Examenele sunt destinate sa masoare performanta atinsa de subiecti, elevi, studenti, candidati, la absolvirea unor stadii de pregatire sau la admiterea in anumite pozitii profesionale sau sociale. Performanta indivizilor in cadrul unui lot suficient de mare si instruit omogen se distribuie sub forma clopotului lui Gauss:

Orice sistem de notare este conceput pentru a exprima marimea performantei in cadrul numarului propriu de clase ordonate (ranguri). La noi functioneaza sistemul celor 10 note, de la 1 la 10 - la clasele mari si in universitati.

Sistemul celor 10 note este gandit sa acopere diversele niveluri de performanta dupa urmatoarele idei de bun simt:

- nota 1 inseamna clasa de performanta minima;

- nota 10 inseamna, in mod simetric, clasa de performanta maxima.

De aici rezulta ca:

- media performantei va primi nota 5,5 = (1+10) / 2 si, deci

- notele plasate in centrul distributiei performantei sunt notele 5 si 6. De aceea, aceasta asezare normala a notelor poate fi denumita - analog sistemului american de notare - "5-6 centrare".

In cazul unui esantion de 100 de subiecti:

In cazul promovabilitatii obisnuite notele de la 1 la 4 reflecta performante insuficiente pentru promovare, rezulta ca procentul de nepromovare este de cca. (2+5+9+15)/100 = 31%

(Consideratiile teoretice sunt preluate din "DRAGOMIRESCU L., DRANE J. W. Biostatistica pentru incepatori.", http://www.liviu-dragomirescu.ro/Carte/Performanta-notare.pdf)

Iata repartitia statistica a rezultatelor pe tara, comparativ cu curba lui Gauss, pe acelasi tabel.

Grafic 3

Grafic 3

Foto: Hotnews

Si anul acesta se constata o abatere importanta, spre dreapta, a curbei reale, comparativ cu curba lui Gauss.

Ca si in alti ani, 36% dintre elevi au media de admitere la liceu mai mare ca 8, ceea ce este departe de evaluarile externe, care ne plaseaza pe ultimele locuri sau chiar pe ultimul loc la performanta in educatie.

Sunt diferente mari intre judete. In timpul scurt de cand s-au afisat rezultatele, nu s-au facut comparatii, dar in urmatoarele zile se vor constata aceste decalaje, ce nu pot fi explicate statistic, dar fiind numarul mare de subiecti.

Desi examenul de anul acesta a parut mai "curat", comparativ cu acelea din anii anteriori, situatia statistica generala si rezultatele pe judete ne spun ca si anul acesta au fost derapaje importante in anumite judete si in anumite scoli.