Primariile de sector din Bucuresti, cu exceptia Primariei sector 5 unde serviciul este platit de Primaria Capitalei, aloca in 2016 pentru deszapezire si salubrizare circa jumatate de miliard lei, potrivit proiectelor de buget postate in dezbatere publica. Contractele cu firmele care fac curatenie au fost incheiate de primariile de sector inainte de anul 2000, expirand in perioada 2007-2008, iar de atunci au fost prelungite prin numeroase acte aditionale, fara alte licitatii. Cat despre calitatea serviciilor prestate, anul acesta firmele care fac curatenie au fost amendate de mai multe ori fiindca nu au deszapezit bine orasul, iar cat de curat este Bucurestiul se poate vedea cu ochiul liber.

Deszapezire BucurestiFoto: Hotnews

Cat plateste fiecare sector pentru deszapezire, potrivit proiectelor de buget afisate pe site:

Sector 1 - buget general 1,38 miliarde lei;

Curatenie si deszapezire - 150 milioane lei;

Sector 2 - buget general 999 milioane lei;

Curatenie si deszapezire - 110 milioane lei;

Sector 3 - buget general 886 milioane lei;

Curatenie si deszapezire - 130 milioane lei;

Sector 4 - buget general 545 milioane lei;

Curatenie si deszapezire - 37 milioane lei;

Sector 5

Potrivit unui contract atribuit la finalul anului 2014 companiei Romprest, prin incredintare directa, salubrizarea stradala costa lunar peste 760.000 de euro vara, iar pe timp de iarna aproape 2,5 milioane de euro.

Sector 6 - buget general 939 milioane lei;

Curatenie si deszapezire - 81 milioane lei;

Cine face curatenie in prezent in Bucuresti

Primul contract de prestari servicii de salubrizare din Bucuresti a fost incheiat in data de 10.01.1997, cand Consiliul General al Municipiului Bucuresti a semnat cu SC RER - RWE ECOLOGIC SERVICE SA Bucuresti - REBU un contract pentru o perioada de 10 ani. Ulterior, durata contractului s-a modificat printr-o hotarare de Consiliu General care prevedea reorganizarea serviciului public de salubrizare prin organizarea de licitatii pentru sectoarele 2, 3 si 6, urmand ca in sectoarele 1, 4 si 5 aceasta activitate sa fie realizata, in continuare, de REBU SA.

In sectorul 1 al Capitalei, REBU a facut curatenie pana in august 2007 cand, primaria de sector a facut licitatie pentru desemnarea altui operator. Prima licitatie a fost contestata. In decembrie 2007 s-a organizat o noua licitatie, castigata de compania Romprest, contractul fiind incheiat pe 25 de ani, iar valoarea acestuia este de 450 milioane euro fara TVA.

In sectorul 2 al Capitalei, din 1999 pana in prezent activitatea de salubrizare este concesionata firmei Supercom, contractul fiind prelungit prin acte aditionale.

In sectorul 3 al Capitalei, din 1999 pana in prezent activitatea de salubrizare este concesionata firmei Rosal, contractul fiind prelungit prin acte aditionale.

In sectorul 4, REBU face curatenie din 1997 pana in prezent, contractul initial fiind prelungit prin acte aditionale.

In sectorul 5, din 1999 pana in in 2001 activitatea de salubrizare a fost facuta de REBU. In noiembrie 2001, Consiliul local a decis ca salubrizarea si deszapezirea pe raza acestui sector sa fie efectuata de catre Administratia Domeniului Public Sector 5. In 2011, Primaria sector 5 a spus ca nu mai are bani pentru a plati acest serviciu si a cerut ca activitatea sa fie preluata de Primaria Capitalei.

13 noiembrie 2012: Primaria Capitalei a atribuit un contract de aproape 10 milioane de euro pentru salubritare si deszapezire in sectorului 5. Desi este un contract mare, a fost atribuit prin negociere directa. Primaria a motivat prin necesitatea incheierii contractului intr-un termen scurt. Contractul a fost acordat companiei Romprest Service.

2 iulie 2014: Primaria Capitalei a incredintat companiei Romprest un nou contract de peste 2,4 milioane de euro pentru servicii de salubrizare stradala pe raza sectorului 5.

19 decembrie 2014: Nou contract incredintat Romprest pentru sectorul 5. Potrivit documentului, salubrizarea stradala costa lunar peste 760.000 de euro vara, iar pe timp de iarna aproape 2,5 milioane de euro. Din nou s-a motivat printr-o ‘situatie de urgenta extrema survenita in urma unor evenimente care nu puteau fi prevazute”, de parca nu s-ar fi stiut ca vine iarna si sectorul 5 nu are contract de deszapezire. Cu toate acestea, Primaria sustine in anuntul de atribuire ca ‘pretul cel mai scazut’ a fost criteriul de selectie.

In sectorul 6, din 1999 pana in prezent activitatea de salubrizare este concesionata firmei URBAN, contractul fiind prelungit prin acte aditionale.

Consiliul Concurentei a atras atentia de mai multe ori Primariilor de Sector si Primariei Capitalei ca licitatiile pentru serviciul de salubrizare trebuie refacute si nu este in regula prelungirea prin acte aditionale a contractelor.

Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a aprobat marti strategia de salubrizare a Capitalei dupa cateva luni de discutii in contradictoriu. Fara aceasta strategie, potrivit legislatiei in vigoare, Primariile de sector din Bucuresti nu puteau sa faca licitatiile pentru delegarea serviciului. Noile licitatii nu au putut fi facute insa in lipsa unei strategii de salubrizare care sa stabileasca niste indicatori de performanta in baza carora sa se faca licitatiile. Strategia a fost aprobata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti abia in aprilie 2015, iar Primaria Capitalei pregateste in prezent documentele necesare organizarii licitatiilor.

Potrivit strategiei adoptate de CGMB, numarul de utilaje care fac curat pe strada si deszapezesc ar urma sa creasca, se vor desfiinta ghenele de gunoi din blocuri, iar operatorii de salubrizare nu vor mai stropi strazile daca ploua si nu vor mai ridica gunoiul la orele de varf in trafic. Citeste aici mai mult.