Interviu HotNews.ro

Bruce Bennett, Rand Corporation: SUA n-ar ataca Coreea de Nord decat in cazul in care conflictul se inteteste

de Adrian Novac     HotNews.ro
Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:21 Actualitate | Internaţional


Bruce Bennett
Foto: Arhiva personala
"Nu pot sa prevad ce vor face Statele Unite, dar ma indoiesc ca vor lua, chiar si numai in considerare, la modul serios, un atac militar impotriva Coreei de Nord, cu exceptia cazului in care situatia se agraveaza", a afirmat pentru HotNews.ro Bruce Bennett, expert pe probleme de aparare la Rand Corporation, un think tank extrem de influent in Statele Unite. Specialistul in probleme coreene e de parere ca regimul de la Phenian ar putea sa foloseasca arma nucleara impotriva Sudului, lucru care ar provoca sute de mii de morti si distrugeri considerabile in Seul.

Adrian Novac: De ce s-a deteriorat atat de rapid conflictul dintre Coreea de Nord si Coreea de Sud? Ce a provocat schimbul de focuri de marti?
Bruce Bennett: Privesc atacul de marti al Coreei de Nord ca parte a unui set de actiuni bine planificat dinainte de Phenian. Aici putem include si dezvaluirile despre noua centrala de imbogatire a uraniului din Coreea de Nord, vazuta in urma cu cateva saptamani de dr. Hecker (n. red profesorul Siegfried Hecker, Stanford University, a vizitat recent complexul nuclear de la Yongbyon, dar si o noua instalatie atomica, declarandu-se "socat" de stadiul avansat in care se afla noua instalatie). Nu a existat un atac al Coreei de Sud impotriva Nordului; scuzele celor din Coreea de Nord urmaresc sa creeze confuzie in randul opiniei publice, pentru ca regimul de la Phenian sa fie acuzat intr-o masura mai mica.

A.N. Ce vrea Coreea de Nord? Urmareste cumva sa extinda acest conflict?
B.B.: Optiunea de a extinde conflictul apartine acum celor din Coreea de Nord. Ei pot decide daca provocarea se opreste acum sau daca provocarea continua. Sunt de parere ca regimul de la Phenian ar putea dori, de fapt, ca provocarea sa continue.

A.N.: Care e cel mai periculos lucru pe care il poate face Coreea de Nord? Ar putea ei folosi bomba nucleara in acest moment?
B.B.: Nu stim cu certitudine in prezent daca Coreea de Nord poate atasa un focos nuclear unei rachete balistice, dar e foarte posibil ca ei sa poata face acest lucru. Daca e adevarat, o bomba nucleara de 10 kilotone ar putea cauza circa 300.000 de victime si ar provoca daune importante in Seul. Acest bilant ar fi de 100 de ori mai mare decat dezastrul provocat de atacurile de la 11 septembrie 2001 din SUA.

A.N.: Care e pozitia Chinei? Ce rol joaca Rusia in acest conflict?
B.B.: O mare parte a mass-media vorbeste despre apropierea tot mai mare a Chinei de Coreea de Nord, in ultimele luni. Nu sunt de acord cu aceasta teorie - atunci cand Kim Jong-Il a mers in China ca sa cerseasca alimente, de doua ori in acest an, China se pare nu a fost de acord cu cererile sale.

Beijingul incearca sa previna colapsul regimului nord-coreean, din cauza dezastrului pe care acest lucru l-ar reprezenta pentru China. Dar China s-ar putea sa previna prabusirea regimului candva in urmatorii cativa ani, mai ales dupa moartea lui Kim Jong-Il. Asadar, toate statele cu interese semnificative in regiune trebuie sa fie pregatite.

Desi Rusia este un stat important, ea are o granita foarte mica cu Coreea de Nord si o capacitate redusa de a trimite trupe peste aceasta frontiera. Rusia ramane in continuare interesata in politicile legate de Coreea de Nord.

A.N.: Vor interveni SUA in acest conflict? Sunt oficialii din Washington dispusi sa atace Coreea de Nord?
B.B.: Nu pot sa anticipez ce vor face Statele Unite, dar ma indoiesc ca vor lua, chiar si numai in considerare, la modul serios, un atac militar impotriva Coreei de Nord, cu exceptia cazului in care situatia se agraveaza. Dar eu sustin un atac politic impotriva Nordului.

A.N.: In cazul in care conflictul se extinde, care ar fi posibilele consecinte pentru regiune si pentru planeta?
B.B.: Niciunul din statele din regiune nu este pregatit complet nici pentru razboi, nici pentru colapsul Coreei de Nord. Un conflict sau prabusirea Coreei de Nord ar putea provoca daune serioase tuturor tarilor din regiune. Desi Coreea de Sud si Statele Unite ar putea fi castigatoare intr-un astfel de razboi, e foarte posibil sa fie o victorie a la Pirus.


Iata cateva dintre opiniile lui Bruce Bennett legate de conflictul din Peninsula Coreeana:
  • Pentru multi ani, provocarile militare ale Coreei de Nord au avut un obiectiv major: sa ajute regimul de la Phenian sa faca fata propriei sale instabilitati interne. Cultura conducerii Coreei de Nord presupune ca liderul sa apara puternic, lucru care e dificil de realizat, deoarece Coreea de Nord este un stat in colaps, avand dificultati economice serioase, fiind incapabil sa-si hraneasca populatia
  • Coreea de Nord se confrunta cu atitudini de revolta numeroase, care iau forma refugiatilor ce fug in China, a activitatilor importante de "economie subterana", mita si coruptie din partea oficialilor, si chiar atacuri impotriva liderilor nord-coreeni
  • In timp ce regimul din Coreea de Nord a incercat sa intareasca controlul intern printr-o serie de masuri..., acestea au afectat elitele nord-coreene, subminand increderea acestora in regim
  • Starea proasta de sanatate a lui Kim Jong-Il indica faptul ca, in urmatorii cativa ani, va urma cel mai probabil o a doua succesiune dinastica
  • Situatia economica din Nord este suficient de grava incat l-a facut pe Kim Jong-Il sa mearga de doua ori in China in acest an, pentru a cere mai mult ajutor. Informatiile sugereaza ca nu el nu a avut succes. Asa incat, aparent, Kim Jong-Il  a decis ca e timpul sa ceara ajutor de la Statele Unite, Coreea de Sud si alte tari. Presiunea lui de a relua "negocierile in sase" (n.red. China, Statele Unite, Japonia, Rusia, Coreea de Nord, Coreea de Sud) par sa fie parte a acestei initiative
  • Statele Unite si Coreea de Sud ... asteapta ca regimul din Coreea de Nord sa fie de acord sa renunte cu adevarat la programul sau nuclear, inainte de a reincepe negocierile, de altfel inutile. O altfel de politica apare viabila, deoarece amenintarea nucleara a Coreei de Nord nu parea sa creasca dupa inchiderea centralei nucleare de la Yongbyon. Coreea de Nord nu parea nici sa reprezinte o amenintare serioasa pe termen scurt
  • Noua centrala de imbogatire a uraniului sugereaza ca amenintarea nucleara a Coreei de Nord este capabila sa creasca din nou. Iar atacul impotriva insulei Yeonpyeong (si impotriva vaporului Cheonan, in martie) sugereaza ca statul comunist reprezinta o amenintare importanta si pe termen scurt
  • Coreea de Nord spera cel mai probabil ca SUA si Coreea de Sud se vor reintoarce la negocieri prompt, pentru a incerca sa rezolve aceste amenintari
  • Coreea de Nord risca prin aceasta politica ca Statele Unite si Coreea de Sud sa raspunda cu forta militara
  • Este important sa notam ca prin recurgerea la puterea militara, regimul din Coreea de Nord incearca sa justifice succesiunea lui Kim Jong-un. Probabil ca se va sustine ca el a fost cel care a comandat fortele nord-coreene....  Kim Jong-un trebuie sa-si creze o imagine credibila in fata liderilor armatei din Coreea de Nord
  • In plus, regimul din Coreea de Nord a inceput se pare sa epureze ofiterii de rang inalt detasati langa frontiera cu China, sustinand ca nu au incercat sa opreasca, in mod decisiv, refugiatii nord-coreeni. Liderii militari din Nord se asteapta dupa toate probabilitatile la o actiune de epurare odata cu succesiunea lui Kim Jong-un, in special avand in vedere ca multi dintre acesti lideri au cu 50 de ani mai mult fata de Kim Jong-un. Astfel de epurari ar putea provoca revolte in armata, daca armata nord-coreeana nu este concentrata pe alti dusmani
  • Atacul asupra insulei Yeonpyeong si dezvaluirea noii fabrici de imbogatire a uraniului par sa fie parte a unui efort bine gandit de a aduce Coreea de Sud si SUA la masa negocierilor
  • Este important sa spun ca variantele de raspuns ale Statelor Unite si Coreea de Sud nu sunt doar negocierile, atacurile militare si sanctiunile economice. Cred ca atacurile politice ar reprezenta cea mai severa pedeapsa, dar ar impedica si provocari viitoare ale Coreei de Nord. Astfel, sunt de parere ca presedintele Lee Myung-bak ar trebui sa anunte ca scufundarea navei Cheonan si atacurile de artilerie au fost facute de regimul din Coreea de Nord pentru a face fata instabilitatii interne
  • Exista o posibilitate reala ca guvernul din Coreea de Nord sa se prabuseasca in urmatorii cativa ani... foamea si saracia ce vor urma vor fi mai grave decat cele din 1995 si 1998
  • Coreea de Sud si Statele Unite trebuie sa fie pregatite sa acorde de urgenta ajutor umanitar Coreei de Nord; ele nu sunt astazi bine pregatite sa faca asta
  • Presedintele Lee ar trebui sa anunte ca ii insarcineaza pe soldatii sud-coreeni si cei americani sa se pregateasca pentru a livra ajutor umanitar de-a lungul coastei nord-coreene, unde locuiesc circa noua milioane de oameni. Aceeste pregatiri trebuie filmate si difuzate in Coreea de Nord, demonstrand astfel ca, in contradictie cu propaganda de la Phenian, SUA si Coreea de Sud nu sunt dusmanii poporului nord-coreean, ci se pregatesc sa-l ajute
  • Acest tip de atac politic ar afecta Coreea de Nord de zece ori mai puternic decat orice sanctiune economica sau atac militar.

Citeste aici mai multe despre Bruce Bennett.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4114 vizualizari

  • -4 (8 voturi)    
    lol @ alarmism (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:46)

    cristi [anonim]

    si dezinformare a cetateanului astuia, bine ca nu vorbeste in numele americii pt ca emite numai idiotenii:

    "Sunt de parere ca regimul de la Phenian ar putea dori, de fapt, ca provocarea sa continue." - in nici un caz.

    "O mare parte a mass-media vorbeste despre apropierea tot mai mare a Chinei de Coreea de Nord, in ultimele luni. Nu sunt de acord cu aceasta teorie " - schimburi comerciale de aproape 5 miliarde de dolari nu mi se pare cersit.

    Miscarea asta a fost o mare propaganda a CN.
    • +5 (5 voturi)    
      nu esti de acord (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:33)

      tvee [anonim] i-a raspuns lui cristi

      si punct este?
      si argumentul ar fi ca nu iti place tie cum suna? nu mi se pare a fi muzica.
      ce specializare ai sa iti dai cu parerea intr-un asemenea subiect?
      defineste "schimburi comerciale"
      ai tu o presimtire ca au primit chinezii o "oferta pe care nu o pot refuza" de la niste muritori de foame cu 3 bombe nucleare?
  • +6 (6 voturi)    
    Nu prea cred eu ca (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:50)

    Cataleya [utilizator]

    ii lasa chinezii pe coreenii de nord sa se joace cu bomba atomica in coasta Chinei.
    O sa zornaie putin sabiile si pana la urma tocmai aliatii lor, chinezii, ii vor calma.
  • -9 (11 voturi)    
    Deja vu? (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:58)

    Adrian [anonim]

    Iar povestea cu arsenalul nuclear? Sa ne amintim cum a inceput nebunia in Irak.

    Si atunci, USA a folosit acelasi motiv ca sa atace.

    USA asta incepe sa semene tare mult cu un regim nazist. Isi baga nasul peste tot sub pretextul pacii si al sigurantei. Sa ne uitam ce se petrece la ei in numele pacii si al sigurantei: paranoia pe aeroporturi, paranoia in tara, paranoia peste tot. Semeni vant, culegi furtuna.
  • +8 (8 voturi)    
    supravietuire prin santaj (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:04)

    daroc [utilizator]

    Starea economica si sociala a Coreei de Nord, dupa decenii de "viitor luminos comunist" este atat de catastrofala incat populatia a ajuns la disperare. Iar la disperare oamenii fac orice, inclusiv sa dea jos un regim dictatorial.
    Nu cred ca Coreea de Nord doreste sa bombardeze nuclear Coreea de Sud. Ea este disperara sa se inarmeze nuclear strict pentru a avea o anumita putere de negociere in tratativele... de fapt nu tratative, ci cersitul de la altii de ajutoare pentru o tara aflata in colaps.
    Grosolan spus, politica Coreei de Nord e simpla: "dati-ne ceva malai sa nu ne omoare propriul popor, ajuns la o disperare, sau daca nu, aruncam arma nucleara pe Coreea de Sud, si atunci voua (adica SUA, China, etc.) va va fi mult mai dificil sa gestionati situatia si mult mai scump.
    O tara aflata in moarte clinica, cu o conducere criminala.
    • -4 (8 voturi)    
      Posibil, (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:42)

      Marius [anonim] i-a raspuns lui daroc

      însă mă întreb, oare, şi Irak-ul anilor 2003 dorea un lucru similar, dar nu avea prieteni, gen China şi nici focoase nucleare? Spun asta pentru că, ce se vede în CN, din afară, seamănă cu Irak-ul acelor ani,decădere, regimul, sărăcia...
  • +7 (9 voturi)    
    vine iarna (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:16)

    Vas-Il-le [anonim]

    Asa inteleg comunistii nord-coreeni sa-si faca pregatirile de iarna. Altii fac zacusca, pun gogosari ;i castraveti la murat, isi umplu beciurile de cartofi si radacinoase etc. Ei dau cu bombardeaua poate le pica vreun ajutor umanitar...
  • +5 (5 voturi)    
    Kim Jong Un (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:36)

    fabiani [anonim]

    Mai intai trebuie sa-si epuizeze armamentul conventional, abia pe urma trec la cel de distrugere in masa, desi nu prea cred ca le convine - contaminarea radioactiva i-ar afecta si pe ei, chiar daca ar proveni de la o explozie de pana la 20 kt. Insa niciodata nu poti sti ce-i mai trece prin cap unui tanar general de 27 de ani care vrea sa-si arate muschii in fata lumii!
  • 0 (2 voturi)    
    Conflict nuclear pe mama dracului (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 16:38)

    Bombatomist [anonim]

    Zeci de ani au stat Uniunea Sovietica si Statele Unite pe punctul de a se anihila reciproc, si n-au facut-o de teama represaliilor.

    Echilibrul asta fragil se numeste MAD - Mutual Assured Destruction - nimeni nu da cu bomba de frica sa nu fie anihilat ulterior.

    Brusc nu mai e valabil? Ne ingrijoram citand experti americani isterici? Explicati-ne mecanismul prin care Korea ar scapa de anihilare daca pulverizeaza Seul-ul.
    • 0 (2 voturi)    
      Ete da... (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 19:54)

      rcb [anonim] i-a raspuns lui Bombatomist

      Evident ca ar fi rasa de pa fata pamantului in 2 ore de la lansarea unei incarcaturi nucleare... asta presupunand ca are cum sa o lanseze, ca pana acum nu s-a dovedit ca reusesc sa faca asta.

      Dar nici o grija, China va avea grija ca asta sa nu se intample.. exact de un razboi nuclear la granita are nevoie, acum ca economia merge mai bine ca niciodata.

      Astia provoaca de vreo 50-60 de ani.... nu inteleg ce atata discutie pentru impuscaturile de ieri.
    • 0 (0 voturi)    
      dupa "rationamentul" tau (Joi, 25 noiembrie 2010, 5:00)

      gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui Bombatomist

      ... ar rezulta ca nici indivizi care sa-si lege o bomba de gat si sa incerce sa se arunce in aer cand sunt in preajma inamicului nu pot sa existe
      • 0 (0 voturi)    
        nebuni sinucigasi mai sunt (Joi, 25 noiembrie 2010, 13:07)

        Bombatomist [anonim] i-a raspuns lui gigel123

        da chiar un conducator sa decida ca-si rade tzara de pe fata pamantului...

        nu poti compara un analfabet ce ravneste la 77 de virgine in paradisul mujahedeen-ilor si un conducator de tara, fie el tovarasu Kim
  • +1 (1 vot)    
    Nu ma mir (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 20:09)

    cgi [utilizator]

    Citeam ieri, pe Hotnews, ca CN are o armata activa formata din ~10% din populatie.
    Asta e chiar cool, daca ne gandim ca doar max. 60% din populatie poate munci.
    Deci avem avea un militar la fiecare 5 civili buni de munca.
    Daca mai punem costurile de inarmare, cheltuielile pentru rezervisti (2 din cei 5 buni de munca) se reliefeaza clar de tot imaginea unui cosmar economic.
    Mai exact, pentru Phenianul comunist sunt doar doua variante: ocuparea Coreei de Sud, sau ... plutonul de executie.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by