Articole scrise de prof. Daniel Daianu


1 - 10 din 10 rezultate
1.Revizitand “incordarea structurala” Interventiile bancilor centrale  pentru a salva banci, sisteme financiare(ca imprumutator de ultima instanta/lender of last resort), pot fi interpretate ca versiune a dominantei fiscale asupra politicii monetare. Sunt economisti si unii oficiali care deplang aceasta ipostaza a bancilor centrale, in sensul ca si-ar depasi mandatul de a urmari stabilitatea preturilor numai. Pe de alta parte, daca acceptam ca o banca centrala trebuie sa se ingrijeasca si de stabilitatea financiara, a ansamblului, interventiile mentionate au fost inevitabile, chiar daca implica riscuri. Se poate vorbi in acest caz de o dominanta financiara (ca forma a dominantei fiscale) asupra politicii monetare.
2.Daianu: Cateva observatii la recentele declaratii ale d-lui Stolojan Am cateva observatii la recentele declaratii ale d-lui Stolojan. Asa cum spune si domnia sa, daca are loc marirea salariului minim se poate atenua considerabil pierderea de bani la fondul de asigurari sociale (avand in vedere "tax avoidance" practicata de firme). Se poate umbla si la CAS pe angajator pentru a fi cat mai neutru ca impact asupra firmei, asa cum au remarcat unii economisti. Stolojan si altii vorbesc de impactul asupra deficitului structural al bugetului de pensii (al asigurarilor sociale). Dar ceea ce conteaza, in ultima instanta, este alt deficit structural, cel al bugetului consolidat. Si acest deficit este influentat de cresterea salariilor bugetarilor ca cheltuieli permanente.
3.Apropo de Tratat: hotia si risipa se ascund nu numai in deficitul bugetar! Discutia despre Tratatul privind Stabilitatea, Coordonarea si Guvernanta in Uniune a adus in prim plan argumentul disciplinarii executiilor bugetare ca mijloc de a limita risipa banului public. Drept este ca executiile bugetare au fost mult influentate de ciclul politic, ca nu s-a tinut cont de fenomene ca supra-incalzirea economiei (ce aduce venituri temporare considerabile), deficite externe periculoase, crearea de expectatii ce depasesc puterea economiei etc. Asa explicam deficite efective semnificative in ani in care am avut cresteri ale PIB-ului de 6%, 7%. Si adevarat este ca in anii electorali s-au facut, in mod sistematic, cheltuieli pentru captarea bunavointei electoratului de catre guverne. Astfel am ajuns la deficite structurale de peste 5% din PIB in unii ani. Dar a gandi ca limitarea deficitului structural la 0,5%, sau 1% din PIB, va ordona constructia si executarea bugetului public potrivit unor norme stricte de rigoare si eficienta este, cred, o naivitate.
4.Daniel Daianu: Pactul Fiscal si Romania Apartenenta Romaniei la cei 26 care au acceptat Pactul Fiscal la ultimul summit nu trebuie sa mire, intrucat este esentialmente reeditarea semnarii Europactului (Pactul euro plus). Aceasta se vede prin examinarea continutului celor doua acorduri. Este de observat ca Germania, care a impus Pactul in primul rand, este tot mai mult centrul de gravitatie economica si, totodata, polul politic in crestere, al Uniunii. Criza zonei euro a accentuat rolul acestei tari care, parafrazand o expresie a fostului secretar de stat al SUA, Madeleiane Albright, pare sa fie “indispensabila”. Cum va fi utilizata aceasta forta este de vazut. Si acest fapt a motivat pe ministrul de externe polonez Radoslav  Sikorski sa afirme ca “ii este mai mult teama de lipsa de actiune a Germaniei, decat de puterea ei”.
5.Cand acelasi deficit bugetar poate fi bun, sau rau (de Daniel Daianu) Sa fie in 2012 deficitul bugetar sub nivelul de 3% din PIB? Argumente pro sunt, intre altele, viteza rapida de crestere a datoriei publice, care poate depasi 37% din PIB in acest an; nevoile de refinantare ale datoriei intr-un mediu pe pietele de credit foarte ostil. Nevoile de refinantare in 2012 sunt mari intrucat maturitatile datoriei publice nu au fost gandite cum se cuvine; intervin varfuri de plata care ar fi trebuit sa fie evitate. Altfel spus, exista la noi o problema de administrare a datoriei publice. Refinantarea devine o obsesie a bugetului public in 2012 avand in vedere pietele de credit, ilustrate si de cotatii ale politelor de asigurare (CDS) la obligatiuni romanesti.
6.Daniel Daianu: Banci centrale sub asediu Pericolul unui nou val de recesiune in SUA si Europa este semnificativ; sunt semne (indicatori) care arata intr-o asemenea directie. Aceasta situatie face ca banci centrale sa continue sa fie in primul rand al eforturilor de evitare a ceea ce este mai rau, o prabusire a sistemelor financiare, asa cum s-a intamplat in Marea Depresiune. Banca centrala a SUA (Fed-ul) nu poate sa se retraga din “relaxarea cantitativa” (quantitative easing). In Europa, Banca Centrala Europeana (BCE) este un “pompier de serviciu” fiind fortata de imprejurari sa finanteze deficite bugetare direct si indirect (prin achizitii de obligatiuni suverane).
7.Deficitele zonei euro: are Trichet dreptate? Presedintele Bancii Centrale Europene (BCE), Jean Claude Trichet, repeta cu obstinatie ca dezechilibrele agregate ale zonei euro (UM) sunt inferioare celor ale SUA, ale altor tari mari (probabil se refera la Japonia, cu  o datorie publica de peste 200% din PIB). Asa a spus si la ultima reuniune a liderilor zonei euro unde a fost prezent si secretarul Trezoreriei al SUA, Timothy Geithner. Prin aceasta remarca el incearca, se pare, sa sublinieze ca starea de ansamblu a economiei europene (a zonei euro) nu ar trebui sa ingrijoreze mai mult decat cea a altor tari mari.
8.Daniel Daianu: Un plan Marshall pentru Grecia? Rating-urile Irlandei si Portugaliei au fost date in jos din nou. Italia a produs frisoane saptamana trecuta din cauza incertitudinilor privind adoptarea unui pachet de corectie fiscala, pe fondul cresterii dobanzii de referinta a Bancii Centrale Europene (BCE) (care a marit costul finantarii deficitelor bugetare). Testele de stres au aratat ceea ce multi banuiau si anume ca banci din Spania (cajas) au dificultati din cauza implicarii imprudente in finantarea sectorului imobiliar. Grecia ramane insa superurgenta, intrucat nivelul datoriei publice si dimensiunea deficitului primar ilustreaza insolventa si contagiunea poate pleca de aici. O noua reuniune a liderilor din zona euro va avea loc in 21 iulie.
9.Daniel Daianu: Cand finanta perverteste piata si corodeaza democratia In 22 mai 2008 am cosemnat in cotidianul francez Le Monde o scrisoare deschisa adresata liderilor UE, alaturi de trei fost presedinti ai Comisiei Europene, noua fosti premieri si sase fosti ministrii ai finantelor/economiei din tari din UE. Textul numit “Pietele financiare nu trebuie sa ne guverneze” lansa un avertisment privind iminenta unei crize financiare zguduitoare, care va slabi considerabil lumea occidentala. Intre semnatari se numara Jacques Santer si Otto Graf Lambsdorff, care apartin curentelor crestin democrat si, respectiv liberal, din politica europeana.
10.Daniel Daianu: Ce lipseste Europactului Ultima reuniune la nivel inalt a Consiliului European a fost marcata de caderea guvernului in Portugalia, care complica procesul de acordare a asistentei financiare pentru aceasta tara (chiar daca la Lisabona nu se admite inca necesitatea). Germania si-a impus punctul de vedere privind Pactul Euro plus (fost Pactul pentru Competitivitate), care se intalneste cu propuneri anterioare formulate de Comisie si echipa de lucru condusa de presedintele Herman van Rompuy in cursului anului 2010. Ma refer la un pact de stabilitate si crestere mult intarit (inclusiv prin impunere de sanctiuni), coordonarea de politici economice generale (nu numai bugetare) si validarea unui mecanism de stabilitate financiara, care sa prevada acordarea de asistenta in anumite circumstante.  Dar, in opinia mea, el nu lamureste si nu raspunde (inca) la  chestiuni majore.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by