Cum functioneaza sistemul prin care muncitorii romani sunt exploatati in Marea Britanie

de Sorana Stanescu     HotNews.ro
Joi, 11 octombrie 2012, 15:10 Actualitate | Esenţial


Muncitorii romani in UK
Foto: Sorana Stanescu
Liberi sa locuiasca, dar nu si sa munceasca, romanii si bulgarii satisfac nevoia Marii Britanii de forta de munca sub-platita si neprotejata. Zeci de romani si bulgari se aduna in fiecare dimineata in fata depozitului de materiale de constructii Wickes din nordul Londrei in cautare de munca, mereu atenti sa nu fie surprinsi de politie.

O investigatie a Balkan Investigative Reporting Network arata ca restrictiile de munca din Marea Britanie permit ca lucratorii romani si bulgari din constructii sa fie exploatati si platiti mai prost decat imigranti din alte state UE.

INFORMATIA PE SCURT:
  • Ambasadele Romaniei si Bulgariei la Londra confirma ca numarul celor care intampina probleme in obtinerea unui numar de asigurari sociale este tot mai mare, in unele cazuri ajungandu-se pana la cinci incercari nereusite. Cei carora li se refuza un astfel de numar ajung de regula sa fie platiti la negru pentru munci fizice care necesita minima documentatie.
  • Multi dintre zilerii de la Wickes castiga in medie 50 de lire pe zi (aprox. 60 de euro). Reprezentantii sindicatelor confirma ca un muncitor britanic sau polonez are sanse sa fie platit cu 9 sau 10 lire pe ora pentru o slujba pentru care un roman sau bulgar ar primi numai 5 sau 6.
  • Un tanar roman, a carui identitate este protejata la recomandarea avocatului sau, a spus ca a fost electrocutat grav cand sapa un sant cu un pickhammer pe un santier din Londra. In momentul accidentului, barbatul nu avea un numar de asigurari sociale si nici permis de munca.
  • Autoritatea de Sanatate si Siguranta (Health and Safety Executive), institutia care reglementeaza si monitorizeaza siguranta la locul de munca, recunoaste ca muncitorii imigranti sunt mai expusi la accidente si mai putin probabil sa le raporteze, desi nu risca sa fie penalizati in vreun fel daca fac asta.
  • Potrivit expertilor, e foarte putin probabil ca romanii si bulgarii care isi gasesc de lucru prin agentii de recrutare sa se planga de conditiile periculoase de munca sau de salariile mici. Exista o lista neagra neoficiala pentru muncitorii considerati ca fac probleme.
MUNCITORII ROMANI SI BULGARI CARE CONSTRUIESC MAREA BRITANIE

Zeci de romani si bulgari se aduna in fiecare dimineata in fata depozitului de materiale de constructii Wickes din nordul Londrei in cautare de munca, mereu atenti sa nu fie surprinsi de politie. Zileri, aflati la periferia unei industrii de constructii care incepe sa isi revina in Marea Britanie, ei constituie o forta de munca ieftina si mereu disponibila, dar care e de prea putine ori binevenita. Prezenta lor acolo a starnit multe plangeri din partea locuitorilor, un cartier din zona trei a capitalei britanice, unde poti gasi cu usurinta un mic dejun muncitoresc pentru mai putin de cinci lire.

Zilerii asteapta pe trotuarul din fata depozitului si isi fac reclama mestesugului prin imbracaminte: de exemplu, zugravii poarta pantaloni stropiti cu vopsea. Ori de cate ori o masina opreste in dreptul lor, barbatii se apropie pentru “negociere” si, in mai putin de 30 de secunde, unul din ei se si urca pe bancheta din spate si pleaca la lucru.

Cand apare politia insa, cu totii fug.

De cealalta parte a strazii, Jarek isi face cumparaturile si sta de vorba cu vorba cu niste prieteni. “Oameni ilegali” ii numeste Jarek pe cei 30 de barbati care asteptau intr-o dimineata de iulie in fata la Wickes. Ca si ei, Jarek este
 
Odata, o agentie mi-a retras 30 la suta taxe, in loc de 20 la suta. O doamna mi-a spus la telefon ca imi vor retine 30 la suta, plus comisionul agentiei, plus comisionul agentiei care facea efectiv plata. Asta e sistemul: cele doua agentii lucreaza mana in mana si fiecare ia cate ceva din banii mei.
 
 
Florin, geamgiu
imigrant. Dar spre deosebire de ei, el e polonez si nu intra in panica la vederea politistilor. Si el e constructor, dar nu isi castiga painea asteptand in fata la Wickes. Are un motoscuter pe care si-a potrivit cutia cu scule si isi gaseste clienti impartind fluturasi despre serviciile “ieftine si de incredere” pe care le ofera, intr-o engleza care lasa usor de dorit.

Jarek e unul din cei un milion de polonezi care s-au mutat in Marea Britanie dupa extinderea Uniunii Europene in 2004. Amploarea valului de imigrari – majoritatea din Polonia – a luat complet prin surprindere autoritatile britanice, care anticipasera cel mult 30 de mii de imigranti.

Romanii si bulgarii din fata de la Wickes au venit in cea mai mare parte dupa 2007, cand cele doua tari – denumite “tari A2” –  au intrat in UE si, in ciuda a ceea ce crede Jarek, prezenta lor acolo nu este in sine ilegala. Ceea ce ii deosebeste sunt o serie de restrictii care le neaga romanilor si bulgarilor multe dintre avantajele care i-au ajutat pe Jarek si pe compatriotii sai sa-si faca un rost in Anglia.

Liberi sa locuiasca, dar nu liberi sa munceasca, romanii si bulgarii satisfac nevoia Marii Britanii de forta de munca sub-platita si neprotejata.

SPERIATI SI SUSPICIOSI

Sectorul constructiilor reprezinta mai mult de 10 la suta din PIB-ul Marii Britanii si constituie piesa de rezistenta a planului guvernului de revigorare economica, bucurandu-se in mod constant de subventii si stimuli fiscali. Criticii spun ca industria de constructii a avut de castigat de pe urma restrictiilor impuse cetatenilor A2 prin ingrosarea randurilor muncitorilor prost platiti, pe santiere unde regulile de functionare si normele de protectie sunt, de cele mai multe ori, nerespectate.  Mai mult, cei care contesta restrictiile acuza Marea Britanie ca incearca sa iasa din recesiune subminand drepturile si salariul muncitorilor deja existenti in sistem.

O analiza a Balkan Investigative Reporting Network (BIRN) – o retea care promoveaza jurnalismul de investigatie in zona Balcanilor – arata ca in Marea Britanie muncitorii A2 din constructii sunt in general dispusi sa accepte salarii mai mici si conditii de munca mai proaste decat colegii lor din alte tari. Majoritatea celor intervievati pentru acest articol au vorbit sub protectia anonimatului pentru ca nu au vrut sa atraga atentia autoritatilor asupra lor.

Sindicatele si specialistii in protectia muncii spun ca statutul de imigratie ii impinge pe cei mai multi constructori romani si bulgari catre zone in care protectia muncii e mai putin probabil sa fie respectata, iar accidentele de munca – mult mai putin probabil sa fie raportate. Argumentul autoritatilor britanice este ca restrictiile au protejat piata de munca interna prin impiedicarea unui nou val de imigranti asemenea celui care l-a adus pe Jarek in 2004.
 
Le spun clientilor mei de la inceput ca nu accept cecuri si nu emit facturi. Daca sunt de acord, bine, daca nu, nu. Castig pana la trei mii de lire pe luna.
 
 
Ion, muncitor roman


Cifrele Departamenului de Munca si Pensii din Marea Britanie (Department for Work and Pensions) arata ca, din 2007 pana acum, in jur de 210 mii de romani si bulgari au obtinut un numar de asigurare sociala (National Insurance Number). Aceasta cifra este un indicator aproximativ pentru cati cetateni A2 sunt integrati in piata muncii, fara a-i lua in considerare pe cei care lucreaza ilegal sau care s-au intors acasa. Spre comparatie, numarul cetatenilor polonezi care au obtinut un numar de asigurari sociale in ultimii cinci ani este de 640 de mii.

Marile asociatii ale firmelor de constructii sustin ca membrii lor se supun unor reguli stricte care ii obliga sa respecte drepturile muncitorilor. Cand regulile sunt incalcate insa, spun ca si muncitorii imigranti sunt complici.

Unii dintre constructorii romani si bulgari cu care am stat de vorba confirma asta si spun ca au lucrat la negru pentru a nu plati taxe, in conditiile in care alternativa este un venit mult diminuat prin intermediul agentiilor de recrutare. Daca sunt prinsi muncind ilegal, muncitorii risca o amenda de o mie de lire sterline si chiar inchisoare. Totusi, zilerii din fata Wickes pot scapa de aceasta acuzatie spunand ca aveau de gand sa isi declare la sfarsitul anului veniturile obtinute. Teama lor de politie vine mai putin din teama de a fi prinsi muncind ilegal si mai degraba dintr-o suspiciune la adresa a tot ce inseamna autoritati britanice si norme carora trebuie sa se supuna.

Restrictiile de munca i-au impins pe romani si pe bulgari intr-o zona unde nu exista o distinctie clara intre ceea ce e legal si ce e ilegal, intre exploatare si rentabilitate economica. “Politia mi-a cerut buletinul. Cateodata iti spun ca poti sa stai aici, cateodata te obliga sa pleci”, spune Neven, un muncitor bulgar. “Eu raman. Ce pot sa-mi faca?”

DREPT DE MUNCA LA NOROC

Primul pas pentru toti cetatenii straini care vor sa munceasca in Marea Britanie este sa aplice pentru un numar de asigurari sociale (National Insurance Number – NIN). Acesta este un numar unic de identificare care centralizeaza contributiile sociale si taxele platite de anagajati sau de cei care lucreaza ca PFA, dar nu este o dovada a faptului ca posesorul deține dreptul de munca in Marea Britanie.
 
Cand Jarek a venit din Polonia la Londra in 2004, polonezii reuseau sa obtina NIN fara bataie de cap. Insa cand Neven a imigrat cinci ani mai tarziu, romanilor si bulgarilor le era mult mai dificil sa faca asta.

Cel mai usor este pentru romanii si bulgarii care vin in baza unei oferte ferme de angajare din partea unei firme britanice, insa numarul acestora este extrem de mic. Majoritatea incep sa isi caute de lucru de abia cand ajung aici si se  orienteaza catre constructii si servicii de curatenie in hoteluri, unde pot lucra ca PFA fara a avea nevoie de un permis de munca. Cei carora li se refuza un numar de asigurari sociale pe motiv ca nu pot oferi suficiente dovezi ca isi
 
Nu stiu de ce am venit de fapt in Marea Britanie. Am fost respinsa la NIN o data si tocmai am aplicat a doua oara. Daca ma refuza si acum, mai incerc o singura data si dupa aceea ma intorc acasa.
 
 
Mihaela, camerista
desfasoara activitatea in calitate de PFA ajung de regula sa fie platiti la negru pentru munci fizice care necesita minima documentatie.

Ambasadele Romaniei si Bulgariei la Londra confirma ca numarul celor care intampina probleme in obtinerea NIN este tot mai mare, in unele cazuri ajungandu-se pana la cinci incercari nereusite. Multi dintre cei din fata depozitului de constructii Wickes sunt in aceasta categorie.

“Acasa in Bulgaria nu avem nici bani, nici locuri de munca”, a spus un barbat de 45 de ani care a refuzat sa isi dea numele. A fost respins la NIN de doua ori, nu isi gasise de lucru de doua luni si traia din ultimele economii.

SANTIERE MICI, RISCURI MARI

Conform sindicatelor si expertilor in protectia muncii, lucratorii ilegali sau a caror situatie juridica nu este clara sunt intr-un pericol mai mare de a suferi accidente grave la locul de munca.
Un tanar roman a carui identitate o protejam la recomandarea avocatului sau, a spus ca a fost electrocutat grav cand sapa un sant cu un pickhammer pe un santier din Londra. “Nu-mi amintesc prea multe. Era mult fum si am avut arsuri mari pe brat.”

In momentul accidentului, barbatul nu avea un numar de asigurari sociale si nici permis de munca si aflase despre acest job de la un prieten. A spus ca nu i s-au cerut niciun fel de documente cand s-a prezentat pe santier in prima zi, nu i s-a cerut sa semneze vreun contract si a fost platit cash. Spune ca i s-a facut un instructaj de protectia muncii, dar ca nu a inteles tot, pentru ca nu vorbeste foarte bine engleza.

Sindicatele din constructii estimeaza ca 80 la suta din accidentele de munca nu sunt raportate institutiilor care ar trebui sa le investigheze. Autoritatea de Sanatate si Siguranta (Health and Safety Executive - HSE), institutia care reglementeaza si monitorizeaza siguranta la locul de munca, nu are si nu colecteaza informatii privind nationalitatea muncitorilor care sufera accidente.

Cu toate acestea, recunoaste ca muncitorii imigranti sunt mai expusi la accidente si mai putin probabil sa le raporteze, desi nu risca sa fie deportati sau penalizati in vreun fel daca fac asta. Richard Boland, coordonatorul diviziei de
 
Am obtinut numarul de asigurari sociale de-abia a patra oara si a trebuit sa platesc 200 de lire unuia ca sa ma ajute sa obtin contractele si facturile de care aveam nevoie ca dovada ca lucrez ca PFA.
 
 
Costel, muncitor roman
constructii a HSE in zona de sud a Angliei spune ca “vulnerabilitatea asociata faptului de a avea restrictii asupra locului si duratei in care ai voie sa muncesti” ii poate impinge pe lucratori sa munceasca pe santiere unde protectia muncii nu este respectata.

Inspectorii de protectia muncii isi indreapta acum atentia de la marile firme de constructii catre santierele mici care, spun ei, sunt predispuse sa ignore standardele de protectie si sa angajeze muncitori imigranti neexperimentati.

RANIT SI FARA LOC DE MUNCA

Romanii si bulgarii care reusesc sa obtina un NIN trebuie sa faca fata si altor dificultati pe care generatiile anterioare de imigranti din Uniunea Europeana nu le-au avut.

Majoritatea job-urilor din constructii se obtin prin intermediul unor agentii de plasare care au obiceiul de a recruta dintr-o anumita comunitate de imigranti. Respectivele agentii functioneaza ca subcontractori pentru firme mai mari, punandu-le la dispozitie forta de munca intr-un timp foarte scurt si ocupandu-se si de actele aferente.

Potrivit avocatilor si expertilor in munca, e foarte putin probabil ca romanii si bulgarii care isi gasesc de lucru prin astfel de agentii sa se planga de conditiile periculoase de munca sau de salariile mici. Multi se tem ca vor fi trecuti pe o lista neagra, in conditiile in care alternativele lor de a-si gasi o slujba in alt domeniu sunt limitate de restrictiile existente.

Remus Robu, un avocat al firmei britanice Levenes, se ocupa de multe cazuri de accidente de munca in care victime sunt cetateni romani sau bulgari. “Din pacate, sunt persoane care isi pierd slujba atunci cand fac o cerere de despagubire pentru un accident”, a spus Robu.

Un proprietar roman al unei firme mici de constructii, care a acceptat sa vorbeasca sub protectia anonimatului, a confirmat ca exista o lista neagra neoficiala pentru muncitorii considerati ca fac probleme. Dar acest sistem, spune el, nu difera cu nimic de ceea ce se intampla in alte industrii. “Tu ai angaja pe cineva care a depus o plangere impotriva ta?”, a spus el. Barbatul a povestit ca si-a convins odata un angajat care isi rupsese un picior pe santier sa nu raporteze
 
Stau in aceeasi camera cu mama si platim chirie o suta de lire pe saptamana. Imi caut de munca la Wickes pentru ca trebuie sa platim chiria. Daca n-o platesc, ma dau pur si simplu afara.
 
 
Ergean, muncitor roman
accidentul. A spus ca i-a platit victimei salariul pe durata perioadei de recuperare si ca l-a primit inapoi la lucru cand s-a refacut. “A fost de acord sa nu depuna plangerea pentru ca am o relatie buna cu angajatii mei”, a spus patronul.

Potrivit HSE, orice accident care se soldeaza cu un picior rupt este obligatoriu sa fie inregistrat. Daca angajatorul este gasit vinovat, avocatii spun ca muncitorul acccidentat poate primi intre 6,000 si 36,000 de lire sterline despagubire, in functie de cat de grava este leziunea. Firmele de constructie mici incearca sa evite sa aiba plangeri depuse impotriva lor pentru ca fac foarte dificila obtinerea de contracte in viitor.

ROMANII SI BULGARII PLATITI MAI PUTIN SI TAXATI MAI MULT

In aceeasi masura in care descurajeaza muncitorii sa ceara conditii de munca mai bune, agentiile de recrutare ofera romanilor si bulgarilor salarii mai mici decat celor de alte nationalitati.

Multe agentii isi retin de multe ori diferite comisioane din venitul celor carora le gasesc de lucru, iar in unele cazuri o alta agentie, care efectueaza efectiv plata, retine un alt comision de administrare pentru acest serviciu. Cetatenii din Romania si Bulgaria – obligati sa lucreze ca PFA – nu se pot proteja in niciun fel de aceste taieri salariale. Persoanele fizice autorizate in Marea Britanie nu au dreptul la salariul minim de 6,19 lire pe ora.
 
Mai mult, desi conform legii persoanele fizice autorizate isi declara singure veniturile si platesc taxe conform acestora la sfarsitul anului fiscal, in industria de constructii muncitorii PFA sunt in mod automat taxati 20 la suta la fiecare salariu. Este o schema fiscala care se aplica in Marea Britanie numai sectorului de constructii.

Cel mai mare sindicat in domeniu, UCATT, solicita ca acest sistem fiscal sa fie eliminat, pe motivul ca incurajeaza o forma ilegala de PFA. Si partidul laburist, aflat acum in opozitie in Marea Britanie, a cerut de curand ca aceasta schema sa fie revizuita.

Un inalt oficial dintr-una din cele mai puternice asociatii profesionale ale companiilor de constructii din Marea Britanie a afirmat ca muncitorii care se incadreaza in categoria “falselor PFA-uri” sunt la fel de vinovati precum angajatorii lor de subminarea colegilor care lucreaza legal. “Ambele parti au de castigat din incalcarea legii. Ca atare, acei cetateni romani si bulgari care accepta sa lucreze ilegal ca PFA nu pot fi considerate simple victime”, a spus Peter O’Connell,
 
N-am niciun fel de acte si n-am lucrat niciodata la o firma de constructii. In loc sa imi gasesc de munca printr-o agentie de recrutare care ma taxeaza 40 de lire pe saptamana, mai bine stau in fata la Wickes si sper sa prind ceva cu 80 de lire intr-o zi buna.
 
 
Paul, muncitor roman
expert in cadrul Federation of  Master Builders, o asociatie profesionala in domeniu. Stephen Ratcliffe, director in UK Contractors Group, o asociatie care reuneste companii de top din constructii in Marea Britanie a spus ca ar trebui urmarite penal acele firme care fac evaziune fiscala si incalca drepturile salariale si de protectia muncii.

Atat O’Connel, cat si Ratcliffe insista ca niciunul dintre membrii organizatiilor pe care le reprezinta nu se afla in aceasta situatie. Institutia reprezentativa pentru sectorul agentiilor de recrutare, The Recruitment and Employment Confederation, a refuzat sa comenteze subiectul, in ciuda repetatelor solicitari la un interviu.

Avand in vedere ca gasirea unei slujbe prin intermediul unei agentii de recrutare poate conduce la venituri mult diminuate din cauza numeroaselor deduceri si comisioane, multi cetateni romani si bulgari aleg sa lucreze in afara sistemului.

Printre zilerii care isi cauta de munca in fata depozitului Wickes se afla unii care, desi au un numar de asigurari sociale, aleg sa nu il foloseasca.

Un muncitor roman care nu a fost de acord sa isi dea numele a declarat ca se afla in Marea Britanie de sase ani si ca plateste taxe in mod regulat, dar ca isi completeaza venitul lucrand la negru. “Unii ma cheama sa le zugravesc casa. Daca imi cer factura, pot sa le dau. Daca nu imi cer, nu le dau.” “M-am saturat sa lucrez prin agentie”, a spus el. “Isi iau comisioane mult prea mari din banii pe care eu ii castig.”

Multi dintre zilerii de la Wickes castiga in medie 50 de lire pe zi (aprox. 60 de euro). Spre deosebire de acestia, un muncitor roman care lucreaza legal ca PFA prin intermediul unei agentii castiga 80 de lire (100 de euro) pe zi. Cu alte cuvinte, cu doar 30 de lire (40 de euro) mai mult decat zilerii, din care va plati mai departe asigurari sociale si taxe pe venit.

Pe de alta parte insa, agentiile de recrutare spun ca ele acorda acelasi salariu, indiferent de nationalitate, dar reprezentantii sindicatelor confirma ca un muncitor britanic sau polonez are sanse sa fie platit cu 9 sau 10 lire pe ora pentru o slujba pentru care un roman sau bulgar ar primi numai 5 sau 6.

Pentru ca lor nu le sunt impuse restrictii de munca, polonezii si britanicii au mult mai multe sanse sa isi negocieze salariul sau pur si simplu sa isi gaseasca de lucru in alte domenii. Romanii si bulgarii vor tinde sa accepte orice li se ofera, pentru ca au mult mai putine optiuni pe piata muncii.

CE-I CONVINE GUVERNULUI BRITANIC?

Criticii spun ca regulile impuse cetatenilor romani si bulgari creeaza un sistem care priveaza statul britanic de taxe si impozit la buget, submineaza forta de munca autohtona si favorizeaza exploatarea muncitorilor imigranti.
Parlamentarul laburist Jim Sheridan pledeaza pentru o legislatie mult mai stricta in privinta agentiilor de recrutare din domeniul constructiilor, asa cum se intampla in agricultura.

Altii solicita ca numarul celor care lucreaza PFA in constructii sa fie redus prin obligarea companiilor sa angajeze muncitorii in mod direct, pe statul de plata. Aceasta masura ar insemna insa costuri mai mari pentru angajatori, care ar
 
Romanii si bulgarii care trebuie sa se inregistreze ca PFA pentru a obtine NIN trebuie sa prezinte contracte si facturi pe care le-au eliberat, oferte de munca si recomandari din partea clientilor si au o perioada de gratie de trei luni din momentul in care au inceput munca in calitate de PFA pentru a face asta. Cetatenii britanici primesc automat NIN cand implinesc 16 ani. Cetatenii celor opt state care au aderat in 2004 trebuie sa prezinte doar acte de identitate in original si sa faca dovada ca locuiesc in Marea Britanie.
 
 
trebui sa plateasca pentru fiecare angajat asigurari sociale de aproape 14 la suta.

Reprezentantul sindicatului UCATT, Dave Allen, crede ca acest lucru nu se va intampla, intrucat marile companii ar ramane cu mai putini bani. “Guvernul stie ca daca toata lumea ar fi angajata in mod direct, si nu PFA, economia ar avea de suferit”, spune el.

Bridget Anderson, director adjunct si cercetator senior la think-tank-ul COMPAS, apartinand Oxford University, e de parere ca guvernul ar trebui cel putin sa se asigure ca toti muncitorii, britanici sau imigranti, PFA sau angajati direct, beneficiaza de salariul minim, o prevedere de care in acest moment se bucura numai angajatii. Anderson e de parere ca argumentul conform caruia restrictiile de munca protejeaza muncitorii britanici este gresit: masura nu a facut decat sa submineze angajatii existenti si sa sprijine firmele punandu-le la dispozitie o forta de munca docila. “Cu cat te concentrezi mai mult sa controlezi imigratia, cu cat introduci mai multe masuri tranzitorii, cu atat mai mult creezi o forta de munca dezirabila pentru angajatori”, a spus Bridget Anderson.

Tarile membre UE nu ii pot impiedica pe cetatenii altor tari sa calatoreasca cu scopul de a-si gasi de munca. Ele pot numai sa introduca “masurii tranzitorii” precum cele pe care Marea Britanie le-a impus romanilor si bulgarilor.

Marea Britanie este doar una dinte tarile membre care a instituit astel de restrictii. Decizii similare au fost luate de Austria, Germania, Belgia, Franta si Olanda.

Conform legii, acest restrictii trebuie ridicate la 1 ianuarie 2014. Cu toate acestea, o declaratie a Agentiei pentru Frontiere din Marea Britanie (UK Border Agency) confirma ca vor exista masuri similare pentru toate viitoarele state membre ale Uniunii Europene, astfel incat “Marea Britanie sa aiba de castigat de pe urma imigratiei si piata interna a muncii sa nu fie afectata.”

Agentia pentru Frontiere, ministrul insarcinat cu probleme de imigratie si Departamentul de Munca si Pensii au refuzat un interviu pentru acest articol.

Sorana Stanescu este jurnalist in Bucuresti. Acest articol a fost produs in cadrul programului Balkan Fellowship for Journalistic Excellence și este o initiativa a Robert Bosch Stiftung și ERSTE Foundation, in cooperare cu Balkan Investigative Reporting Network. Editor: Neil Arun.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















18846 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    .. (Joi, 11 octombrie 2012, 16:08)

    sentenced [utilizator]

    Cu fiecare zi ce trece ma conving tot mai mult de beneficiile UE pentru Romania... In esenta, si romanii foloseaua Dacia la fel, UE a schimbat doar modul de operare.
    • 0 (0 voturi)    
      atent (Joi, 11 octombrie 2012, 18:20)

      Mr John [anonim] i-a raspuns lui sentenced

      doar prin faptul ca purtam numele de tara romania si nu Dacia spune ,multe despre acest popor ..
    • +2 (2 voturi)    
      Seamana dar nu rasare (Joi, 11 octombrie 2012, 22:52)

      Lar [anonim] i-a raspuns lui sentenced

      Nu stiam ca dacii avea reprezentanti in senatul roman. De asemenea nu stiam ca i-au rugat frumos pe romani sa vina pe mealagurile mioritice. Asta e, cat traiesc invat.
  • +5 (7 voturi)    
    Restrictii (Joi, 11 octombrie 2012, 16:15)

    guguta [utilizator]

    Si ca fapt divers, multi angajatori trec la cerintele jobului sa ai facultate terminata in Uk. Discriminare pe fata. In constructii la joburi mai bune au inceput sa ceara "yellow card" care nu e chiar usor de obtinut. Si vor gasi si alte cai de a limita accesul altor nationalitati pe piata de munca din Uk.
    • +2 (2 voturi)    
      HAI TATĂ ACASĂ! (Joi, 11 octombrie 2012, 22:48)

      TimantiusRaptor [utilizator] i-a raspuns lui guguta

      P-acilea curge numai lapte și miere, în-nebunim de bine ce ne merge!!!!
  • -1 (7 voturi)    
    Romanii au drept de munca in Marea Britanie (Joi, 11 octombrie 2012, 16:28)

    Marius Muntean [utilizator]

    D-na Sorana Stanescu, Romanii si Bulgarii au drept de munca in Marea Britanie. Cei care fug la vederea politiei sunt infractori care nu isi declara veniturile ca sa nu plateasca impozit.

    Dupa cum scrieti chiar in articol, Romanii au dreptul sa lucreze in orice domeniu ca PFA, sau Self Employed din primul minut cand aterizeaza in Marea Britanie si au timp 3 luni de zile de la incasarea primilor bani sa-si declare statutul de Self-Employed la autoritatea de taxare HMRC.

    Motivul pentru care autoritatile nu mai elibereaza asa usor NIN, este datorat, dupa parerea mea, faptului ca foarte multi care au obtinut acest numar NIN au ajuns sa beneficieze de servicii sociale fara sa mai aduca nici o contributie prin impozit, cu alte cuvinte au inselat statul britanic ca ar munci cinstit si legal doar ca sa primeasca NIN-ul si avantajele ajutoarelor sociale aferente. Cunosc eu insumi cazul unei persoane ce lucreaza la negru (deci nu plateste taxe) dar primeste 700 de lire pe luna ajutor social.

    Ca sa obtii Numarul de asigurari sociale (NIN) ca Self Employed nu ai nevoie de nici un contract, doar de facturi. Am inteles de la alte persoane ca ar trebui facturi de la cel putin 3 clienti; eu am obtinut NIN-ul fara sa aduc nici o dovada de venit, insa am inteles ca situatia specialistilor din IT e diferita.

    In concluzie articolul dezinformeaza cititorii si victimizeaza niste infractori de pe urma carora imaginea tuturor romanilor din Marea Britanie are de suferit.
    • +5 (7 voturi)    
      Subscriu (Joi, 11 octombrie 2012, 16:46)

      guguta [utilizator] i-a raspuns lui Marius Muntean

      Esti "exploatat" doar daca muncesti la negru. In rest ca PFA sau cu contract ai destule drepturi, depinde cum stii sa ti le sustii (asta implica sa stii bine engleza, ceea ce nu e cazul pentru mare parte din romanii din Uk). Sa fim seriosi, daca vrei sa muncesti gasesti de munca in orice domeniu, uneori mai bine platit, alteori mai prost platit. Doar trebuie sa ai dorinta de munca. Sotia, dupa primul an de contract de munca a plecat la alta firma pe mai multi bani si mai aproape de casa, dar si mai multa munca si responsabilitate. Se poate numai sa vrei sa evoluezi.
      • +3 (3 voturi)    
        La fel si in Spania (Joi, 11 octombrie 2012, 17:05)

        kebab [utilizator] i-a raspuns lui guguta

        Legal nu ai drept de munca, dar ca "Autonom" poti lucra oriunde fara probleme.
        • +2 (2 voturi)    
          Da ? (Joi, 11 octombrie 2012, 18:14)

          HP [utilizator] i-a raspuns lui kebab

          Poti lucra teoretic, ca de angajat nu te angajeaza nimeni. Eventual prin baruri, la spalat WC-uri.

          Daca vrei sa te angajeze cineva cu indefinido, poti sa-ti iei adio. Iar moratoriul nu va fi ridicat la sfarsitul anului.

          Vorbesc de firme serioase, multinationale, etc. Nu angajeaza nimeni autonomi.
          • 0 (0 voturi)    
            Firme serioase multinationale (Joi, 11 octombrie 2012, 20:10)

            VictorS [utilizator] i-a raspuns lui HP

            Sunt si in Romania

            Stiu foarte multi romani care lucreaza aici cu contract, au avut interviu cand erau in Romania si au asteptat 3-6 luni blue cardul.
            Deci se poate. Cine vrea sa plece va trebui sa faca un efort. Nu mi-a fost deloc usor la inceput si cred ca e normal sa fie asa.
            • 0 (0 voturi)    
              Eu vorbesc de Spania (Joi, 11 octombrie 2012, 21:00)

              HP [utilizator] i-a raspuns lui VictorS

              Eu vorbesc de Spania, nu de UK.
    • 0 (0 voturi)    
      Corect 100% (Joi, 11 octombrie 2012, 20:08)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Marius Muntean

      si eu sunt in UK si lucrez de peste un an.
      Nu am contract de munca ci am o firma si lucrez si ca PFA. Este de munca insa conditiile pot fi destul de dure.

      Nu inteleg prea bine care e problema, ca nu le se face contract de munca?
      Englezii au si ei problemele lor, asta e sigur.

      Ce nu mai inteleg este cine ii obliga sa vina sa accepte orice conditii?
      Acest scandal este inutil si fals.
      Eu platesc deja taxe (app 30%) pentru tot felul de ajutati social, cred ca scandalul nu doreste decat sa deschida o poarta celor ce vor sa abuzeze si de sistemul din UK.

      Repet: au si ei probleme mari, somajul este IMENS chiar in randul englezilor. Daca nu ai un job care se cauta mai bine stai acasa pentru ca o sa fii mult sub nivelul decent aici.
      Veniti si vedeti, nu va opreste nimeni. Si puteti face contract cu orice firma chiar de maine.
    • 0 (0 voturi)    
      RE: Romanii au drept de munca (Vineri, 12 octombrie 2012, 11:12)

      Sorana Stanescu [anonim] i-a raspuns lui Marius Muntean

      Buna ziua, va multumesc pentru observatii. Dupa cum foarte bine ati punctat, situtatia specialistitlor din IT este diferita, dupa cum situatia tuturor celor care se incdreaza in categoria "highly skilled" este diferita de cea a celor "low skilled". As indrazni sa va intreb cand ati obtinut NIN.

      In privinta contractelor, permiteti-mi sa citez de pe site-ul Ambasadei Romaniei (in romana, deci mai clar) ultimele precizari solicitate si primite de la Job Centre Plus la sfarsitul lunii aigust: "Pentru a obţine Numărul de Asigurare aplicanţii trebuie să prezinte suficiente documente care atestă identitatea şi tipul activităţilor desfăşurate în Marea Britanie sau în Irlanda de Nord, precum:

      Documente care atestă desfăşurarea de activităţi pe cont propriu (self-employment):

      Contracte de prestări servicii care conţin datele de contact ale beneficiarilor serviciilor;
      Facturi care conţin datele de contact ale beneficiarilor serviciilor;
      Extrase de cont bancar;
      Date de contact ale biroului de contabilitate care păstrează evidenţa înregistrărilor contabile;
      Scrisori din partea clienţilor;
      Orice alte documente care confirmă desfăşurarea de activităţi pe cont propriu."

      In privinta ajutoarelor sociale, depinde foarte mult despre ce anume vorbim: Job Seeker's Allowance, Child Benefit, Housing Benefit etc - fiecare are anumite conditii de acordare. Exista nenumarate cazuri in care romani care nu lucreaza beneficiaza de Child Benefit, de exemplu, dar regula generala este ca, romanii si bulgarii nu au acces la benefits decat dupa ce au full access to the labour market sau in conditii speciale daca sunt self-employed: http://www.adviceguide.org.uk/england/benefits_e/benefits_coming_from_abroad_and_claiming_benefits_hrt/benefits_eea_nationals_and_the_habitual_residence_test/bulgarian_and_romanian_nationals_hrt.htm.

      Va multumesc pentru interes si precizari!
      • +1 (1 vot)    
        interviu INI (NINO) (Vineri, 12 octombrie 2012, 11:57)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Sorana Stanescu

        In realitate tot ce trebuie sa faci ca sa obtii NINO este sa te duci la un amarat de interviu unde demonstrezi ca esti in stare sa vorbesti engleza si vrei sa muncesti... se accepta chiar si scrisori de la un potential angajator sau dovezi ca ai aplicat la joburi si ai fost acceptat la interviuri. Evident ca apar zilnic tot felul de amarati care nu sunt in stare sa lege 2 cuvinte.

        Cred ca ar trebui sa ne punem in locul englezilor. Din momentul in care primesti numarul de asigurat, cu cateva restrictii minore, esti un potential beneficiar al sistemului. Mult prea multi abuzeaza de acest sistem.

        M-as fi asteptat de la un articol atat de bine documentat sa fie ceva mai echilibrat. Cati din muncitorii aia care lucreaza la negru vorbesc limba engleza? Ce calificari au? De ce nu v-ati dus la un Jobcentre Plus sa-i intrebati si pe ei de ce refuza uneori de 5-6 ori o persoana?

        Practic, vorbim de o anumita categorie de persoane care efectiv sunt vulnerabili la 'exploatare' oriunde s-ar afla... Unde e cerere, va fi si oferta!
        • 0 (0 voturi)    
          RE: interviu INI (Sâmbătă, 13 octombrie 2012, 20:17)

          Soran Stanescu [anonim] i-a raspuns lui pehash

          Va multumesc pentru precizari. Am intalnit extrem de multi romani care vorbesc engleza si care nu au obtinut NIN nici dupa repetate incercari. Dupa cum sunt convinsa ca stiti ca nu este nevoie sa vorbiti engleza pentru a obtine NIN, va puteti prezenta si cu un interpreter.

          Am cunoscut o persoana care isi infiintasera un ltd (in care ea era singura angajata) si presta servicii de curatenie unei firme subcontractate de un lant de hoteluri de 5* - avea contract legal de prestari servicii, emitea facturi lunare catre subcontractorul hotelului, avea serviciu de contabilitate, platea taxe ca ltd -. Aceasta relatie de business exista deja de un an, dar respectiva persoana a fost refuzata la NIN de 3 ori cu motivul ca nu prezinta "suficiente dovezi ca desfasoara dovezi ca self-employed."

          Am intalnit situatii similare si in constructii. Imi permit asadar sa va contrazic si sa cred ca "amaratul de interviu" a devenit - cel putin in ultimele 18 luni - mult mai complicat decat era inainte.

          Angajatii Job Centre Plus nu au voie sa discute in nume personal cu presa, iar intrebarea pe care mi-ati indicat-o a fost adresata celor de la DWP in luna august, dar a fost ignorata.

          Va dau dreptate insa in privinta celor care sunt si ar fi vulnerabili oriunde. Ignoranta isi are pretul
  • +8 (8 voturi)    
    Iată un articol bun! (Joi, 11 octombrie 2012, 16:34)

    Alin [anonim]

    “Marea Britanie sa aiba de castigat de pe urma imigratiei si piata interna a muncii sa nu fie afectata.” Aceasta este esența.

    Extinderea Uniunii Europene a schimbat multe. Personal am beneficiat de pe urma extinderii. Am facut-o însă cu inteligență și legal. Mie nu mi-e milă de muncitorii români care stau în față la Wilkes. E numai vina lor că acceptă să muncească ilegal. Eu i-aș trimite și acasă să facă școală sau să facă foamea.

    Cînd se gîndesc să emigreze pentru un cîștig mai bun românii trebuie să știe și să accepte consecințele care decurg din faptul că ROMÂNIA ESTE O ȚARĂ CODAȘĂ A UNIUNII EUROPENE. Iată cîteva consecințe:

    1. Va fi întotdeauna mai greu pentru un emigrant decît pentru populația locală.
    2. Statutul și respectul social al unui emigrant în țara de adopție va fi de cele mai multe ori sub cel din România.
    3. Există situații nedrepte peste tot. Țările Occidentale se auto-promovează drept modele. Culturile mai slabe, cum este și cea românească, le acceptă ca modele. Aceasta nu înseamnă că modelele Occidentale sînt perfecte, ci doar mult mai bune decît cele românești (virtual inexistente).

    De extinderea Uniunii Europene beneficiază în primul rînd statele puternice din Uniunea Europeană. La România și români ajung firmiturile de la masa bogaților. Românul trebuie să își invețe locul în lume, să devină mai cinstit și mai deștept.
    • 0 (0 voturi)    
      Asa e (Joi, 11 octombrie 2012, 20:14)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Alin

      faptul ca in UK sunt de multe ori tratat urat e pentru ca sunt roman.

      Acasa sa se gandeasca un pic politicienii ce au facut din Romania si pe urma sa auzim acuze. Avem o imagine mizerabila in lume si chiar in propria tara, cum de este asa?

      Chiar au toti ceva cu noi pur si simplu?
      • +1 (1 vot)    
        Germania (Joi, 11 octombrie 2012, 21:49)

        MM [anonim] i-a raspuns lui VictorS

        La nemti nu ma simt deloc nerespectat sau umilit. Le vorbesc limba si ma comport civilizat, asa cum se asteapta ei. Atata timp cat esti unul de al lor nu ai nici o problema, dar atata timp cat vei vorbi tare in alta limba decat cea a lor si te vei purta mizerabil vei fi umilit pentru ca trebuie sa iti afli locul.
        • 0 (0 voturi)    
          Asa e (Vineri, 12 octombrie 2012, 11:16)

          VictorS [utilizator] i-a raspuns lui MM

          Nici in Uk nu am personal probleme. Insa cand cunosc unii oameni au tendinta sa ma catalogheze din cauza ca sunt roman. E drept ca am accent cand vorbesc, dar toti cred ca sunt spaniol pana le zic ca nu...

          Ca sa nu mai zic cand vine un mare sef de corporatie sa iti ceara sa traduci ceva in ruseste (probabil in mintea unora e limba est europeana :)) si cand zici ca esti roman face ochii mari nedumerit ce legatura are una cu alta.

          Tot asa e interesant cand seful (bun prieten de fapt) imi povesteste ce a mai citit de romani prin ziare (numai nenorociri de regula) sau cum dau la TV (un fel de politia in actiune) numai cazuri cu romani.
          Si asta e un amic nu un inamic. ;)

          Mai e adevarat ca nemtii au multe probleme cu comunitatea turca si nu sunt asa multi romani ca sa le atraga atentie. Cat am stat in Bavaria m-am simtit 'so right'.
          Societate linisitita, respect, bunastare... Poate ca in Frankfurt nu e la fel
  • -1 (5 voturi)    
    Va scapa multe chestii..... (Joi, 11 octombrie 2012, 16:46)

    M [anonim]

    Va scapa multe chestii, doamna/domnisoara.

    E pacat ca n-ati mentionat niste lucruri si e pacat ca nu v-ati documentat. Orice roman stabilit in Anglia va putea spune cum decurg lucrurile (si lucrurile stau mult mai prost decat sugereaza articolul de fata)
    • +2 (4 voturi)    
      alte lucruri ? (Joi, 11 octombrie 2012, 17:00)

      Marius Muntean [utilizator] i-a raspuns lui M

      Eu sunt un roman stabilit in Anglia si nu am idee despre ce lucruri mult mai rele vorbiti, dar chiar as fi curios sa aflu pentru ca sunt si eu in aceeasi barca!
    • 0 (0 voturi)    
      "Va scapa multe chestii..." (Joi, 11 octombrie 2012, 18:10)

      Sorana Stanescu [anonim] i-a raspuns lui M

      Buna ziua, as aprecia daca mi-ati putea spune ce anume considerati ca lipseste din articol. In privinta documentarii, permiteti-mi sa va spun ca am locuit mai mult de un an la Londra si am discutat cu zeci de constructori romani si de alte nationalitati si cu majoritatea institutiilor relevante in acest domeniu. M-as bucura sa stiu ce anume am omis sau ce altceva considerati ca ar fi trebuit sa se regaseasca in articol. Va multumesc, Sorana Stanescu
    • 0 (0 voturi)    
      Curios (Joi, 11 octombrie 2012, 18:17)

      guguta [utilizator] i-a raspuns lui M

      Sunt curios care sunt acele lucruri. Revin cu ce am mai spus: daca nu stii limba nici nu poti avea mari pretentii la slujbe bune sau sa-ti dea NIN (National Insurance Number), daca muncesti la negru (ca sa nu platesti taxe) nu poti beneficia de nici un drept in Uk. Sunt satul de romanii din Uk care numai se plang dar nu incearca sa faca ceva in plus ca sa o duca mai bine. Odata ce ajungi sa te integrezi in societate sa fii apreciat si sa te simti apriciat o sa se vada altfel viata. Dar trebuie multa munca.
  • +2 (2 voturi)    
    In sfarsit (Joi, 11 octombrie 2012, 16:46)

    Maxa [anonim]

    ... un articol de stanga pe Hotnews. Nu pot sa cred. La mai multe ! Poate va treziti si voi.
  • +3 (3 voturi)    
    Garantii (Joi, 11 octombrie 2012, 16:54)

    speriatul [anonim]

    Guvernul Romaniei a primit "garantii" de la guvernul britanic ca....
    Nu pricepeti ca este razboi economic si ca neamurile fara noroc maninca de pe jos!
    Nu si alesii lor ...
    • 0 (0 voturi)    
      dragule (Joi, 11 octombrie 2012, 19:22)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui speriatul

      Cat timp suntem in barca UE nu au ce sa faca britanicii. Suntem si noi "cu noroc" :)
  • 0 (4 voturi)    
    Marea Britanie vs Canada (Joi, 11 octombrie 2012, 17:02)

    Adrian [anonim]

    Canada selecteaza in fiecare an circa 5000 Romani care sa emigreze. Criteriul de baza al selectiei sunt studiile fiind preferati cei cu studii superioare. Ok care este problema. Problema este ca in Canada studiile superioare facute in Romania nu sunt recunoscute asa ca tu om cu carte si scaun la cap renunti la viata ta din Romania in speranta ca, Canada te vrea pentru ceea ce esti si ajungand acolo iti dai seama ca de fapt studiile tale nu valoreaza nimic iar echivalarea lor necesita timp si banii si in plus nu ai "experienta canadiana" in cv si asa ajungi din inginer(constructor,electronist,chimist) sa lucrezi la McDonalds sau sa cari mobila samd. Cei care pleaca in MB macar stiu ca nimeni nu ii vrea dar cei care pleaca in Canada sunt mintiti de personalul diplomatic isi vand casele platesc vizele care costa in jur de 13.000cad si ajung acolo sa faca parte din "clasa imigrantilor". Criteriul studiilor superioare impus de Canada este doar ca sa se asigure ca odata ajuns acolo nu vei deveni infractor, ei stiind ca nu ai sanse reale sa lucrezi conform cu pregatirea ta dobandita in Romania.
    • +1 (3 voturi)    
      De ce vorbesti prostii (Joi, 11 octombrie 2012, 17:55)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

      Studiile se echivaleaza, destul de usor iar bataia de cap nu e mare. Eventual mai faci niste cursuri si gata. Totusi nu poti de la tarnacop sa sari direct la tehnologie avansata, dar in maxim 2 ani esti pe directia cea buna. Viza nu te costa 13000, e pe la 1000CAD sot + sotie. Cam 12-13000 is costurile totale de immigrare de cuplu, aici intra si banii necesari pt a trai 3-6 luni pana intri in sistem si muncesti. Stai linistit ca marea majoritate a romanilor o duc bine si nu muncesc prin Mac Donalds-uri.
      • +1 (1 vot)    
        Ai dreptate! (Joi, 11 octombrie 2012, 20:16)

        Dana [anonim] i-a raspuns lui Dalinar

        Nici macar eu care am vcebit cu experienta in secretariat doar nu am lucrat la Tim Hortons sau McDonalds. :))
    • +1 (1 vot)    
      Gresit, domnule Adrian (Joi, 11 octombrie 2012, 18:41)

      Ioan [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      MAREA majoritate a romanilor veniti in Canada isi realizeaza o cariera profesionala intr-o anumita perioada de timp ce variaza, functie de specializare si de bagajul profesional si (foarte important!) de cunoastere a limbii engleze. Nu am intilnit imigrant (roman sau din alta parte) care sa nu se fi realizat profesional in conditiile unei munci sustinute si al unui efort serios.

      Canada nu asteapta PE NIMENI cu job-uri calificate la aeroport: trebuie sa demonstrezi ca poti face fata cerintelor de aici. Am intilnit, din pacate, o serie de romani (putini), care echivaleaza posesia unei diplome (de oriunde!) cu dreptul la un job bine platit, "pe masura diplomei". Ca un exemplu personal, ca inginer constructor ce a lucrat citiva ani intr-o companie in Canada si acum ca professor la o universitate canadiana, va pot furniza un amanunt interesant: nu mi-am "echivalat" diplomele (obtinute in afara Canadei) pentru ca nu a fost nevoie! In ambele cazuri (la companie, una din cele mai mari din Canada) si la universitate a trebuit sa trimit o copie xerox a diplomelor la Human Resources, la cca 3 luni de la angajare. In rest, NIMENI nu a vazut sau mi-a cerut diploma de inginer sau de doctor... Ceea ce conteza este ceea ce poti sa faci si, mai ales, ceea ce demonstrezi ca faci: nu poti rezista intr-un astfel de sistem fara sa muncesti foarte intens.

      Canada, ca orice alta tara din lume care e construita de imigranti, e intradevar o tara a oportunitatilor: depinde doar de fiecare dintre cei veniti aici sa poata avansa. Un ultim lucru foarte important: inainte de a veni in Canada, fiecare imigrant trebuie sa isi evalueze CU PROFUND REALISM capacitatea profesionala, ATITUDINEA si, din nou, foarte important, cunosterea limbii engleza, esentiala in obtinerea unui job. Capactiatea de a purta o conversatie ca turist nu are nimic de a face cu a scrie bine raport tehnic, o lucrare stiintifica, de a analiza si prezenta la nivelul cerut de aici rezultatele unui proiect, teze, lucrari
      • 0 (0 voturi)    
        Așa este (Joi, 11 octombrie 2012, 19:33)

        Alin [anonim] i-a raspuns lui Ioan

        Bravo! Așa este. Românii să pună mîna pe învățat și pe muncit. Posesia unei diplome nu (mai) înseamnă absolut nimic. Un om cu scaun la cap știe și acceptă toate acestea.
      • 0 (0 voturi)    
        Ok (Joi, 11 octombrie 2012, 19:58)

        kebab [utilizator] i-a raspuns lui Ioan

        Congregatiile religioase isi ajuta frati, am uitat sa precizez, comentariul meu nu se aplica emigrantilor care vin in Canada prin sectele (Adventiste,Mormoni samd), care isi gasesc imediat de lucru si fara prea multa bataie de cap.
        • 0 (0 voturi)    
          Esti in Canada? (Joi, 11 octombrie 2012, 20:09)

          Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui kebab

          Daca da, stai in Quebec? Ca asta ar explica unele din afirmatiile tale.
          Problema e ca multi ajung aici cu coada pe sus. Multi cred ca se munceste ca la noi in tara si se mira ca-s zburati rapid de pe postul pe care au mintit in resume ca sa-l obtina.
          Multi asteapta pomenile sociale de pe la noi sau cred ca merge cu fofarlica.
          Problema e simpla in Canada, multa munca, tenacitate si creearea unui good networking is cheia succesului. Bineinteles si perfectionarea continua, eu unul merg la 1-2 cursuri la fiecare 6 luni, pt a tine pasul si a fi competitiv.
          • -1 (1 vot)    
            Nu prea muncesti.. (Joi, 11 octombrie 2012, 21:57)

            Hombre [anonim] i-a raspuns lui Dalinar

            Nu prea muncesti daca mai ai timp de 1-2 cursuri la 6 luni. Daca tragi 10 ore pe zi, in orice domeniu, cand mai faci cursurile? Vezi ca, cursurile online nu se pun, ca experienta ta practica e 0 si de multe ori sunt inutile.
            • 0 (0 voturi)    
              Cursurile de obicei is foarte intensive (Vineri, 12 octombrie 2012, 1:28)

              Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Hombre

              si fara ele nu faci fata competitivitatii mai hombre. Daca mai ai si propriul tau business iti faci timp. Panimayu?
              • 0 (0 voturi)    
                Autodidacti (Vineri, 12 octombrie 2012, 3:48)

                Hombre [anonim] i-a raspuns lui Dalinar

                Unii dintre noi nu au nevoie de diplome sa arate ce stiu, intelegi? Unii dintre noi ne perfectionam tot timpul. Tu ai nevoie de diplome sa faci fata competitiei, intelegi?
          • 0 (0 voturi)    
            teza romanului cu "fofarlica" (Marţi, 27 noiembrie 2012, 10:36)

            Ana [anonim] i-a raspuns lui Dalinar

            Nu inteleg ce e cu parerea asta gresita despre cum se munceste la noi in tara. La noi in tara sunt oameni care mor de epuizare sau se imbolnavesc din cauza multelor ore state peste program. Daca mai sunt si oameni care muncesc asa cum spuneti dvoastra, asta nu inseamna ca e un val ce trebuie generalizat (dar pe care observ ca multi oameni il iau ca atare). Cand ne vom respecta pe noi ca natie si vom inceta sa ne aplicam singuri piedici ? Fostul meu sef in Romania este canadian. Firma la care am lucrat era un fel de romano-canadiana. Nu a trebuit sa plec in alta tara pt ca d-l sef sa ne impuna ore suplimentare neplatite (care ajungeau la 12 ore de munca/zi). Asa ca, ce inseamna pomana sociala si munca pe branci, ca nu stiu exact unde ma incadrez ? Poate ar fi o solutie sa-si expuna fiecare povestea si mai putin generalitati care ne parvin de prin alte parti si nu avem certitudinea ca asa se si intampla. Sau poate cand facem asta, sa venim cu argumente, exemple, etc pentru a sustine teoria romanului pomanagiu. O zi buna tuturor !
        • 0 (0 voturi)    
          Religios sau nu... (Joi, 11 octombrie 2012, 20:28)

          Ioan [anonim] i-a raspuns lui kebab

          Un imigrant de success e unul care munceste pe rupte, pentru ca, fara indoaiala, trebuie sa demonstreze ca este capabil sa concureze cot la cot cu cei din jur.

          Personal, nici eu, nici sotia mea nu apartinem unei comunitati religioase - deh, orele de materialism dialectic din scoala de pe vremea comunismului... :-) : asta nu ne-a impiedicat (nu numai pe noi) insa sa gasim slujbe intr-un timp relativ scurt. Si, va pot asigura pe baza experientei de aici, ca nimeni nu va angajeaza persoane pe baza de afiliatii religioase intr-un post cu responsabilitati profesionale serioase (inginer, medic, scientist, avocat, consultant, specialisti in orice domeniu, etc). Am intilnit asemnea cazuri de care pomeniti, insa in slujbe modeste, de entry level sau fara nevoie de studii superioare.

          Un alt lucru extrem de important este legat de atitudinea si seriozitatea de care un angajat trebuie sa dea dovada aici: asa-numitele "pile" se traduc prin recomandari care sunt extrem de realiste si obiective si sunt acordate celor care sunt capabili sa faca job-ul pentru care aplica. Sunt adesea apelat pentru recomandari (sau recomand, la rindul meu studenti pentru diverse slujbe): credeti-ma, nu as pregati o recomandare pentru cineva de care nu as fi convins ca are "what it takes to do the job", fie el si un prieten apropiat. Acesta este si motivul pentru care societatea de aici, cu toate imperfectiunile ei, merge bine.

          Sotia mea, om cu doua diplome obtinute in Romania, ambele cu medii peste 9:00, (una din ele obtinuta pe vreme "raposatului"), a mers din nou la scoala si a terminat un Master aici: la finalul studiilor, prin examene, a obtinut un post intr-unul din organismele federale, unde MULTI din cei din jur sunt imigranti de peste de prin lume (inclusiv in jur de 8 romani doar in divizia ei...). Ce au toti acesti angajati in comun? Scoala temeinica, (re)facuta de cele mai multe ori aici si o atitudine profesionala. After all, Lenin avea dreptate: invatati, invatati, si iar invatati!
      • +1 (1 vot)    
        Oportunitate (Vineri, 12 octombrie 2012, 1:26)

        Paco'ste [utilizator] i-a raspuns lui Ioan

        Pe mine a inceput sa ma agaseze expresia asta 'tara a oportunitatilor'..fiindca posibil e orice si oriunde.Nici in Romania nu te opreste nimeni sa faci 10 facultati,sa iei 3 miliarde pe luna,sa ajungi presedinte.
    • +1 (1 vot)    
      Canada vs UK (Joi, 11 octombrie 2012, 20:10)

      Dana [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      Da interesant punctul tau de vedere... Si eu sunt unul din cei zeci de mii care am emigrat in Canada... dar spre deosebire de ceilalti cu "studii superioare" sau doar cu aere de intelectuali, eu am venit cu cativa ani de experienta ca secretara. Si am luat-o de jos, cu $8 pe ora ca mai toata populimea... dupa 5 ani pot sa spun ca am vazut si rezultatele: un job bun, studiez inca pt CGA designation, 2 copiii si multumirea ca am facut ceva. Cred ca daca as fi venit cu diploma de studii superioare as fi vazut lucrurile la fel: "Porcii astia de canadieni ne sug vlaga si banii!!" P.S. aaa si am venit cu doar $600 in Canada si bani imprumutati sa "o pornim" la drum! Bafta tuturor si hai sa ne consideram norocosi ca suntem in Canada si nu in UK . Sunt sympathetic cu cei din UK si mai mult in mom. de fata ma lupt sa o angajez pe verisoara mea(care munceste ca cleaner in UK) ca babysitter pt copiii mei.
      Cele bune!
  • +3 (3 voturi)    
    aiurea.. (Joi, 11 octombrie 2012, 17:15)

    nica [anonim]

    Cum sunt exploatati romanii in Anglia sau aiurea!? M-ar interesa cum sunt romanii exploatati acasa la ei cata vreme nu-i obliga nimeni sa lucreze in Anglia sau aiurea. Romanii nu sunt exploatati nicaieri, decat acasa unde nu gasesc locuri de munca si decid sa plece cu orice risc in alta tara. Nu este problema Europei sa ofere locuri de munca romanilor, ci a Romaniei! In plus cei care obtin joburi pe cai legale, adica sunt calificati si indeplinesc normele legale de angajare, nu sunt explotati nicaieri. Intreaga responsabilitate revine celor care se lasa "exploatati" si a tarii de origine care in loc sa creeze o economie propospera delapideaza. Aceasta este singura explicatie
    • 0 (0 voturi)    
      Asa e (Joi, 11 octombrie 2012, 20:16)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui nica

      bine zis.
      In afara sunt tratat de multe ori ca cetatean second class dar in Romania cum sunt tratat?
  • 0 (0 voturi)    
    uite cum stau lucrurile din punct de vedere al MB (Joi, 11 octombrie 2012, 18:01)

    calinsab [utilizator]

    http://www.romani.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=1884&Itemid=63

    Ei spun ca au o problema cu statul roman si nu cu cetatenii romani .... asa sa fie ?
  • 0 (0 voturi)    
    Dacă Tu nu te respecți, nimeni altul nu o va face! (Joi, 11 octombrie 2012, 18:22)

    Adi Ionescu [anonim]

    Fiecare om este trata în felul în care permite să fie tratat. Dacă cineva acceptă să lucreze pe nimic e treaba lui. Problema la români este că acceptă în masă să lucreze pe nimic, sume din care nu se poate trăi, şi mulți trec la şmanglelă de pe unde apucă. Vestea să lucrează pe nimic respectiv cea de infractori se propagă în același timp. Dacă "buni angajatori de acolo" ştiu şi ei "ce proști sunt ăștia" de ce s-ar chinui să te plătească la preţul pieţei. Nu mai trebuie acceptată munca la negru şi gata! Dacă tot plecați fraților, informați-vă întâi de condiții, salarii smd.
  • +1 (1 vot)    
    aiureli (Joi, 11 octombrie 2012, 18:32)

    exit [anonim]

    locuiesc in uk si pot sa spun ca romanii sunt exploatati cu acordul lor.
    sunt mii de romani care abia stiu limba si habar nu au cum sa-si faca rost de acte.
    intr-adevar, dureaza cateva luni pina obtii actele si in timpul asta respectivii muncesc la negru. si daca vad ca le merge nu se mai preocupa de acte: las' asa ca merge asa... dar timp de 3 luni de zile ai dreptul sa muncesti ca self-employed cu aceleasi drepturi ca englezii sau polonezii.
    scriai de polonezul care imparte fluturasi: pe roman ce-l impiedica sa faca acelasi lucru?
    si in articol e vorba de cei care muncesc in constructii sau hoteluri, nu scrie de cei mult mai multi care se descurca bine-merci. si castiga MAI MULT decat castiga un englez.
  • -1 (1 vot)    
    Apropo de articol (Joi, 11 octombrie 2012, 18:55)

    Leusteanul [anonim]

    Nice. La mai multe.
  • +1 (1 vot)    
    :) (Joi, 11 octombrie 2012, 19:20)

    Xorciser [utilizator]

    "Le spun clientilor mei de la inceput ca nu accept cecuri si nu emit facturi. Daca sunt de acord, bine, daca nu, nu. "

    Pai si atunci de ce va mira ca sunt ilegali si vor ramane asa?

    Credeti ca omul asta a platit vreo taxa in UK daca tot ce incaseaza e cash si nedeclarat la fisc?

    Lui si celor ca el le urez drum bun inapoi in Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    UK e tara tuturor posibilitatilor (Joi, 11 octombrie 2012, 20:50)

    Marius [anonim]

    Am stat cativa ani in UK.
    Daca te ocupi de acte, le poti obtine, ca self-employed in cateva luni. Daca nu te pricepi singur, sunt companii care te ajuta. Intr-adevar, cu dreptul de munca ca employee e mai greu, dar cu perseverenta se poate obtine.
    In UK. fiecare se dscurca cum poate. sunt job-uri, as putea spune destule. Londra are peste 7 mil de locuitori si bani de 3 ori cat Romania...deci sunt oportunitati.
    Ca sa reusesti bine in UK, iti trebuie cateva chestii:
    - sa stii engleza binishor;
    - sa stii o meserie. De exemplu un ninstalator sau electrician pot castiga 100-200 de lire pe zi....nu te mai intreaba nimeni de ce natie esti
    - sa stii sa lucrezi pe internet. majoritatea slujbelor si afacerilor sunt pe internet
    - eventual sa ai ceva relatii, prieteni....ele se pot face in timp.
    Eu cat am stat in Londra, majoritatea job-urilor le-am avut fiind sunat. Imi postam pe internet ca as cauta de munca...si eram sunat. Cateodata se intampla sa ma sune 3 firme/oers in aceeasi zi, alteori asteptam.
    Intr-adevar, e mai greu cand nu ai o meserie si trebuie sa faci job-uri de muncitor necalificAT, unele platite intr-adevar cu 5-6 pe ora.
    E greu si pt cei cu studii superioare, ca au si ei super-calificatii lor, englezi, indieni, alte natii....si oricat de bine stii engleza, nu te poti compara cu engleza lor bativa. In schimb medicii si asistenta se descurca bine.
    Eu cred ca UK inca este un loc bun sa emigrezi. Nu m-as duce in canada, la capatul pamantului...nici macar in excursie.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu m-as duce in canada, la capatul pamantului...ni (Sâmbătă, 13 octombrie 2012, 7:45)

      jupanu [anonim] i-a raspuns lui Marius

      ...pai da vulpea cind nu poate ajunge la struguri spune ca ..a oricum sint acri...Iti doresc sa nu vii in Canada nici macar in vizita coane..oricum nu vei avea tu posibilitatea sta stai linistit..Cit despre articol ..este mizerabil sa scri ca romanii sint discriminati pe piata muncii ...autoarea articolului se mai da si jurnalista ...normal cu diploma de ff.
      ..statul roman prin ambasadele si consulatele imprastiate prin lume nu face altceva decit sa promoveze prostia nationala de care nu ducem lipsa ..dupa mine aceste institutii ar trbui reduse la minim ...ba chiar sa dispara ..ca sincer sa fiu nu le vad folosul.
      hai fiti cinstiti si spuneti adevarul ca sigur ati dat cu capul de autoritatile romane prin tarile prin care sinteti ..cine v-a tratat mai bine ei sau strainii ?!!! ei na ...strainii ?! ce alceva in afara de a va vinde acte si documente pe bani fac acesti paraziti care zic ei reprezinta romania prin lume ?
      ..In Canada se traieste EXCELENT !!!!!!!!!!!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    NIN (Miercuri, 7 noiembrie 2012, 14:39)

    anonim [anonim]

    Sotul meu a fost respins de mai multe ori la NIN, lucreaza ca self employed, nu in Londra, intr-un orasel mai mic, ca sofer de taxi. Cei care au ajuns cu un 1 an inaintea lor, au primit si NIN si yellow card, dar acum, refuza sa mai dea pana si NIN-ul, pe motiv ca: ce presteaza ei, nu se considera self-employed. Pai cum vine asta, pana acum 1 an era considerat ce faceau self-employment si acum nu? e clar ca nu vor sa mai dea romanilor dreptul sa munceasca legal. Li se cer niste sume exorbitant de mari pe saptamana si li se dau niste job-uri extrem de mici, ca cele mari sunt date eglezoilor, ca na, doar sunt extrem de nationalisti si atunci, e clar ca sunt exploatati si nu pot face nimic, nu pot reclama, nu pot incerca sa gaseasca altceva, caci nu ai garantia ca vei primi acte.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by