Membrana acoperisului Arenei Nationale ar putea fi schimbata pe cheltuiala constructorului daca actuala membrana nu va fi incadrata in clasa B de rezistenta la foc, dupa cum arata o expertiza realizata de un laborator din Italia, a declarat Razvan Sava, primarul interimar al Capitalei, intr-un interviu acordat HotNews.ro. Totusi, acest lucru va dura, a explicat edilul, iar pentru deschiderea stadionului, Ministerul Dezvoltarii trebuie sa dea cat mai repede acest agrement pentru materialul din care este realizat acoperisul, mai ales ca expertiza facuta in laboratorul din Italia, acreditat la Bruxelles, atesta rezistenta materialului la foc. Totodata, edilul a declarat ca in acest moment functioneaza 106 intersectii din cele 174 introduse in sistemul de management al traficului, iar restul ar urma sa fie puse in functiune in urmatoarele doua luni. Pistele de biciclete vor fi facute pe carosabil, mai spune Sava.

Razvan SavaFoto: Hotnews

Reporter: Ce se intampla pana la urma cu Arena Nationala, un stadion de 234 milioane de euro, inaugurat in 2011 si care sta inchis de circa 4 luni fiindca nu are autorizatie pentru siguranta la foc si exista incertitudini daca acoperisul arde sau nu arde? Am vazut ca Ministerul Dezvoltarii da vina pe d-voastra si d-voastra pe ei. Cum se poate rezolva aceasta situatie?

Razvan Sava: La momentul acesta, stadionul National Arena nu are autorizatie pentru siguranta la incendiu. Aceasta autorizatie se elibereaza in baza unor documente. Documentul principal este acel agrement tehnic al membranei care este folosita pentru acoperirea tribunelor. S-au facut teste de un laborator din Romania si a rezultat ca acel material este incadrat in clasa C - adica are viteza mare de ardere. In paralel, constructorul a dus acest material la un laborator din Italia, laborator notificat si acreditat in Uniunea Europeana. Din testele realizate a rezultat incadrarea in clasa B - adica viteza de ardere este mult mai mica.

Pentru testele care s-au facut in Romania materialul are deja agrement, dar cu acest agrement cei de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta nu pot sa ne dea autorizatia pentru siguranta la incendiu. Asteptam de la Ministerul Dezvoltarii sa analizeze documentatia depusa pentru testele facute in Italia si sa ne elibereze agrementul pentru clasa B.

Reporter: Cam in cat timp, dupa ce se obtine agrementul de la Ministerul Dezvoltarii, daca se va obtine, se poate deschide stadionul?

Razvan Sava: Teoretic, cu agrementul acela si cu documentele care deja sunt depuse la pompieri, nu ar trebui sa dureze foarte mult ca ISU sa elibereze autorizatia pentru siguranta la incendiu.

Reporter: Ati spus ca, daca Ministerul nu clasifica materialul din care este facut acoperisul la clasa B de rezistenta la foc, asa cum arata expertiza din Italia, cea din Romania oferind clasificarea C, inferioara, o sa schimbati membrana acoperisului? Pe cheltuiala cui? Actualul acoperis a costat circa 20 milioane de euro, bani publici.

Razvan Sava: Voi discuta cu constructorul si acest aspect prin care sa-i solicitam, pe banii lui, sa desprinda membrana - este vorba doar de membrana, structura ramane aceeasi- si sa o inlocuiasca cu o membrana agrementata in Romania si incadrata in clasa B de rezistenta la foc.

Reporter: Aveti idee cat costa?

Razvan Sava: Deocamdata nu am facut un calcul. Doar inlocuirea membranei nu costa foarte mult, nu este un efort financiar.

Reporter: Alta solutie nu exista? Domnul Dancu spunea ieri, citand un specialist, ca exista si alta solutie tehnica, sa adaugati ceva la stadion. Nu a explicat, dar poate fi vorba de mai multe iesiri in caz de incendiu, montarea de sprinklere etc...

Razvan Sava: Domnul Dancu a recunoscut ca nu este un specialist. Poate i s-a inoculat aceasta idee, dar inca o data, nu inlocuieste acel agrement care este cerut de catre pompieri. Constructiv, nu ai cum sa faci alte iesiri. Rezolvarea simpla este ca Ministerul sa ne dea agrementul in baza testelor facute in Italia.

Reporter: Credeti ca exista un interes la Ministerul Dezvoltarii sa nu dea acel agrement?

Razvan Sava: Nu cred sa fie o astfel de politica.

Reporter: Atunci cum explicati ca de 5 ani, de cand s-a deschis stadionul, nu s-a dat agrementul? Asta in conditiile in care aceeasi membrana este folosita si la stadionul geaman din Germania...

Razvan Sava: Aici pot sa aduc inca o data in discutie incapacitatea administratiei Oprescu care in aceasta perioada de patru ani nu a gasit solutia si nu a stiut cum sa rezolve aceasta problema.

Reporter: Traficul rutier din zona Piata Sudului este de cosmar din cauza lucrarilor la pasajul subteran. In ce stadiu se afla lucrarea, cand se va finaliza? Pana atunci, exista o solutie pentru a devia circulatia pe alte artere? Stiu ca Primaria sector 4 a venit cu o solutie, dar nu a fost aprobata in Comisia de Circulatie de pe langa Primaria Capitalei.

Razvan Sava: Intr-adevar, am fost de foarte multe ori acolo, traficul este infernal, nervii locuitorilor sectorului 4 sunt intinsi la maxim. Cand am preluat interimatul in decembrie, nivelul lucrarilor era la 20%. Acum a ajuns aproape de 50%. Lucrarile continua de dimineata pana seara. Am avut noroc si de vreme buna, temperaturi ridicate, si constructorul poate sa lucreze. Ne-am asezat de mai multe ori la masa - constructor, proiectant, diriginte de santier, manager de proiect - sa identificam solutiile ca sa urgentam lucrarile. Am gasit si o solutie care ne-a scurtat cu aproape trei saptamani lucrarile din zona, deci eu sunt convins ca la 30 iunie acest pasaj va fi functional. Plus ca eu ma voi duce frecvent pe santier, o data la doua zile cel putin. Daca se cere, voi fi si zilnic pe santier.

Primaria sectorului 4 a venit anul trecut, in luna a zecea, cu o propunere, aceea de a incerca sa se utilizeze strada Cararuia pentru a devia o parte din traficul din zona Piata Sudului. La momentul acela li s-a cerut de catre Comisia Tehnica de Circulatie sa vina cu niste documente care sa arate clar statutul acelei stradute, unde o parte este domeniu public, o parte proprietate privata. Dupa cum stiti, pe proprietati private nu ai cum sa faci devieri de trafic, sa sistematizezi circulatia. li s-a cerut sa clarifice aceasta situatie. Nici pana in ziua de azi nu s-a clarificat. In continuare asteptam sa aduca documente care sa clarifice acest lucru. Noi vrem sa terminam cat se poate de repede acea lucrare. Faptul ca noi am urgentat lucrarile in zona Piata Sudului se vede si sper ca cetatenii vor intelege ca acest cosmar mai dureaza doua trei luni si dupa aceea problemele se vor rezolva. Noi am venit in intampinarea acestui lucru, am suplimentat echipajele de Politie Rutiera pentru dirijarea si fluidizarea traficului, dar nu este ca si cand zona ar fi traficata in conditii normale si civilizate. Pana la sfarsitul lunii iunie cand consider ca se va termina aceasta lucrare, iar cetatenii o sa inteleaga problema in aceasta perioada.

Reporter: Pana la urma, de ce s-au pierdut banii europeni pentru acest proiect? Am inteles ca a fost o problema legata de retelele edilitare, dar nu am inteles cine a fost vinovat.

Razvan Sava: Problema a plecat chiar din faza de intocmire a studiului de fezabilitate. Nu s-au identificat toate retelele care existau in subteran. Practic, cel care a intocmit acel studiu de fezabilitate si apoi ceilalti factori de decizie au considerat ca acel pasaj se face in mijlocul campului, nu in interiorul unui oras.

Reporter: Cine raspunde pentru cele 80 de milioane de euro care s-au pierdut?

Razvan Sava: Acum facem o analiza a desfasurarii acestui proiect si cei care au blocat si din cauza carora s-au pierdut fondurile europene trebuie sa plateasca. Ii vom constrange sa plateasca.

In contract scrie ca Astaldi (n.r. constructorul) a luat la cunostinta tot ce inseamna amplasament in Piata Sudului, si-a asumat responsabilitatea pentru desfasurarea lucrarilor. Pe masura ce inaintau, descopereau noi si noi retele, ca acolo exista o conducta de gaz, de apa, canal, cabluri electrice, nefiind o situatie foarte clara a ceea ce insemna retele in tot Bucurestiul, nu numai in Piata Sudului. De aici au pornit blocajele, intarzierile, cine sa faca deviere, pe banii cui. Pana la urma, am gasit si solutia. Multe au fost facute si pe banii constructorului, restul pe banii detinatorilor de utilitati - le-am oferit pretextul ca pot sa isi reabiliteze retelele din zona si atunci am gasit intelegere.

Reporter: In ce stadiu sunt lucrarile la Soseaua Pantelimon si cand se vor finaliza? Stiu ca si acolo sunt intarzieri, lucrarea trebuia terminata la finalul anului trecut.

Razvan Sava: Lucrarile se vor finaliza in luna iunie, mai putin parcarea din dreptul magazinului Cora, unde acum suntem in derulare sa obtinem aprobarile pentru constructia unei parcari supraterane park&ride. Deci, tot ce inseamna linie de tramvai si carosabil pe Sos. Iancului-Pantelimon se va finaliza in cursul lunii iunie 2016.

Intre Mihai Bravu si Pierre de Coubertin s-a dat in folosinta si linia de tramvai si carosabilul. Intre bd. Chisinau si intrarea in Bucuresti s-a realizat undeva inte 70-80%.

Reporter: Ce se intampla cu lucrarile la Pasajul Ciurel? Acolo PUZ-ul a fost anulat in instanta, autorizatia la fel, iar instanta cere demolarea lucrarilor facute pana acum. In baza carui document lucrati acum pe santier? De ce nu respectati o decizie a instantei?

Razvan Sava: Dupa cum stim, nu este o decizie definitiva - ma refer la autorizatia de construire data in baza PUZ-ului sector 6. In prima instanta, Primaria Municipiului Bucuresti a pierdut. S-a facut apel. Pana se va pronunta instanta si vom avea o decizie definitiva si irevocabila, lucrarile continua. Deja antreprenorul furnizeaza tablierul podului, mai are cateva lucruri de facut. Am prevazut bani in buget pentru ca nu este o decizie definitiva a instantei si trebuie sa decontam lucrarile facute de antreprenor. Este o treaba inceputa prost in care se dovedeste inca o data incompetenta administratiei Oprescu.

Reporter: In cazul in care instanta anuleaza definitiv autorizatia de construire a pasajului, veti da o alta autorizatie cum a facut Sorin Oprescu sau veti opri lucrarile?

Razvan Sava: Vom analiza si vom vedea despre ce este vorba. In momentul acesta vorbim de o autorizatie pe care se poate lucra.

Reporter: Cand incep lucrarile la Fabrica de Glucoza si Prelungirea Ghencea?

Razvan Sava: La Fabrica de Glucoza, in trei saptamani se definitiveaza caietul de sarcini si se va publica documentatia pentru demararea licitatiei pe SEAP. Facem o noua licitatie pentru ca este vorba de o noua lucrare, largirea strazii intre Petricani si Barbu Vacarescu. Licitatia veche era facuta pentru proiectul pana in Calea Floreasca cu un alt prospect, drumul era mai lat, se prevedeau alte exproprieri. Vorbim de proiectul nou. Este o licitatie proiectare si executie. In paralel, se merge si cu exproprierile, astfel incat in momentul in care vom avea firma castigatoare, lucrurile sa nu se blocheze. O predictie optimista este ca in 3-4 luni sa incepem lucrarile. Depinde insa de contestatii.

La Prelugirea Ghencea deja proiectantul inglobeaza tot ce inseamna proiecte de utilitati din zona - RADET, Enel, Net City, apa, canal - si sper ca pana la finalul acestei luni sa urcam licitatia pe SEAP. Dupa cum stiti, in bugetul pe anul acesta s-au prevazut in buget 30 milioane lei pentru acest proiect, dintre care 20 milioane lei pentru exproprieri si restul pentru inceperea lucrarii.

Reporter: Astazi am facut din Colentina, de la intersectia cu str. Sportului pana la Universitate o ora si jumatate cu tramvaiul 21. Doar o statie, intre Str. Sportului si Soseaua Fundeni, a fost parcursa in jumatate de ora din cauza masinilor care merg pe linia de tramvai si raman blocate. In fiecare zi pierd circa doua ore si jumatate ca sa ma duc si sa ma intorc de la munca. Eu si alte zeci de mii de Bucuresteni care locuiesc in zona. Inteleg ca in trei luni nu aveti cum sa viabilizati RATB-ul, insa cai unice pentru tramvaie se pot face si in doua saptamani si ati imbunatati considerabil, mai ales in zonele unde nu este metrou, viata bucurestenilor. De ce nu faceti asta?

Razvan Sava: Dupa cum stiti, Ministerul Dezvoltarii ne-a pus la dispozitie acel Plan de Mobilitate Urbana Durabila in care se reglementeaza practic circulatia din Bucuresti. Pe baza acelui plan, noi o sa facem publicitate si o sa invitam toti cetatenii Bucurestiului sa se exprime si sa aduca observatii, urmand in cel mai scurt timp sa fie supus votului CGMB, ca sa-l putem implementa si accesa fonduri europene, sa nu mai punem acea presiune pe bugetul local.

Reporter: Bine, bine, dar aici este nevoie doar sa puneti niste garduri sau niste borduri pe anumite portiuni, in zonele cu probleme. Oricum se pun garduri si borduri in tot Bucurestiul, numai acolo unde trebuie, nu. Este un lucru simplu, dureaza cateva zile sa il faceti. Cei de la Administratia strazilor au pus deja niste garduri pe linia lui 21, in zona Obor. Poate fi aplicata aceasta solutie in orice alta zona.

Razvan Sava: O sa vorbesc cu cei de la Administratia Strazilor si o sa vedem ce ar insemna o astfel de investitie si in cat timp se poate face, astfel incat sa nu ne suprapunem cu Planul de Mobilitate Urbana.

Reporter: Bulevardele din Capitala sunt pline de gropi, iar Administratia Strazilor nu mai are contract pentru astuparea acestora, doar 9 oameni din institutie ocupandu-se in prezent de aceste lucrari, pe toate bulevardele din Capitala. In ce stadiu este licitatia pentru atribuirea noilor contracte si cum se va rezolva problema pana atunci?

Razvan Sava: Inca o data, aduc in discutie administratia Oprescu care, desi stia ca aceste contracte expira, nu s-a invrednicit si nu a luat nicio masura pentru a rezolva aceasta problema. In acest moment, Primaria Municipiului Bucuresti prin Administratia Strazilor nu are niciun contract de reparatie a strazilor. Acum este in desfasurare o licitatie pentru 400 de strazi, impartit in mod egal pentru cele 6 sectoare. A fost faza de calificari, s-au stabilit cate 8 firme pentru fiecare sector. Acum urmeaza faza de consultarea ofertelor financiare in urma careia se va desemna cate un castigator pe fiecare sector. Sper ca in cel mai scurt timp sa avem o firma care se va ocupa de aceste reparatii. Pana atunci, Administratia Strazilor, prin mijloacele proprii, plombeaza gaurile cu cei noua oameni.

Reporter: Cat la suta din sistemul de management al traficului functioneaza? Ati aflat din vina cui nu a functionat peste jumatate de an?

Razvan Sava: Cand am luat mandatul, la inceputul lui decembrie 2015, functionau doar 20 de intersectii dintr-un total de 174 care functioneaza in sistem inteligent. Acum functioneaza 106 intersectii. Tot este putin.

Sistemul nu a functionat fie din cauza unor neintelegeri cu cei care au avut lucrari de modernizare a retelelor de utilitati, fie din cauza celor care au asfaltat si care au taiat acele bucle inductive, fie din cauza unei nepasari a celor care trebuiau sa rezolve aceste lucruri. Am discutat si cu cei de la UTI, cei care intretin aceste semafoare inteligente, ne-au dat un deadline. Ne-au spus ca in maxim doua luni vor sa mai introduca in acest sistem inca 36 de intersectii si undeva pana la jumatatea anului, sa functioneze toate cele 174.

Reporter: Pana la urma vor primi si autobuzele unda verde in acest sistem?

Razvan Sava: Se studiaza. Am discutat si cu RATB-ul si cu cei de la Administratia Strazilor sa avem acea unda verde pe transportul in comun.

Reporter: Cand incepeti lucrarile la pistele pentru biciclete? Ministerul Mediului a dat municipalitatii inca de acum 3 ani,10 milioane de euro pentru realizarea pistelor. De atunci nu s-a intamplat nimic. Cati bani ati prevazut in bugetul pe 2016 pentru acest proiect?

Razvan Sava: Lucrul acesta poate fi tratat in doua puncte. O data, anul trecut in decembrie s-a semnat conventia cu Ministerul Mediului pentru accesarea celor 10 milioane de euro pentru realizarea a 100 km piste pentru biciclete. Acum suntem in faza de reactualizare a indicatorilor tehnico-economici din studiul de fezabilitate, astfel incat sa putem face o licitatie pentru realizarea pistelor.

Reporter: Dar, pana la urma, ati stabilit pe unde faceti pistele? Eu am inteles de la Primarie ca totul s-a blocat pentru ca primarul nu vroia piste pe carosabil, altii vroiau, unii vroiau pe marile bulevarde, altii pe strazile secundare...

Razvan Sava: Tocmai aici este discutia si dorim corelarea acestor piste cu cele prevazute in Planul de Mobilitate Urbana Durabila si in Planul Integrat de Dezvoltare Urbana.

Reporter: Pana la urma, veti face cei 100 de km de piste unde prevad cele doua documente?

Razvan Sava: Da, nu vom merge cu acele gaselnite ale administratiei Oprescu, unde s-au trasat toate trotuarele numai cu piste de biciclete, cu o simpla vopsea. Se vor face asa cum ni s-a recomandat de catre Politia Rutiera, pe carosabil, si sa fie sigure.

Reporter: La inceputul anului 2015, Primaria Capitalei a anuntat ca a capturat 54.000 de caini. Anul acesta, ati spus ca s-au prins de fapt 30.000. Unde au disparut cei 20.000 de maidanezi fiindca aceasta suma se reflecta si in costurile de capturare, pentru prinderea si transportul unui maidanez municipalitatea platind circa 200 lei?

Razvan Sava: Aici nu pot sa fiu decat ironic, s-au pierdut in hartii. S-a demarat un audit ca sa vedem ce s-a intamplat si pentru cati caini s-a platit capturarea si transportul, care este adevarul. Se pare ca sumele sunt achitate si vom vedea daca au fost achitate corect sau nu. Daca nu, ramane sa recuperam prejudiciul de la cei care l-au creat.

Reporter: In acest moment Bucurestiul nu are contract pentru combaterea tantarilor si sobolanilor si vine sezonul cald. Este o problema urgenta, fiind risc de aparitie a unor epidemii. Cum o rezolvati?

Razvan Sava: Dupa cum stiti, anul trecut, in data de 11 decembrie 2015, a expirat contractul acesta cu dezinsectie, dezinfectie si deratizare. Iarasi, o sa arat inca o data incompetenta, poate cu riscul de a ma repeta. Astea sunt rezultatele unei administratii iresponsabile. Pentru a rezolva problema, am fost nevoit sa fac un proiect de hotarare pe care l-am supus aprobarii Consiliului General, pentru a demara procedurile de urgenta ale unei licitatii, conform prevederilor OUG 34. Anuntul se publica pe SEAP, sunt invitati toti operatorii care pot sa asigure acest serviciu si se vor analiza ofertele lor. Deci nu e vorba de unul singur ci de toti operatorii care pot sa realizeze acest serviciu pentru populatie. Speram ca licitatia sa se finalizeze cat de curand, fiindca vedeti ca temperaturile sunt pozitive, iar vectorii care trebuie combatuti deja apar.

Reporter: Cand puneti in aplicare hotararea instantei si demolati Cathedral Plaza?

Razvan Sava: Inca o data, la Cathedral Plaza nu este hotarare definitiva a instantei in acest moment. In plus, proprietarul constructiei a depus o cerere in instanta in care cere sa-i autorizam acea cladire. Depunand aceasta cerere s-a blocat orice solicitare.

Reporter: Ce se intampla cu sediul in care se afla Primaria Capitalei? In ce stadiu se afla litigiul? Acum stati acolo fara contract si Primaria Capitalei a platit peste 10 milioane de euro chirie din 2009 pana in 2014 pentru aceasta cladire, bani cu care o putea cumpara.

Razvan Sava: Da, era o hotarare in baza careia se putea cumpara chiar din faza de inchiriere a acestui imobil. In acest moment, Primaria Municipiului Bucuresti si-a exprimat dreptul de preemptiune pentru cumpararea cladirii. Suntem in instanta, speram sa avem castig de cauza. De 2 ani noi nu mai platim acea chirie dupa cum bine stiti. Procesul inca nu s-a finalizat.

Reporter: Ce faceti cu RADET-ul si RATB-ul pana la alegerile din iunie?

Razvan Sava: Este o intrebare foarte buna. In primul rand, ar trebui sa constientizam situatia RADET si situatia RATB, dovada si in iarna, cand am avut acele deplasari in care am iesit cu conducta perforata sa se vada clar ce insemana att pierderile de caldura prin termoizolatia defecta cat si pierderile de apa, conducta fiind perforata. Din aceasta cauza, se pierd undeva in jur de 120 de milioane de euro pe an. In jur de 30-32 % sunt pierderile pe retea. Deci, in primul rand a fost nevoie sa se constientizeze acest lucru, in ce situatie suntem. Pentru RADET am facut primul pas, acela de a reactualiza indicatorii tehnico-economici ale studiului de oportunitate, astfel incat cu acest studiu de oportunitate, plus Masterplanul energetic al Bucurestiului sa putem accesa in jur de 178 de milioane de euro fonduri europene. In momentul acesta si RADET-ul si RATB-ul sunt in proces de transformare in societate comerciala. Ce-i drept, RATB-ul este mai inaintat, deja se lucreaza la acest studiu de oportunitate pentru transformarea in societate comerciala. Apoi, este nevoie de identificarea patrimoniului RATB. Deja e o comisie creata la nivel de primarie colaboreaza impreuna cu Regia de transport Bucuresti.

De atatia ani si RATB si RADET au fost transformate in gauri negre, in care se scurgeau banii de la buget fara sa se vada vreo imbunatatire a mijloacelor de transport in comun, a traficului. Anul acesta am dat pentru investitii, pentru tramvaie noi, pentru refacerea unor tramvaie si autobuze, piese de schimb, in jur de 40 de milioane de lei.

Reporter: Am vazut ca ati fost astazi anuntat candidat la sectorul 4. Ce strategie aveti si cu ce program veti merge?

Razvan Sava: In primul rand siguranta cetatenilor, curatenie, reabilitarea termica. O sa vin cu un plan bine structurat care va veni in beneficiul si in sprijinul cetatenilor sectorului 4.