Guvernul discuta miercuri proiectul unei ordonante de urgenta "privind financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale", adica insolventa oraselor, comunelor si judetelor, potrivit unui anunt al biroului de presa al Executivului. Legislatia pentru insolventa autoritatilor locale a fost asumata de Romania in scrisoarea de intentie adresa FMI in toamna anului 2012.

Vezi in atasament proiectul de Ordonanta care se va discuta marti in Guvern

  • Ce spune textul OUG despre insolventa oraselor si comunelor
  • Insolvenţa este starea patrimoniului unităţii administrativ-teritoriale, caracterizată prin existenţa unor dificultăţi financiare, prin lipsa acută de disponibilităţi băneşti, ce conduce la neachitarea obligaţiilor de plată, lichide şi exigibile pe o anumita perioadă de timp. Insolvenţa este prezumată în următoarele situaţii: a) neachitarea obligaţiilor de plată lichide şi exigibile, mai vechi de 120 de zile şi care depăşesc 50% din bugetul general al unităţii administrativteritoriale, fără a se lua în calcul cele aflate în litigiu comercial; b) neachitarea drepturilor salariale izvorâte din raporturile de muncă şi prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli, pe o perioadă mai mare de 120 de zile de la data scadenţei.
  • Procedurile privind raportarea situaţiilor de criză financiară a unităţilor administrativ-teritoriale şi înregistrarea lor la Registrul local al situaţiilor de criză financiară a unităţilor administrativ-teritoriale, se stabilesc prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
  • În termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea hotărârii prin care a fost declarată starea de criză financiară, se constituie Comitetul pentru situaţii de criză financiară, prin ordin al prefectului. Acesta se convoacă de către prefect.
  • În termen de 30 zile de la adoptarea hotărârii prin care a fost declarată starea de criză financiară, ordonatorul principal de credite împreună cu ceilalţi membri ai Comitetului pentru situaţii de criză financiară pregătesc un Plan de redresare financiară a unităţii administrativ-teritoriale, cu avizul Camerei de Conturi teritorială
  • Planul de redresare financiară poate fi modificat, la cererea ordonatorului principal de credite, ori de câte ori este necesar, în cazul în care apar date, informaţii sau fapte necunoscute la momentul aprobării acestuia, dacă acestea pot împiedica procesul de redresare financiară
  • Ordonatorul principal de credite transmite, cel puţin o dată pe lună, un raport detaliat despre implementarea măsurilor şi activităţilor cuprinse în Planul de redresare financiară către autoritatea deliberativă şi către membrii Comitetului pentru situaţii de criză financiară.

Reamintim ca problema datoriilor autoritatilor locale este extrem de spinoasa in Romania, facturile neplatite de acestea - arieratele - crescand in ultima perioada in ciuda eforturilor Guvernului de a le reduce. Situatia unor primarii sau consilii judetene falimentare poate fi noua in Romania, dar ea e prezenta in ultima vreme atat in Spania, cat si in Italia.

Guvernul Romaniei si-a asumat fata de finantatorii externi (FMI, Banca Mondiala si Comisia Europeana) adoptarea proiectului de lege pana la evaluarea pentru intrarea in boardul Fondul Monetar International.

"Avand in vedere ca procedura parlamentara depaseste termenul de evaluare este necesara adoptarea proiectului de act normativ sub forma de ordonanta de urgenta, in vederea indeplinirii angajamentelor asumate cu finantatorii externi", se arata in Nota de fundamentare care insoteste proiectul.

Fata de proiectul de lege promovat in Parlament au fost operate modificari de corelare cu prevederile legale din Legea nr. 273/2006, astfel cum au fost modificate in perioada de la initierea proiectului de lege si pana in prezent.

"Necesitatea adoptarii prezentului act normativ este determinata de urmatoarele aspecte:

- Realizarea angajamentelor asumate prin scrisoarea de intentie inaintata finantatorilor externi.

- Definirea factorilor implicati si a procedurilor privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale.

- Proiectul de ordonanta de urgenta completeaza un set larg de reforme ale politicilor financiare ale unitatilor administrativ-teritoriale si are ca scop intarirea situatiei financiare a unitatilor administrativ-teritoriale si sprijinirea disciplinei economico-financiare a acestora", mai arata documentul citat.

Ordonanta reglementeaza procedura privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale, modul de implicare al institutiilor abilitate in redresarea economico-financiara a unitatii administrativ-teritoriale in situatia de criza financiara si de insolventa, drepturile si obligatiile creditorilor unitatii administrativ-teritoriale, precum si drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice locale.

In acelasi timp, actul normativ apara interesele comunitatii si ale unitatii administrativ-teritoriale nepermitand abuzul creditorilor in valorificarea creantelor.

  • In situatia in care nu se adopta actul normativ, posibilele consecinte sunt urmatoarele: Proiectul de ordonanta de urgenta reglementeaza procedura privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale, modul de implicare al institutiilor abilitate in redresarea economico-financiara a unitatii administrativ-teritoriale in situatia de criza financiara si de insolventa, drepturile si obligatiile creditorilor unitatii administrativ-teritoriale, precum si  drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice locale. Procedura privind criza financiara si insolventa da posibilitatea autoritatilor administratiei publice locale de a: a) imbunatati situatia economico financiara a unitatilor administrativ-teritoriale astfel incat sa asigure furnizarea serviciilor esentiale cetatenilor; b) indeplini la termen obligatiile de plata; c) indeplini obligatiile financiare fata de angajati, comercianti si furnizori; promova procedurile financiar – contabile, practicile bugetare si de impozitare necesare redresarii economico financiare, mai arata Proiectul

Astfel, creditorii isi vor primii sumele de recuperat, fara insa a bloca activitatea si serviciile pe care autoritatile administratiei publice locale trebuie sa le realizeze.

Potrivit Legii Finantelor Publice Locale, unitatea administrativ-teritoriala este considerata in stare de insolventa daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul anual, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu contractual;

b) neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei.

(2) Orice creditor sau grup de creditori care are una ori mai multe creante certe, lichide si exigibile impotriva unei unitati administrativ-teritoriale, cu o valoare insumata care depaseste 50% din bugetul acesteia pe o perioada de 120 de zile consecutive, poate introduce la tribunalul in a carui circumscriptie isi are sediul unitatea administrativ-teritoriala o cerere de deschidere a procedurii insolventei acestei unitati administrativ-teritoriale.

(3) In termen de 30 de zile de la solicitarea oricarei persoane interesate, ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia furnizarii situatiei economico-financiare si a concluziei de incadrare sau neincadrare in prevederile alin. (1).

(4) Ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia ca, in termen de 15 zile de la constatarea starii de insolventa care a intervenit potrivit alin. (1), sa solicite deschiderea procedurii privind insolventa unitatii administrativ-teritoriale, prin cerere depusa la tribunalul in a carui circumscriptie se afla unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia de a notifica deschiderea procedurii de insolventa creditorilor si oricaror persoane interesate.

(5) Introducerea prematura, cu rea-credinta, de catre ordonatorul principal de credite a cererii prevazute la alin. 4 atrage raspunderea acestuia, in conditiile legii, pentru prejudiciile pricinuite partii interesate.

(6) Judecatorul-sindic, prin hotararea de deschidere a procedurii de insolventa,va numi un administrator.

(7) In termen de 60 de zile lucratoare de la numirea administratorului, acesta intocmeste, impreuna cu structura teritoriala a Curtii de Conturi, un plan de redresare a insolventei unitatii administrativ-teritoriale.

(8) Administratorul sau ordonatorul principal de credite, dupa caz, are obligatia ca in perioada desfasurarii procedurii de insolventa sa asigure furnizarea eficienta si eficace a serviciilor publice esentiale, in conditiile legii.

(9) Planul de redresare a insolventei va cuprinde:

a) masurile de restabilire a viabilitatii financiare a unitatii administrativteritoriale;

b) masurile de continuare a prestarii serviciilor esentiale ale unitatii administrativ-teritoriale, pe toata perioada insolventei acesteia;

c) planul de achitare a debitelor catre creditori.

(10) Planul de redresare a insolventei se supune aprobarii consiliului local, in termen de 10 zile de la intocmirea conform prevederilor alin. (7), si devine obligatoriu atat pentru autoritatea deliberativa, cat si pentru ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale.