Presa locala din Romania trebuie sa-si gaseasca nise pe piata in asa fel incat sa devina mai interesanta pentru advertiser-ii (platitorii de publicitate) mari si pentru cei care activeaza pe piete locale. Aceasta a fost una dintre concluziile dezbaterii "Eficienta publicitatii in presa locala", organizata in cadrul serilor FJSC, pe 27 martie.

Aurelia Abrudan, director de vanzari la ARBOmedia a spus: "Publicitatea locala ajunge la mai multi oameni in presa locala decit in presa centrala." Pe de alta parte, cei care platesc publicitate vor sa stie numarul si profilul cititorilor publicatiei, astfel incat datele amanuntite despre audienta sunt tot mai mult cerute regiilor de publicitate.

"Studiul naţional de audienţă conţine şi date privind indicii demografici. Implicaţiile studiului sunt mai mari, pentru că se dau mai multe indicii despre oamenii care citesc publicaţia. Tirajele ziarelor sunt corelate cu puterea economică a judeţului respectiv, de aceea studiile sunt interesante pentru mai multe companii care vor să vîndă produse şi servicii pe piaţa respectivă", a adaugat Abrudan, potrivit transcrierii live blogging pe cyberculture.ro.

Ciprian Rus, redactor-sef la "Monitorul de Cluj" a remarcat ca, in ciuda avantajului pe care le aduce masurarea datelor, putini editori isi permit sau vor auditarea audientei. "Nu toti [actorii] sunt auditaţi, dar tendinţa este să fii audiat, pentru că la anumite proiecte importante ţi se cere certificatul de audit. Te autoelimini dacă nu eşti cinstit pe piaţă.", constata Rus.

In dezbateri s-a punctat problema supravietuirii unui numar extrem de mare de publicatii locale, aproximativ 350, in conditiile in care in marea majoritatea a cazurilor tirajul, tinut secret, este banuit ca nu depaseste cateva mii de exemplare pe luna, daca nu chiar sute.

In aceste conditii, profitabilitatea unei publicatii nu se poate baza pe publicitate, existand, in realitate, alte forme de sustinere, au nuantat participantii la dezbatere.

Un al reprezentant al presei locale, Mioara Manaila, director de vanzari al cotidianului local "Viata libera" din Galati a concluzionat:

"Nu cunosc publicaţie care să vrea să aibă cifre serioase şi să nu vrea să le facă publice. Cei care nu declară tirajele au tiraje mici, mint piaţa, de aceea nu vor să fie membri în BRAT [Biroul Roman de Audit al Tirajelor."

Reamintim ca in special presa locala a inregistrat cresteri la ultimul Studiu National de Audienta (SNA), iulie 2006-iulie 2007, mai concret 17 titluri din 29 pe plus au fost din local, potrivit blogului Media lui Comanescu.

SNA utilizeaza metoda citirii recente pentru a pune la dispoziţia industriei media si de publicitate date despre cititorii de ziare şi reviste din România.

Detalii despre dezbaterea "Eficienta in presa locala":

Transcrierea live blogging-ului de la dezbaterea Eficienţa publicităţii în presa locală

"Publicitatea oarba", un articol pe blog-ul lui Antonio Momoc

Presa face bani din publicitatea locala, articol postat pe site-ul FJSC