Filmul „Cealalta Irina”, de Andrei Gruzsniczki, a primit Premiul pentru Cel mai bun film de lungmetraj de debut (Best First Feature Film Award), acordat de Filmmakers Circle SEE Fest, in cadrul celei de-a cincea editii a Festivalului de Film Sud-Est European (SEE Fest), care s-a desfasurat in Los Angeles in perioada 29 aprilie – 3 mai 2010. Premiul i-a fost inmanat actorului Andi Vasluianu, care a reprezentat filmul la Los Angeles, de catre doi tineri regizori americani, Elizabeth Henderson si Rich Sturdevant, informeaza ICR New York.

Potrivit ICR New York, festivalul a prilejuit, totodata, o importanta conferinta dedicata incurajarii co-productiilor americano-europene si a distributiei filmelor straine in SUA, cu deosebire a celor din Europa de sud-est, care a fost gazduita de Centrul pentru Studii Europene si Euroasiatice din cadrul UCLA. Alaturi de importanti producatori de film din Hollywood, printre care Mace Neufeld, Ron Yerxa, Richard Soames sau Gary Credle – producatori ai unor filme precum “Cold Mountain”, “Invictus”, “Clear and Present Danger” sau “Little Miss Sunshine” –, regizori de film si distribuitori americani si europeni, specialisti in media si noile tehnologii, alti reprezentati din regiune (printre care Amra Baksic-Camo, directorul celui mai important targ de coproductii din regiune, gazduit de Festivalul de film la Sarajevo, sau Artan Minarolli, directorul Centrului Cinematografic Albanez), directorul ICR New York, Corina Suteu, a participat la discutiile productive despre identificarea a noi modalitati de sustinere si colaborare americano-europeana in vederea asigurarii unei mai bune reprezentari si distributii a filmelor straine pe piata americana de film.

Filmul si industria romaneasca de film au revenit constant in discutiile conferintei, apreciindu-se ca industria romaneasca de film ar trebui sa profite mai mult de interesul aratat filmelor regizorilor romani. Extrem de apreciata pentru serviciile oferite si calitatea extraordinara a creativilor care lucreaza in Romania, industria de film ar beneficia insa, a precizat producatorul “Cold Mountain”, daca angajatii si colaboratorii locali ar fi tratati in acelasi mod ca cei straini si daca o serie de stimulente fiscale, initiate de majoritatea statelor europene, ar fi puse in practica si in Romania.

Creatorii din domeniu, s-a apreciat pe de alta parte, nu au pe plan local mijloacele de a se dezvolta asa cum ar merita si ar trebui sa invete sa profite mai mult de distribuirea filmelor lor in America.

Asistam in prezent la crize, schimbari si reconfigurari majore in lumea filmului, iar conferinta a atins si oportunitatile pe care noile tehnologii – de la internet la iPad – le-ar putea oferi cinematografiilor mai mici in realizarea si distribuirea filmelor lor, precum si cele legate de criza prin care trece in momentul de fata Hollywoodul. In cautare de noi modalitati, diferite de retetele traditionale, de a produce filme si a atinge un public, producatorii de la Hollywood s-au indreptat recent spre marile tari, precum India sau China, unde produc si distribuie integral pe plan local. Europa va fi, cu siguranta, una din urmatoarele destinatii, iar Romania, s-a apreciat, reprezinta una din cele mai importante tari care ar putea profita de aceste reconfigurari ale modelului clasic de productie.

Discutiile privind perceptia si receptia filmului romanesc in SUA se vor relua cu ocazia Festivalului International de Film Transilvania de la Cluj (TIFF), la care va lua activ parte o delegatie de programatori, distribuitori si jurnalisti americani, in cadrul unei initiative a TIFF, ICR New York si ICR Bucuresti.