Reprezentanti ai societatii civile si institutiilor publice din 12 tari europene dezbat la Bucuresti situatia democratiei si implicarea societatii civile in sustinerea acesteia, in cadrul Forumul Societatii Civile din Europa Centrala si de Est.

Dacian Ciolos la Forumul Societatii CivileFoto: Hotnews

Concluziile Forumului

Facilitator: Valentin Burada, Director de Program la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile

Prezentari: Karen Fogg, Membru al boardului la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile

Consideratii finale:

Dacian Ciolos, Prim Ministrul Romaniei

H.E. Astrid E. Helle, Permanent Representative of Norway to the Council of Europe

Dacian Ciolos, prim-ministru

  • Sunt onorat sa ma aflu alaturi de Karen Fogg, care a fost in Romania in timpul negocierilor de aderare. Este o onoare sa aiba astfel de persoane experimentate.
  • Cat de importanta a fost implicarea societatii civile pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. A fost un proces care a dat sens democratiei, dincolo de democratia institutionala, a construit democratia participativa, care trebuie sa fie intarita.
  • Trecem printr-o perioada aparte in UE, dupa prosperitate, crestere, care a permis masiva extindere, de la 15 la 28 state membre, cunoastem un fenomen de populism care castiga tot mai mult teren. Cred ca trebuie sa privim pragmatic si realist, sa nu cadem in capcana negativismului din cauza sau datorita acestui fenomen.
  • Acest curent populist, care prinde nu doar in UE, ci si in alte parti din lume, cu o istorie democratica foarte consistenta, totusi, prinde acest curent. 
  • As nota de multe ori se foloseste aceasta teama si ura impotriva strainilor, facandu-se o paralela intre noi, acasa, si ei, dincolo, utiand ca avem milioane de romani in aceasta strainatate. Avem canale, mijloace prin care putem combate aceste discursuri, daca reusim sa depasim abordarea simplista.
  • Falie intre societate si politicieni. Nu am vazut formatiuni capabile sa aduca si solutii. Se concentreaza in populism energie pentru a explica ce nu merge, pentru a explica simplist, fara a propune solutii si alternative.
  • De aici trebuie sa pornim cand tratam aceste chestiuni. Romania nu e ocolita de aceasta abordare. Romania e una din rarele tari care nu are partide populiste, extremiste in Parlament - sper sa nu fie cazul si dupa aceste alegeri. Asta nu inseamna ca anumite partide nu folosesc abordari populiste mai ales in anumite momente.
  • Se speculeaza diferentele de abordari in privinta diferitelor categorii. Incapacitatea de a duce la bun sfarsit sunt componsate cu provocarea de teama, de ura, care duce la manipulare.
  • Curentul populist creste pe falia intre politicieni si societate, incapacitatea de a conecta deciziile la asteptarile din societate si chiar la solutii care pot sa mearga din societate.
  • UE a cunoscut un curajos proces de extindere, am ajuns la 28 state membre, concentrandu-ne pe procesul de aderare institutionala, formala, fara sa acordam suficienta atentie procesului de integrare a noii Uniuni Europene extinse. UE cu 28 trebuie sa trateze mult mai complexe - o masa mai mare de oameni, o mai mare diversitate - bogatia UE - aceasta unitate trebuie sa fie in masura sa trateze diversitatea.
  • Poate nu am dat suficienta atentie procesului de integrare, poate si din motive obiective - 2008-2009, criza financiara, cu impact asupra economiei - au fost necesare solutii concrete. Apoi probleme legate de terorism, de migratie, carora nu am fost suficient de pregatiti sa le aducem solutii.
  • Repliere populista, nationalista in fata problemelor care, din punctul meu de vedere, trebuie sa le rezolvam la nivel european. Cred cu tarie ca UE va iesi intarita din acest proces, gasind noi forme de democratie.
  • Pe de alta parte, cred ca avem nevoie de mai multa onestitate din partea statelor membre, nu este a lor, la Bruxelles, ci a noastra, a statelor membre - asumare din partra liderilor nationali - de imbunatatire a constructiei europene.
  • Nu dat fiind Brexitul, modalitatea de a iesi invingatori sta in capacitatea de a inova noi forme de democratie participativa care sa depaseasca acest clivaj dintre noi, aici, acasa, si ei, acolo, la Bruxelles.
  • Este necesara o cooperare intre guverne si societatea civila. Sa ne bazam dialogul pe onestitate si pe transparenta, pentru a reduce falia intre societate si politicieni. Se vorbeste de guvernare deschisa si, din punctul meu de vedere, inseamna transparenta si onestitate.
  • Un stat mai lizibil pentru cetatean in ceea ce decide, in modul in care aplica politicile publice. Avem nevoie de tot mai multe parteneriate pe subiecte de interes general. In anumite etape, structuri din societatea civila o iau inaintea unor structuri publice. Sa construim aceste parteneriate, pentru a a vea o infuzie de experienta, punctuala, in structuri guvernamentale si care sa poata fi extinsa de aceste institutii guvernamentale. Avem nevoie de acest parteneriat doar in domeniul social, si in mediu, dar si in domeniul economiei, economie sociala, educatie, sanatate, justitie, dezvoltare locala.
  • Dincolo de transparentizarea banului public, cred ca avem cea mai complexa platforma la nivel european, care reflecta cum se distribuie banii publici la nivelul institutiilor de stat. Sa transparentizam total modul in care guvernul distribuie banii publici prin diferite institutii.
  • La nivelul guvernului, incercam sa publicam si documentele, chiar inainte de decizia formala in guvern. As aminti si de o decizie care mai trebuie consolidata - registrul unic pentru transparenta intereselor (trebuie deschis la nivelul fiecarui minister) - al companiilor care vin sa se consulte cu demintarii.
  • Evolutia societatii civile: la nivel european si, acum, national, profesionalizarea implicarii in lucrul cu societatea civila este important pentru a intari democratia participativa. E vorba de o actiune voluntara, cu cat e mai profesionista, ea va fi mai credibila in raport cu societatea si cu institutiile statului.
  • Societatea civila sa acopere actiuni largi - cu nevoi ale diferitelor categorii sociale. Dezvoltarea locala - importanta. Am experienta in mediul rural, grupurile de actiune locala dau consistenta politicii de dezvoltare rurala. O conectare cu mediul de afaceri.
  • Dincolo de relatia dintre guvern si organizatii ale societatii civile, avem nevoie de democratie participativa la nivel local. Societatea civila din UE - cu cat e mai aproape de local - cu atat va fi mai eficienta sa influenteze politicile publice la nivel national, la nivel de guvern.

Karen Fogg, Membru al boardului la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile - Idei principale

Angajare cu stakeholders. Uniunea Europeana are puterea sa depaseasca dificultatile

Pentru mine cea mai importanta chestiune - dialogul cetatenilor - acesta trebuie reinventat in mai multe feluri, trebuie adaptat. Avand discutii fata in fata e foarte importanta, aceste discutii fac ca aceste voci sa fie ascultate cu demnitate.

Trebuie sa fim atenti ca bulgarele de zapada sa construiasca aceasta capacitate de a . Trebuie sa fim foarte atenti cat de inclusivi pot fi, utilizarea tehnologiilor digitale - exemple din tari precum Islanda si Estonia.

Importanta democratiilor locale - cetatenii pot participa.

Cineva poate dezvolta dialogul cu cetatenii.

Cum sa construim o noua forma de comunicar ein cadrul spatiului public.

Partidele populiste dai voce acelor voci care nu se aud. Si spun ca institutiile publice nu asculta.

Trebuie sa lucram cu institutiile publice astfel incat acestea sa fie neutralizate.

Anumite partide populiste exploateaza acestea.

Sa punem pauza cresterii xenofobiei. Concluziile despre pasi ce pot fi facuti

1. putem accepta ca avem o diagnoza comuna a problemelor, trebuie sa lucram impreuna, trans-national, inclusiv in social media. Putem avea o campanie comuna?

Sa facem propuneri importante. Putem spune ca participantii de aici doresc sa lucreze impreuna si altii sa se alature? Putem face campanii impreuna? Suntem interesati sa lucram impreuna in privinta dialogului cetatenilor?

Sa prezervam democratia in UE, importanta dialogului cetatenilor, la nivel local - pentru ca Bruxelles-ul are tendinta de a centraliza.

Tacerea va insemna consens, prin urmare, vorbiti acum daca doriti sa amendati.

  • Primele lucruri: un slogan, o campanie, un website.

Opinii participanti

Sa stabilim o cooperare mai buna structurata, o strategie mai bine structurata. Cel mai important este sa structuram strategia de comunicare

Karen Fogg: din prezentarile dvs. am auzit ca un document este un punct de plecare, nu la final. Nu un document lung, academic, ci ceva scurt, practic. Nu vom incheia cu un document. Colegii din Olanda ne-au povestit ca au fost alegerile si ca documentul a fost ignorat. Documentele nu trebuie sa fie un scop in sine.

Elena Calistru, Funky Citizens: Noi ne-am dorit sa ajungem la standardele din tarile mai avansate. Poate ca e sarcina noastra in aceasta parte a lumii sa luam initiativa, poate trebuie sa mergem noi mai departe. Suntem pe cont propriu. Am devenit inovativi. Democratiile vestice nu mai sunt acolo sa ne salveze.

Florin Buhuceanu, ACCEPT (drepturile minoritatilor sexuale)

Ma simt agresat. Doresc sa ridic atentia asupra initiativelor cetatenilor in feluri foarte populiste. Aceste initiative pot fi folosite pentru a restrictiona drepturile. Folosesc aceasta oportunitate astazi, pentru ca Dacian Ciolos a facut o vizita familiei patriarhale de Ziua Constitutiei. Drepturile noastre sunt puse sub semnul intrebarii. Este OK sa utilizam aceste mijloace pentru a restrange drepturile minoritatilor in aceasta tara sau in alta tara?

Karen Fogg: Democratia directa este un instrument foarte periculos, asa cum am vazut in UK. Instrumentele care sunt folosite rar devin instrumente utile pentru politicienii populisti. Va fi o zona foarte interesant de discutat. Pot fi inlocuite prin democratie directa? Cum putem utiliza tehnologiile digitale?

Nu este un raspuns, avem mult de discutat. Dezbaterea e un instrument util, decat sa utilizam instrumente legislative, care mai degraba divid, separa, decat unesc.

Prima parte a Forumului

Forumul Societatii Civile din Europa Centrala si de Est a debutat cu o sesiune sustinuta de:

  • Violeta Alexandru, Ministrul pentru Consultare Publica si Dialog Civic
  • Yves Leterme, Secretar International IDEA
  • Luca Jahier, Comitetul Economic si Social European, despre rolul factorilor de decizie politica si a societatii civile in contextul actual, dominat de cresterea instabilitatii politice si sociale, la nivel european.

Idei principale

Yves Leterme, Secretar International IDEA: "Democratia nu este supermarket"

As vrea sa spun trei lucruri:

1. sa ma prezint pe mine si organizatia. Sa avem un viitor in organizatie

2. ganduri despre democratia politica, unde sunt slabiciunile - e partea cea mai usoara

3. O idee despre ce poate face societatea cu privire la starea democratiei, cum sa consolidezi capacitatea democratica a societatii

Democratia functioneaza cand cetatenii isi iau responsabilitati. Ca cetatean, ai responsabilitati: sa participi. Esti parte a unei societati, a unei natiuni, este o datorie a cetatenilor sa participe la democratie.

IDEA are amprente globale: avem democratii mari, India, Brazilia, Mexic, dar si democratii mici. Conceptul organizatiei - nu este prescriptiva - democratia poate fi sprijinita, dar nu putem preda democratia, putem doar sprijini, intervenim doar cand sunt cerinte intr-o anume tara.

Cu privire la problemele din Europa - nu avem monopol al problemelor, nici a solutiilor.

Amprentele globale ne dau posibilitatea sa invatam unii de la altii, cum ar fi la aceste intalniri, cand oamenii se intalnesc la forumuri ca acesta.

Situatia actuala din Europa - democratia este sub presiune. Liderii nu sunt constienti de riscuri.

Sa fim pregatiti - ceea ce s-a intamplat in SUA se poate intampla in Europa. Cand ploua in SUA, se simte in Europa.

Trebuie sa cautam solutii.

Tari care cauta a doua respiratie - a fost o euforie la finalul regimului totalitar - dar acum intrebarea se pune: cum o facem sustenabila? Cum raspundem frustrarilor?

Tarile din Balcani care incearca sa isi reconstruiasca tara - fundamentele democratiei liberale.

Criza reprezentarii - implozie a partidelor politice. Frustrare - schimbare in comportamentul zilnic al oamenilor, utilizarea IT&C, politica nu poate face o exceptie. Politica ramane de obicei in urma, dar organizarea societatii duce la o implozie.

Problema: cum sa inlocuim? Societatea civila are un rol foarte important.

Numarul votantilor - foarte scazut. In Belgia votul este obligatoriu, dar exista votul in alb.

Generatiile tinere se arata dezinteresate. Exista un deficit democratic.

Referendumul da un raspuns bun la o intrebare gresita sau invers.

Nu pentru ca nu ne multumeste un referendum, insa sunt destule exemple in ultima vreme ca referendumurile nu sunt folosite cum trebuie.

Migratia - Europa nu intelege ca Europa este Uniunea Europeana. Avem o bomba demografica intr-o zona neprotejata. Migratia reprezinta un mod normal in Europa. Este de neevitat, insa oamenii nu inteleg.

Violeta Alexandru, Ministrul pentru Consultare Publica si Dialog Civic

  • luptam din interior sa schimbam cultura institutionala, felul in care institutiile raspund cetatenilor la transparenta
  • Concluzia noastra imediata - in institutii nu exista spiritul de a respecta cu adevarat dreptul oamenilor la transparenta, desi legislatia este relativ in regula.

Prioritatea noastra a fost sa aflam de ce avem legislatie, oameni care sa puna in practica legislatia si, totusi, transpunerea era un fel de scop secundar, practicienii nu erau pregatiti sa faca fata responsabilitatilor.

Lucrand cu fiecare in forumuri ca acestea - i-am invatat sa creasca transparenta. In worshopuri practice, punandu-le in ghiduri practice.

Prin toate aceste activitati, scopul nostru a fost sa ajutam alte orgaisme guvernamentale sa incurajam un proces deschis.

Unii oameni spun ca nu a fost pana acum ca au fost informatiile transmise in felul in care am facut-o noi, pentru ca sunt cunoscuta ca pun presiune foarte mare pe echipa.

Atat agenda guvernului este facuta publica inainte de lucrari, pentru ca oamenii sa stie la ce anume lucreaza, dar si sumarul lucrarilor este facut public dupa sedinte.

Alte documente care pana acum nu erau facute publice au fost transparentizate. Am incercat sa lucram in toate etapele.

Lucreaza 10 persoane in acest portofoliu, primul-ministru ne-a permis sa lucram nu doar cu echipele tehnice, dar si cu ministrii. Proiectele includ faptul ca a fost consultare publica pe cat de mult a fost posibil. Exista intelegerea ca acesta este modul normal de a actiona.

Este curios pentru mine cat de rezervata este societatea civila - din organizatia non-guvernamentala - sa participe.

Am venit din acest sector, aceasta este familia mea - este necesara o transparenta mai mare si la nivelul societatii civile. Nu vad ca acest lucru sa fie dorit la nivelul societatii civile, cata rezerva este, inclusiv la nivelul organizatiilor care militeaza pentru tranparenta

Vorbind despre scopurile lor, despre veniturile lor - cat suntem de deschisi la transparenta.

Standardul pe care l-a stabilit acest guvern, prioritatile pe care le-a stabilit guvernul - sunt puncte de reflectii. Este un moment de rascruce acum.

Apartin acestei familii pe care am respectat-o mereu (societatea civila).

***

Dacian Ciolos, prim-ministrul Romaniei, va dezbate concluziile Forumului si propunerile organizatiilor neguvernamentale de implicare in dezvoltarea democratiei la nivel local si european, alaturi de H.E. Astrid E. Helle, Consiliul Europei, in cadrul ultimei sesiuni a evenimentului.

Forumul este organizat in cadrul Fondului ONG in Romania, parte a granturilor Spatiului Economic European si continua si reinnoieste o traditie de cooperare si actiune comuna a organizatiilor societatii civile din Europa Centrala si de Est, aduce idei noi si mobilizeaza societatea civila din Uniunea Europeana si din Spatiul Economic European in vederea unor obiective comune de advocacy.