De la 1 ianuarie TVA-ul la produsele nonalimentare a scazut de la 24% la 20%, masura care a antrenat dupa sine ieftiniri marginale in preturile de pe piata. Cu toate acestea, biletele de transport in comun in Bucuresti au ramas neschimbate, o calatorie cu autobuzul sau tramvaiul costa tot 1,3 lei, iar o cartela de metrou cu doua calatorii costa tot 5 lei. RATB si Metrorex au explicat pentru HotNews.ro de ce au pastrat aceleasi tarife pentru 2016, in ciuda scaderii TVA.

Tramvai RATBFoto: HotNews / DP

Metrorex, o societate comerciala pe actiuni, dar cu capital integral de stat, in subordinea Ministerului Transporturilor, sustine ca pentru serviciile sale primeste subventii de la bugeul de stat, ca diferenta intre cheltuielile totale de functionare si veniturile proprii.

"Tarifele de calatorie cu metroul se stabilesc in conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2011. Astfel, politica tarifara a societatii are in vedere mentinerea unor tarife accesibile, care sa fie aplicabile, fara ajustari, o perioada cat mai lunga in timp", explica Metrorex intr-un raspuns trimis HotNews.ro.

"In acest context, la fundamentarea veniturilor si cheltuielilor companiei pe anul 2016, pentru acoperirea integrala a cheltuielilor necesare asigurarii serviciului public de transport calatori cu metroul in conditii de siguranta, s-a avut in vedere ca tarifele actuale practicate sa nu fie modificate pe parcursul acestui an", se arata in raspunsul Companiei.

RATB: Tarifele sunt aceleasi inca din 2008, cand TVA-ul era 19%

De cealalta parte, RATB - Regia care opereaza toate transporturile in comun la suprafata (autobuze, troleibuze, tramvai) in Capitala - sustine ca decis sa nu modifice preturile pentru ca, oricum, tarifele sunt aceleasi ca si dinaintea schimbarii TVA in 2010 cand a crescut de la 19% la 24%.

"Tarifele practicate de Regia Autonoma de Transport Bucuresti la vanzarea titlurilor de calatorie se stabilesc de catre Consiliul General al Muncipiului Bucuresti, prin hotarare, iar in prezent ele sunt in vigoare din luna februarie 2008, cu valori mult sub cele practicate in alte orase din tara, care detin o retea mai mica de transport.", se arata intr-un raspuns RATB catre HotNews.ro

In anul 2008, tarifele RATB au fost aprobate in conditiile unui TVA de 19% si au ramas nemodificate "in momentul in care, in anul 2010, Taxa pe Valoare Adaugata a devenit 24%, populatia nefiind obligata la suportarea acestei cresteri de taxa".

"In consecinta, la aceasta data, tarifele practicate de Regia Autonoma de Transport Bucurestila vanzarea titlurilor de calatorie sunt practic cele aprobate in anul 2008, moment la care se practica Taxa pe Valoare Adaugata in valoare de 19%", explica reprezentantii RATB.