Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat joi delegarea serviciului de deratizare, dezinfectie si dezinsectie, pe o perioada de 8 ani, unui operator privat, ales prin licitatie. Valoarea estimata a contractului este de 340 milioane lei fara TVA, circa 42,5 milioane lei pe an, inclusiv TVA. Pana acum, serviciul de deratizare, dezinsectie si dezinfectie a fost delegat firmei 3D Romania. Contractul a fost incheiat in urma cu 20 de ani, el fiind prelungit/modificat prin 7 acte aditionale, pana pe 11 decembrie 2015, in aceasta perioada compania incasand peste 400 milioane lei.

SobolanFoto: AGERPRES

Potrivit studiului de oportunitate aflat in dezbatere pe site-ul municipalitatii, operatorul care va presta acest serviciu trebuie sa aiba 329 agenti DDD (deratizare, dezinsectie, dezinfectie) structurati in echipe de 4 persoane si mai multe dotari printre care:

- 40 aparate portabile generatoare de ceata

- 120 nebulizoare;

- 60 autovehicule pentru deplasarea echipelor

- 20 utilaje de mare capacitate generatoare de ceata rece

- 2 utilaje de mare capacitate generatoare de ceata calda

- 20 autoutilitare cu atas cu 5 locuri;

- 2 autoutilitare cu atas Termofogger, etc.

Pentru achizitionarea utilzajelor este nevoie de o investitie de circa 9,6 milioane lei. Pentru serviciile care vizeaza domeniul privat, fie se va incheia un contract cu acest operator si personele fizice/juridice, fie municipalitatea va stabili o taxa.

Reamintim ca, arbitrul pietei de utilitati publice a emis in martie 2015 un Ordin prin care firmele si persoanele fizice sunt obligate sa incheie contracte pentru deratizare, dezinsectie si dezinfectie doar cu firma care face aceste servicii pe domeniul public. Si in Legea serviciului de salubrizare se spune ca operatorii au "exclusivitatea prestarii serviciului de salubrizare pe raza unitatilor administrativ-teritoriale, acordata fie in baza hotararii de dare in administrare, fie in baza hotararii de atribuire si a contractului de delegare a gestiunii". Noile prevederi legislative inseamna scoaterea din piata si falimentul pentru sute de firme din toata tara.

Pana acum, cetatenii si firmele, pentru domeniul privat, puteau sa incheie contract cu ce firme doreau pentru aceste servicii. Acest Ordin al Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC) va duce la monopolizarea pietei si disparitia firmelor mici care nu pot castiga licitatia sa presteze aceste servicii pentru intreg orasul, pe domeniul public, dar care incheiau contracte cu firme si persoane fizice pentru domeniul privat, este de parere Asociatia Romana de Combaterea Vectorilor in Igiena Publica. Aceasta a cerut in instanta suspendarea Ordinului.

Citeste aici mai mult.

Pe 29 februarie 2016, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat atribuirea in regim de urgenta a contractului pentru prestarea serviciilor de dezinsectie, deratizare si dezinfectie, pe o perioada de cel putin un an si jumatate, pana la finalizarea licitatiei privind delegarea serviciului. In hotararea adoptate nu se specifica valoarea estimativa a contractului ce urmeaza a fi dat in regim de urgenta, insa pana acum municipalitatea a platit anual pentru prestarea acestor servicii circa 30 milioane lei.

Cine a prestat serviciile de deratizare si destantarizare in Bucuresti

Pana acum, serviciul de deratizare, dezinsectie si dezinfectie a fost delegat firmei 3D Romania. Contractul a fost incheiat in urma cu 20 de ani, el fiind prelungit/modificat prin 7 acte aditionale, pana in decembrie 2015, in aceasta perioada compania incasand peste 400 milioane lei.

Contractul cu 3D Romania S.A. a fost incheiat in 14.06.1996 in baza unei licitatii publice care a stabilit valoarea contractului si tarifele pentru serviciile prestate, durata initiala fiind de aproape 13 ani. In 2009, acest contract a fost prelungit cu inca 6 ani de catre viceprimarul Capitalei de la vremea respectiva, Victor Iovici, in perioada in care Sorin Oprescu era in campanie electorala si ii delegase acestuia dreptul de semnatura. Potrivit acestui act aditional, contractul expira in iunie 2015.

Reprezentantii Primariei Capitalei spun ca aceasta prelungire a fost ceruta de experti, existand riscul imbolnavirii populatiei daca se intrerupeau tratamentele.

"Contractul de igienizare a fost incheiat pe o perioada de 149 luni. La solicitarea expresa a Comisiei Interministeriale de Supraveghere Metodologica si Receptie, (constituita, conform art 5 din H.G. 690/1995, din specialisti desemnati de institutiile de specialitate din subordinea: Ministerului Sanatatii Publice, Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, si a Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile), durata de intretinere a fost modificata de la 120 de luni la 170 de luni de campanie efectiva. Aceasta modificare a fost impusa ca urmare a expertizelor de specialitate efectuate, privind evaluarea riscurilor de imbolnavire pe care le prezinta sobolanii si tantarii vectorii si s-a evidentiat faptul ca la nivelul gospodariilor individuale (case-vile) a crescut numarul de rozatoare sinantrope peste limita riscurilor de imbolnavire avand drept consecinta pe langa daunele materiale directe si riscul de imbolnavire a populatiei cu boli infectioase foarte periculoase pentru om si animale", se arata intr-un raspuns trimis de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Acestia spun ca orice diminuare a numarului minim de treceri poate duce la o dezvoltare a populatiilor de tantari si sobolani foarte mare iar revenirea la normal presupune costuri mult mai mari fara a avea nici un control privind starea de sanatate a populatiei.

Printre bolile cauzate de tantari si sobolani se numara: hepatita infectioasa, leprospiroza, trichinoza, salmoneloza, bruceloza, febra aftoasa, tularemia, ciuma, rabia, pesta porcina, etc.

In total, din 1996 pana in prezent, contractul cu 3D Romania a fost modificat/prelungit de municipalitate prin 7 acte aditionale, dupa cum urmeaza:

- Act aditional nr.1: A fost incheiat in 25.02.1999, potrivit acestui act aditional planul de igienizare a fost reconfigurat astfel ca durata aplicarii tratamentelor de soc a crescut de la 21 de luni la 33 de luni.

- Act aditional nr.2: A fost incheiat in data de 16.02.2000 si prevede continuarea prestatiilor de deratizare la obiective in mod diferentiat in functie de gradul de contaminare valabil pe o perioada limitata, precum si intensificarea tratamentelor de combatere tantari.

- Actul aditional nr.3: A fost incheiat in data de 03.03.2005 si prevede ca incepand din 2005 volumul tratamentelor generale de deratizare va scadea astfel incat sa se mentina eficacitatea de ansamblu a tratamentelor constatata in 2004 iar tratamentele de combatere a tantarilor vor fi intensificate.

- Actul aditional nr.4: A fost incheiat in data de 11.04.2006 si prevede ca tratamentele de deratizare se vor mentine la nivelul anului 2005 conform actului aditional nr. 3 si vor fi completate cu interventii zonale/punctuale unde este cazul pentru mentinerea gradului de decontaminare stabilit. Se intensifica tratamentele de combatere a tantarilor si se introduc tratamentele antilarvare la maluri de lac.

- Actul Aditional nr. 5: A fost incheiat in data de 6.04.2007 si prevede transformarea tarifelor initiale raportate in ECU in RON.

- Actul Aditional nr. 6: A fost incheiat in data de 17.11.2009 si prevede reconfigurarea planului de igienizare in sensul ca au fost extinse tratamentele de deratizare cu doua treceri generale / an la obiectivele case-vile, iar etapa de intretinere intensificata a fost modificata de la 120 de luni la 170 de luni de campanie efectiva.

- Actul Aditional nr. 7: A fost incheiat in data de 15.05.2013 si prevede completarea Planului de Igienizare cu urmatoarele obiective: canalizatie subterana apartinand retelei metropolitane de fibra optica a municipiului Bucuresti si canalizatie subterana apartinand retelei de semaforizare a municipiului Bucuresti.

Din 1996 pana in prezent, compania 3D Romania a incasat de la municipalitate pentru aceste servicii peste 400 milioane lei. Mai exact, in perioada 1996-2009 s-au platit circa 240 milioane lei, iar dupa, in ultimii 6 ani, circa 30 milioane de lei pe an.

De exemplu, in anul 2013 pentru combaterea tantarilor s-au cheltuit circa 17 milioane lei, iar pentru deratizare 12,6 milioane lei. In 2014 s-au alocat pentru cele doua activitati putin peste 30 milioane de lei, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

In 2014 s-au platit 37,5 milioane lei, iar in 2015 - 26,6 milioane lei.

Tratamentele de combatere a tantarilor si sobolanilor se aplica la: asociatii de locatari/proprietari, locuinte individuale, retea RADER, maluri de lac, parcuri, cladiri administrative, firme, ministere, imobile CFR, cimitire, piete si targuri, zone rezidentiale, retea Metrorex, sitem management trafic, reteaua de fibra optica, spatii verzi.

Ce se intampla in tara

Primaria Oradea a semnat in 2013 cu compania Romprest Service un contract in valoare de 1,6 mil. lei (circa 360.000 de euro) privind concesionarea serviciului public de deratizare, dezinsectie si tratamente fitosanitare care se aplica pe domeniul public al municipiului.

Contractul se deruleaza pe o perioada de patru ani, 2013-2017. Acum oradenii sunt obligati sa incheie contracte numai cu firma Romprest.

Si la Zalau este aceeasi situatie, serviciul de deratizare si dezinsectie fiind delegat firmei Coral Impex in 2012 pentru o perioada de 8 ani. Si aici firmele si persoanele fizice sunt obligate de Primarie sa incheie contracte pentru domeniul privat doar cu firma Coral Impex.

La nivelul tarii deja se prefigureaza impartirea pietei intre cativa mari jucatori, firmele mici fiind excluse sau fiind nevoite sa subcontracteze de la marile firme.

De exemplu, firma Coral Impex are deja contracte de delegare de gestiune pentru deratizare, dezinsectie si dezinfectie in 6 orase, unele incheiate recent, altele in urma cu multi ani si prelungite: Cluj Napoca; Brasov; Targu Mures; Zalau; Ploiesti; Tulcea.