Comisia de Administratie Publica si Amenajarea Teritoriului din Camera Deputatilor a inceput, saptamana trecuta, modificarea Legii Urbanismului. Deputatii PSD, Antonella Marinescu si Eduard Martin, au propus o serie de amendamente care potrivit ONG-urilor ar readuce Romania la haosul urbanistic din anii '90 cand se putea construi orice oriunde: turnuri de zeci de etaje in cartierele vechi ale orasului, blocuri pe plaja, mall-uri in zonele fara infrastructura rutiera. HotNews.ro va prezinta principalele amendamente propuse de PSD si PDL pentru modificarea Legii urbanismului. O parte dintre acestea au fost adoptate deja de Comisie la sfarsitul saptamanii trecute. Toate modificarile propuse de acest for trebuie insa adoptate in planul Camerei Deputatilor. Asteptam comentariile d-voastra.

UPDATE Deputata Antonella Marinescu a declarat pentru HotNews.ro ca doreste sa propuna un amendament prin care investititorii privati care doresc sa construiasca in Zonele protejate (n.r. unde se afla cladiri vechi, importante din punct de vedere urbanistic) sa nu poata modifica indicatorii urbanistici cu mai mult de 20 la suta. Daca se doreste o modificare mai mare, aceasta poate fi facuta doar la initiativa autoritatii publice. Initial, deputata propusese modificarea nelimitata a indicatorilor urbanistici, in tot orasul, la initiativa privata.

Modificari la Legea urbanismului votate saptamana trecuta Comisia de Administratie Publica si Amenajarea Teritoriului din Camera Deputatilor

- Guvernul nu va mai face planurile de amenjare teritoriala pentru statiunile turistice de interes national si de pe coasta Marii Negre, acestea urmand sa fie facute de autoritatea locala. Realizarea planurilor urbanistice zonale pentru aceste zone a fost preluata de Executiv, prin Ministerul Dezvoltarii, in urma cu cativa ani pe motiv ca statiunile de pe malul Marii Negre au fost prost gestionate din punct de vedere urbanistic de primariile locale aparand blocuri pe plaja, in buza apei, constructii ilegale si cladiri noi care nu au nicio treaba cu contextul in care au fost amplasate. Ministerul Dezvoltarii lucra de acum un an la un Plan Urbanistic Zonal pentru tot litoralul Marii Negre. Potrivit declaratiilor oficiale, aceasta documentatie ar fi urmat sa stabileasca un regulament de construire pentru toata zona, astfel incat sa nu mai apara astfel de orori urbanistice. Amendamentul a fost propus de: Antonella Marinescu si Eduard Martin (PSD).

- investitorii privati pot initia Planuri Urbanistice Zonale in baza unui aviz de oportunitate semnat de arhitectul sef si primar. Acest lucru a fost interzis de la inceputul anului, administratia locala fiind singura care putea initia PUZ-uri cu exceptia documentatiilor care doreau aprobarea unor cartiere rezidentiale, hipermarketuri si parcuri industriale si tehnologice, respectiv proiecte mari ca dimensiune. Inainte ca legea sa interzica privatilor elaborarea de PUZ-uri, era o practica obisnuita pentru un investitor care avea un teren in centrul orasului, si de exemplu putea construi acolo un bloc cu trei-patru etaje, sa vina la primarie sa faca un PUZ si sa obtina aprobarea ca pe teren sa construiasca un bloc de 20 de etaje, care sa ocupe tot terenul. Astfel, cetatenii care investeau intr-o casa veche, de patrimoniu, in centrul orasului, riscau oricand sa se trezeasca cu un turn la fereastra ceea ce in mod evident le afecta proprietatea. Planurile Urbanistice Zonale nu conditioneneaza construirea unui teren. Printr-un PUZ un investitor privat cere un favor de la administratia locala, cere permisiunea de a construi pe terenul sau mai mult decat prevede regulamentul de construire al orasului. Amendamentul a fost propus de: Antonella Marinescu si Eduard Martin (PSD). Deputatul PDL, Vasile Gherasim a propus ca investitorii privati sa nu poata modifica prin PUZ cu mai mult de 20 la suta indicatorii urbanistici de pe teren, insa acest amendament nu a fost inca adoptat. In cazul in care se doreste modificarea cu mai mult de 20 la suta a indicatorilor urbanistici, acest lucru poate fi facut dar doar la initiativa autoritatii locale.

- prin avizul de oportunitate se stabilesc indicatorii urbanistici ai Planului Urbanistic Zonal. Cu alte cuvinte, primarul si arhitectul sef stabilesc ce se va construi in oras, iar celelalte institutii - Comisia Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei, Ministerul Culturii, Ministerul Mediului - nu au prea multe de spus. Amendamentul a fost propus de: Antonella Marinescu si Eduard Martin (PSD).

Modificari propuse la Legea Urbanismului care nu au fost inca adoptate de Comisia de Administratie Publica si Amenajarea Teritoriului din Camera Deputatilor

- Planul Urbanistic General sa nu mai aiba un termen de expirare. Potrivit Legii actuale PUG-ul putea fi prelungit cu maxim 3 ani de la data expirarii. Daca autoritatile locale nu adoptau un nou PUG, nu se mai putea elibera nicio autorizatie de construire. PUG-ul Bucurestiului expira la inceputul anului viitor, iar autoritatea locala este departe de a avea unul nou, elaborarea sa intinzandu-se pe cativa ani. "Planul urbanistic general are atât caracter director şi strategic, cât şi caracter de reglementare şi reprezintă principalul instrument de planificare operaţională, constituind baza legală pentru realizarea programelor şi acţiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate administrativ-teritorială trebuie să actualizeze Planul urbanistic general în functie de evolutia previzibilă a factorilor sociali, geografici, economici, culturali şi a necesităţilor locale”, se arata in amendamentul deputatilor Antonella Marinescu si Eduard Martin (PSD).

- elaborarea Planului urbanistic zonal este obligatorie în cazul: "zonelor centrale ale localităţilor, zonelor protejate şi de protecţie a monumentelor, a complexelor de odihna şi agrement, a parcurilor industriale, a parcelarilor, infrastructura de transport, zonele supuse restructurării sau regenerării urbane, altor zone stabilite de autorităţile publice locale din localităţi, potrivit legii”, se arata in anlt amendament al deputatilor Antonella Marinescu si Eduard Martin (PSD). Din aceasta lista sunt ecluse cladirile de birouri, ansamblurile rezidentiale si hipermarket-urile, mai exact cele mai importante investitii in acest moment si cele mai frecvente.

- "Planurile urbanistice zonale pentru zone centrale, zone protejate in integralitatea lor şi zone de protecţie a monumentelor, precum şi planurile urbanistice zonale şi de detaliu privind realizarea unor obiective de interes public se finanţează din bugetul de stat ori din bugetele locale. Planurile urbanistice zonale şi planurile urbanistice de detaliu, cu excepţia celor prevăzute la alin. (1), se finanţează de persoanele juridice sau persoanele fizice interesate. Planurile de urbanism zonale sau de detaliu, care modifica sau detaliaza zone protejate sau părţi din acestea, se pot finanţa de către persoane fizice sau juridice interesate", mai propun cei doi deputati.

- "Documentaţiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, elaborate conform legislaţiei în vigoare, care au avizele şi acordurile prevăzute de lege şi solicitate prin certificatul de urbanism se promovează de către primar, în vederea aprobării prin hotărâre a consiliului local/general, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-şef, în termen de maximum 45 de zile de la data înregistrării documentaţiei la registratura primăriei", propun deputatii Antonella Marinescu şi Eduard Martin (PSD).

- "in termen de maximum 45 de zile de la finalizarea dezbaterii publice şi înaintarea expunerii de motive elaborate de primar/preşedintele consiliului judeţean şi a raportului de specialitate elaborat de către arhitectul-şef, consiliul judeţean sau local are obligaţia să emită o hotărâre prin care aprobă sau respinge documentaţia de amenajare a teritoriului sau urbanism", mai propun cei doi deputati. Aceasta prevedere este benefica si ar grabi parcursul de avizare. Uneori, din motive inexplicabile, Consiliile locale/Consiliul General refuza sa ia o decizie referitor la un Plan Urbanistic Zonal si acesta asteapta luni de zile sa fie discutat.

- deputatii Antonella Marinescu şi Eduard Martin (PSD) doresc eliminarea prevederii prin care Prefectul poate cere anularea unui Plan Urbanistic Zonal care nu respecta prevederile legale. Se Astfel acestia propun abrogarea urmatorului articol: "Anularea hotărârilor de aprobare a documentaţiilor de urbanism emise cu încălcarea prevederilor legale se cere, în condiţiile legii, de prefect, în urma controlului de legalitate sau la sesizarea inspectorului general al Inspectoratului de Stat în Construcţii, a arhitectului-şef al judeţului sau a autorităţilor centrale de specialitate, în termenele prevăzute de lege"

- de asemenea, cei doi deputati doresc ca PUZ-urile neaprobate de autoritatea locala pana pe 1 ianuarie 2012 cand s-a modificat legea sa poata relua traseul de avizare. "Avizarea şi aprobarea documentaţiilor de urbanism elaborate în baza unui certifica de urbanism sau a unui aviz de oportunitate înregistrate la autoritatea locală competentă şi neaprobate până la data de 1 februarie 2012, se vor face în condiţiile prezentei legi cu luarea în considerare a documentaţiilor depuse şi reconfirmarea avizelor expirate. Pentru a beneficia de aceasta prevedere persoanele fizice sau juridice depun o cerere însoţită de documentaţia de urbanism în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi" se arata in amendamentul propus de deputatii Antonella Marinescu şi Eduard Martin (PSD). La nivelul Capitalei, in ultima sedinta de Consiliu General in care alesii locali mai puteau discuta Planuri Urbanistice Zonale initiate de investitori privati si puteau introduce in legalitate constructii ridicate ilegal au fost pe ordinea de zi 105 PUZ-uri. Dintre acestea doar o treime au fost aprobate, restul - majoritatea fiind considerate nocive pentru oras - neprimind votul consilierilor si nemaiavand posibilitatea de a fi discutate. Vezi aici ce Planuri Urbanistice Zonale au fost discutate si ce s-a aprobat.

Vezi si aici

Actuala forma a Legii urbanismului a fost adoptata prin Ordonanta 7/2011. Principala modificare adusa atunci a fost limitarea initiativei privatilor de a face Planuri Urbanistice Zonale, acest lucru putand fi realizat doar de administratia locala. Astfel, proprietarii puteau construi pe teren doar ceea ce prevedea Planul Urbanistic General, legea de construire a orasului. Persoanele private puteau realiza PUZ-uri doar pentru cartiere rezidentiale, hipermarket-uri si parcuri tehnologice. Chiar si in acest caz, Coeficientul de Utilizare al Terenului nu putea fi mai mare de 4.

Desi a fost apreciata de ONG-uri, legea avea si cateva imperfectiuni. Respectiv, anumite terenuri deveneau neconstruibile. Vezi aici ce proprietati erau afectate.

Aceste imperfectiuni puteau fi insa corectate relativ simplu, fara sa fie nevoie de toate modificarile de mai sus. In Romania, in perioada 1990-2010, Planul Urbanistic General, care reprezinta strategia urbanistica a orasului si legea dupa care se construieste, a fost modificat prin mii de PUZ-uri si PUD-uri, iar exceptia (PUZ-ul) a devenit regula. Potrivit unui studiu platit de Primaria Capitalei, in perioada 2005-2011 Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat 511 Planuri Urbanistice Zonale (PUZ-uri), iar Consiliile locale au aprobat 2.383 de Planuri Urbanistice de Detaliu (PUD-uri). Mai exact, Planul Urbanistic General a fost modificat in 6 ani de aproximativ 3.000 de ori. In plus, potrivit documentului, o mare parte dintre aceste documentatii, in special PUD-urile, "eludeaza legea".

Referinte: