Pretul supravietuirii RADET: Primaria Capitalei imprumuta 248 milioane de lei de la Ministerul Finantelor, banii intra intr-o gaura neagra

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 16 noiembrie 2015, 16:43 Actualitate | Administratie Locala


Calorifer cu repartitor
Foto: Agerpres
Primaria Capitalei se va imprumuta 248 milioane de lei de la Ministerul Finantelor Publice, bani ce vor fi dati catre RADET ca regia sa poata asigura furnizarea energiei termice in aceasta iarna. Hotararea adoptata luni de Consiliul general al municipiului Bucuresti arata ca banii trebuie restituiti in cel mult 20 de ani. Cei 248 milioane de lei vor fi folositi pentru acoperirea unei gauri negre rezultate din cauza faptului ca din 2011 pana acum pretul energiei termice a crescut cu circa 23%, insa aceasta majorare nu a fost aprobata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, deci nu a putut fi aplicata la populatie sau subventionata.

Acelasi lucru s-a intamplat si cu tariful de distributie a energiei termice.

Astfel ca RADET a cumparat energie scumpa de la ELCEN, dar a fost nevoita sa o vanda mult mai ieftin catre populatie, din cauza ca primarul Sorin Oprescu si consilierii generali nu si-au asumat aceasta majorare. Oficialii RADET sustin ca au cerut majorarea pretului la gigacalorie anul trecut, inainte de alegerile prezidentiale, insa cererea nu a fost aprobata. Si primarul Sorin Oprescu si consilierii generali, cei care urmau sa decida daca aproba sau nu scumpirea, au declarat ca nu sunt de acord cu aceasta majorare, ba mai mult, ca doresc scaderea pretului la populatie. Din punct de vedere legal, Sorin Oprescu trebuia sa initieze proiectul de hotarare privind majorarea pretului la gigacalorie. HotNews.ro a semnalat de mai multe ori aceasta situatie.

"Suma de 248 milioane de lei a rezultat din diferenta dintre costul real de producere si transport a energiei termice si tarifele aprobate de municipalitate. Cu cei 248 milioane lei acoperim aceasta diferenta de tarif pana la finalul anului 2015. Ca lucrurile sa intre pe un fagas normal, Consiliul general al Municipiului Bucuresti trebuie sa ia act de aceste majorari apoi sa decida daca le va suporta populatia sau vor fi subventionate", a declarat Gabriel Dumitrascu, seful Consiliului de Administratie al RADET pentru HotNews.ro, luni.

Anul acesta din bugetul Primariei Capitalei au fost alocati pentru subventionarea pretului la gigacalorie pentru populatie suma de 570 milioane lei, suplimentata cu inca 70 milioane lei la ultima rectificare bugetara. Astfel s-a ajuns la suma de 640 milioane lei. Daca adaugam si cei 248 milioane lei se ajunge la aproape 900 milioane lei din bugetul municipalitatii de 3,9 miliarde lei. Daca adaugam si subventia la RATB - circa 550 milioane lei si cheltuielile de functionare a primariei si institutiilor din subordine plus credite - 1,8 miliarde lei, pentru investitii nu ramane aproape nimic.

De exemplu, cu 450 milioane de lei, s-ar putea face trei pasaje, unul la intersectia Sos. Andronache cu Sos. Fundeni, unul la intersectia Sos. Colentina cu str. D-na Ghica si unul la Piata Delfinului, ca traficul in zona de est a orasului sa se desfasoare civilizat.

Cum a ajuns RADET cu gaura de 248 milioane lei


"In prezent RADET practica tarifele aprobate in 2011, in timp ce furnizorii de energie termica, apa, gaze naturale au majorat anual preturile. Mentionam ca in anul 2011 pretul energiei termice cumparate de la Electrocentrale Bucuresti (furnizorul de agent termic) era de 151,42 lei/Gcal pentru toti consumatorii, iar in anul 2014 pretul energiei termice aprobate prin decizie ANRE pentru Electrocentrale Bucuresti era de 168,81 lei/Gcal pentru consumatorii casnici (o crestere de 11,48%) si de 212,64 lei pentru consumatorii noncasnici (o crestere de 40,43%. In anul 2015 pretul energiei casnice aprobate prin decizii ANRE pentru Electrocentrale Bucuresti este de 186,07 lei/Gcal pentru consumatorii casnici (o crestere de 22,88%) si de 216,70 lei/Gcal pentru consumatorii non-casnici (o crestere de 43,11%). In data de 21 martie 2014 RADET a depus la Primaria Capitalei o solicitare pentru majorarea preturilor. Solicitarea a fost respinsa in urma obtinerii unui aviz nefavorabil din partea Autoritatatii Municipale de Reglementare a Serviciilor Publice (n.r. autoritate in subordinea Consiliului General al municipiului Bucuresti)", se arata in planul de administrare al RADET aprobat vara trecuta de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.

Din aceste diferente intre tariful real si cel platit de populatie, RADET a ramas cu o gaura de circa 227 milioane lei, iar RADET spune ca banii trebuie platiti de Primaria Capitalei. "La 31 decembrie 2013, datoria Primariei Capitalei, reprezentand diferenta de pret pentru energia termica furnizata populatiei conform deconturilor justificative era in suma de 177 milioane lei aferenta perioadei aprilie-noiembrie 2013. La 31 decembrie 2014, datoria Primariei Capitale, reprezentand diferenta de pret pentru energia termica furnizata populatiei conform deconturilor justificative era in suma de 227 milioane lei aferenta perioadei februarie-noiembrie 2014", se arata in documentul citat.


Pretul real al Gigacaloriei este de 328 de lei. Populatia plateste 170 de lei, iar Primaria, prin subventii, restul de 158 lei. Aproape jumatate. In acest moment, toti bucurestenii, atat cei care castiga 600 de lei pe luna, cat si cei care castiga cateva mii de euro primesc subventia de la municipalitate.In 2012, Sorin Oprescu anunta ca institutia pe care o conduce va plati subventia la caldura doar persoanelor al caror venit este mai mic de 2500 de lei/luna/membru de familie, deoarece "nu mai poate face fata cu banii", insa nu s-a concretizat nimic in acest sens.

RADET apartine Consiliului General al municipiului Bucuresti si deserveste 570.000 de apartamente cu peste 1.220.000 locuitori, circa 72% dintre locuitorii Bucurestiului si 5429 de institutii si agenti economici.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















.*.


1676 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    RADET trebuie desfiintat! (Luni, 16 noiembrie 2015, 16:55)

    Nevermind [utilizator]

    Investiti banii in centrale de bloc/cvartal si gata. Folosita infrastructura de canalizare ca alternativa si concurenta la netcity.

    Unde nu se doreste sau nu este posibila centrala de cvartal/bloc, vandut in rate sau inchiriat + instalat/mentenanta centrale de apartament.

    Daca se face asa, raman bani si se fac si bani. Bine, mai putina ciordeala...
    • -1 (3 voturi)    
      vinzi centrale (Luni, 16 noiembrie 2015, 18:13)

      cetatean [anonim] i-a raspuns lui Nevermind

      Ai cumva vreo firma si vinzi centrale cermice? Ce ti-ai zis, "hai ca dau lovitura !"
      • +2 (2 voturi)    
        :))) nope (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:11)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui cetatean

        Am centrala si am fugit de radet. Pe langa costuri, sa vezi ce misto astepti 20min sa vina apa calda, ca nu e gandit sistemul cu coloana de recirculare.

        Orice leu intrat in gaura neagra radet, inseamna bani care puteau fi folositi la alte lucruri deficitare. Atat de simplu.

        Esti din ala care traieste pe credit furnizor si-si plateste intretinerea la nspe luni, ca sa aiba bani de aifon? Ti-e frica ca ramai fara caldurica daca trebuie sa platesti individual?
        • +1 (3 voturi)    
          ei da! (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:13)

          cetatean [anonim] i-a raspuns lui Nevermind

          Ei bine afla ca imi platesc toate datoriile la timp. Dar stii cred ? Cred ca tu esti foarte frustrat ca platesti 5 milioane gazul pentru ap de de 2 camere si mori de oftica ca eu platesc maxim 150 ron caldura in cea mai friguroasa luna din an si am 25 de grade. Si pun pariu ca esti din ala cu gura mare la tine in bloc sa nu se dea drumu la caldura pana in decembrie, ca doar sunt 20 de grade afara, ca doar tu ai centrala si nu vrei sa platesti 10 lei parti comune.
          • 0 (0 voturi)    
            :))))))) (Luni, 16 noiembrie 2015, 23:34)

            Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui cetatean

            Pumkin... nici macar nu stiu cat vine gazul, ca am autodebit. Pe mine m-au interesat confortul si independenta. Imi dau seama ca sunt concepte greu de inteles pentru unii.

            Stiu insa cate bete mi s-au pus in roate cand am montat-o. Sunt obisnuit cu capra vecinului si gradele in care-i este dorita moartea-n chinuri.
  • +3 (5 voturi)    
    Culmea nesimtirii! (Luni, 16 noiembrie 2015, 17:21)

    TheRealGicaContra [anonim]

    Romanii din toata tara, care au platit an de an gigacaloria din ce in ce mai scumpa, platesc practic acum si datoriile bucurestenilor!!!! De bun simt era sa se puna poprire pe conturile Primariei, nu sa se dea bani de la bugetul de stat! Vreau sa vad austeritate la bucuresteni! Nu Vanghelion, nu ornamente de Craciun...
    • -3 (5 voturi)    
      atata ura (Luni, 16 noiembrie 2015, 18:09)

      bucurestean [anonim] i-a raspuns lui TheRealGicaContra

      Cat de mult pot sa urasca taranusii astia pe bucuresteni. Muriti de invidie ca in Bucuresti sunt salarii mai mari dar nu luati in calcul si viata scumpa de aici. Va mirati ca se dau bani pentru decoratiuni de craciun, dar de fapt muriti de ciuda ca la voi pe ulita nu merge iluminatul public. De aia stati si imbatraniti cu noroiu in fata portii, din cauza urei si a starii voastre de mediocritate.
      • +1 (3 voturi)    
        90% din "boierii" bucuresteni... (Luni, 16 noiembrie 2015, 22:35)

        TheRealGicaContra [utilizator] i-a raspuns lui bucurestean

        ...de teapa ta se incalzeau cu tizic inca, in urma cu cativa ani. Nu stricau banii pe lemne! Ii strangeati sa va luati bilet de tren pt Bukres, ca acolo sunt salariile mari! Vai de capu' tau ala cu colturi!
    • -2 (6 voturi)    
      ia o gura de aer si inghite, nu numai in sec (Luni, 16 noiembrie 2015, 18:19)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui TheRealGicaContra

      Care parte din "imprumut" nu ai citit-o? Frustrarile te fac sa nu mai intelegi limba romana?

      Tot noi, bucurestenii, platim IMPRUMUTUL (acum sper ca se vede, caam inteles ca pricepi mai greu sensul), pentru manevrele facute la radet. Si facem asta prin impozitele multiple, la scoruri de capitala, pentru a mai papa politicienii delegati de prin tara aici, cate ceva.
      • +4 (4 voturi)    
        Praf in ochi! (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:47)

        TheRealGicaContra [anonim] i-a raspuns lui Nevermind

        Varianta cu imprumutul e o gaselnita PSD! De cand Ministerul de Finante imprumuta primariile? Concureaza bancile sau ce? Ce dobanda va fi platita? De ce primaria Bucurestiului nu scoate obligatiuni pe piata pentru a returna datoria catre BUGETUL DE STAT? Locuiesc in orasul cu cea mai scumpa gigacalorie din tara si PLATESC impozite cel putin egale cu ale bucurestenilor! E timpul sa va platiti si voi datoriile ca si-asa consumati mai mult decat produceti!
        • -3 (5 voturi)    
          frustrarea a amuzanta (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:18)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui TheRealGicaContra

          Vezi cat produce bucurestiul, ca sa vezi cat fura astia de fapt. Sezi bland cu produsul, ca s-ar putea sa ai surprize la cat decartam noi la altii de fapt. Hint: impozitul pe salarii se percepe si plateste alocat localitatii locului de munca, daca punctul de lucru are mai mult de 5 salariati. Mai invata inainte sa dai drumul la frustrare.


          M de finante imprumuta multe entitati. Dar ai perfecta dreptate cu obligatiunile. Sa zicem ca nu se poate in scurt, dar aceea e solutia corecta si dpdv-ul meu
      • +3 (3 voturi)    
        care parte (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:05)

        ZeroAbsolut [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        din imprumut de la Ministerul Finantelor Publice nu ati citit-o?

        Daca Primaria Capitalei avea suficienti bani pentru a achita diferenta de pret, de ce se mai imprumuta de la Ministerul Finantelor Publice, care aduna banii din taxele si impozitele platite de toti cetatenii?

        Iar daca tot "noi, bucurestenii" platesc imprumutul, nu mai bine "noi, bucurestenii" platesc de la bun inceput costul intreg al energiei si NU mai e nevoie de respectivul imprumut?

        Subventia e una, refuzul de a plati minim pretul de achizitie e alta. RADET fiind a Consiliului General al capitalei, e chiar un nonsens. Imaginati-va ca dumneavoastra cumparati o paine cu 1 leu, iar acasa sotia va plateste doar 50 de bani pe ea. Credeti ca a devenit cumva familia dumneavoastra mai bogata cu 50 de bani?!
        • 0 (2 voturi)    
          timing (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:42)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui ZeroAbsolut

          Este vorba de moment, chiar daca se returneaza. Si nu doar pmb beneficiaza de altfel de imprumuturi. Si tu poti sa ai bani in ziua de salariu, dar trebuie sa te imprumuti pana atunci daca e nevoie. E simplu. Plus ca aici este vorba de datorii acumulate, nu de luna trecuta.

          In rest, sunt total de acord cu ceea ce ai scris. Nu sunt de acord nici cu subventia si nici macar cu radetul ca institutie/idee. Si-a avut rostul pe vremea lui Ceausescu, cand era energie termica reziduala de la fabrici.
  • 0 (0 voturi)    
    248 de milioane... acum! Dar la anul? (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:03)

    emil bobu [utilizator]

    Ce sume se invart si ce infrastructura proasta!

    Cine baga banii astia in buzunar?
  • +2 (2 voturi)    
    Presupun că împrumutul (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:10)

    hic sunt leones [utilizator]

    vine împreună cu obligația eliminării complete a subvenției și adăugarea unui cost necesar returnării acelui împrumut timp de 20 de ani.
    Altfel e abureală pentru proștii ai căror bani, în loc să ajungă în dotarea școlilor, spitalelor, azilelor de bătrâni, salariile profesorilor, medicilor etc, ajung în susținerea unui preț mic pentru cheltuielile private ale unor cetățeni.
  • 0 (0 voturi)    
    praf in ochi (Marţi, 17 noiembrie 2015, 9:33)

    unomsieu [anonim]

    oameni buni, problema e in alta parte! una din componentele pretului gcal este gazul...care este importat in loc sa fie din productia proprie!!! ca avem gaz suficient!!! dar asa, probabil se cumpara tot gaz romanesc, de 4-10 ori mai scump, de la un offshore de prin Cipru sa mai faca niste baieti dashteptzi niste milioane de euro...la fel ca la Hidroelectrica...iar ANRE stie si tace ca au salarii de mii de euro si ei, amaratzii...


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by