Curtea de Apel Bucuresti a respins vineri cererea fundatiei Vier Pfoten de anulare a normelor de aplicare a legii care permite eutanasierea maidanezilor. Decizia poate fi atacata cu recurs. Urmeaza ca in urmatoarele saptamani instanta sa publice motivarea care sta la baza deciziei.

MaidaneziFoto: Primaria Sector 4

Reamintim ca pe 20 iunie 2014, Curtea de Apel Bucuresti a suspendat normele de aplicare a legii care permite eutanasierea maidanezilor. Instanta a decis suspendarea normelor la solicitarea fundatiei Vier Pfoten, unul dintre motive fiind ca legea cainilor fara stapan prevede concesionarea serviciilor de gestionare a maidanezilor doar ONG-urilor si fundatiilor, iar normele permit concesionarea/incredintarea sau delegarea acestor servicii firmelor. ONG-urile insa nu au servicii de capturare a maidanezilor, nu sunt de acord cu eutanasirea si nu au capacitatea necesara sa presteze aceste servicii, spun reprezentantii Primariei Capitalei.

Razvan Bancescu, seful de proiect al Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor, institutie aflata in cadrul Primariei Capitalei si care se ocupa de gestionarea cainilor fara stapan, a declarat pentru HotNews.ro la vremea respectiva ca ONG-urile nu au servicii de capturare a maidanezilor, nu sunt de acord cu eutanasirea si nu au capacitatea necesara sa presteze aceste servicii. Mai mult, in cazul ASPA serviciul de gestionare a cainilor fara stapan nu a fost concesionat, iar institutia doar a incheiat contracte cu diverse firme pentru diferite segmente de activitate: prinderea si transportul cainilor, servicii pentru ingrijirea animalelor.

De ce a suspendat instanta normele de aplicare a legii cainilor fara stapan in 2014

Potrivit motivarii instantei, "sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii" urmatoarele puncte:

- in lege este prevazut ca serviciul de ecarisaj poate fi concesionat doar ONG-urilor si fundatiilor. In norme acest serviciu poate fi concesionat doar firmelor, iar pe langa concesionare se adauga ca modalitati de atribuire delegarea si incredintarea.

- legea prevede un interval mai mare de lucru cu publicul in adaposturile primariilor, pentru adoptii, iar normele un interval mai scurt.

- legea obliga doar adaposturile publice sa respecte conditiile minime pentru ingrijirea maidanezilor. Normele au extins aceasta prevedere si la adaposturile ONG-urilor si fundatiilor.

- normele restrang informatiile pe care autoritatea locala trebuie sa le afiseze inainte de intrarea in adaposturi, pe panouri stradale, referitor la locul de unde au fost capturati cainii, cand au fost capturati si cati stau in cusca.

- normele prevad ca proprietarii sa aiba asupra lor carnetul de sanatate al cainelui atunci cand ies cu acesta in spatiul public. In lege nu este prevazuta o asemenea masura. Instanta considera ca prevederea din norme apare ca excesiva, si nefiind trecuta in lege, cei care nu respecta prevederea nu pot fi sanctionati.

- legea prevede ca autoritatea locala are voie sa intreprinda activitati de ecarisaj doar pe teritoriul administrativ. Normele prevad si incheierea de protocoale de colaborare si cu localitatile vecine. Instanta considera ca normele incalca legea administratiei locale.

Reprezentantii Vier Pfoten au declarat ca dupa suspendarea normelor, municipalitatea trebuia sa opreasca eutanasierile, insa reprezentantii municipalitatii nu au facut asta sustinand ca legea permite acest lucru, deci nu are importanta daca au fost suspendate normele, si au continuat programul de eutanasiere.

Legea uciderii maidanezilor a intrat in vigoare in octombrie 2013, ca urmare a tragicului incident in care un copil si-a pierdut viata dupa ce a fost atacat de caini. Normele de aplicare a legii au fost emise in decembrie 2013, iar eutanasierea cainilor a inceput in lunile ce au urmat.

Vier Pfoten a inceput din ianuarie 2014 sa critice normele de aplicare, argumentand ca acestea cuprind mai multe prevederi care contrazic legea, cea care de fapt primeaza.

"Spre exemplu, potrivit acestor norme, autoritatile locale puteau delega managementul cainilor fara stapan unor companii private. Acest lucru deschidea poarta pentru conflicte de interese si deturnarea banilor publici", explicau la vremea respectiva reprezentantii Vier Pfoten.

"Un alt exemplu: accesul publicului in adaposturile publice era restrictionat, fapt ce a descurajat semnificativ adoptiile si a stimulat abuzurile personalului din adaposturi", explicau acestia.

Vier Pfoten a invitat Guvernul la dialog si i-a cerut sa suspende aceste norme, insa cererea a fost initial ignorata si apoi respinsa, spun reprezentantii fundatiei, astfel ca s-au adresat instantei.

"Vier Pfoten crede intr-o solutie strategica pe termen lung de gestionare a problemei cainilor fara stapan in Romania si in alte tari europene cu probleme similare. Este vorba de o abordare comuna la nivel european, implementata prin planuri de actiune la nivel national de catre municipalitati, stabilite si supervizate de Guvern, dezvoltate si sustinute de veterinari si organizatiile de protectie a animalelor, totul bazat pe o intelegere comuna a relatiei dintre oameni si animale", sustin reprezentantii fundatiei.

In prezent, pe strazile Capitalei mai sunt circa 3.000 de caini, din 65.000 cat estima primaria Capitalei in 2013 ca ar fi pe strazile orasului, a declarat Razvan Bancescu, seful de proiect al Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor din Primaria Capitalei, intr-un interviu acordat HotNews.ro la inceputul acestui an. Acesta spune ca din septembrie 2013, cand a inceput programul de gestionare a maidanezilor, si pana in prezent au fost eutanasiati circa 30.000 de maidanezi, iar circa 24.000 au fost adoptati fie de persoane fizice, fie de ONG-uri, ASPA cheltuind pentru realizarea acestui proiect circa 3,4 milioane de euro. Citeste aici mai mult.