Printr-o Ordonanta publicata miercuri in Monitorul Oficial (vezi aici textul Ordonantei), cotele/procentele la impozitele locale pentru anul 2016 ( impozitul pe teren, pe constructii si pe mijloace de transport) trebuie adoptate pana in 7 noiembrie. "Precizarile din Codul Fiscal sunt insuficiente, am identificat si noi spete care nu pot fi rezolvate decat, zicem noi, prin aparitia normelor metodologice la codul fiscal si tratarea acelor spete in cadrul normelor", spun reprezentantii unor Primarii contactate de HotNews.ro. Datorita elementelor noi introduse (modificare coeficient de la 1,2 la 1,4 suprafata construita, valoare impozabila pe metru patrat mai mare), insa, estimam cresteri ale impozitelor pe cladiri, mai spun acestia.

"Termenul de 7 noiembrie, impus pentru aprobarea in consiliul local a impozitelor ce vor fi praticate in anul 2016, nu este un termen pana la care sa putem face calculul efectiv al impozitelor. Avand in vedere noutatile aduse de codul fiscal, exista impozite care se calculeaza pe baza unor informatii care in momentul de fata lipsesc din bazele de date ale autoritatilor locale: de exemplu, cladiri rezidente/nerezidente, suprafetele de teren de sub cladiri (blocuri). Pentru obtinerea acestor informatii atat autoritatile locale cat si contribuabilii vor trebui sa depuna niste eforturi", explica pentru HotNews.ro directorul executiv adjunct al Directiei Economice a Primariei Oradea, Nadia Has.

Insa, adauga Has, chiar daca ne gandim ca pana in acel moment trebuie doar sa aprobam nivelurile, avand in vedere faptul ca trebuie sa lansam in dezbatere publica, avand in vedere noutatile pe care le aduce noua legislatie, interesul si implicatiile asupra populatiei si asupra autoritatilor locale, pot sa spun ca termenul este unul foarte scurt.

Intrebata daca la Oradea vor avea loc majorari de taxe locale, adjunctul sefei Directiei Economice din Primarie ne-a spus: "In prezent suntem in curs de elaborare a proiectului de hotarare, dorim lansarea lui spre dezbatere publica la inceputul saptamanii viitoare. In principiu dorim pastrarea cotelor stabilite in anul 2015 si a sumelor fixe, in masura in care noile sume date de noul cod fiscal nu sunt superioare .

Datorita elementelor noi introduse (modificare coeficient de la 1,2 la 1,4 suprafata construita, valoare impozabila pe mp mai mare), insa, estimam cresteri ale impozitelor pe cladiri. De asemenea, impozitul pe teren va creste cu impozitul aplicat la suprafata de teren ocupat de constructii, suprafata care nu se impozita pana acum.

Din estimarile noastre, in cazul in care proiectul de hotarare a consiliului locale va fi adoptat in forma actuala, pentru persoane fizice:

- valoarea de impozitare pe mp a cladirilor va creste intre 1 leu/mp si 3 lei/mp in cazul apartamentelor si intre 2 lei/mp si 7 lei/mp in cazul caselor

- pentru apartamente mai exista o influenta de +16,6% in cazul in care in baza de date se cunoaste doar suprafata utila (70.000 locuinte afectate)

-impozitarea terenurilor de sub cladiri va duce la o crestere intre 4 lei si 20 lei a impozitului pe teren in cazul apartamentelor si intre 30 lei si 80 lei in cazul terenurilor aferente caselor"

Reprezentantii altor primarii din tara (PSD) admit ca termenul e mult prea scurt, dar ca vor face totul ca sa se incadreze. "Va asigur ca vom respecta prevederile legale. Nu consideram oportun sa discutam despre cum vor opina consilierii locali referitor la aspectele mentionate de d-voastra. Daca sunteti interesat, va putem comunica Hotararea Consiliului Local, dupa aprobarea ei", a transmis pe mail reprezentantul unei primarii din Valcea.

Ce spune textul Ordonantei publicate miercuri

  •  Potrivit art. 495 lit. f) din noul Cod fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015, consiliile locale au obligația să aprobe până pe data de 7 noiembrie 2015 nivelul impozitelor și taxelor datorate către bugetul local – impozitul pe clădiri, impozitul pe terenuri, impozitul pe autoturisme – având în vedere că noul Cod fiscal permite aplicarea unor procente diferențiate de la localitate la localitate, în condițiile și în intervalul stabilit de noul Cod fiscal.
  • Ce nu a prevăzut noul Cod fiscal este faptul că sunt situații când aceste consilii locale sunt dizolvate sau sunt în imposibilitatea funcționării conform legii.
  •  În acest caz, pentru localitățile în care consiliul local este în imposibilitate de a funcționa conform prevederilor legale, nivelul taxelor locale se aprobă prin dispoziție de primar sau prin decizie emisă de secretarul unității administrativ teritoriale ori persoana înlocuitoare, de la caz la caz, când nici primarul nu poate să își exercite mandatul, cu avizul administrației județene a finanțelor publice, până la același termen de 7 noiembrie 2015. Același temei normativ reglementează și procedura de reconstituire a consiliului local dizolvat sau a consiliului județean dizolvat.

Marile intrebari:Ce impozite se datoreaza catre primarie pentru un apartament detinut ca persoana fizica in anul 2016? Cum voi fi impozitat daca in acesta este un sediu social pentru o firma sau am infiintat sediul social pentru un PFA sau pentru practicarea unei profesii independente!

Pentru a raspunde la aceasta intrebare pornim de la taxarea actuala.

In anul 2015, impozitarea unui apartament detinut de o persoana fizica se realizeaza prin aplicarea unei cote procentuale de impozit in procent de 0,1% la valoarea impozabila a cladirii. Legiuitorul a stabilit prin art. 251 din Codul fiscal cat este valoarea unei constructii raportandu-ne la un metru patrat, valoare determinata in functie de mai multi parametri: detinerea unor instalatii de incalzire, de apa, canalizare, compozitia peretilor, pornind de la materiale simple de constructii pana la materiale traditionale si rangul localitatii.

De exemplu, baza impozabila pentru o cladire cu cadre din beton armat este de 935 lei/mp, cand aceasta este situata intr-o zona ultracentrala.

  • Ce ne aduce nou anul 2016 din perspectiva taxelor datorate la bugetul local pentru locuinte?

In anul 2016, din perspectiva impozitarii cladirilor rezidentiale, observam 3 modificari structurale, modificari regasite la art. 457 din Codul fiscal adoptat de Parlament insa retrimis spre analiza de catre Presedinte:

a) pentru locuinte, cu destinatia stricta locuinte, de la anul avem o impozitare diferentiata ca procent intre 0,08% si 0,2% din baza impozabila a apartamentului, procente ce vor fi stabilite de primarii, de la localitate la localitate; Aici se permite numai dublarea impozitului. Practic familiile ce nu au acasa sedii de societate sau sedii pentru profesii independente sau sedii de PFA, nu sunt expuse decat la o plata dubla a impozitului pe casa datorat la primarie.

b) o crestere valorica a bazei de impozitare a constructiei per metru patrat, de exemplu, pentru o cladire cu cadre din beton armat baza de impozitare este de 1000 lei/mp, o crestere de 6,9% data de 2015, pentru aceiasi situatie mentionata anterior; Aceste valori sunt deja introduse in codul fiscal, pentru a se determina baza impozabila a apartamentului prin inmultirea suprafetei cu valoarea impozabila a fiecarui metru patrat, valori ce se diminueaza insa si in functie de vechimea locuintei.

c) impozitarea diferentiata in functie de scopul utilizarii constructiei pentru locuit sau in activitati economice, caz in care cota de impozitare este cuprinsa intre 0,2% si 1,3% din valoarea apartamentului, daca aici isi desfasoara activitatea o societate sau un sediu de PFA. Daca se utilizeaza in scopuri economice acel apartament, impozitul minim este de cel putin dublu fata de anul 2015, cu toate ca primariile pot cere si un impozit de 13 ori mai mare. Si dece sa nu-l ceara ca doar firmele nu voteaza?

  • Cresterea impozitului de numai 13 ori, cand apartamentul are destintie economica, este conditionata de o reevaluare in ultimii 5 ani.

Daca nu s-a facut acesta reevaluare in ultimii 5 ani, impozitul este stabilit in procentul de 2% din valoarea impozabila determinata prin inmultirea suprafetei cu valoarea impozabila stabilita direct din lege.

In acest caz, impozitele pot creste si de 20 de ori fata de nivelul actual, situatie rezultata din aplicarea art. 457 coroborat cu art. 458 alin. (4) din proiectul de Cod fiscal. Culmea este ca dispozitia legala este imperativa iar primariile nu pot reduce impozitul nici daca vor.

  • Ce se intampla daca numai o camera este sediul de firma, PFA, profesii independente?

In situatia descrisa, cand apartamentul este folosit atat in activitati economice cat si ca spatiu de locuit, impozitarea se realizeaza diferentia, in regim mixt, avandu-se in vedere cat din aceasta suprafata este destinata activitatii economice si cat din suprafata apartamentului este detinata locuintei.

Practic, impozitul total se determina prin insumarea unui impozit redus aferent suprafetei utilizate pentru locuit cu un impozit majorat aplicabil numai pentru suprafata in care se desfasoara activitati economice. Aceasta procedura de impozitare este reglementata de art. 459 din proiectul de Cod fiscal.

Desigur, impozitarea majorata pentru fiecare dintre aceste camere, proportionala cu suprafata, se va realiza daca si respectiva firma/PFA desfasoara activitati economice in aceasta incinta. De aici toti putem sa facem supozitii in sensul ca poate sa existe un sediu de societate intr-o camera dintr-un apartament iar asociatul unic al acelei societati desfasoara activitate numai la sediul clientilor. Este greu de spus daca avem activitate economica sau nu avem o activitate economica in incinta acestei camere.

Legiuitorul ne da un singur indiciu in acest sens, spunand ca prezuma desfasurarea unei activitati economice daca cheltuielile cu intretinerea respectivei locatii sunt decontate de respectiva societate sau respectivul PFA, conform art. 159 alin. (3) lit. b) din proiectul de Cod fiscal.