<-- Dosare Juridice - Schoenherr Asociatii -->
OPINIA SPECIALISTILOR DELOITTE SI REFF&ASOCIATII
Cum se calculează contribuțiile și taxele datorate Fondului pentru Mediu? Obligațiile de raportare și taxele datorate la Fondul pentru Mediu, în principal cele referitoare la ambalaje și echipamente electrice și electronice, reprezintă o provocare pentru companii, în contextul noilor reguli metodologice de calcul intrate în vigoare in perioada iulie 2018 - ianuarie 2019. În cazul deșeurilor de ambalaje, printre noile prevederi cu impact asupra activității companiilor se află creșterea obiectivelor de reciclare/valorificare, obligațiile de gestionare a ambalajelor primare reutilizabile și includerea reparării în operațiunea de reciclare în cazul paleților de lemn.
Finanțarea bugetului cu TVA pentru sume neîncasate de la clienți în faliment: Soluția identificată în Codul fiscal O reală problemă pentru mediul de afaceri recent remediată în Codul fiscal o reprezintă posibilitatea de a recupera TVA de la buget pentru creanțe neîncasate. Semnalam în vara anului trecut faptul că astfel de situații - în care companiile ajung să suporte TVA în contul debitorilor - sunt neechitabile, implicând costuri însemnate. Tot atunci arătam că este nevoie ca legislația românească să prevadă o modalitate de recuperare în acord cu decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene exprimată într-un caz similar.
Criptomonedele și prima reglementare specifică din legislația națională prin Codul fiscal Recenta reglementare din Codul fiscal a criptomonedelor aduce modificări oportune, eliminând incertitudinile care planau asupra regimului impozitării acestor venituri, și prefigurează în opinia noastră o adaptare necesară a contextului legal și fiscal românesc la intrarea criptomonedelor în mainstreamul operațiunilor financiare. Dacă până în prezent legislația românească nu făcea referire la monedele virtuale, acestea nefiind recunoscute ca monede naționale sau valute, introducerea regimului fiscal specific pentru aceste tranzacții reprezintă un prim pas dintr-un proces de adaptare a contextului legal național la acest fenomen.
GDPR: Google, sancționat cu 50 de milioane de euro pentru greșeli de începător. Impactul deciziei în piață Google a fost sancționat, pe 21 ianuarie 2019, cu 50 de milioane euro pentru încălcarea de lungă durată a unor prevederi fundamentale prevăzute de GDPR cu privire la obligațiile de informare, dar si de justificare a unui temei legal, cu care entitățile trebuie să se conformeze atunci când procedează la prelucrarea datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate. Sancționarea Google în acest fel este un răspuns firesc având în vedere varietatea de date pe care le prelucrează și impactul inerent asupra vieții private a utilizatorilor care rezultă din combinarea seturilor de date și identificarea unor caracteristici intrinseci comportamentului, identității și preferințelor utilizatorilor
Susținerea ONG-urilor în 2019: Întrebări și răspunsuri privind facilitățile pentru companiile care acordă sponsorizări Entitățile care sunt în același timp plătitoare de impozit specific și impozit pe profit pot beneficia, începând din acest an de credit fiscal aferent sponsorizărilor de până la plafonul de 0,5% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit datorat. Este vorba de o nouă extindere a facilității, după ce anul trecut a fost acordată și entităților plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor. Totodată, această facilitate poate fi reportată pe o perioada de 7 ani în cazul societăților plătitoare de impozit pe profit, respectiv 28 de trimestre pentru microîntreprinderi.
Este responsabilul cu protecția datelor (DPO-ul) sancționabil? Ne propunem prin această analiză să examinăm implicațiile pe care le are activitatea unui reponsabil cu protecția datelor personale (DPO) pe termen scurt, răspunzând în principal întrebărilor: poate fi sancționat responsabilul cu protecția datelor, atât angajat cât și externalizat, atunci când se stabilește că societatea a încălcat dispozițiile în materia prelucrării datelor cu caracter personal? Dacă da - când, prin ce mijloace și în ce măsură?
Cum interpretăm și aplicăm regulile de TVA? Cum rezolvăm dificultățile apărute în practică? Complexitatea legislației și cerințele de raportare tot mai sofisticate impun noi sarcini administrative și implică o bună cunoaștere a regulilor de TVA. Departamentul de Taxe Indirecte din cadrul Deloitte a structurat seminarul Totul despre TVA în două module - de bază și avansat - pentru a le da practicienilor în fiscalitate posibilitatea să aleagă varianta care răspunde problemelor pe care le întâmpină în practică.
Implementarea directivei anti evaziune fiscală (ATAD): În timp ce restul statelor UE fac primii pași, România evaluează un an de aplicare și modifică regulile Noile norme care au ca scop eliminarea celor mai frecvente practici de evitare a obligațiilor fiscale de către societăți, prevăzute de directiva UE 1164/2016 - "AntiTax Avoidance Directive" (ATAD), au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2019 în Uniunea Europeană. România, însă, a implementat în urmă cu un an aceste reguli optând în cazul uneia dintre măsuri, respectiv al limitării deductibilității costurilor de îndatorare, pentru o variantă mai restrictivă decât cea care era posibilă conform directivei. Mai mult, România a fost printre primele state care au decis să transpună directiva în condițiile în care aplicarea în legislațiile statelor membre UE, așa cum am menționat, a devenit obligatorie de la 1 ianuarie acest an.
Verificări la final de an și impactul noutăților fiscale pentru companii Ce obligații, oportunități sau riscuri apar în contextul închiderii anului calendaristic? Ce noutăți aduce legislația fiscală și ce implicații pot avea pentru companiile din România?
Studiu Deloitte Legal: GDPR - 6 luni de la momentul implementării Autoritățile de supraveghere și control în domeniul datelor cu caracter personal din marea majoritate a statelor central-europene par să se concentreze pe explicarea dispozițiilor GDPR și a principalelor provocări legate de respectarea acestuia, fără a aplica până acum amenzi, rezultă din studiul Deloitte Legal, „GDPR - 6 luni de la momentul implementării”. „Deloitte Legal a realizat un exercițiu de analiză a aplicării regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) în zece state din Europa Centrală și de Est, rezultând un material comprehensiv referitor la cadrul legal și la pregătirea pieței și a autorităților. Fiind primul studiu efectuat în regiune, documentul oferă o imagine de ansamblu a impactului GDPR pe câteva coordonate-cheie, cum ar fi: principalele provocări generate de aplicarea GDPR de la momentul implementării, bunele practici, relația cu autoritățile de supraveghere și control, inițiativele sectoriale sau activitățile supuse obligațiilor de evaluare a impactului privind protecția datelor.
Declarațiile de TVA din câteva click-uri - webPR Raportarea în detaliu a tranzacțiilor în declarațiile de TVA este mare consumatoare de resurse. Timpul alocat pentru îndeplinirea acestui tip de procese recurente poate fi, însă, redus cu până la 70% utilizând tehnologia. O soluție inovatoare dezvoltată intern de Deloitte Tax România, dedicată raportărilor privind TVA și care funcționează independent de sistemul contabil al utilizatorilor, este aplicația D.Tax. De exemplu, completarea formularului 394 - prin care se declară toate tranzacțiile pe teritoriul României - poate costa o companie săptămâni de muncă dacă are o activitate complexă și un volum mare de tranzacții. Efortul poate fi de numai o zi prin utilizarea D.Tax.
TVA de 5% pentru servicii de restaurant și catering. Instrucțiunile de aplicare aduc exemple, dar anumite neclarități rămân Scăderea cotei de TVA pentru serviciile de restaurant și catering, de la 9% la 5%, începând cu 1 noiembrie, a generat incertitudine privind punerea în aplicare. În lipsa unor norme explicite la momentul implementării, mediul de afaceri a ridicat întrebări privind "granița" dintre cota redusă de 9% aplicabilă livrărilor de alimente, și cota redusă de TVA de 5% aplicabilă prestărilor de servicii de restaurant și catering. În acest context, Ministerul Finanțelor a emis, prin ordin, instrucțiunile de aplicare unitară care încearcă să clarifice diferența, din perspectiva cotei de TVA aferente, dintre o prestare de servicii de restaurant și catering și o livrare de bunuri.
Vechea versus noua "taxă pe stâlp": implicații pentru companii 
Autoritățile locale au primit dreptul de a impozita turnurile de susținere a turbinelor eoliene ca urmare a "completării" definiției clădirii din Codul fiscal, la capitolul taxe și impozite locale. Legea adoptată de parlament adaugă în categoria clădirilor turnurile de susținere a turbinelor eoliene. Merită menționat că regimul acestei categorii de construcții s-a aflat în centrul unor dispute dintre mediul de afaceri și reprezentanții autorităților locale.
Cum pot beneficia de reducerea impozitelor și a contribuțiilor datorate persoanele care au primit decizii de impunere după 9 octombrie 2018 Persoanele fizice care plătesc anticipat anumite obligații fiscale impuse prin decizii emise după 9 octombrie 2018 pot beneficia de o bonificație de 10% din sumele datorate. Procedura de acordare a acestei bonificații de 10% este clarificată printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Mai exact, este vorba de ordinul nr. 2906/2018 care se referă la sumele de plată menționate în deciziile de impunere emise contribuabililor după 9 octombrie 2018.
Decizie CJUE cu potențial impact pentru companii din diverse industrii: Datorează TVA pentru "compensațiile" plătite de clienții care reziliază anticipat contractele Sumele percepute clienților de către companii sub formă de compensație pentru rezilierea contractelor înainte de termen sunt supuse TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C295/17 MEO privind o companie telecom din Portugalia. Hotărârea în cauza menționată a fost așteptată cu real interes încă de la transmiterea întrebărilor preliminare către Curte întrucât, odată cu apariția acestui caz, sporește riscul ca sumele facturate de societăți pentru rezilierea prematură a acestor tipuri de contracte să fie considerate subiect de TVA.
Importul forței de muncă în România - modificări legislative recente care sprijină procesul de angajare a străinilor La începutul lunii noiembrie s-a publicat Legea 247/2018 prin care o serie de modificări au fost aduse legislației ce reglementează dreptul de muncă și ședere a cetățenilor străini în România. Cea mai importantă schimbare o reprezintă reducerea salariului minim de încadrare pentru cetățenii străini. Astfel, în acest moment, similar cu angajații români, cetățenii străini pot fi încadrați în muncă în baza unui venit salarial egal cu salariul minim pe economie, față de salariul mediu brut pe economie, pragul minim de încadrare anterior.
TVA - Verificări la final de an. Implicațiile reformei sistemului de TVA pentru companiile din România Ce obligații, oportunități sau riscuri apar din perspectiva TVA în contextul închiderii anului calendaristic? Ce noutăți va aduce reforma sistemului de TVA propusă de Comisia Europeană și ce implicații pot avea aceste schimbări pentru companiile din România chiar din 2019? Închiderea de an calendaristic aduce o serie de provocări din punct de vedere fiscal. De cele mai multe ori, companiile se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor declarative, însă sunt recomandabile și verificări specifice care ar putea genera noi obligații de declarare, dar și oportunități de recuperare a TVA.
Propunerea de consolidare fiscală: Ce avantaje ar avea grupurile de companii Consolidarea fiscală din perspectiva impozitului pe profit s-a aflat constant, în ultimii ani, pe agenda discuțiilor dintre mediul de afaceri și reprezentații autorităților. Recent, au apărut semnale că această facilitate are șanse să fie preluată în proiectul de modificare a Codului Fiscal aflat în pregătire la Ministerul de Finanțe. De altfel, propunerile făcute de mediul de afaceri, în acest sens, în cadrul consultărilor pe marginea modificării Codului fiscal din vara trecută, se află postate pe site-ul Ministerului de Finanțe. Propunerile au fost colectate de minister, urmând ca cele care vor fi acceptate să fie incluse într-un proiect de act normativ.
Dezincriminarea infracțiunii de a executa lucrări fără autorizație de construire la monumente istorice generează vid legislativ, astfel de fapte neputând fi nici sancționate. Consecințe juridice Infracțiunea de executare a lucrărilor fără autorizație de construire sau fără autorizație de desființare ori cu nerespectarea prevederilor acestora, după caz, la anumite imobile indicate expres de lege ar urma să fie dezincriminată, potrivit unui proiect de lege, aflat în prezent în dezbatere la Camera Deputaților. Mai precis este vorba de proiectul de lege nr. 521/2018 care propune abrogarea art. 24 lit. a) din Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții (Legea 50/1991).
Noi condiții pentru scutirea de TVA a livrărilor intracomunitare. Implicații în practică, avantaje, dar și riscuri pentru operatorii economici Condițiile pentru scutirea de TVA a livrărilor intracomunitare de bunuri vor fi modificate, începând cu 1 ianuarie 2020, dacă remediile rapide în domeniul TVA convenite de Consiliul miniștrilor economiei și finanțelor din UE (ECOFIN), vor fi adoptate de Consiliul UE. Aceste reguli, convenite de ECOFIN odată cu mecanismul taxării inverse generalizate pentru reducerea fraudei de TVA, ar urma să se aplice temporar, până la intrarea în vigoare a sistemului definitiv al TVA pentru comerțul intra-unional de bunuri, respectiv până la 1 iulie 2022.

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by