​​INTERVIU Peter Bishop, fostul arhitect-sef al Londrei: "Aveti in apropiere de centrul Bucurestiului parcuri minunate si copaci pe marginea marilor bulevarde. Asta ar trebui sa fie preocuparea voastra, nu autostrazile urbane"

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 23 aprilie 2012, 12:12 Actualitate | Administratie Locala


Peter Bishop
Foto: Arhiva personala
Peter Bishop a fost intre 2008 si 2011 directorul Agentiei de Dezvoltare a Londrei (LDA), echivalentul functiei de arhitect-sef. In decembrie 2010, Peter Bishop a vizitat Bucurestiul si a vorbit intr-un interviu acordat Hotnews.ro despre problemele cu care se confrunta orasul nostru si despre solutiile gasite de Londra in acest sens. In aceasta primavara, s-a reintors in Capitala Romaniei pentru a-si lansa cartea "Temporary cities". Vezi cum vede Bishop schimbarile care s-au produs in Bucuresti in ultimii doi si solutii petru transformarea spatiilor publice.

Rep: S-a schimbat Bucurestiul de la ultima vizita in Romania, acum un an si jumatate?
Peter Bishop: Da, s-a schimbat, incet, dar intr-o directie buna. Lucrarile de reabilitare a centrului istoric sunt aproape gata, s-a repavat, s-a iluminat zona, viata de noapte este mai intensa, au inceput sa fie mutate masinile parcate pe pavaj. Este o evolutie lenta, dar este o evolutie. Este un inceput.

Rep: Care este opinia dumneavoastra despre spatiile publice din Bucuresti?
Peter Bishop: Cred ca sunt o multime de lucruri care pot fi imbunatatite. Aveti in apropiere de centrul orasului aceste parcuri minunate si copaci pe marginea marilor bulevarde. Asta ar trebui sa fie preocuparea voastra, nu autostrazile urbane.

Daca ne intoarcem la centrul orasului, trotuarele sunt intr-o stare foarte proasta, este foarte greu sa mergi pe jos, daca esti parinte si mergi cu copilul in carucior, nu ai pe unde sa mergi decat printre masini. Solutia este inaltarea bordurilor, ca masinile sa nu mai poata parca pe trotuar. Daca parcheaza pe carosabil, parcheaza doar pe carosabil, acesta este primul pas.

Al doilea lucru, se pot planta mai multi copaci pe marginea bulevardelor, se pot imbunatati din punct de vedere peisagistic. Din nou, aveti parcurile intre bulevarde, dar ar trebui sa plantati mai mult in centrul orasului. De asemnea, raul din canalul de beton (n.r. - Dambovita) este fantastic, dar ar trebui amenajat peisagistic.

 
A fost implicat in proiecte importante, precum dezvoltarea zonei Canary Wharf si Campusul BBC. Dupa ce a plecat din Agentia de Dezvoltare a Londrei, Peter Bishop lucreaza in mediul privat, ca arhitect si proiectant.
 
 
Carte de vizita ​Peter Bishop
Rep: Exista un proiect de amenajare a lui, sa puna niste jardiniere cu ventilator pe maluri, dar mai intai ar trebui curatat...
Peter Bishop: Trebuie curatat si orice interventie trebuie sa faca parte dintr-o strategie integrala. Poti face lucruri mici daca ai o strategie. Dar aveti mare grija sa nu va repeziti sa faceti repede lucrurile, fara sa ganditi.

Urmatorul lucru este sa nu protejati doar cladirile de referinta, care au statutul de monument istoric, ci si alte cladiri care din punct de vedere arhitectural sunt foarte frumoase si interesante, in special uimitoarele zone de case construite intre 1900 si 1935. In drum de la aeroport am vazut ca unele au fost demolate si este o mare pierdere pentru ca reprezinta mostenirea unei arhitecturi romaneasti unice.

Rep: Din nefericire, majoritatea caselor construite in aceasta perioada sunt intr-o stare foarte proasta, s-a intervenit mult pe ele, au fost desfigurate...
Peter Bishop: Nu conteaza, salvati-le, pastrati-le.

Rep: Ai nevoie de bani pentru asta. Proprietarii nu au, primaria nu are si pare o problema fara solutie.
Peter Bishop: Totul incepe cu o intentie politica. Intorcandu-ma la situatia din Londra, in anii '60-'70, acum 40 de ani, am demolat niste cladiri foarte valoroase deoarece erau deteriorate, necesitau investitii foarte mari, nimeni nu le iubea, proprietarii nu aveau bani. Dar imediat, decizia a fost de a le proteja, si nu individual, ci intregul cartier care avea un caracter special. Si daca iei o asemenea decizie, schimbi perspectiva economica asupra zonei.

Unul dintre atuurile oraselor europene este mostenirea istorica. Orasele moderne din China, India nu au aceasta bogatie, pe cand orasele europene au aceasta mostenire arhitecturala unica, care ofera posibilitatea unui stil de viata foarte atractiv si de aici vine si prosperitatea economica.

Rep: Spuneti-ne cateva lucruri despre cartea pe care ati lansat-o la Bucuresti.
Peter Bishop: Cartea se numeste "Orase temporare" si exprima gandirea mea despre felul cum ar trebui sa ne uitam la orasele noastre. Daca ai pregatire de specialitate, se vorbeste intotdeauna despre a proiecta orasele in trei dimensiuni, niciodata nu se vorbeste insa despre a patra dimensiune, timpul. Stim ca multe orase au supravietuit din antichitate, epoca medievala, transformarilor majore din secolele XVIII - XIX.

Istoric, orasele sunt complexe si bogate prin evolutia lor. Am devenit foarte interesat cum putem transforma astazi conceptul de "design cities", gandind secvential, mai ales in perioade de restriste economica cand nu se pot face operatiuni urbane mari, dar poti face interventii temporare, asemenei unui coregraf, interventii care pot schimba mentalitatea oamenilor si modul in care traiesc in orase.

Rep: In carte dati mai multe exemple de interventii temporare care au condus la regenerarea unor zone. Se pot realiza astfel de interventii si in Bucuresti?
Peter Bishop: Da. Sunt mai multe feluri in care se pot face: unele sprijinite de autoritatile din Londra, insa nu multe. Majoritatea vin ca initiative ale comunitatii, un grup de oameni care vrea sa se intample ceva, o parte dintre ele conduse de arhitecti foarte tineri. In acest moment in Londra, ca proaspat absolvent al faculatii de arhitectura, este foarte greu sa debutezi, iar interventia temporara pe o cladire este o experienta grozava, care te poate consacra ca tanar designer.

Celalalt aspect este ca nu numai arhitectii sunt interesati de asta ci si artisti, actori, comunicalitati locale. Grupuri de designeri vin impreuna si fac lucrurile sa se intample. Asta se poate intampla si in Bucuresti in multe locuri.

Rep: Dar, pana la urma tot ai nevoie de sprijinul autoritatilor, macar pentru autorizatie...
Peter Bishop: Poti sa iei autorizatie. In primul rand ai nevoie de acordul proprietarului terenului. Acum, in Londra, tot mai multi proprietari ofera terenul/proprietatea, temporar, pentru astfel de activitati deoarece stiu ca va capata valoare, nu trebuie sa plateasca pentru securitate, isi pot face o idée despre ce ar putea functiona acolo. In ultimii zece ani in Londra au fost foarte multe astfel de cazuri. Dupa ce obtii acordul proprietarului, vei putea obtine si autorizatia de la primarie.





















8936 vizualizari

  • +17 (21 voturi)    
    da si nu (Luni, 23 aprilie 2012, 12:26)

    calamaru [anonim]

    Nenea Bishop nu zice rau ce zice, insa nu spune toata povestea. In primul rand, trebuie rezolvata problema traficului, pentru ca din ea decurg multe alte probleme. Trebuie dezvoltat, modernizat, eficientizat si organizat la modul serios transportul in comun; trebuie dezvoltat masiv metroul; trebuie amenajate parcari mari in puncte cheie ale orasului (cum ai intrat cu masina in oras sa ai oportunitatea de a parca si de a folosi transportul in comun). Odata ce ai facut astea, deja ai scapat de mare parte din probleme cu masinile parcate aiurea pe strazi si trotuare, decongestionezi si traficul, reduci din poluare si din praful aflat in aer. Dupa asta, maresti cat poti spatiile verzi (inclusiv pe cladiri, chestia asta se poarta in alte tari, la noi pare, insa, un subiect numai bun pentru facut mistouri de 2 lei), amenajezi spatii verzi noi, etc. Mai este problema cainilor care trebuie rezolvata, este inacceptabil ca, lunar, in jur de 1000 de bucuresteni sa ajunga sa fie atacati / muscati de caini. Nu cred ca amenajarea Dambovitei constituie o prioritate absoluta si, cu atat mai putin, autostrada aia suspendata...
    • +4 (14 voturi)    
      mda, tare bine punctat (Luni, 23 aprilie 2012, 14:32)

      stef [anonim] i-a raspuns lui calamaru

      foarte frumos punctat, nota 10! Ar trebuie sa te faci primar sau macar consilier ... dar am un sentiment ca nu traiesti in Romania si nici nu esti interesat sa te intorci, asa-i?
      • +13 (13 voturi)    
        :) (Luni, 23 aprilie 2012, 15:46)

        calamaru [anonim] i-a raspuns lui stef

        In primul rand, iti multumesc pentru apreciere. :-) In al doilea rand: in Romania traiesc, insa am si delegatii in afara tarii si, ca atare, vad niste treburi. Vad ca la altii se poate, la altii se face, la altii este frumos si bine, la altii... la altii. De aceea, mi-e necaz cand vad ca la noi nu se prea face sau, cand se face, se face la bascalie, de parca ar sta cineva sa se gandeasca "cum sa construim ceva cat mai scump, prost si inutil?".
        • -2 (2 voturi)    
          toti iubim copacii fara sa-i ingrijim.. (Marţi, 24 aprilie 2012, 12:01)

          Alin [anonim] i-a raspuns lui calamaru

          Mai varuieste cineva copaci in Bucuresti? Doar noi cetatenii? ONG-uri la varuit copacii n-am vazut! La bidinea, la varuit copacii stimati oraseni ecologisti.
    • +11 (11 voturi)    
      ... (Luni, 23 aprilie 2012, 14:41)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui calamaru

      Primaria are alte prioritati, cum ar fi reabilitarea cladirilor pivate din bani publici. Nu discutam motivele...
      Iar romanului crescut in comunism, inca ferm convins ca statul trebuie sa-i dea casa, masa, loc de parcare, samd, i se pare ceva absolut firesc sa i se spoiasca fatada pe gratis.
    • +3 (7 voturi)    
      Ai dreptat dar trebui mers mai departe... (Luni, 23 aprilie 2012, 14:57)

      Chiar Eu [utilizator] i-a raspuns lui calamaru

      trebuie descurajat de-a dreptul mersul cu masina prin oras. Indiferent cate parcari faci si cat de bine le pozitionezi, oamenii tot se vor sui in masini macar din obisnuinta. Un alt lucru ce trebui descurajat este detinerea excesiva de masini. Cunosc cazuri a 3 persoane care stau in apartament de 3 camere si au 4 masini. Inca ceva, eu nu cred in asa numitele acoperisuri verzi. N-am vazut niciodata un stejar care sa-si infiga radacinile in betoare. Ori, doua trei muscate, cativa metri partati de gazon si cativa arbusti care pot fi cultivati pe diverse terase au mai degraba o functie estetica. Un arbore mare si sanatos are un efect mai important si produce mai mult oxigen decat multe terase verzi la un loc.
      • +13 (13 voturi)    
        ... (Luni, 23 aprilie 2012, 15:49)

        calamaru [anonim] i-a raspuns lui Chiar Eu

        Panselutele si iarba de pe terase nu pot tine locul unui stejar, categoric. Insa reprezinta un petec de verdeata, ceea ce este mai bine decat nimic. Despre masini, este simplu: taxe. Vrei sa folosesti masina in centrul orasului? Ok, dai bani. Nu vrei sa dai banii acestia? Folosesti transportul in comun. Numai ca, pentru asta, primaria trebuie cu adevarat sa se ocupe de eficientizarea transportului in comun.
        • +10 (12 voturi)    
          ... (Luni, 23 aprilie 2012, 16:21)

          anonim [anonim] i-a raspuns lui calamaru

          Iti dai seama ce-ar insemna in prag de alegeri sa-i spui bucurestenului ca locurile de parcare se scot la licitatie, ca pentru a doua masina la aceeasi adresa trebuie sa platesti dublu, ca daca vrei sa intri in centru iti trebuie rovigneta, etc?
          Solutiile sunt binecunoscute, dar cine are curajul macar sa le rosteasca in fata alegatorului? Niciun politician nu va face asta si nu prea poti sa-i condamni pentru asta. Pentru ca pana la urma e vorba de educatia cetateanului...
          • +10 (10 voturi)    
            :) (Luni, 23 aprilie 2012, 17:32)

            calamaru [anonim] i-a raspuns lui anonim

            Pai, daca tot se zicea acum ceva vreme ca "vrem o tara ca-n afara"... atunci ca-n afara sa fie. Nu poti sa iei numai ce iti place, din pacate. Niste chestii vin la pachet. :)
    • 0 (0 voturi)    
      chestiune de bun simt (Marţi, 24 aprilie 2012, 10:12)

      daydr3am3r [anonim] i-a raspuns lui calamaru

      Astea sunt lucruri de bun simt, nu cred ca trebuie sa traiesti in alta tara ca sa realizezi asa ceva. Dar este o mica mare problema aici: cum convingi lumea sa renutne la masini? In Bucuresti, la cel mai mic strop de ploaie lumea se suie in masina chiar daca e merg doar 1 statie de autobuz si chair daca e mult mai rapid si ieftin cu autobuzul/metroul. In plus foarte multi soferi considera ca ar trebuid esfintat transportul in comun pentru ca incurca traficul - si asta nu o zic eu ci sondajele :| In ultimul rand trebuie rezolvat snobismul romanilor. Daca mentalitatea nu se schimba, poti pune teleportatoare in fiecare casa din Bucuresti, oamenii tot cu masina vor merge ca sa se laude. Cat despre autostrada suspendata ce pot sa spun, e bine ca s-au gandit la ea, e bine ca e in plan dar intradevar, nu reprezinta o prioritate majora, mai ales daca te gandesti ca pana va fi gata numarul masinilor va creste enorm.
  • +10 (10 voturi)    
    Da, mai mult spatiu verde ! (Luni, 23 aprilie 2012, 13:12)

    Idealistu [utilizator]

    Din pacate din crearea de parcuri, nu iese spaga :) Poate de la un chiosc de 36.000 euro !
  • +10 (10 voturi)    
    Peter Bishop, fostul arhitect-sef al Londrei: "Ave (Luni, 23 aprilie 2012, 13:15)

    maimultverde [anonim]

    ... copacii de pe marginea marilor bulevarde si de pe strazi, in general, sunt taiati pentru ca nu se mai vad firmele luminoase ... sau pentru ca fac mizerie prin caderea frunzelor ... spatiile verzi, insulitele acelea mici, sunt acupate de fundatiile panourilor publicitare ... uitati-va prin filmele vechi filmate prin bucuresti, prin centru sio sa vedeti ce de copaci erau pe marginea trotuarelor ...
  • +11 (19 voturi)    
    "bucurestenii" (Luni, 23 aprilie 2012, 13:25)

    Cristi [anonim]

    Bucurestiul trebuie sa castige Bucuresteni. Fiecare generatie de provinciali veniti aici la facultate sau in cautarea unui viitor mai bun, dispretuieste in felul sau orasul si traiesc fara compasiune pentru el, nu il vad ca pe o casa. Orice provincial cunoscut de mine in ultimii 20 de ani mi-a marturisit ca "uraste" Bucurestiul ,dar "acasa" nu se poate intoarce pentru ca acolo nu e nimic de facut. Stau cate 3-4 in apartamente fara forme legale ,nu au buletin de Bucuresti ,nu au medic de familie in Bucuresti ,nu voteaza pentru Bucuresti si nu se implica in Bucuresti. Majoritatea doar critica si se plang de un trafic ,mizerie si aglomeratie care se datoreaza in mare parte tot lor.
    Orasul este schimbat intai de cetatenii lui ,pentru ca "omul sfinteste locul". Ori...cu cine sa schimbi? Cu tiganii? Cu batranii? Cu provincialii care in marea lor majoritatea nu se implica in nimic ,pentru ca nu simt orasul ca fiind "al lor" ?
    In fiecare an ,ies sa dau zapada. Sunt singurul. De ce? Imi parchez a doua masina departe de bloc, undeva unde sa nu deranjeze, aproape de un camp. Sunt singurul.
    Deschid usa cui pot ,mie mi se tranteste in nas.
    Fac petitii si adrese la primaria de sector ,cand pot si am motive intemeiate. Nu mai cunosc pe nimeni altcineva.
    Merg la vot. Provincialii merg la ei "acasa".
    Dragii mei ,cine vreti sa conduca sectorul 5 ,daca voi ,zecile de mii care stati in Rahova nu v-ati gandit sa va faceti mutatie pe Bucuresti? ,cine credeti ca voteaza?...dar va plangeti in fiecare an de lipsa masurlilor necesare....etc.
    Implicati-va!
    • +10 (16 voturi)    
      ... (Luni, 23 aprilie 2012, 14:07)

      ... [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      Cristi, mare dreptate ai. Nu sunt bucurestean dar iti dau dreptate. Am stat un an in B si de fiecare data cand ma intalneam cu unul care ura Bucurestiul aflam ca de fapt era venit cine stie de la ce distanta. Oamenii aia nu-l privesc ca pe orasul lor ci doar ca pe un mijloc de realizare. Asa e...Bucurestiul trebuie sa-si castige bucurestenii.
      • +5 (9 voturi)    
        Minusuri? (Luni, 23 aprilie 2012, 14:55)

        calamaru [anonim] i-a raspuns lui ...

        As da o bere aceluia care ar putea sa ma lamureasca pentru ce ati luat minusuri la comentariile voastre corecte si de bun simt...
    • +8 (14 voturi)    
      utf !!! (Luni, 23 aprilie 2012, 14:35)

      provincialul [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      Bucurestiul arata asa cum arata pentru ca oameni cu o logica scrantita, precum tine, traiesc aici.
      Daca ajungi sa imparti lumea in aia rai = provincialii, batranii si tiganii, si aia buni = tu care esti din Bucuresti si aduni zapada iarna, atunci asa va arata Bucurestiul in veci.
      In general nivelul de trai este direct proportional cu gradul de educatie si cultura oamenilor din zona respectiva. Unde desnsitatea de idioti pe mp depaseste o anumita limita, atunci se traieste asa cum traim noi aici in Bucuresti.
      Oprescu este un rezultat elocvent al al acestei densitati, iar cele 51% pe care se pare ca le are acum in sondaje este garantia ca la fel vom trai si de-acum inainte.
      Educatia, my friend, educatia, nu provincialii....
    • +12 (12 voturi)    
      Ai si nu ai dreptate... (Luni, 23 aprilie 2012, 15:02)

      Chiar Eu [utilizator] i-a raspuns lui Cristi

      parintii mei au venit la facultate in oras si au ramas aici si sunt destul de atasati de oras. Sunt oameni care au mers in orasul asta la un teatru, la opera, la un muzeu, la Ateneu... Au fost studenti aici.
      E adevarat ca exista si oameni care nu vad in Bucuresti decat o scapare de saracie si apartament cu baie in interior.
  • -5 (9 voturi)    
    solutii noi, moderne (Luni, 23 aprilie 2012, 13:25)

    dana [anonim]

    ...poate ca ar fi bine sa se gandim (pentru transportul pe distante mai mari) si la solutia foarte noua, super-eficienta se pare, pe care o reprezinta... tubul de transport vidat, descris de HotNews la adresa: http://www.hotnews.ro/stiri-international-12044125-calatorie-jurul-lumii-doar-6-ore-transportul-public-putea-deveni-super-rapid.htm
    Sistemul este mai ieftin si mai silentios decat trenurile sau avioanele, va folosi energie mult mai putina decat metodele conventionale de transport, si, foarte important, este ieftin de construit: va costa doar un sfert din pretul unei autostrazi si o zecime din costul unei linii feroviare de mare viteza.
    In rest, am reface 'aurul verde' si toate ecosistemele naturale distruse.
    • +7 (7 voturi)    
      buna idee (Luni, 23 aprilie 2012, 16:08)

      roman_roz [utilizator] i-a raspuns lui dana

      Buna idee, asa ar trebui sa facem. Si timp de 100 de ani, pana se sdandardizeaza solutia pe tuburi vidate, nu facem nimic, ca nu are sens, daca tot schimbam, mai bine asteptam.
      • +5 (9 voturi)    
        :) (Luni, 23 aprilie 2012, 17:08)

        dana [anonim] i-a raspuns lui roman_roz

        ... 100 de ani :) ? Nu cred... cred ca-i aproape gata...
        Iar intre timp, pe langa proiectele pe care ar trebui sa le finalizam odata, ne mai 'cizelam' putin, mai lasam la o parte mandria (prosteasca), aroganta, sfidarea, dorinta aberanta de a epata, proprie vulgului...
        Ati vazut ca in Bucuresti aproape in fiecare masina exista doar un singur pasager ?
        Ati vazut cat de agresiva este toata lumea ?
        Ati vazut cate hardughii de masini 'mici' sunt in oras, adevarate tractoare, doar din dorinta de a fi din clasa celor 'cu fite' ?
        In loc sa fie doar masini micute, elegante, de mic litraj, sa te poti 'strecura' usor in trafic, fara a exista riscul de a fi amenintat de un 4x4, 7x7... sa poti parca in spatii decente, sa lasi 1 cm si pietonului, pe trotuar, si copiilor...
        Ne lipseste bunul simt. Limita. Decenta.
  • +1 (1 vot)    
    Trafic (Marţi, 24 aprilie 2012, 9:22)

    Vasile [anonim]

    Ar trebui sa se dea interzis traficului masinilor si camioanelor in centru Bucurestiului intre orele 9-20. Aprovizionarea sa se faca dimineata devreme sau seara tirziu.
  • -1 (1 vot)    
    O Romanie mai buna (Marţi, 24 aprilie 2012, 9:58)

    semiom roman [anonim]

    Suntem permanent însetaţi de iubire (poate fi tradusă şi ca afecţiune, respect, dragoste, admiraţie) şi certitudini.

    Deşi este intitulată Divina Carte (a se vedea de ce în mesajul nr. 2), Ea conţine extrem de mulă informaţie despre ştiinţă (materie, antimaterie, particule elementare, forţe nucleare, Big Bang, graviton, găuri negre, etc) şi mai ales explică natură proceselor care au loc. Ştiinţa este suprema credinţă şi credinţa este suprema ştiinţă, iar separarea acestora este imposibilă. Totuşi vă puteţi bucura de această carte ca de o adevărată carte ştiinţifică şi având în vedere pregătirea dv. ea va fi înţeleasă mai uşor.

    Nu lăsaţi denumirea site-ului http://armagheddon.ro/ sau a altor nume (pot părea pretenţioase sau holiudiene) să fie piedica între dv. şi adevărurile divine. Site-ul nu are intenţii financiare, este lipsit de orice reclamă, prezintă adevăruri divine revelate unui român şi cuprinse într-o singură carte – Divina Carte.

    Vă provoc să găsiţi în carte teorii care nu sunt adevăruri ştiinţifice, dar mai ales vă provoc să exprimaţi noi adevăruri ştiinţifice în urmă concluziilor ce le veţi trage citind cartea. Îmi este imposibil să îmi imaginez ce putere are această carte în mâinile unor oameni care îi înţeleg toate nuanţele.

    Cartea nu are nevoie de certificarea adevărurilor divine prezentate în cadrul ei, dar oamenii cu pregătire ştiinţifică pot înlătura scepticismul unor persoane neîncrezătoare.

    Vă doresc GÂND BUN


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version