OPINII
Op-Ed Uniunea Europeană și OMS: Pandemia de COVID-19 este criza sanitară definitorie a epocii în care trăim Totul a început la Wuhan, în China, cu un cluster de cazuri de pneumonie a cărei cauză era necunoscută, noul coronavirus răspândindu-se apoi cu o viteză alarmantă, clătinând din temelii sistemele de sănătate, economiile și societățile din întreaga lume. Țările europene se numără printre țările cele mai afectate. La momentul redactării acestui articol, din cele șase țări cele mai afectate, cinci sunt din Europa.
Competiția de proiecte de cercetare Idei 2020, impresii la cald UEFÎSCDI a lansat și mult așteptata competiție de Idei PCE (proiecte de cercetare exploratorie) 2020, punând la bătaie exorbitanta sumă de 90 milioane lei, ceea ce ar ajunge pentru 75 de noi proiecte de 3 ani. Conform Anexei 4 a pachetului de informații, s-au definit 12 subdomenii (Matematică / Informatică / Chimie / Fizică etc.), deci fericiții norocoși aproape că se vor număra pe degetele de la o mână, cel puțin pentru anumite domenii.
Cum adică Isus al meu? M-am întrebat adesea de ce, dacă “suntem creștini de 2000 de ani”, cultura noastră a produs atât de puține cărți, tablouri, sculpturi, compoziții muzicale inspirate de viața lui Isus. Privită de la distanță și prin comparație cu alte culturi europene, cultura română laică nu pare înrădăcinată într-o tradiție a explorării Evangheliilor. Eminescu însuși e departe de ceea ce s-ar numi un poet preocupat de figura lui Isus. De ce, de-a lungul timpului, scriitorii și gânditorii români, cu rare excepții, nu au fost interesați să redea în scris, în opere de ficțiune, de filozofie sau în eseuri, raportarea lor la învățătura și biografia lui Isus din Nazaret?
#Staiacasă (și) după 15 mai: De ce viețile noastre nu se vor întoarce la normal în viitorul apropiat Momentul cel mare a sosit. După două luni de interdicții dure, carantină și amenzi usturătoare, restricțiile se ridică de pe data de 15 mai. Urgența e gata, începe alerta și odată cu ea vom putea călători prin localitate, merge în parcuri, curând poate și la un restaurant sau două sau, cine știe, chiar la mare. Am învins și de mâine putem ieși din casă fără probleme. Dar e oare o idee bună?
Politicile publice în învățământ pe timp de SARS-CoV-2: un mare plan național și nici urmă de solidaritate socială Textul de față problematizează politicile publice menite a asista părinții pe perioada carantinei din această primăvară, arătând că acestea au fost selective și ignoră dificultățile majorității familiilor cu copii de vârstă preșcolară și școlară, fiind complet lipsite de solidaritate socială. Urmează apoi o critică la alternativa învățământului online ca marea strategie pentru întreg sistemul educațional în eventualitatea continuării distanțării sociale în toamnă, tot pe motive de lipsă de solidaritate.
Blocaje politice şi cooperarea economică dintre Republica Federală Germania şi câteva state comuniste din Europa (1965-1968) Începând din anul 1967, autorităţile comuniste de la Bucureşti au difuzat repetat mesajul referitor la stabilirea de relaţii diplomatice între România şi Republica Federală Germania, în condiţiile în care, dintre toate statele comuniste, doar Uniunea Sovietică mai avea asemenea relaţii cu autorităţile vest-germane (începând din luna septembrie 1955). Nicolae Ceauşescu şi membrii aparatului românesc de propagandă au subliniat în anii ’70 şi ’80 faptul că regimul comunist din România a adoptat o poziţie principială şi curajoasă în ianuarie 1967, acceptând riscul de a fi criticat în interiorul alianţei politico-militare din care România făcea parte din cauza poziţiei adoptate de autorităţile de la Bucureşti faţă de Republica Federală Germania.
Ana lui Manole, ordinul superiorului și răspunderea medicului Maternitatea este subiect tabu în România, chiar și pentru femei. Încercăm să nu auzim ce se întâmplă, nu e de urechile noastre, avem preocupări mai intelectule sau cel puțin mai mondene de atât. Probabil dacă la Maternitatea Odobescu din Timișoara nu se infectau 10 nou-născuți, nu am fi aflat, știrea a făcut-o numărul mare de îmbolnăviri, nu preocuparea pentru ce se întâmplă în maternități ori pentru cum sunt tratați copiii și mamele.
Pandemia COVID-19 și Green New Deal – O repetiție cu orchestra? Când am scris despre Zgomot și furie: Socialiștii democrați americani și Green New Deal (februarie 2019) nu m-am gândit nicio clipă că utopia democrat-socialistă propusă de deputata Alexandria Ocasio-Cortez (D-New York) și senatorul Edward Markey (D-Massachusetts) ar putea fi considerată cu seriozitate de guvernul american. Lăsând la o parte absurditatea apocaliptică a premisei noului proiect ecologist – Lumea se va sfârși în 12 ani dacă nu vom aborda problema schimbărilor climatice, ceea ce a ridicat cele mai multe semne de întrebare era bugetul necesar pentru de-carbonizarea totală a producției de electricitate și a transporturilor americane, asigurare medicală universală, joburi și venituri garantate, locuințe „verzi” garantate: peste $94.000 miliarde sau $600.000 per familie!
Cu un pas înaintea vremurilor tulburi. Ar fi posibil? România a încheiat anul 2019 cu un PIB ceva mai mare de 220 miliarde de euro, devenind astfel a treisprezecea economie a Uniunii la începutul anului 2020. Oportunitățile crizelor emergente sunt de obicei valorificate de sistemele mature, eficiente și inventive; nu prea este cazul României în general. Totuși, România a reușit în anumite momente în istorie să valorifice în mod uimitor oportunitățile de care a beneficiat; de ce nu ar fi cazul și acum? Iar oportunitatea pe care țara o are în față, este aceea de a traduce rapid în realitate toate proiectele de eficientizare și optimizare a cadrului general în care funcționează statul și economia.
Manipularea prin “miracole” Dacă nu știați, trăim în mijlocul unui miracol! Povestea arată cam așa. Pe 20 aprilie, Institutul Național de Meteorologie anunță că în Moldova, Dobrogea și în restul țării probabilitatea de ploaie va crește după data de 26. Pe 23 și 24 aprilie ziarele duduie de prea sfintele instrucțiuni ale Înalt Prea Sfîntului Teodosie: ” În toate momentele de secetă s-a ieșit la cîmp cu Sfinte Moaște, cu rugăciuni. Întotdeauna, Dumnezeu a răspuns cu ploaie....”
Despre responsabilitatea cetățenilor, dar și a autorităților, după 15 mai. O declarație ciudată a ministrului Vela Mai sunt câteva zile și cetățenii României vor trebui să dea dovadă de responsabilitate maximă pentru a se proteja pe ei și pe cei din jur de boala numită COVID-19. Acest lucru nu se poate întâmpla însă fără un aport echilibrat al autorităților, care ar trebui să devină parteneri reali ai cetățenilor, în niciun caz zbiri.
VIDEO De ce SARS-CoV-2 nu e făcut de om, nu are bucăți de HIV și e improbabil să fi scăpat din laborator Corona a venit cu cel puțin un defect din fabrică: proteina Spike a acestuia (cu care virusul „agață” celula pe care o va infecta) nu a fost proiectată optim pentru a se lega de receptorul ACE2 al oamenilor (detalii aici). Adică Dr. X a făcut o treabă de mântuială (unde mai pui că l-a făcut să atace și pisicile și dihorii. Cu speciile acestea ce a avut?) și a lăsat totul pe mâna evoluției prin selecție naturală – să găsească aceasta modul optim de legare, chiar dacă secvența de ARN nu este cea optimă. Iar natura a improvizat și a improvizat bine! Vezi in articol un filmulet de prezentare semant de Mihai Miclaus si Daniel Funeriu
Înțelegere justă și moderată a libertății religioase În perioada următoare va fi nevoie de mult calm și mai ales de efortul comun, al statului, cultelor religioase, presei și publicului de a înțelege pe de o parte că orice agresiune la adresa libertății religioase poate avea efecte foarte nocive pe termen lung, iar pe de altă parte că suntem cu toții responsabili nu doar de reconstrucția socială post-pandemie, dar și de a contribui la consolidarea capitalului social, atât de vital în perioade de criză. Într-un regim politic democratic și bazat pe domnia legii, politicile statului în materie de viață religioasă nu trebuie generate nici de un exces de protecționism bisericesc, nici de secularism exacerbat, ci de principiul libertății religioase.
Inadmisibilitatea inițiativelor legislative privind autonomia teritorială Prezenta lucrare va aborda modalitatea recunoscută de lege organizațiilor minorităților naționale de a participa în procesul electoral și limitele exercitării funcției de legiferare în Parlamentul României, în calitate de reprezentanți ai comunităților etnic reprezentate. Partea finală este dedicată argumentelor mai mult sau mai puține juridice ale inițiatorilor proiectelor de lege privind autonomia Ținutului Secuiesc, a modului în care reinterpretează principiul subsidiarității și pe cel al autodeterminării, precum și invocarea anumitor prevederi de drept internațional deja transpuse în ordinea juridică din România.
Cine ești tu ca să-mi spui mie ce să fac? Despre politicieni și experți Politicienii își bazează autoritatea pe legitimitatea dată de alegeri (sprijinul popular), dar același proces îi face să fie partinici și să nu mai asculte opinia celor care nu i-au votat. Expertul, pe de altă parte, este (în principiu) apolitic și el se preocupă mai degrabă de adevărul științific, indiferent cât de „vandabil” este acesta. În continuare, Russell explică defectele fiecărei categorii pentru a concluziona că o posibilă soluție ar fi aceea de a lăsa experților dreptul de a propune măsuri împreună cu justificarea acestora, iar apoi politicienii să fie puși să „vândă” acele măsuri populației pentru a vedea care dintre ele trec testul popular.
Legitimarea complexă a statului Cu ocazia crizei în derulare în acest text propun o discuție despre modul de legitimare a statului nostru și cum s-ar putea schimba în bine. Acceptarea rolurilor de autoritate publică de către subiecții deciziilor se face fie în fața amenințării cu forța, o soluție scumpă ca implementare, sau ieftin, de bună voie, prin recunoașterea legitimității. Pentru ca o instituție sau un rol să fie recunoscute ca legitime ele trebuie să dețină un capital simbolic.
Comentarii pe marginea hotararii Curtii Europene a Drepturilor Omului pronuntata in cauza Kövesi c. Romaniei In hotărârea adoptata la data de 5.05.2020 in cauza Kövesi c. României CEDO a decis, in unanimitate, existenta încălcarii articolului 6 paragraful 1 (dreptul la un proces echitabil) si a articolului 10 (dreptul la libertatea de exprimare) din Convenția pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale. Potrivit Constitutiei Romaniei, Conventia are forta juridica supra-legala si constitutionala (art. 20 alin. 1), in masura in care CCR este tinuta sa interpreteze textul legii fundamentale in lumina Conventiei si a jurisprudentei CEDO, afara de cazul in care norma legala interna ofera un nivel de protectie mai inalt. Gabriel Caian este judecător. In perioada 2009-2015 a fost detasat la Agentul Guvernamental pentru CEDO
Din păcate, nu vom avea o evoluție economică „în formă de V” – de ce următoarele 24 de luni vor fi dificile? Mi-aș dori mult să se concretizeze, dar o serie de declarații din ultimul timp din zona administrației publice cu privire la ce urmează par, din păcate, de un optimism aproape ciudat. Mai să crezi că am avut noroc cu pandemia COVID-19 și am găsit rețeta magică pentru succesul economic rapid și canalizarea energiilor naționale. Va ploua cu investiții, creativitatea va fi descătușată, mult mai mulți oameni vor munci cu sârg și se vor îmbulzi să plătească taxe, digitalizarea va ajunge curând în fiecare sat cu programe educative de calitate pentru toți, românii nu vor mai pleca din țară...
Narativul rusesc despre cel de-al Doilea Război Mondial si resetarea ordinii mondiale. De câțiva ani, marile puteri își utilizează potențialul și resursele de care dispun în plan strategic pentru a se poziționa mai inspirat la viitoarele negocieri privind noua ordine mondială. Mai mult, aceste poziționări se traduc în mici lebede negre și cataclisme locale, care sunt ele însele instrumente de negociere: noua ordine mondială se negociază deja.
De ce nu sunt constituționale amenzile pentru încălcarea ordonanțelor militare Ce e greșit la amenzile stabilite pentru încălcarea ordonanțelor militare O lege trebuie să fie previzibilă. Pentru omul de rând era aproape imposibil să își dea seama exact care fapte se încadrează la imensele sancțiuni și care nu. Nici pentru un profesionist nu era ușor sau clar. Și un profesionist putea să se înșele sau să fie de o părere diferită față de următorul profesionist, fie el avocat, polițist sau judecător.

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by