In perioada 02.08.2012 - 06.08.2012 politia rutiera a emis dispozitii de desfiintare pentru 8 piste de biciclete din Capitala, anunta intr-un comunicat de presa Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR). Pistele desfiintate pentru ca nu respecta conditiile legale pentru siguranta pietonilor si biciclistilor fac parte dintr-un total de 28 de piste receptionate de Administratia Strazilor in septembrie 2011 si pe care s-au cheltuit 25 de milioane de lei.

Pista de bicilete cu obstacoleFoto: OPTAR

"Brigada Rutiera a reconfirmat ilegalitatea pistelor pentru biciclisti din Bucuresti (...) In perioada 02.08.2012 - 06.08.2012 politia a emis 8 dispozitii de desfiintare a tot atatea trasee pentru biciclisti. Respectivele trasee fac parte dintre cele 29 receptionate de Administratia Strazilor pe data 15.09.2011. De mentionat faptul ca Administratia Strazilor a ascuns datele privind receptionarea respectivelor piste. Informatiile au fost furnizate la solicitarea Tribunalului dupa 8 luni de la depunerea cererii. Exact in perioada receptiei celor 29 de trasee Brigada Rutiera constata ca si pistele receptionate in 2008 erau ilegale", anunta OPTAR intr-un comunicat.

Cele opt piste de biciclisti desfiintate de Poltiia Rutiera:

  • B-DUL IANCU DE HUNEDOARA / Piata Victoriei-Calea Dorobanti
  • SOS. STEFAN CEL MARE / Calea Dorobanti-P-ta Obor
  • CALEA 13 SEPTEMBRIE / Sos. Sebastian-Str. Izvor
  • B-DUL GHENCEA / Str. Brasov-Terminal Ghencea
  • B-DUL UNIRII / P-ta Unirii-P-ta Alba Iulia
  • B-DUL TUDOR VLADIMIRESCU / Calea 13 Septembrie-Calea Rahovei
  • SOS PLEVNEI / Sos. Orhideelor-Str. Berzei
  • SOS VIILOR / Str. Odoare-Calea Serban Voda

Mircea Ivan, membru fondator al OPTAR a declarat pentru HotNews.ro ca Politia Rutiera a comunicat organizatiei faptul ca Administratia Strazilor a fost sesizata sa demonteze indicatoarele care semnalizeaza traseele de biciclisti din cele 8 zone si sa monteze indicatoare care interzice accesul bicicletelor pe trotuar, dar ca institutia inca nu dispune fonduri pentru punerea in aplicare a masurilor.

Potrivit informatiilor obtinute de catre OPTAR de la Administratia Strazilor, in Bucuresti s-au realizat 11 trasee de biciclete dupa un contract incheiat in 2007 si pentru care s-au platit 4,7 milioane de lei si alte 28 de trasee dupa un contract incheiat in 2009, piste receptionate in septembrie 2011 si pentru care s-au platit 25 de milioane de lei.

"Conform calculelor, pistele din Bucuresti au costat 150 000 Euro/Km fiind cu mult mai scumpe decat o autostrada construita in Bulgaria. Si cu toate ca lucrarile la piste au fost de o mai mica amploare decat constructia unei autostrazi, acestea nu au fost finalizate niciodata. Astfel, prin plata unor lucrari neefectuate si prin receptia lucrarilor fara ca acestea sa fie conforme cu normele si avizele eliberate se poate vorbi de un prejudiciu considerabil in aceasta afacere a pistelor si semafoarelor pentru biciclisti", sustine OPTAR in comunicatul remis HotNews.ro.

Pe langa prejudiciile materiale in acest caz OPTAR reclama si "considerabile prejudicii morale provocate cetatenilor orasului".

"Din 2008 oamenii reclama modul defectuos in care au fost realizate pistele. Cu toate ca s-au investit sume enorme pentru aceste lucrari, pistele nu au fost utilizabile pentru a-si atinge scopul pentru care au fost gandite. Lipsa de fermitate a institutiilor abilitate a permis ca pistele sa fie utilizate in conditiile in care ele nu respectau normele legale. In aceste conditii, intre pietoni, biciclisti si soferi au aparut tensiuni cauzate de prezenta unei infrastructuri care pune in pericol viata participantilor la trafic", se mai arata in comunicat.

Inchiderea celor 8 trasee pentru biciclisti este un rezultat al proiectului derulat de OPTAR:

"Adopta o pista periculoasa ! Apoi... desfiinteaz-o !". Scopul proiectului este de a implica cetatenii in sesizarea problemelor pistelor catre autoritati si urmarirea demersurilor pana la rezolvarea sesizarilor.

"Conform Codului Rutier, pietonii si nici masinile nu au voie sa circule pe trotuar sau sa se opreasca acolo. Le este interzis accesul pe pistele de biciclete. In momentul in care au fost receptionate pistele pe trotuare fara sa tina cont si de traficul pietonilor, presupune ca iti asumi riscul ca pietonii sa fie accidentatii. Cel mai simplu mod de a accidenta un om este in momentul in care el iese din magazin. Daca ai veni cu o viteza de 20-30 km si ai lovi un astfel de om ar fi accident foarte grav si pentru tine si pentru pieton", declara Marian Ivan de la OPTAR pentru Digi24.

In 2012, dupa nici patru ani de la darea in folosinta a premelor piste de biciclete, o buna parte din ele au inceput sa fie desfiintate de catre Politia Rutiera pe motiv ca pun in pericol siguranta pietonilor si a biciclistilor.

Acum autoritatile in colaborare cu mai multe ONG-uri iau in calcul sa realizeze alte piste, noi, pe carosabil, cum sunt in majoritatea capitalelor europene.

In martie 2012 HotNews.ro publica un studiu de caz despre pistele de biciclete din Viena si cum se compara ele cu ce s-a realizat in Bucuresti.

"Bucurestiul are 122 de km de piste pentru biciclete. Dintre acestia, 68 de km au fost realizati in 2008, iar Administratia Strazilor, institutie in subordinea Primariei Capitalei, a platit pentru realizarea lor circa 1 milion de euro. Restul pistelor pentru biciclete au fost realizate in 2010, iar pentru amenajarea lor s-au platit circa zece milioane de euro - 150.000 de euro pe km.

In comparatie, Viena are 1.206 km de piste pentru biciclete si plateste anual 6 milioane de euro pentru intretinerea si extinderea lor. La noi, de acesti bani s-a vopsit trotuarul in galben si verde, dar nu s-au adus bordurile la nivel si trebuie sa cari bicicleta in spate cand ajungi la intersectii; deseori, pistele se termina in stalpi de iluminat sau tomberoane. La Viena s-au facut piste pe langa trotuar, semnalizate corespunzator, si s-au amenajat si parcari pentru biciclete", scria HotNews.ro in martie 2012.