Premierul Tariceanu, ministrul transporturilor, Ludovic Orban si primarul Capitalei, Sorin Oprescu s-au intalnit marti pe santierul pasajului Baneasa unde au solicitat urgentarea lucrarilor. Lentoarea lor are insa cauze care tin de institutiile conduse de catre cei trei politicieni. Guvernul a negociat un contract care ii permite constructorului sa lucreze doar opt ore pe zi si cinci zile pe saptamana. Pe langa asta, lucrarile par sa se impotmoleasca in avize de la municipalitate si guvern, institutii conduse chiar de Oprescu si Tariceanu.

Oprescu si Tariceanu la pasajul prieteniei
Foto: Hotnews
Reprezentantii Companiei de Autostrazi sustin ca dupa doua luni de la demararea lucrarilor, Primaria Capitalei nu a eliberat o serie de avize fara de care constructia pasajului nu poate avansa: avize de mediu, avize de defrisare. Nu s-a realizat mutarea stalpilor de iluminat public, nu s-au realizat lucrarile de canalizare si nu s-a realizat exproprierea terenului din zona constructiei. Fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, sustine ca de fapt nu avizele impiedica avansarea lucrarilor ci faptul ca guvernul nu a alocat bani pentru acest proiect.

Surse din cadrul Companiei de Autostrazi au declarat pentru HotNews.ro ca problemele legate de constructia pasajului incep chiar de la contractul in valoare de 13,5 milioane de euro semnat cu constructorul portughez Lena Constructii. Compania ar fi negociat cu Ministerul Transporturilor un contract avantajos prin care orarul de munca pe santier este de opt ore pe zi si cinci zile pe saptamana, asta in conditiile in care, in opinia premierului, pasajul Baneasa este o lucrare de infrastructura de maxima importanta. Reamintim faptul ca pasajul Baneasa este realizat in baza unui contract incredintat companiei Lena Constructii fara licitatie publica.

Reprezentantii CNADNR sustin ca o mare parte din vina pentru intarzierea lucrarilor o poarta Primaria Capitalei. Potrivit Companiei de Autostrazi, Primaria Capitalei nu a eliberat autorizatiile de mediu, nu a eliberat nici autorizatiile pentru taierea copacilor din zona. “Pentru a efectua lucrari acolo Primaria trebuia sa mute stalpii de iluminat public, ceea ce nu s-a realizat”, mai spun reprezentantii Companiei de Autostrazi. Primaria Capitalei nu a aprobat nici dupa doua luni de la demararea lucrarilor transferul de proprietate a 5.700 de metri patrati, suprafata necesara continuarii lucrarilor. Constructia pasajului este ingreunata si de faptul ca Primaria nu a realizat lucrarile de canalizare din zona.

Berceanu: Premierul inspecteaza niste esecuri personale

Fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, sustine ca pasajul Baneasa nu este finalizat datorita subfinantarii. “Nu s-a inceput nici in martie 2008, ci in iulie-august 2008. Nu s-a facut nimic pentru ca nu s-au alocat fondurile. Vina nu o poarta nici un ministru al transporturilor, nici cel fost, nici cel actual. Tariceanu se duce sa vada cum o lucrare care trebuia sa fie gata in decembrie 2007 este inceputa in iulie 2008. El inspecteaza niste esecuri personale”, a declarat Berceanu. Reprezentantii Companiei de Autostrazi sustin insa ca dimpotriva lucrarile sunt finantate si ca Guvernul a virat sumele necesare pentru realizarea pasajului.

“Constructorul nu lucreza pentru ca unele lucrari deja realizate nu au fost platite. Nu ai cum sa ii ceri constructorului sa lucreze mai rapid cand nu dai bani. Premierul Tariceanu s-a angajat in 2006 sa aloce 1 miliard de euro pentru infrastructura dar a uitat. De exemplu in 2007 s-au dat 3 milioane de euro pentru 40 de kilometri de autostrada Bucuresti-Ploiesti. A dat 3 milioane de euro la trei firme cand erau nevoie de 65 milioane de euro”, a mai declarat Berceanu.

Tariceanu: Fratele meu, hai sa ne miscam putin!

Premierul Tariceanu, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, si primarul Sorin Oprescu au inspectat marti la pranz lucrarile de la pasajul Baneasa. Lasand impresia ca se inteleg (Tariceanu l-a batut pe umar pe Oprescu), premierul, primarul Capitalei si ministrul transporturilor au fost de acord ca lucrarile merg incet si ca ele trebuie urgentate.

Sorin Oprescu, medic de profesie si-a dat si el cu parerea despre cum ar trebui sa fie amplasata reteaua de canalizare si, pana sa vina premierul, a rezolvat cateva probleme tehnice. “Aia cu conducta am rezolvat-o, cu exproprierea se face prin hotarare de consiliu...”, a declarat Oprescu in timp ce pe santier au aparut premierul si ministrul Ludovic Orban. Atmosfera se destinde si Oprescu face si o gluma: "Dupa ce vorbesti cu el despre pasajul asta (Baneasa-n.r.) imi vine sa ma duc in birou si sa imi tai venele, pentru ca nu se mai termina odata", i-a spus Oprescu lui Tariceanu, referindu-se la unul dintre angajatii Companiei de Autostrazi.

Premierul cerceteaza hartile si la un moment dat vede la cativa pasi un posibil responsabil pentru lucrarile intarziate, este vorba de Dorin Debucean, directorul Companiei de Autostrazi:

-Uite-l si pe Dabucean. Sta la distanta. E bine ca sta la distanta.

-Ai vreo treaba cu proiectul asta cumva? E, nu pot sa cred! Ia vino-ncoace! Deci, fratele meu, vreau sa vad un grafic de lucrari, o prezentare, ce ati facut pâna acum. Tu de ce ai venit aici? Pentru ce? Ca sa stai sa te uiti de la distanta?

Directorul Companiei de Autostrazi incearca sa ii raspunda dar premierul ii intoarce spatele dupa care continua la fel de enervat:

-Fratele meu, aici trebuia un grafic de lucrari, o prezentare cu ce ati facut pana acuma. Hai sa ne miscam putin. A fost lumea in vacanta si toata circulatia o s-o innebunim in momentul in care o sa vina lumea din vacanta daca nu ne grabim. Sa definitivati solutiile tehnice.

<br>

Lena Constructii: se lucreaza lent din cauza exproprierilor

Reprezentantii companiei Lena Constructii au comentat declaratiile premierului legat de ritmul lent al lucrarilor de la pasajul Baneasa. “Exista terenuri de expropriat, fie particulare, fie publice, si nu permit devierea retelelor de apa si gaze in timp util pentru a putea fi executati pilotii forati. Nu exista aditional pentru a se putea devia retelele electrice si de iluminat public. Se lucreaza 16 ore, in ritm lent, impus de conditionarile existente pe teren, pentru ca utilitatile inca nu au fost deviate si trebuie sa se procedeze la sondaje prealabile manuale inainte de executarea fiecarui pilot forat”, a declarat pentru HotNews.ro Robertina Sfetcu reprezentant al Lena Constructii.