Primarii si reprezentantii consiliilor judetene considera regionalizare benefica deoarece sporeste puterea locala dar si pentru ca s-ar reduce birocratia mai ales in ceea ce priveste accesarea fondurilor europene. Anumiti primari avanseaza chiar ideea desfiintarii consiliilor judetene sau reducerea atributiilor pe care le au. In ceea ce priveste preluarea deconcentratelor la consiliile judetene sau municipii, "caciula ar fi prea mare", mai ales din cauza cheltuielilor in plus. Vezi in text ce parere au reprezentantii catorva autoritati locale despre regionalizare.

Catalin Chereches, primar Baia Mare

  • Despre regionalizare

"Daca regionalizarea este tratata in mod serios si pe proiecte si nu se caleaza cei care gandesc regionalizarea pe diverse persoane care sa devina guvernatori sau presedinti de regiune, atunci efectul va fi unul pozitiv pentru comunitatile noastre indiferent ca vorbim despre orase mai mari, mai mici sau de comune.

Din punctul meu de vedere, doar transferul unor atributii de la nivel guvernamental la nivel local poate sa ajute in eliminarea birocratiei si la o mai buna colaborare in ceea ce inseamna relatie intre autoritati locale si comunitate europeana in ceea ce priveste finantarea pe diverse proiecte. Acesta ar trebui sa fie principalul obiectiv.

O alta chestiune care ar trebui sa completeze regionalizarea ar fi reasezarea atributiilor consiliilor judetene sau mai mult, intr-un fel chiar reducerea atributiilor si transferarea unor atributii catre primarii in sensul ca un cetatean din judetul Maramures din Nordul tarii sa nu trebuiasca sa mearga pana la Cluj, care se prefigureaza a fi Capitala de regiune, pentru a-si lua diverse tipuri de autorizatii: Mediu, Pompieri, Sanatate Publica etc. In fiecare primarie ar trebui sa existe un birou unic unde cetateanul sa poata sa aiba acces spre tot ceea ce inseamna autoritati descentralizate, astfel incat, intr-o perioada clara de timp, sa primeasca aceste autorizatii, respectiv raspunsuri".

  • Despre reducerea numarului angajati din administratia locala

- "La primarii nu va niciun fel de problema. Problema va fi eventual la nivelul institutiilor deconcentrate care de la nivel local se vor uni la nivel regional si vor fi desfiintate la nivel judetean. De acolo vor disparea functionarii. De la Sanatate publica, de la Casa de Asigurari, de la Mediu, Sanatatea Veterinara, ITM, Pensii".

  • Despre trecerea deconcentratelor la consiliile judetene

- Intrebat daca vor avea bani Consiliile Judetene pentru a prelua deconcentratele, Chereches a declarat ca se poate gasi o solutie de finantare. "Aceasta este obisnuinta perversa a Guvernului, si nu vorbim doar de acest Guvern, ci a Guvernelor de-a lungul timpului, de a transfera diverse lucruri, fara bani, autoritatilor locale. Deocamdata nu am vazut cum se vor distribui aceste structuri administrative, dar cred ca Guvernul va gandi rational si va oferi si bugete pentru asta. Si mai mult decat atat, sper ca va oferi posibilitatea sa crestem cota din impozitul pe venitul global ca sa sprijne autoritatile locale. Ar trebui sa existe niste mecanisme pentru a aduna in bugetul local mai multi bani. Tragedia va fi la Consiliile Judetene care nu au venituri proprii si care au bugete de trei ori mai mici decat municipiile resedinta de judet si unde chestiunea este dramatica deoarece au investitii majore de facut in infrastructura, social si unde nu vad nici un fel de prespectiva. Eu m-as orienta, ca si in alte tari cu mai multa experienta decat noi, spre alocarea de atributii primariilor, reducerea atributiilor consiliilor judetene si relatia sa fie intre regiune si primarie", spune Chereches.

Cristian Adomnitei, presedintele Consiliului Judetean Iasi

  • Despre regionalizare

- "In orice etapa a unei civilizatii se pune problema reorganizarii administrativ teritoriale pentru ca lumea se schimba. Vrem nu vrem, acceptam sau nu, ne transformam. Astazi avem acces la cu totul alte solutii tehnice. Nu mai trebuie sa ne deplasam de fiecare data ca sa obtinem o autorizatie sau un aviz, se poate coordona o activitate la mare distanta. In principiu ideea este buna si necesara din multe motive nu numai din motive financiare - economie de costuri - ci si din motive functionale, de globalizare. Asta este o chestiune care se discuta o data la 20-30 de ani in orice tara. Nu neaparat impartirea teritoriala, ci alocarea de functiuni, sedii, autoritati. Daca este sa luam exemplul Germaniei, care este o tara foarte descentralizata si in care intr-adevar capitala este la Berlin si multe institutii centrale sunt la Berlin, insa in acelasi timp pe tot teritoriul Germaniei sunt raspandite alte institutii centrale. Asta este o practica buna. La noi totul este foarte centralizat. Poate in aceasta reorganizare administrativ teritoriala nu ar fi rau sa se gandeasca si la delegarea unor institutii centrale si in teritoriu".

  • Despre reducerea numarului angajati din administratia locala

- "In primul rand trebuie definit ce functiuni va avea primaria respectiva, ce drepturi, ce obligatii, ce proiecte va gestiona. Pentru ca nu merita sa ai o primarie cu un intreg aparat functional pentru o comunitate cu 200 de suflete. Atunci jumatate din populatie va lucra la primarie si exista astfel de cazuri, dar cum spuneam, acesta este un proces permanent care trebuie analizat nu numai in mari reforme teritorial administrative".

  • Despre trecerea deconcentratelor la consiliile judetene

- "Trecerea deconcentratelor la CJ - uri este o decizie foarte importanta care trebuie asumata transpartinic, trebuie asumata de toate partidele, pentru ca riscam sa vina altii si sa schimbe din nou regionalizarea. Nu ne putem permite asa ceva. Trebuie sa fie o intelegere politica pe toata linia in momentul in care se definesc regiunile. Referitor la bani pentru preluarea deconcentratelor la CJ-uri, fondurile vor fi intotdeauna o problema. Dar se poate face redistribuirea de bani de la bugetul central sau se poate face un alt tip de buget - regional, local. Intai trebuie definite atributiile obligatiile, dupa care vorbim impartim teritoriul, iar abia la final despre buget".

Nicolae Barbu, primar Giurgiu

  • Despre regionalizare

- "Aceasta problema cu regionalizarea este mai mult a consiliilor judetene. Ca sa vedem daca e bine sau nu cred ca ar trebui sa vedem ce se intampla in alta parte. Noi suntem aproape de Ruse. Ei functioneaza ca o regiune. Nu au Consiliu Judetean. Este prefectul care este reprezentantul Guvernului in teritoriu si are puteri atat de prefect, cat si de presedinte de Consiliu Judetean - un fel de guvernator local. Bulgarii s-au miscat mult mai bine decat noi pe fonduri europene. Daca ai un proiect pe fonduri europene te duci la acest prefect si iti iei avizul. Nu mai mergi in zece locuri. Acest guvernator ar trebui sa aiba atributii de la fiecare minister ca sa nu mai batem noi drumurile. Adica, anumite competente de la ministere sa fie la regiune".

  • Despre reducerea numarului angajati din administratia locala

- "In ceea ce priveste micsorarea aparatului administrativ nu ma pot pronunta deoarece noi discutam acum numai zvonuri. Nu stim nimic. Inca nu suntem la momentul sa ne facem griji. Cand vom avea un draft vom putea dicuta. Nu poti sa desfiintezi primariile din comunele mici daca nu sunt de acord oamenii de acolo. Nu cred ca un primar sau un partid va vrea sa piarda o primarie".

  • Despre trecerea deconcentratelor la consiliile judetene

- "Trecerea deconcentratelor la CJ - uri cred ca este o caciula cam mare pentru ei. Aceste deconcentate ar trebui sa mearga catre institutiile care au anumite responsabilitati in acest sens. Poate sa se duca la nivel regional si sa aiba filiale in teritoriu. Teama mea este sa nu se faca aceasta regionalizare doar de gura Uniunii Europene".