(Sursa foto: Cristian Ichim)

Peste 5.000 de biciclisti au participat sambata la un mars de protest in Capitala, ei cerand amenajarea pistelor speciale pe carosabil, precum si demisia primarului Sorin Oprescu (Citeste pe larg nemultumirile bicilistilor). Pe parcursul marsului, biciclistii au blocat podul Basarab pentru cateva minute, dar si mai multe bulevarde din centrul Capitalei, in drumul lor catre Piata Constitutiei. La finalul marsului, a avut loc si un incident: o altercatie a izbucnit dupa ce un sofer a intrat cu masina intre manifestanti.

Desfasurarea evenimentelor:

  • Ora 19.30 Biciclistii s-au alaturat protestatarilor impotriva proiectului minier de la Rosia Montana, care formeaza un lant uman in jurul Palatului Parlamentului. Sunt aproximativ 5.000 de manifestanti. Traficul in jurul Parlamentului este blocat
  • Incident la marsul biciclistilor. O altercatie a avut loc la finalul marsului, la statia de metrou Tineretului, dupa ce un sofer a intrat in cordonul de biciclisti aflat in calea sa si a fost apoi inconjurat de zeci dintre ei, blocand intrarile in masina si chemandu-si prietenii in ajutor. Vezi desfasurarea incidentului si imagini pe Mediafax.

  • Ora 18.00 O parte dintre biciclisti s-au oprit in Parcul Izvor, o parte au continuat traseul spre Parcul Tineretului. La Palatul Parlamentului este programat un protest impotriva proiectului de la Rosia Montana, de la ora 19.00, sub forma unui lant uman.
  • Ora 17.25 Potrivit imaginilor difuzate de Realitatea TV, biclistii se apropie de Piata Constitutiei.
  • Ora 17.00 Biciclistii au blocat Calea Victoriei, relateaza Realitatea TV. O parte dintre acestia sunt deja pe Bulevardul Regina Elisabeta. Purtatorul de cuvant al Brigazii Rutiere a precizat ca biciclistii se deplaseaza in grup compact, iar circulatia este oprita pe traseu doar 5-10 minute, nefiind probleme pentru fluidizarea traficului.
  • Biciclistii pe Podul Basarab
    Foto: Casa Jurnalistului
    Ora 16.20 Cei aproximativ 5.000 de biciclisti care participa la protest au blocat Podul Basarab, relateaza Realitatea TV. Ei cer demisia primarului Sorin Oprescu.
  • Potrivit Digi24.ro, protestatarii s-au dat jos de pe biciclete si s-au asezat pe asfalt, strigand sloganuri impotriva primarului Sorin Oprescu. Protestul spontan a durat cateva minute.

Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti (CBB) si Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR) au organizat sambata un mars de protest impotriva modului in care administratia locala a inteles sa dezvolte infrastructura Capitalei. Marsul a avut loc cu ocazia Zilei internationale fara masini, avand ca scop complementar evidentierea unei solutii vitale pentru Capitala - amenajarea pistelor de biciclete pe carosabil.

Mars al biciclistilor in Capitala (21 septembrie)

Mars al biciclistilor in Capitala (21 septembrie)

Foto: Agerpres

Adunarea biciclistilor a fost la ora 14.30 in parcul Herastrau, intrarea Charles de Gaulle. Participantii militeaza pentru marcarea benzilor care semnaleaza accesul biciclistilor pe carosabil, unica varianta sigura pentru toti participantii la trafic si singura solutie eficienta pentru un oras al transportului eficient. Marsul are ca scop complementar evidentierea unei solutii vitale pentru Bucuresti: o data cu amenajarea pistelor de biciclete pe carosabil vor avea de castigat toti locuitorii Bucurestiului, pietoni, biciclisti sau soferii", se arata in comunicatul de presa trimis de organizatori.

La protest sunt asteptate toate persoanele care doresc un oras functional si accesibil pentru cetatenii acestuia: pietoni, biciclistii, persoane in scaun rulant, rolleri, parinti care isi plimba copiii in carucior.

Cum s-au cheltuit 11 milioane de euro pe piste nefunctionale, declarate ilegale de Politia Rutiera, si ce (nu) a facut Primaria Capitalei pentru a rezolva problema biciclistilor

Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in perioada 2008-2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. Astfel, in medie, pentru 1 km de pista pentru biciclete municipalitatea a platit 150.000 de euro. Ce a insemnat pista de biciclete pentru Administratia Strazilor: un metru de trotuar vopsit cu vopsea grunjoasa verde si galbena, stantata din loc in loc cu cate o bicicleta alba.

In 2012 insa, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece nu erau conforme si prezentau pericol pentru biciclisti. De altfel, in ultimii trei ani, cetatenii si ONG-urile au sesizat in mai multe randuri Administratia Starzilor si Primaria Capitalei ca pistele pentru biciclete sunt impracticabile deoarece la intersectii bordurile nu au fost aduse la nivel, pistele se opresc in copaci, tomberoane sau stalpi de iluminat si se suprapun peste fluxul pietonal.

Mai mult, in 2011, cu aproape un an inainte sa inchida pistele, Politia Rutiera ceruse Administratiei Strazilor sa remedieze aceste erori. Cu toate acestea, Administratia Strazilor nu a facut nimic in acest interval de timp, iar in ianuarie 2013 institutia anunta ca pistele au iesit din garantie si firmele care au incasat cele 11 milioane de euro nu mai au nicio obligatie.

La inceputul lunii martie, reprezentantii Primariei Capitalei au declarat ca va trasa in aceasta primavara noi piste pentu biciclete, de aceasta data pe carosabil. Cateva zile mai tarziu de la aceasta declaratie, primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat ca va face pistele tot pe trotuar, argumentand ca soferii bucuresteni nu sunt suficient de civilizati in trafic si ca nu vrea sa stea "sa numere mortii". Pana in prezent insa nu s-a trasat nicio pista, iar in luna mai municipalitatea declara ca inca studiaza unde este mai bine sa le faca.

In schimb, ONG-urile care apara drepturile biciclistilor spun raspicat ca locul lor este pe carosabil. Reprezentantii Politiei Rutiere spun ca legea permite amplasarea pistelor atat pe trotuar, cat si pe carosabil, cu conditia ca fluxurile sa fie separate si sa prezinte siguranta pentru participantii la trafic. De asemenea, mai exista un standard care stabileste conditiile minimale pentru aprobarea pistelor pentru biciclisti, insa el nu este obligatoriu. Vezi ce conditii trebuie sa indeplineasca noile piste pentru biciclete.

Vinerea aceasta, Sorin Oprescu a anuntat ca bucurestenii vor avea piste pentru biciclisti atat pe carosabil, cat si pe trotuare. Potrivit primarului Capitalei, toate obiectivele rutiere reabilitate si cele noi au prevazute piste pentru biciclisti pe carosabil, iar, acolo unde locul nu permite, acestea vor fi trasate pe trotuare.

  • Andrei Gaitanaru si Adrian Rista, membri ai Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti (CBB), au fost miercuri in redactia Contributors.ro pentru a discuta cu cititorii despre problemele cu care se confrunta biciclistii si ceilalti participanti la traficul rutier al Bucurestiului. Ei au pledat pentru solutia amenajarii pistelor de biciclete pe carosabil.

Citeste si: