BLOGUL PwC Romania
Covid-19: Companiile se află în fața unor provocări privind angajații și continuarea activității Izbucnirea pandemiei COVID-19 a pus angajatorii din România în situația de a lua decizii rapide pentru reducerea efectelor negative asupra companiilor și angajaților și pentru continuarea activității.
Implicații indirecte ale pandemiei COVID-19 în raportările financiar-contabile Așa cum s-a comunicat în ultimele săptămâni pe canalele media, existența noului Coronavirus „COVID-19” a fost confirmată la începutul anului 2020 și s-a răspândit din China în toată lumea. Virusul are consecințe severe la nivel mondial și efectul complet încă nu poate fi determinat. Pe lângă afectarea sănătății oamenilor, coronavirusul are un impact negativ și asupra activității economice și a afacerilor.
Țările afectate de epidemia COVID-19 propun stimulente fiscale pentru a sprijini economia. Se impun măsuri similare în România Amploarea cu care se extinde epidemia COVID 19 a început să aibă consecințe asupra economiei, primele industrii afectate fiind cele din turism, hoteluri și restaurante, transporturi sau organizarea de evenimente. În funcție de evoluția situației - care, din păcate, nu poate fi previzionată nici ca intensitate, nici ca durată -, unda de șoc se va propaga asupra tot mai multor sectoare, cu implicații asupra întregii societăți. Deja unele state au anunțat pachete de măsuri fiscale pentru companii, în încercarea de a limita efectele crizei.
COVID-19 va testa limitele multor organizații: Câteva recomandări pe care companiile le pot aplica pentru atenuarea efectelor, dar și întrebări la care trebuie să aibă răspunsuri Coronavirusul este un risc care trebuie monitorizat activ de către factorii de decizie ai companiilor pentru că vine cu un nivel mare de incertitudine. Efectele se resimt deja în probleme apărute în lanțul de distribuție, restricții de călătorie și creșterea nesiguranței pe piețele din întreaga lume. În fața unei crize globale, liderii sunt preocupați, de asemenea, de bunăstarea oamenilor și de planul de continuitate a afacerilor lor.
Sub presiunea schimbărilor rapide din economie, organizațiile se transformă: Cum? Modelele de business și structura clasică a organizațiilor se transformă sub impactul noilor tehnologii, precum și al altor factori, precum incertitudinile geopolitice (Brexit, tensiunile comerciale SUA - China, etc), suprareglementarea, deficitul de forță de muncă, concurența globală. În același timp, companiile au propriile strategii de dezvoltare care implică inovație, diferențiere în piață, profitabilitate mai mare, atragerea și reținerea talentelor sau proiecte de responsabilitate socială.
Prețurile de Transfer, știința datelor și digitalizarea: Cât se va automatiza și unde va fi nevoie de "arta" oamenilor Preturile de transfer reprezintă nu doar o știință prin natura procesului riguros pe care îl presupune în analiza tranzacțiilor derulate și realizarea studiilor de comparabilitate, ci este în egală măsură și o artă prin abilitățile “soft” pe care le dezvoltă consultanții de prețuri de transfer în interacțiunea cu clienții și autoritățile fiscale, în realizarea interviurilor de analiza funcțională, a activităților de tip Discovery și în construirea unei relații de încredere pe tot parcursul procesului - relație atât de necesară când vorbim de reprezentarea unui client având în centru cel mai important indicator al companiei, profitabilitatea.
Sunt sau nu societățile care datorează atât impozit pe profit, cât și impozit specific scutite de impozit la plata dividendelor? Deși este reglementat de mai bine de doi ani, impozitul specific continuă să provoace dificultăți companiilor din domeniul HoReCa. Mai mult, produce consecințe și asupra altor impozite pe care acestea le plătesc. Cum anii de aplicare ai impozitului specific vor începe să fie incluși în perioada supusă controlului fiscal, ne-am gândit să explicăm situația în care se află contribuabilii care datorează atât impozit pe profit, cât și impozit specific (fie acesta și nesemnificativ prin raportare la întreaga dimensiune a activității), cu ocazia plăților de dividende efectuate către acționari/asociați.
Raportarea aranjamentelor transfrontaliere: Cine, cum și când are această obligație? Clarificări așteptate Cum anume și când ar trebui să aibă loc raportarea și notificarea aranjamentelor transfrontaliere care le revin intermediarilor și contribuabililor relevanți? Cum se aplică sancțiunile pentru nerespectarea acestor obligații? Sunt întrebări care necesită clarificări, textul OUG 5/2020 care transpune Directiva europeană DAC6 fiind echivoc în anumite privințe. În continuare, vom comenta din perspectivă juridică unele dintre aceste aspecte care ridică probleme de interpretare.
Ce va însemna reforma ANAF în 2020? Care sunt modificările fiscale de impact și cele mai recente tendințe în cadrul inspecțiilor fiscale? Reforma administrației fiscale - însemnând modernizarea și digitalizarea - este cea mai importantă măsură pe care mediul de afaceri o așteaptă de la autorități în perioada următoare, potrivit răspunsurilor a 60% dintre participanții la sondajul realizat în cadrul conferinței anuale de taxe PwC România. Reforma ANAF a fost unul dintre principalele subiecte ale evenimentului, alături de modificările fiscale intrate în vigoare în primele luni ale anului și tendințele în cadrul inspecțiilor fiscale.
Conferința anuală de Taxe PwC România: 15 ani de cotă unică, 15 de ani de schimbări. Va fi 2020 anul digitalizării ANAF? Principalele declarații Cum va arăta fiscalitatea în anul 2020? Va fi 2020 anul digitalizării ANAF? De la aceste întrebări a pornit dezbaterea în cadrul celei de-a 16-a ediții a Conferinței anuale de Taxe PwC România, organizată miercuri, la București. Anul 2020 marchează 15 ani de la introducerea cotei unice de impozitare, considerată un brand de țară în atragerea investițiilor și un reper într-un climat legislativ instabil.
Noile obligații impuse de directiva privind raportarea tranzacțiilor: Cum se aplică băncilor Directiva europeană privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, denumită DAC6, a fost recent transpusă în legislația națională printr-o Ordonanță de urgență. Având în vedere că obligația de raportare le revine intermediarilor sau contribuabilului relevant, iar printre intermediari se regăsesc și instituțiile financiare, vom analiza în continuare dacă și ce ar trebui acestea să raporteze.
Există siguranță și stabilitate, fără prosperitate? Cum repunem economia pe lista scurtă a priorităților strategice Între nivelul de încredere al liderilor din mediul de afaceri și evoluția economiei globale există o corelație foarte strânsă, după cum arată raportul PwC Global CEO Survey, lansat la finele lunii ianuarie, la Davos. Dacă această corelație se va păstra în 2020, ar trebui să ne așteptăm la o încetinire a creșterii economice globale la 2,4%. Numărul pesimiștilor a atins în 2020 un record al ultimilor opt ani, iar cuvântul de ordine a devenit ”incertitudine”.
O nouă obligație: Informațiile privind operațiunile cu afiliați vor fi raportate în formularul 394. ANAF le va utiliza în analiza prețurilor de transfer Operațiunile taxabile din perspectiva TVA realizate între persoane afiliate ar urma să fie declarate în formularului 394, potrivit unui proiect de ordin publicat de ANAF. Introducerea acestei obligații nu este în directă legătură cu scopul declarației 394, respectiv declararea operațiunilor de pe teritoriul național în scopuri de TVA, ci cu analiza de risc privind prețurile de transfer. În expunerea de motive a proiectului se arată că numărul tranzacțiilor cu afiliați este foarte mare raportat la numărul total al tranzacțiilor realizate și că ”din analiza acțiunilor de inspecție fiscală efectuate, s-a constatat faptul că se întȃlnesc cazuri în care tranzacţiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preţ inferior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor romȃni şi, implicit, a bugetului general consolidat”.
Valoarea listărilor pe piețele globale de capital a scăzut cu 11% în 2019, cel mai redus nivel din ultimii trei ani. La ce să ne așteptăm în 2020? Chiar și cu cea mai mare ofertă publică inițială (Initial Public Offer - IPO) din istorie, realizată de Saudi Aramco (25,6 miliarde dolari) în ultimul trimestru din 2019, valoarea listărilor s-a situat anul trecut la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, fiind de 199 miliarde dolari (minus 11% față de 2018), potrivit raportului Global IPO Watch 2019 realizat de PwC.
Transformarea în industria de media și divertisment: Nu mai există audiențe omogene de miliarde de oameni, ci miliarde de consumatori individuali! De la audiențe de miliarde de oameni, produsele media au ajuns să se adreseze individual miliardelor de persoane. Cu alte cuvinte vorbim despre personalizare. Dacă întrebăm 20 de oameni cum, când și unde consumă produsele media - de la filme la știri - primim 20 de răspunsuri diferite.
Post Brexit: Implicații și recomandări pentru operatorii economici, cetățenii români și britanici Acordul pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană nu ar trebui privit ca un punct final procedural al Brexit-ului de către operatorii economici care ar trebui să se pregătească pentru o nouă perioadă de incertitudine. Marea Britanie va deveni stat terț ceea ce presupune atât existența unor vămi fizice, cât și dispariția facilităților specifice comerțului intracomunitar. De asemenea, accesul la piața muncii sau libera circulație a persoanelor se va face potrivit unor noi reguli, cu impact asupra cetățenilor britanici din România, dar și asupra cetățenilor români din Marea Britanie.
Transformarea organizațiilor: Cum ne pot ajuta soluțiile inovative să rămânem relevanți în noua economie În prezent, companiile trebuie să facă față mult mai multor provocări decât în trecut: schimbările rapide ale tehnologiei, încetinirea creșterii economice, noi concurenți, evoluția forței de muncă, schimbarea modelelor de afaceri, un volum uriaș de date, reglementări complexe și o nevoie permanentă de reducere a costurilor.
Noile obligații impuse de directiva DAC6: Cum identificăm tranzacțiile raportabile Directiva europeană privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, denumită DAC6 de către specialiști, este pe cale să fie transpusă în Codul de procedură fiscală - Ministerul Finanțelor a publicat recent un proiect de Ordonanță. Scopul Directivei constă în crearea unui mecanism de schimb automat de informații între statele membre care să facă publice toate tranzacțiile realizate în vederea obținerea unui avantaj fiscal.
Inteligența artificială: De ce este esențială etica în implementarea și utilizarea sa Potențialul economic al inteligenței artificiale (AI) a fost estimat de PwC la 15,7 trilioane dolari la nivel global până în 2030 și fiecare companie vrea să beneficieze de acest avânt. Un potențial atât de mare vine însă cu riscuri la fel de mari și va putea fi atins doar dacă practicile de AI sunt integrate în activitatea companiilor în mod etic și responsabil. O abordare fragmentară și superficială a dezvoltării și integrării AI poate expune organizațiile la potențialele riscuri de reputație, operaționale și financiare.
Automatizarea auditului: Este posibilă analiza datelor în timp real? Care va fi rolul factorului uman? Inovația tehnologică avansează alert, companiile acumulează volume tot mai mari de informații, iar în paralel, noi tehnologii se dezvoltă pentru transformarea conținutul non-digital în digital. În acest context, printr-o reglementare adecvată a investițiilor și o strategie adecvată, auditarea automatizată în timp real a fluxurilor de date poate deveni o realitate în viitorul apropiat.

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by