
    nu e cazul (Joi, 30 noiembrie 2017, 9:24)

    martel55 [utilizator]

    sa laudam prea mult lcujul, si acolo mai mult se face din gura, concret prea putin, traficul este de cosmar, nici o diferenta fata de bucuresti....daca ar fi avut o retea de trenuri suburbane, o retea
    light rail, benzi unice pe distante semnificative, ar fif ost un exemplu...asa insa, multe vorbe si putine fapte,
    iar traficul e la fel de aglomerat, ba chiar mai agloomerat daca ne gandim ca e de vreo ori mai mic decat bucurestiul
  • +2 (2 voturi)    
    600.000? (Joi, 30 noiembrie 2017, 10:55)

    Andrei57 [utilizator]

    De unde atâția oameni în Cluj? Cu toată zona din jur, nu trece prea mult de 400.000. Aproape 700.000 are tot județul. O fi chiar atât de greu să ne și informăm înainte de scrie articole?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version