Aproape toate initiativele care asteapta finantare prin Programul Operational Sectorial pentru Transporturi (POS-T) sunt in faza de proiectare, iar prima cerere de finantare va veni cu siguranta din partea Portului Constanta, sustine Barna Tanczos, Secretar de Stat in cadrul Ministerului Transporturilor (articol realizat in decembrie 2007, n.r.)

Ghidul solicitantului in cazul acestui program nu a fost inca finalizat si totusi oficialul din minister considera acest aspect o simpla formalitate, intrucat beneficiarii sunt identificati, iar proiectele sunt stabilite.

“Pana nu se termina faza de proiectare, nu se poate face cererea de finantare. Vorbim despre autostrazi, linii de cale ferata, porturi, centuri ocolitoare si asa mai departe. Lista este stabilita si agreata de Comisia Europeana. In acest moment aproape toate proiectele, daca nu chiar toate sunt in faza de proiectare. Prima cerere de finantare va veni din partea portului Constanta. In decembrie anul acesta sau cel tarziu in ianuarie 2008 vom avea finalizate modificarile proiectelor tehnice. In acest moment se lucreaza deja la documentatia pentru cererea de finantare”, explica Barna Tanczos.

Acesta mai spune ca, in finalizarea proiectelor tehnice, ministerul beneficiaza de sprijinul consultantilor europeni care lucreaza in cadrul initiativei JASPERS a Comisiei Europene. Finantarea va veni imediat dupa ce acestia vor considera ca totul este pregatit.

Dezvoltarea Portului Constanta se afla pe lista proiectelor care vizeaza modernizarea si dezvoltarea porturilor maritime si dunarene - axa prioritara 2, axa pentru care, potrivit Documentului Cadru de Implementare a acestui program sunt alocate aproape 180 milioane euro, in perioada 2007-2013.

Acelasi document evidentiaza faptul ca portul Constanta are un foarte mare potential de dezvoltare. In 2005, traficul maritim in Constanta a reprezentat 47 milioane tone, in timp ce traficul fluvial a totalizat 14 milioane tone. Noul statut al portului Constanta, ca nod portuar la Marea Neagra, este reflectat in cresterea cu 56% a traficului de tranzit, la 5,5 milioane tone in 2005.

Ministerul Transporturilor va beneficia prin POS-T de 23% din totalul fondurilor structurale, principalii beneficiari urmand sa fie Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Compania Nationala de Cai Ferate “CFR” SA, SNTFC “CFR Calatori” SA.

Alti beneficiari sunt administratiile portuare fluviale si maritime si administratii aeroportuare. Bugetul total al acestui program este de aproximativ 5,7 miliarde euro, din care 4,56 miliarde euro finantare europeana, restul reprezentand contributia Romaniei.

Reprezentantii ministerului Transporturilor spun ca din valoarea totala a POS-T, aproximativ 90% din fonduri vor fi folosite pentru finantarea proiectelor propuse de CNADNR si de Compania Nationala de Cai Ferate “CFR” SA.

Pana in prezent au fost postate pe site-ul MT (www.mt.ro ), spre consultare publica, Raportul de Mediu pentru POS-T (Evaluare Strategica de Mediu), Documentatia privind Evaluarea Strategica de Mediu a POS-T, precum si documentul programatic POS-T. Ministerul nu are finalizat inca ghidul solicitantului pentru acest program, dar acest lucru nu pare a fi o problema.

“Saptamana aceasta ar trebui finalizat si ghidul solicitantului. Oricum din punctul nostru de vedere aceasta este doar o formalitate, atata vreme cat beneficiarii au fost identificati si proiectele stabilite”, a mai precizat Barna Tanczos.

In privinta procedurii de obtinere a finantarii prin POS-T, reprezentantii din minister explica faptul ca beneficiarul va transmite cererea de finantare completata catre AM POS-T, care va verifica eligibilitatea proiectului, dupa care o va transmite Comitetului de Evaluare. Acesta va realiza evaluarea tehnica a proiectului si va lua decizia privind finantarea proiectului (pentru proiectele a caror valoare este mai mica de 50 milioane euro).

Comitetul va transmite decizia luata AM POS-T, care o va comunica solicitantului si va pregati contratul de finantare, in cazul unui raspuns afirmativ. In cazul proiectelor majore (valoarea proiectelor depaseste 50 milioane euro) decizia privind finantarea va fi luata de catre Comisia Europeana.