Analiza HotNews.ro

Fondurile europene, in pericol. Cele 9 problemele sistemice ale Romaniei

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 7 iulie 2011, 16:21 Actualitate


Romania in UE
Foto: AGERPRES
Oficialii europeni consultati de HotNews.ro in ultimele zile descriu situatia absorbtiei fondurilor europene ca fiind "dezastruoasa" si "o problema sistemica" pe care Romania va trebui sa o rezolve cat mai repede pentru a evita, pe cat posibil, diminuarea fondurilor in exercitiul bugetar 2014 - 2020. Potrivit unor surse, rata de absorbtie pana in prezent ar fi substantial mai mica decat cifrele raportate oficial si nu ar depasi in realitate 3, 5%. Diferenta intre cifrele raportate oficial, care ajung pana la 14%, ar rezulta dintr-un mod de calcul eronat.

"Oficialitatile de la Bucuresti iau in calcul inclusiv avansul de 10% pe care Bruxelles-ul il vireaza automat, insa absorbtia reala o reprezinta cifra proiectelor aflate in plata din care se scade procentul de 10%. Cifra reala nu trece de 3,5%", au declarat pentru HotNews.ro surse de la Bruxelles. Unele evaluari independente realizate anul trecut indicau o rata de absorbtie de 7% pentru perioada 2007 - 2010, care plasau oricum Romania pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est. Alte evaluari mai recente vorbesc despre o rata de absorbtie de circa 14%.

"Semnarea de contracte raportate de ministri n-are legatura cu absorbtia. Daca nu duci programul pana la capat, rezultatul este egal cu zero", au explicat pentru HotNews.ro oficialii europeni. Romania are la dispozitie 23,3 de miliarde de euro in perioada 2007 - 2013, prin sapte programe operationale sectoriale, asa numitele POS-uri (dezvoltare regionala, fond de coeziune, mediu, transporturi etc).

"Daca Romania ar incepe sa ia de astazi toate masurile necesare, in cel mai optimist scenariu ar ajunge la o rata de absorbtie de maxim 50%. Realist vorbind, de maxim 30%, adica la 7 miliarde de euro cheltuiti in total", au explicat pentru HotNews.ro oficialii europeni.

Or, o capacitate slaba de absorbtie va fi speculata de unele tari in negocierile pentru bugetul 2014 - 2020, care vor utiliza argumentul slabei capacitati administrative a Romaniei pentru a-i diminua alocarile bugetare. (Vezi aici explicatiile date de consilierul prezidential Leonard Orban despre cum poate fi folosita aceasta slabiciune a Romaniei impotriva sa)

Problemele Romaniei sunt "sistemice", au explicat pentru HotNews.ro oficialii de la Bruxelles. HotNews.ro a realizat un scurt inventar:
  • 1. Cea mai mare problema o reprezinta coruptia. Comisia Europeana tocmai a suspendat fonduri de 800 milioane de euro in urma unor controale paralele cu cele ineficiente ale autoritatilor romane. La Bruxelles exista suspiciuni serioase de fraudare constanta a procesului complex de contractare si cheltuire a fondurilor europene. Aceste suspiciuni din partea contributorilor net la bugetul UE cresc pe masura ce criza economica se adanceste, pentru ca sefii de stat si de guvern trebuie sa dea socoteala in fata propriului electorat pentru fiecare eurocent furat in tari precum Romania.
  • 2. Legislatia. O alta problema care generata de legislatia deficitara: licitatiile dirijate si caietele de sarcini intocmite cu "dedicatie". In discutie se afla si legea Parteneriatului Public Privat, intrata in vigoare, dar care nu asigura conditii egale si o piata competitiva. Romania risca declansarea procedurii de infringement pe legea PPP daca nu o va imbunatati. O alta problema este eliminarea documentatiilor tip la intocmirea caietelor de sarcini. "Nu exista standarde pentru intocmirea documentatiilor, ceea ce permite aparitia caietelor de sarcini cu dedicatie pentru anumite firme", sunt de parere oficialii europeni. Comisia Europeana a atras atentia Guvernului de cel putin un an ca absenta asa numitelor documentatii-tip favorizeaza coruptia, insa Guvernul n-a gasit inca solutii.
  • 3. Justitia si contestatarii de profesie. Romania va trebui sa-si rezolva problema blocajelor din sistem, generate de asa numitii contestatari de profesie. Acest lucru intarzie acordarea platilor pana la rezolvarea problemelor in justitie, au explicat pentru HotNews.ro expertii europeni. Guvernul a incercat sa reglementeze aceasta problema, insa solutiile s-au dovedit in practica ineficiente. Oficialii europeni reclama si absenta judecatorilor specilizati in problema fondurilor europene si sustin ca este nevoie de trainging-uri speciale pentru magistrati.
  • 5. Un nou minister. O problema majora o reprezintalipsa de coordonare intre ministerele care gestioneaza fondurile europene.Din acest motiv, au explicat pentru HotNews.ro oficiali de la Bruxelles, se impune aparitia unui minister. Potrivit acestora, "o agentie trecuta in subordinea primului ministru, cum a procedat acum Guvernul Boc, nu reprezinta o solutie, deoarece seful ei n-are forta politica si nu se poate impune in fata ministrilor. Prin urmare, e nevoie de un minister cu forta si sprijin politic, capabil sa deblocheze situatia".
  • 6. Lipsa de eficienta a autoritatilor de management si control reprezinta iarasi un punct slab in gesionarea fondurilor UE. Romania raporteaza oficial la Bruxelles ca nu a identificat probleme in gestionarea contractelor europene sau ca le-a remediat in totalitate, insa verificarile Comisiei ajung la cu totul alte concluzii. "Acest lucru genereaza neincredere la Bruxelles in faptul ca Romania este decisa sa gestioneze corect fondurile europene", sustin oficialii europeni.
  • 7. Birocratia. Oficialii de la Bruxelles sustin ca Romania trebuie sa-si simplifice legislatia in materie de fonduri, deoarece birocratia excesiva incetineste viteza de absorbtie. "Alte state se concentreaza pe analiza de risc atunci cand verifica un proiect, Romania in schimb pune accent pe hartogaraie si chitante, care inevitabil duc la frauda", sustin oficialii UE.
  • 8. Conflictele de interese din sistem. Sunt zeci de cazuri de manageri de proiect care sunt si functionari la stat. Exista fonduri blocate din aceasta cauza, deoarece nu poti fi angajat la stat dar manager peste fonduri europene, fiind o situatie clara de incompatibilitate. Ce credibilitate are institutia  care-si verifica cu proprii oameni corectitudinea gestionarii fondurilor?
  • 9. Incompetenta. Sute de experti romani in gestionarea fondurilor europene in care guvernul sau diferite alte autoritati centrale sau locale au investit sume importante pentru training au parasit sistemul in ultimii doi ani. Ei au plecat fie din cauza mediului sufocat de coruptie si nepotism, fie din cauza scaderii dramatice a veniturilor. Acesti experti isi gasesc imediat posturi bine platite in mediul privat sau in institutiile europene. Surse din mediul de afaceri si din cel politic deplang constant acest drenaj de resurse umane.
In opinia Bruxelles-ului, Romania nu mai are timp si orice zi de intarziere inseamna, de fapt, bani pierduti. Romania mai are la dispozitie doi ani din sapte pentru a face saltul de la cateva procente rata de absorbtie la o cifra care sa nu-i afecteze in mod serios credibilitatea la Bruxelles. Din acest motiv, oficialii europeni cred ca Guvernul Boc ar trebui sa le impuna ministrilor criterii clare de performanta si dead-line-uri scurte, de maxim doua-trei luni, cu schimbarea ministrilor care nu ating tintele de performanta.

Pe de alta parte, Romania ar trebui sa contracteze experti straini cu experienta in fonduri europene, care sa lucreze impreuna cu specialistii din ministere. "Daca nu se face ceva acum, vorbim de un ciclu de cel putin 14 ani de acum incolo complet ratat. Pana la urma, acesta a fost proiectul aderarii: modernizarea Romaniei prin utilizarea instrumentelor puse la dispozitie de UE, mai ales accesul la resurse financiare". ​


Citeste mai multe despre   


















6578 vizualizari

  • -2 (8 voturi)    
    Impartirea teritoriala (Joi, 7 iulie 2011, 16:42)

    Victor [anonim]

    Interesant ca nu apare printre motive si impartirea teritoriala a Romaniei !
    • +3 (7 voturi)    
      Dar coruptia autoritatilor e pe locul 1 (Joi, 7 iulie 2011, 16:56)

      cosmin [anonim] i-a raspuns lui Victor

      .
      • -2 (2 voturi)    
        subscriu cosmin !!! (Vineri, 8 iulie 2011, 10:31)

        MenInBlack [utilizator] i-a raspuns lui cosmin

        ...pentru ca nu baba din targ trebuie sa se zbata pentru Fondurile europene si metodele de absorbtie a lor, ci guvernantii, cei care s-au batut cu pumnii in piept la alegeri si ne-au cersit voturile ca sa iasa in frunte si sa guverneze tara. Acum Boc o da cotita, dupa atatia ani de succesuri, abia acum le cere socoteala actualilor ministri...

        !!!Base, sigur ca ai o foarte mare bila neagra de la mine, pentru ca te doare-n basca, ca si cum ai fi presedintele Cotroceniului si atat , ti se rupe de tarisoara, la fel cum li se rupe si vitejilor fosti si viitori administratori de tara de la USL (FSN) !!!
        Mi-e sila de voi toti...
    • -3 (3 voturi)    
      funduri, nu fonduri (Joi, 7 iulie 2011, 21:30)

      LIBERALII [anonim] i-a raspuns lui Victor

      Ce tot ii dati cu oficiali UE in sus si in jos, asta e gandirea PNL si a deputatilor PNL din parlamentul european plus PSD. Nu mai faceti pe desteptii cu surse ue, ca nu prostiti pe nimeni...
  • +7 (9 voturi)    
    devil's advocate! (Joi, 7 iulie 2011, 16:42)

    prudent [anonim]

    A. cate proiecte aveam, cate fonsduri aveam, cati experti aveam la 01.01.2009? nu cumva aproape de ZERO! dupa 4 ani de SAPARD si doi ani de UE (ba chiar se restituie fonduri SAPARD pt. misculatii in 2007-2008). B. Cand ajungi de la 0,1% la 1% o fi putin dar este de ZECE ORI MAI MULT. C. cand discutam de proiecte mari (exemplu 50 km de autostrada) , de la momentul licitatiei pana la momentul INCASARII EFECTIVE (adica absorbtia) trec si DOI ANI. Putem sa o injuram pe Boagiu, dar unde sunt proiectele incepute in 2008 si pe care sa le incasam azi??? D. cand nu e vorba de fonduri nerambursabile (ATENTIE MARE: numai 60% din valoarea totala sunt cheltueili nerambursabile) vrea cineva sa inteleaga ca pentru a atrage 10 miliarde RO trebuie sa puna ANTICIPAT 14 miliarde pana sa inceapa rambursarea. PS.PS. cel mai usor e sa stai pe margine si sa huidui!
    • -1 (5 voturi)    
      Inca unul se justifica...INCOMPETENTA! (Joi, 7 iulie 2011, 17:26)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui prudent

      Asta este adevaratul motiv. Sa ai bani, sa poti investi in tara asta, dar sa stai si sa te scarpini...
      • +3 (3 voturi)    
        Altu-i motivul. (Joi, 7 iulie 2011, 18:51)

        haiducul [anonim] i-a raspuns lui gogu

        Nicidecum ,,INCOMPETENTA", au demonstrat ca sunt competenti doar au ajuns ,,prosperi oameni de afaceri" falimentand tara.
        Aici daca se baga trebuie sa se si vada unde sau dus bani.
        • +3 (5 voturi)    
          asa-i ca n-ai habar? (Joi, 7 iulie 2011, 19:06)

          bula [anonim] i-a raspuns lui haiducul

          banii europeni nu se pot fura (decat temporar). Vine OLAF si ia banii inapoi (tremura Dragnea si altii, da Minea si altii banii inapoi). Deci cum spunea careva, cel mai usor e sa huidui!
          • +3 (3 voturi)    
            Dar stii de unde se dau banii inapoi? (Vineri, 8 iulie 2011, 11:02)

            aura [anonim] i-a raspuns lui bula

            Nu din conturile celor care au furat sau gestionat prost, ci din bugetul statului, adica de la contribuabilii romani.
            Poate e mai bine ca am luat bani europeni mai putini, nu ma incinta deloc sa ii dau inapoi din taxele si impozitele mele.
          • +2 (2 voturi)    
            Nu inteleg. (Vineri, 8 iulie 2011, 11:30)

            haiducul [anonim] i-a raspuns lui bula

            Unde am ,,huiduit",oare nu este adevarat ca bugetul a fost casapit in timp de catre baieti destepti si nimeni nu-i ia la purificat.
            nu am dat nume pentru ca-i stim cu toti,
            Cat despre bani europeni am spus cu subiect si predicat ca,, trebuie sa se si vada unde sau dus bani" si iar nu am dat nume.
      • -1 (1 vot)    
        sa ai bani? (Joi, 7 iulie 2011, 19:10)

        curios [anonim] i-a raspuns lui gogu

        ia un proiect de numai 100 000 euro (nerambursabili). MAI INTAI din banii TAI (ai tai!!!) faci, apoi se receptioneaza si primesti inapoi. NU PRIMESTI: 1. TVA adica 24%, cheltuielile de proiectare 2%, organizarea de santier 3-4%, exproprieri (hai sa zicem NUMAI 20%). Deci cati bani trebuie sa ai TU (vreo 150 000), inainte de a primi ceva de la UE????
  • +2 (2 voturi)    
    pai numarati... (Joi, 7 iulie 2011, 16:52)

    lavoazier [anonim]

    sunt 9 motive (toate insurmontabile data fiind situatia social-politic-economic) care ne impiedica sa accesam aceste fonduri. Daca de dragul fondurilor am reusi sa gasim un numitor comun, foarte bine, dar tare mi-e ca de dragul politicii sunt multi care le-ar da dracului de fonduri
    • -2 (2 voturi)    
      pdl-ul poate trece orice lege prin parlament (Joi, 7 iulie 2011, 18:08)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui lavoazier

      ei conduc si guvernul... Poti sa-mi spui ce ar vrea sa mai aiba sa obtina un rezultat mai bun de 3.5%? Poate doar alt popor, unul care sa inchida ochii la asa mare sfidare a bunului simt!
      Oricum intr-o tara normala astia erau plecati de mult!
      • +4 (4 voturi)    
        intr-o tara normala.. (Vineri, 8 iulie 2011, 8:47)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui gogu

        comentariul tau nu era aprobat pentru ca esti subiectiv.

        1. pdl-ul trece legi prin parlament doar daca voteaza la fel si udmr, unpr si minoritatile.
        2. poate vrei sa treaca o lege care sa-l oblige pe rizea sa dea inapoi banii FURATI? sau pe baronii aia psd de la judete? sa speram ca o face UE...
        3. deja are un popor care contribuie la sfidarea bunului simt. ca doar n-or fi toti aia un milion de bugetari membrii pdl???
        4. dupa cum se explica f clar in text absorbtia asta este f slaba pe 5 ani si orice ar face boc nu va trece in urmatorii 2 ani de 30%. daca guvernele psd-pnl din 2007/2008 n-au produs absolut nimic, guvernul pdl-psd n-a facut nimic, macar guvernul actual face un efort, depune proiecte, aduce in atentia publica aceasta problema. udrea, blonda cu posete, a reusit intr-un an sa treaca de faza de licitatie sute de km de autostrada. oare de ce inainte nu se putea?
        5. banii se dau pe masura ce etape din proiect se FINALIZEAZA. se creeaza un cadru propice, scriu oamenii proiectele, altii le analizeaza, incepe proiectul (de obicei cu fonduri proprii), pe masura ce se realizeaza ceva se acopera cu fonduri UE. tu cate proiecte ai depus macar?
        • +2 (2 voturi)    
          multe dezinformari in cometarii (Vineri, 8 iulie 2011, 9:21)

          anomin [anonim] i-a raspuns lui pehash

          Eu intocmesc astfel de proiecte si s-au spus multe neadevaruri aici.
          In prima faza trebuie sa ai cofinantarea proiectului ... deci daca proiectul e de 100 de mii de EURO si cofinantarea nerambursabila e de 50% intai trebuie sa ai cei 50% + TVA aferent si daca prinesti proiectul te apuci de construit si pe masura ce cosntruiesti poti merge cu facturi , in functie de devize, sa iti iei cofinatarea. Deci cu 50 de mii de euro investiti, mergi cu facturile, si in 2 saptamani primesti cei 25 de mii inapoi. Dar sunt masuri unde cofinatarea e de 70% si sunt masuri mai mici unde se dau bani INTEGRAL NERAMBURSABILI , si sunt masuri unde se da si un avans.
          Deci nu e asa negru dracu.
          Dar birocratie ne omoara, Plus ca multi de pe la birourile institutiilor publice, care spun ca se pricep si stiu, nu numai ca stiu mai nimic , dar mai si dezinformeaza, SI DE LENE SI COMODITATE DACA STIU FIE TE TRIMIT LA FIRME DE CONSULTANTA FIE NU VOR SA SPUNA.
          SI NU EXISTA UN DEPARTAMENT CARE SA OFERE CONSULTANTA GRATUITA ... NU EXISTA ..... IN CEL CARE TEORETIC EXISTA, SUNT IN GENERAL NISTE INCOMPETENTI LA CARE DACA TE DUCI SI VREI CONSULTANATA PE PROIECTE MAI MARI ZIC CA NU STIU SI CA NU AU FACUT ASTFEL DE PROIECTE
        • -1 (1 vot)    
          Este doar parerea ta ca nu sunt obiectiv (Vineri, 8 iulie 2011, 10:02)

          gogu [anonim] i-a raspuns lui pehash

          Sa iti explic:
          1.Sa inteleg ca doar pdl-ul ar vrea binele tarii asteia iar ceilalti "aliati" se opun...
          2. Da, vreau sa treaca o lege prin care TOTI sa fie obligati sa dea banii inapoi si nu numai pentru fonduri EU!
          3. Sa inteleg ca pdl-ul este prea bun pentru asa popor?
          4. Sa inteleg ca daca un partid isi mai respecta din cand in cand cate o promisiune din campania electorala este un mare success? S-au organizat licitatii dar asta nu inseamna ca deja avem si autostrada - vezi cazul berceanu- Ploiesti Brasov....
          5. Pana la urma, daca ar exista un dram de minte s-ar utiliza fondurile existente pentru avansurile de care vorbesti. Problema mare vine tot de la cei care aproba diferite etape din proiect - recte guvernul si UE.
          Dupa cum istoria ne arata botis a reusit sa aprobe un proiect in 2 luni, deci se poate. Mai mult acum vreo doua zile era un articol care arata ca in proiect care a parcurs toate celelalte etape in 90 zile a stat la aprobare 260 zile pe masa guvernului. Ai dreptate ca asti incearca sa faca ceva, in definitiv probabil exista proiecte care nu au fost aprobate de 2600 zile.....
    • 0 (0 voturi)    
      un motiv in plus (Marţi, 12 iulie 2011, 10:24)

      Zaharia [anonim] i-a raspuns lui lavoazier

      Sa fie numit ministru cu accesarea fondurilor europene Primarul Municipiului Piatra Neamt .
      Ve-ti vedea ca va face treaba foarte buna . Este un foarte bun manager.
      Domnul Presedinte Basescu a gresit ca nu l-a numit ca Prim Ministru al Romaniei.
      Rezultatele se vad cu Boc ca prim ministru .
  • +1 (1 vot)    
    Basescu, fa ceva! (Joi, 7 iulie 2011, 16:54)

    Pane [anonim]

    Cine sa faca, doar nu mai asteptam nimic de la Emil Boc? :

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/traian-basescu-la-guvern-pentru-evaluarea-ministrilor-cine-va-fi-remaniat-937016.html

    http://cursdeguvernare.ro/cei-mai-buni-ii-incompetentul-domn-emil-boc-si-dreapta-lui-mugur-isarescu.html
    • -1 (1 vot)    
      Pai Boc a facut exact ce i-a zis Basescu! (Vineri, 8 iulie 2011, 8:49)

      .... [utilizator] i-a raspuns lui Pane

      Inca nu ai aflat ca Boc e doar o flashneta care nu intelege nimic din ce se intampla in jurul sau? Chiar ieri Basescu a facut o dovada a "respectului" pentru Boc si guvernul sau.
  • +4 (4 voturi)    
    fonduri europene (Joi, 7 iulie 2011, 17:13)

    outside_the_wall [utilizator]

    Draga Hotnews, v-am semnalat cu aproximativ 3 saptamini in urma in legatura cu un alt proiect din fonduri europene care e pe cale sa se piarda in incompetenta si birocratie. Am apelat la Dvs., in speranta ca puteti ajuta acest proiect, sau macar sa informati platitorii de taxe despre cauzele tot mai previzibile morti acestui proiect. Apelul la autoritati, inclusiv la Ministrul Educatiei, ANCS, Academia Romana, etc. s-a dovedit inutil. Era vorba de proiectul TELEROM, pentru construirea unui telescop astronomic. Acesta de fapt, A OBTINUT BANII, apoi a cazut in probleme contabile. Aici aveti detaliile:

    http://www.comunicatemedia.ro/COMUNICAT_DE_PRESA_PENTRU_SUSTINEREA_TELESCOPULUI_ic46788.html

    http://www.comunicatemedia.ro/Scrisoare_catre_autoritati_de_sustinere_a_telescop_ic46805.html

    Nici macar nu mi-ati raspuns la solicitarea mea facuta in numele a 68 de astronomi profesionisti si amatori din Romania si din strainatate, profesori, cercetatori, etc. Solicitarea a fost facuta atit prin e-mail, cit si prin formularul de mesaje. Sint tare dezamagit.
  • 0 (0 voturi)    
    @Hotnews, articolul nu are tag-uri (Joi, 7 iulie 2011, 17:19)

    cosmin [anonim]

    Am intalnit si articole cu tag-uri aiurea
  • -3 (3 voturi)    
    Boc e bun... (Joi, 7 iulie 2011, 17:54)

    Alui [anonim]

    de aruncat!
    Cine e de vina? Basescu ca l-a pus PM. Cred ca PDL-ul o sa fie maturat de pe scena politica la urmatoarele alegeri.
    • +3 (3 voturi)    
      chiar! (Vineri, 8 iulie 2011, 7:21)

      bula [anonim] i-a raspuns lui Alui

      si vei ramane cu partidul unic USL! esti activist asa-i?
  • -1 (3 voturi)    
    Daca nu noi,atunci cine? (Joi, 7 iulie 2011, 18:18)

    mircea [anonim]

    Daca nu ne-m improsca zilnic cu noroi,avem sau nu avem dreptate,poate ca rata de absorbtie a fondurilor UE ar fi mai mare.Nu se discuta in strainatate ,cat se discuta in Romania,de faptul ca in Romania se fura din fondurile UE.Dupa multe controale,care au interziat finantarea si a blocat multe proiecte sa constatat ca nu-i asa.Cei care au spus prostii sustin ca asa banuiau ei,ca se fura.Ce sa mai zica in acest caz conducatorii statelor dezvoltate din UE,care in conditiile crizei economice care-i afecteaza si pe ei,proprii alegatori le reproseaza ca dau bani romanilor ca sa-i fure in loc sa faca lucrarile prevazute in proiect.Nu ne dam singuri cu maciuca-n cap?Trancaneala iresponsabila de la realitatea tv si antena 3 fac mult rau romanilor,prim mesajele transmise in extrerior.
    • +2 (2 voturi)    
      nu ai inteles (Vineri, 8 iulie 2011, 9:26)

      nelhotep [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      Problema nu e ca se fura din fondurile Europene ci , ca nu se prea poate fura, si atunci nimeni nu are interesul sa acceseze niste fonduri din care nu-si poate face macar o viluta sau o masinuta fara sa se vada la vreun control
  • +7 (9 voturi)    
    Nu va amagiti (Joi, 7 iulie 2011, 18:44)

    Inside [anonim]

    NICI un partid politic din RO nu are cadre pregatite sa gestioneze fonduri europene. Toti sunt insa "doctori" in coruptie. Asa ca poate sa vina ORICINE Prim Ministru si oricine la guvernare, rezultatele pe aceasta abordare sunt zero. Concluzia aproape unanima este: daca nu e spaga sa se piarda banii!!! Adica o politica criminala. Cum poti sa te agnajezi la un proiect european facut profesionist cand pentru aprobare ti se cere de la unitatea de management 30% din valoare?? Da, citi bine, 30%. In primul rand nu ai cum s-o decontezi pe cheltuieli, in al doilea rand tu dai banii faci lucrarea si apoi astepti returnarea banilor, unde iarasi trebuie sa dai spaga, adica sa pui pe statul de plata al fimei tale cel putin 2 ani, 2-3 functionari full time de la Agentia de Plati. La un calcul sumar constati ca 35-40% este valoarea spagii. Cine intreg la minte se angajeaza pe banii lui sa piarda 40% prin suma returnata??? Ce ne lipseste: judecatori si procurori specializati in fonduri europene CERTIFICATI de UE, tribunale judetene speciale pentru fonduri UE, si o sectie speciala la Inalta Curte, auditori necorupti pe al caror raport sa te poti baza in fata CE. Acuma caram apa (adica banii UE) cu ciurul. Si un exemplu concret: la ANCS, directorul pretinde 30% din valoarea de finantare a unui proiect. Nu dai banul, te trimite la plimbare. Ca doar el (are) Curaj!
    • +3 (3 voturi)    
      Cu eurospaga incepem la ue.. (Joi, 7 iulie 2011, 20:27)

      erasmus de romergan [anonim] i-a raspuns lui Inside

      -prietene ai dreptate..dar sa mai adaugam:-banii pleaca de la ue ca o clementa -ptr. o curva din romania, care traieste cu un cosilier europarlamentar. 10%, care are un ong 5% ,care daca proiectul e eligibil-adica furnizorii de materiale si echipamente sant in proiect cei care trebuie 35%,ia un consultant de la budapesta 40%-pana la 30 iunie inclusiv licitatia,dupa care in urmatoarele 6 luni curva reia ciclu de la cap ptr.cei cca 50 din banii ramasi- finantarea ptr bulgaria 10%- fara 20% ai tai si comisionul bancii ptr. credit.Atunci ori faci un deviz marit cu 400% din care se aproba 25% si mai aduci 75%de acasa ori nu-i mai vezi niciodata pe cei 75%-EUROPA PUTE RAU..!
    • -3 (3 voturi)    
      Nu e chiar asa. Cand ai mai vazut ministri de (Vineri, 8 iulie 2011, 9:03)

      .... [utilizator] i-a raspuns lui Inside

      "anvergura" unora ca Ialomitzianu, Igash, Udrea, Botish, Funeriu, Pogea, Ariton, Czeke, Vreme, etc in alte guverne post-revolutionare?
      De fapt in ultimii ani s-a atins o culme a incompetentei si hotiei guvernamentale ce s-au suprapus peste criza financiara mondiala. Rezultatul va fi dezastruos pentru aceasta tara cel putin pentru urmatorii 10 ani daca tinem cont de imprumuturile ce trebuie returnate si facturile neplatite pe care actualul guvern le va lasa celui ce va urma candva, mai devreme sau mai tarziu.
  • +2 (2 voturi)    
    Hoti made in balcani (Joi, 7 iulie 2011, 23:53)

    durbaca [anonim]

    Cu un procent mare de cetateni slab calificati si pusi numai pe smecherie, cum sa mearga treaba? tarisoara asta am construito noi, asa schioapa, murdara si cu lant de aur la gat.
  • 0 (0 voturi)    
    acord partial, exista preocupare, e spre bine! (Vineri, 8 iulie 2011, 7:00)

    mary [anonim]

    1. De acord
    Cauza majora care implica consecinte si pentru alte puncte

    2. Dezacord
    nu este legat de legislatie - este punctul 1/coruptia si punctul 9/competenta.
    Structura specificatiilor/caietelor de sarcini este indicata in legislatie. Aceste caiete de sarcini pot sa fie verificate de AM, amendate de acestia si gata - daca aceeia inteleg ceva din CS.

    3. Total dezacord
    Daca procedurile sunt aplicate ca la carte nu au de ce sa se lege...
    Pe procedurile Bancii Mondiale NU exista contestatii si mereu romanii au intrebat de ce??? Ei bine lucrurile se deruleaza ca la carte si daca este cea mai mica greseala sau suspiciune de eroare se anuleaza licitatia si se reia ulterior procedura...
    PPP din cate stiu eu a fost amendat...

    4.Nu l-am gasit - poate cu alta ocazie

    5. Partial dezacord
    Vezi punctele 1 si 9.
    Ce este bun si mai putin bun se preia de minister... Asa ca sa faca bine sa faca mai intai mai bine sub orice palarie..

    6.Partial de acord
    Vezi punctul 9 - competenta.

    7. De acord - deriva din punctul 9
    Daca vrei banii de la Bruxelles joci dupa regulile de acolo. Nu am auzit de lobby pentru usurarea procedurilor in vederea accesarii rapide a fondurilor nerambursabile, oare de ce???? Vezi punctul 9.

    8.De acord - deriva din punctul 9.
    Dar slujbasii din sistemul public nu accepta sau nu accepta usor pe cineva din afara sistemului lor pentru ca primeste mai multi bani, dar face si mai multe lucruri, mai bine si mai repede decat ei...Asa ca isi doresc ciolanul lor pe care insa nu pot sa il manance - efect circular...

    9 De acord
    Problema mare cat casa.

    CONCLUZII
    a. Daca se rezolva punctul 1 si punctul 9, se poate spera in rezolvarea si celor derivate din ele.

    b. Trebuiesc bani privati, asa cum spunea si cineva mai inainte, obtinuti in conditii private, adica visurile din proiect sa fie fezabile si acceptate de banca, altfel la revedere!

    END of the STORY!
    • 0 (0 voturi)    
      Nici n-a inceput (Vineri, 8 iulie 2011, 9:28)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui mary

      1. Poti sa descrii modalitatea clasica in care se ia spaga? Ma intereseaza contractele de lucrari.

      2. Eu spun ca legislatia in materie de achizitii e deficitara. Si ma refer la clasica negociere fara publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, art 122, lit i din OU 34/2006. Dupa cum stii majoritatea proiectelor (de tip FIDIC rosu) depasesc valoarea initiala datorita schimbarilor de solutii pe parcursul implementarii (in executie). Si atunci e musai sa se negocieze.
      Ca sa nu mai vorbesc de contradictiile dintre FIDIC si legislatia romaneasca. Iar Ordinul 863/2008 (cel cu continutul PT-ului si caietelor de sarcini) are contradictii si lacune.

      3. Faci comparatia cu BM. Mai corect ar fi sa vezi care e procentul de contestatii respinse. Asta in conditiile in care crezi ca "procedurile n-au fost aplicate ca la carte". Si ar fi bine sa stii ca majoritatea contestatorilor sunt firme spaniole, germane, austriece. Eu chiar ma gandesc la un "atac" vest european impotriva Romaniei.
      • 0 (0 voturi)    
        uite ca se mai misca... (Vineri, 8 iulie 2011, 10:27)

        mary [anonim] i-a raspuns lui Florin

        1. Nu cunosc cum merge spaga,
        Cred ca simplu unul cere si altul ofera, sau unul ofera si altul ia. Am vazut la un primar cum unul a venit pregatit cu plicul si primarul l-a luat. Primarul era afara pe hol si a crezut ca nu il vede nimeni. Tendinta de a lua spaga am simtit-o, adulmecat-o in trei proiecte si am facut sesizari intai pe plan local pana am ajuns la nivel national. In ancheta derulata la nivel national au trimis pe unul de al lor...Q.E.D.
        Am hartii si referinte daca te intereseaza!

        2. Aplica buna credinta.
        Cine trece de buna credinta, pentru ca piata, romana sau internationala, spune care sunt preturile si conditiile se poate demara o ancheta si se pot cere explicatii. Daca nu se sustin, la revedere! Dar pentru asta trebuie sa ai cap si sa te tii de treaba.

        3.Nu, nu numar contestatiile respinse trebuie numarate, pentru ca ele nu ar trebui sa existe. Cine face contestatie doar de dragul contestatiei sa fie pe bara 3 ani de zile, asta ca sa invete sa mai opreasca roata sa se invarteasca. Simplu!

        Vorbe multe, treaba putina!
        • 0 (0 voturi)    
          E final (de poveste) sau se mai misca? (Vineri, 8 iulie 2011, 11:59)

          Florin [anonim] i-a raspuns lui mary

          M-ar fi interesat sa stiu care e mecanismul spagii, in special in contractele de lucrari, deoarece sunt multi actori implicati (stakeholderi). Nu e suficient sa primeasca numai primarul.

          Pur si simplu raspunsul 2 nu-l inteleg. Probabil ca nu stii ce inseamna antemasuratoare, deviz oferta, situatie de lucrari (CIP), NR, NCS (ordin de variatie pe FIDIC), deviz general, etc. Nu exista buna credinta aici. Nu e ca-n scrisoarea pierduta. Daca steagurile nu-s la numar TIpatescu (alias UE) il sanctioneaza pe Pristanda (Romania) de nu se vede.

          Nu-i asa simplu cum crezi. Trebuie sa ai suport legal ca sa impiedici o firma sa nu participe 3 ani la licitatii.
          • 0 (0 voturi)    
            fata de cele spuse... (Luni, 25 iulie 2011, 22:43)

            mary [anonim] i-a raspuns lui Florin

            Nu unosc mai multe despre spaga.
            Nu am dat si nu am luat, indifernt unde am fost.

            Am povestit numai ce am vazut si am patit eu. altii pot, poate, sa spuna mai multe!

            Despre FIDIC stiu multe si inteleg. Am avut sansa sa vad cum lucreaza un adevarat expert pe fondurile UE, la fata locului.Omul nu a rezistat si dupa aprox. 6 luni a demisionat si a lasat la conducere un sarb. mai tanar, mai tolerant...

            Restrictia de participare la licitatii se poate instroduce in legislatie, daca nu este deja acolo...

            Never ending story!
  • 0 (0 voturi)    
    Numai la noi se poate intimpla (Vineri, 8 iulie 2011, 9:00)

    aura [anonim]

    Ca dupa 2 ani si jumatate de guvernare, cu o rata de absorbtie microscopica de 3% a fondurilor europene si cu o blocare recenta a 800 de milioane de euro, un guvern sa nu-si dea demisia, ci sa mai faca un minister.
    Nimeni nu-si asuma acest esec, nimeni nu e responsabil prentru ratarea unei sanse uriase de a schimba fata Romaniei. Pina in 2013 nu se mai poate face mare lucru, banii europeni sint pierduti.
  • +1 (1 vot)    
    Propunere (Vineri, 8 iulie 2011, 9:53)

    Ovidiu [anonim]

    Propun ca Hotnews sa inceapa o campanie, in care fiecare dintre noi, care stim despre o blocare de proiect din motive politice, de deturnare de fonduri europene, sau de supraevaluare de proiect, etc, sa impartasim tuturor aceste informatii.
    • +1 (1 vot)    
      Bine! (Vineri, 8 iulie 2011, 10:30)

      mary [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      Subscriu si sustin ideea.

      Numai HN sa ne anunte.
      Multumesc.
    • 0 (0 voturi)    
      20 de proiecte blocate! (Vineri, 8 iulie 2011, 13:52)

      MenInBlack [utilizator] i-a raspuns lui Ovidiu

      ...doar intr-o localitate limitrofa Municipiului, pe motiv ca primarul e absolut intamplator (a se citi conjunctural pentru cunoscatori) din PSD.
      20 de proiecte, care insemnau nu doar bani rulati prin firmele unuia sau altuia, ci LOCURI DE MUNCA (investitii locale, etc, intr-un cuvant un balon de oxigen impotriva "crizei") !!! "Multumim" PDL..."multumim" guvernantilor ... asa da "solidaritate" Domnu' Presedinte Basescu...
  • +2 (4 voturi)    
    incompetenta generalizata.... (Vineri, 8 iulie 2011, 9:54)

    lili [anonim]

    In sinteza, concluzia este : INCOMPETENTA generalizata, de la Boc in jos, tot ce misca in adminsitratia publica centrala si locala colcaie a incompetenta!!! Asta o stiam din anii 2009 si 2010 cand Rapoartele clare ale Bancii Mondiale au aratat toate, la toate nivelurile facute, incompetenta si clientelismul si politizarea excesiva cu o clientela politica incompeotenta la toate nivelurile!!! Pai, cand Banca Mondiala(BM) spune ca SGG(Secretariatul genaral al Guvernului) aflat in subordinea directa a Dlui Boc este "o nebuloasa", ce sa mai astepti?! Cand SGG, zice tot BM, ar trebui sa aiba experti care sa intocmeacsa politici si strategii pe domenii(sanatate, educatie, politici publice diverse) si sa le puna pe masa primului Ministru!! Ce face SGG ?! Este compus dintr-o echipa de clientelari portocalii, care au tras la campania portocalie si si-au primit rasplata prin functii inalte !! La fel zice BM ca este situatia la nivelul Ministrilor(cei responsabili in final de absorbtia fondurilor europene, fiecare pe domeniul sau!!), care in loc de strategii si planuri si programe de dezvoltare pe domeniile lor ei fac munca operationala, adica rezolva problemele curente de zi cu zi, adica fac pe pompierii !!! Nici vorba de strategii, programe, proiecte de dezvoltare !!!
    Pai, cum sa reuseasca Romania cu asa guvernanti, Rapoartele BM spun clar ca nu exista nici o sansa de a fi altfel decat este !! Adica: DEZASTRU !!! Incompetenta la guvernare = DEZASTRU !!! In orice tara din lume!! Asa cum o guvernare competenta= DEZVOLTAREA acelei natiuni!!!!
    Inca vreo 20 de ani ne vom scalda in ape tulburi cu actuala clasa politica romaneasca.....
    Sau poate prin 2070, vorba batranului Neagu Djuvara, sa fie Romania in randul lumii...
    2070 ??!!!!!!!!!!!!!!
  • +3 (3 voturi)    
    :) (Vineri, 8 iulie 2011, 10:28)

    incompetentul [anonim]

    Am tras aprox 5 ani intr-un Organism Intermediar a FSE - POSDRU , la nivel central si apoi local...angajat pe merit (fara pile si relatii)...am indurat 5 ani toate mizeriile sistemice si birocratice si aberatiile si sefii isterici si etc etc dintr-o institutie de stat...
    Cind a inceput cu adevarat implementarea programelor si proiecte reale...stress-ul a crescut exponential.
    Apoi nenea Boc a crezut de cuviinta sa>
    1. ne taie 4 zile de la plata
    2. ne taie 25% din salar...
    Intre cele 2 evenimente am stat drept si am judecat strimb...si am ajuns la concluzia ca indiferent de cit de bun/competet as fi...vesnic voi fi expus la deciziile unor capete seci ...a unor sefi imbecili numiti politic, a unor colegi "romini", ca imi voi minca viata ingropat in munca si platit din ce in ce mai prost.
    In nici 3 luni am "evadat" in sistemul privat, management de proiecte...si NU imi pot imagina suma pt care as putea fi convins sa ma intorc sa muncesc intr-un minister, un OI, sau un alt organism de stat de implementare a fondurilor UE...
    Din sistemul public am fost "alungat" de 2 lucruri: sistemul in sine...si plata proasta...
    Nu fac munca patriotica si nu fac sacrificii aiurea pt patrie si natiune....
    Si ca mine au gindit si gindesc multi oameni competenti, bine pregatiti si orientati spre a-si construi o cariera si o experienta profesionala in domeniul fondurilor UE...
  • 0 (2 voturi)    
    minciuna si incompetenta portocalie.... (Vineri, 8 iulie 2011, 14:13)

    costica [anonim]

    "Eurodeputatul PSD Catalin Ivan a citat datele primite de la ministere referitoare la rata de absorbţie a fondurilor UE de către Guvern. "Fiecare ministru a fost evaluat, dar păsuit, deşi niciun minister nu a reuşit să atragă peste 20% din fondurile europene", a atras atenţia Ivan. El a comparat situaţia din prezent cu rata de absorbţie a fondurilor de preaderare din perioada 2001 - 2004, care a fost de 80%.
    România contribuie la bugetul Uniunii Europene cu 3,1 milioane euro pe zi, în timp ce absoarbe din fonduri europene doar 1,5 milioane euro pe zi. Asta înseamnă că dăm mai mult la UE, în condiţiile în care suntem cea mai săracă ţară a UE. Ca să atragem toţi banii de care beneficiază România, rata de absorbţie ar trebui să fie de 8 milioane de euro pe zi. Dacă scădem cele doar 1,5 milioane de euro pe zi pe care îi atragem, asta înseamnă o pierdere zilnică de 6,5 milioane de euro", a afirmat Cătălin Ivan.
    Mai mult, a amintit Catalin Ivan, la finalul lunii iunie, preşedintele CE Jose Manuel Barroso i-a trimis premierului Emil Boc o scrisoare în care îşi exprima "nemulţumirea şi îngrijorarea" pentru rata scăzută de absorbţie a fondurilor europene, plasând România pe ultimul loc în Uniune.'

    Minciuna si incompetenta portocalie cat cuprinde....


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version