Articole scrise de Otilia Nutu


1 - 30 din 79 rezultate
1.Înc��lzire civilizat��? Doar când speciali��tii ��i consumatorii î��i vor uni for��ele Încep acest articol recunoscând onest: nu sunt expert în sisteme de înc��lzire, centralizat�� sau nu. Ca s�� ajung acolo, ar trebui s�� am în spate o ��coal�� serioas��, specializat��, ��i nu o am. Totu��i, am avut privilegiul s�� m�� intersectez atât cu exper��i adev��ra��i, din România ��i de pe afar��, cât ��i cu consumatori – de fapt, eu îns��mi sunt în aceast�� a doua categorie. Din aceste ”intersect��ri”, m-am ales cu o constatare simpl�� ��i brutal��. Exist�� dou�� ”lumi” complet paralele...
2.Gabriel Dumitra��cu (fost pre��edinte RADET). Termia are nevoie de un nou model de pia���� ”Marile sisteme de termoficare din România nu s-au pr��bu��it, în principal, din cauza îmb��trânirii tehnologice sau a pierderilor din re��ea, ci din lipsa unui model comercial de pia���� func��ional. Rostogolirea penalit����ilor la întârzierea pl����ii subven��iei ��i neaprobarea la timp a costurilor reale ale sistemelor de termoficare a f��cut mai mult r��u decât rugina ��i îmb��trânirea,” spune Gabriel Dumitra��cu, fost pre��edinte al Consiliului de Administra��ie RADET.
3.R��zvan Nicolescu (Deloitte). Termoficarea în Bucure��ti e esen��ial�� ��i pentru aprovizionarea cu energie electric�� a ora��ului Sistemul de înc��lzire centralizat�� în Bucure��ti este într-o situa��ie critic��, iar anul acesta vor fi probabil avarii pe arii mai extinse decât iarna trecut��. Pe de alt�� parte, pr��bu��irea necontrolat�� a termofic��rii în capital�� ar fi de neconceput – de��i un risc real, dac�� nu se face nimic în urm��torii ani, din cauza re��elei ciuruite ��i a lipsei investi��iilor în capacit����ile de produc��ie de energie. Sunt 560.000 de apartamente bran��ate, în Bucure��ti deconect��rile sunt de doar 5%-7% fa���� de anul 1990, iar teoretic o avarie sistemic�� ar însemna lipsa total�� de alternative pentru to��i în afar�� de 10-15.000 care, poate, ��i-ar putea instala o central�� proprie rapid în câteva luni.
4.Vasile Munteni���� (Pre��edinte COGEN). Dispari��ia termofic��rii e cauzat�� de ac��iunea premeditat�� a autorit����ilor locale O bun�� parte din consumatorii nemul��umi��i de calitatea slab�� a serviciului de înc��lzire în sistem centralizat opteaz�� pentru centrale proprii de apartament. Care sunt principalii responsabili pentru dispari��ia sistemelor de termoficare (315 în 1990, cca. 50 azi)? Este înc��lzirea prin solu��ii individuale o alternativ�� real�� la sistemele de înc��lzire centralizat�� în ora��ele mari? Am discutat despre acest lucru cu dl. Vasile Munteni����, pre��edinte COGEN, asocia��ia produc��torilor ��i distribuitorilor de energie termic�� din România.
5.Valentina Ivan (Enercap). Ar fi investitorii interesa��i de pia��a de termoficare din România? În ultimii ani, sectorul de termoficare în România se afl�� într-un declin accelerat, a��a c�� se pune întrebarea: mai are înc��lzirea centralizat�� sens din punct de vedere economic? Cel mai simplu ar fi s�� ne uit��m dac�� exist�� posibili investitori priva��i în acest sector. Am discutat cu Valentina Ivan, Energy Policy Director al fondului de investi��ii EnerCap Capital Partners, care a investit în Europa peste 600 milioane Euro în proiecte de energie regenerabil��, ��i care vrea s�� investeasc�� în România ��i în sectorul de cogenerare de înalt�� eficien���� (centrale ce ar putea înlocui CET-urile existente).
6.Dr. Ing. Ioan Bitir-Istrate (UPB – Energetic��). Debran��area în mas�� de la termoficare ��i conectarea la gaze ar fi imposibil�� pe termen scurt O îngrijorare real�� – ��i cât se poate de legitim�� – a locuitorilor din ora��ele mari este c�� sistemele de termoficare, abandonate de deciden��i, nu pot oferi confort ��i siguran��a c��ldurii pe termen lung. De aceea, singura solu��ie ar fi centrala individual��. Ca s�� ne explice pe scurt ��i pe în��elesul tuturor dac�� lucrurile stau într-adev��r a��a, l-am întrebat pe Dr. Ing Ioan Bitir-Istrate, Facultatea de Energetic��, Universitatea Politehnica Bucure��ti, care are peste 20 de ani de experien���� în studii pentru domeniul energetic (audituri energetice, bilan��uri energetice, studii de fezabilitate, strategii energetice).Vezi dialogurile anterioare pe subiect:Dialoguri “la cald” (III) – Eugenia Gu��ilov (ROEC). Termoficarea eficient�� e solu��ia spre care se îndreapt�� UEDialoguri ”la cald” (II) – Liviu Popa (RADET Constan��a). Cum poate fi redresat un sistem de termoficare în picaj?Dialoguri ”la cald” (I) – Ana Maria Ic��toiu. Cum ne înc��lzim la iarn��?
7.Eugenia Gu��ilov (ROEC), despre riscul foarte mare ca Bucure��tiul s�� r��mân�� f��r�� termoficare în urmatorii ani Incertitudinea privind sectorul de termoficare în Bucure��ti se adânce��te, odat�� cu procesul intentat de ELCEN pentru a-��i recupera datoria de 3,8 miliarde lei de la Prim��ria Bucure��tiului. De infinitele procese ��i proceduri de insolven���� s-ar putea bucura cel mult avoca��ii, în timp ce se pierd fonduri europene ��i nu se face nimic pentru îmbun��t����irea calit����ii serviciului pentru popula��ie. În acest timp, ����rile occidentale se îndreapt�� din ce în ce mai mult spre solu��ii de înc��lzire eficiente, inclusiv termoficare, spune Eugenia Gu��ilov, expert în energie ��i director fondator al think tank-ului Romania Energy Center (ROEC).
8.Maia Sandu, invitat�� la Bucure��ti. Ce am putea oferi concret? M-a bucurat s��pt��mâna trecut�� invita��ia dnei D��ncil�� adresat�� dnei Maia Sandu de a face o vizit�� la Bucure��ti ��i cred c�� într-adev��r se impune un ”reset” în rela��iile oficiale dintre cele dou�� ����ri. Ar fi o ocazie s�� ne sp��l��m ru��inea de a fi sus��inut ani de zile regimul unui oligarh detestat de public, dar ��i o oportunitate de a restabili încrederea ��i de a ajuta concret, cu ini��iative care ar fi în beneficiul direct al cet����enilor din Moldova ��i ar sprijini ��i cursul european al ����rii.
9.Refuzul de a te racorda la reteaua de gaze: cine plateste? Asa cum ne-au obisnuit, parlamentarii s-au gandit sa-si mai alunge plictisul de sarbatori cu o initiativa legislativa scrisa pe genunchi: operatorii de transport si distributie de gaze trebuie sa racordeze pe oricine la retea pe cheltuiala proprie. Suna bine, nu-i asa? Intr-adevar, justificarea data de initiatori e ca unii consumatori solicita sa fie racordati la reteaua de gaze si asteapta ani de zile fara raspuns. Sa clarificam ce e in neregula si ce nu s-a inteles chiar prin presa.
10.Cum sa furi din companiile de stat, cu legea in mana Cat suntem noi ocupati cu sarmalele si o parte din marsaviile recente ale politicienilor, risca sa ne scapa ultimele modificari la legea guvernantei corporative a companiilor de stat. Ingrijorati-va: se voteaza azi in plenul Camerei Deputatilor, pe repede-inainte, cat nu se vede, cat sa se numeasca rapid la inceputul anului pipite si ospatari de casa la conducerea companiilor de stat, singura sansa e s-o intoarca Iohannis, ceea ce poate face o singura data.
11.De ce nu trebuie amanata liberalizarea pietei de gaze? Se discuta zilele acestea amanarea liberalizarii pietei de gaze pentru consumatorii casnici. Cu 3 sau 6 luni, ceva care sa amane un pic ca sa fie fericiti si furnizorii reglementati care isi pierd monopolul; dar in acelasi timp sa nu supere nici Comisia Europeana, care ne da bani pentru intarirea retelei de gaze daca macar respectam legea europeana.
12.Criza bursei de energie: ce e de facut daca esti client sau trader/furnizor? De doua saptamani, piata spot de energie a ajuns in unele momente la preturi record: acestea sunt de 4 ori mai mari decat in decembrie, peste 110 euro fata de 30-35. Din cate aud, si cum era de asteptat, de altminteri, deja furnizorii incearca sa paseze cresterea de preturi pe consumatorii finali. Cum s-a ajuns aici si ce e de facut?
13.It’s the Economy, Stupid: de ce interdic��ia de export de energie nu are sens economic Nu stiu care sunt dedesubturile acestui HG, motivul pentru care s-a ocolit legea transparentei decizionale, n-a fost supus dezbaterii publice si continutul sau s-a aflat doar dupa publicarea in Monitorul Oficial vineri seara. Nu stiu nici daca forma in care a aparut in cele din urma in Monitor nu cumva a fost diluata fata de intentiile initiale, cum s-ar putea intelege din discutiile penibile privind stocurile de carbune, rezultand o varianta cat de cat acceptabila in contextul regulilor europene (se poate limita exportul de energie in piata unica doar intr-o criza serioasa).
14.Pachetul Clean Energy Package, sau cum UE ��ine cu poporul Cand tocmai ne gandeam sa stingem lumina pe anul 2016 si sa plecam acasa cu speranta ca la anul ne vom inzdraveni la cap, miercuri a iesit Comisia Europeana cu noul pachet pe energie, asa-numitul Clean Energy Package. In gasiti aici, inarmati-va cu rabdare, ca merita explorat. Pe scurt, in ciuda tuturor minciunilor desantate pe care le veti auzi de la populistii europeni in lunile astea, iata surpriza: UE se bate cu statele nationale ca sa-l protejeze pe consumatorul casnic, pe cetateanul simplu, impotriva tuturor grupurilor de interese care au capturat politicile energetice la nivel national.
15.Dupa alegeri. De ce Occidentul trebuie sa stea cu ochii pe Moldova Dupa o campanie destul de urata si dezechilibrata, in care unul din candidati a avut in spatele sau o masinarie de partid, o parte din biserica, presa, primari, microbuze, legea care limiteaza numarul de buletine in diaspora la 3000, iar cealalta doar internetul si o mana de voluntari inimosi, alegerile din Moldova s-au terminat cu un rezultat destul de strans: 48-52, sau 73.000 de voturi diferenta.
16.Cazul ENEL Muntenia Sud: cum a pierdut statul bani pe care n-ar fi trebuit sa-i ceara niciodata Daca n-ati priceput nimic din scandalul ENEL – Curtea de Conturi – SAPE – Curtea de Arbitraj de la Paris, nu e cazul sa va ingrijorati: confuzia e perfect justificata. Raportul Curtii de Conturi e aproape imposibil de citit, amestecand tot soiul de nereguli, de la faptul ca nu s-au transmis la timp niste procese verbale de la adunarile AGA si pana la faptul ca nu s-au facut investitii si statul roman n-a urmarit indeplinirea obligatiilor contractuale post-privatizare...
17.O intrebare pentru Guvern: ne mai intereseaza Moldova sau nu? In urma cu doi ani se inaugura conducta Iasi-Ungheni cu mari sperante: in sfarsit, Moldova urma sa aiba acces la gaze romanesti ca alternativa la monopolul Gazprom. Bine, nu chiar imediat: conducta ar fi trebuit extinsa si pe partea romaneasca (doua compresoare si doua sectiuni de conducta Onesti-Gheraiesti-Iasi) si pe partea moldoveneasca (Ungheni-Chisinau). Se vorbea la vremea respectiva si de urgentarea conectarii Romania-Moldova pentru energie electrica, pentru ca Moldova sa nu mai fie dependenta de centrala ruseasca de la Cuciurgan (Transnistria).
18.Companiile de stat: in sfarsit in directia buna? Ceea ce stie lumea despre Ordonanta 109/2011 este ca a fost acea lege care a fortat, macar partial, selectarea competitiva a consiliilor de administratie si a managementului la cateva companii importante, in locul politrucilor obisnuiti de partid. Din pacate, aplicarea a fost partiala, cu multe intarzieri, in primii ani realizandu-se selectii cu adevarat competitive doar la companiile aflate sub monitorizarea directa a FMI-ului, si nici acolo pe deplin.
19.Strategia energetica. La ce ne mai trebuie, daca facem (prost) legile inainte? De cateva luni bune, se discuta prin diverse comisii parlamentare si prin Ministerul Energiei tot soiul de propuneri de modificare a tuturor legilor primare care privesc sectorul energiei: Legea energiei, Legea energiei termice, Legea regenerabilelor. In acelasi timp, discutam de alte luni bune despre noua strategie energetica, facem analize peste analize ale situatiei actuale, devenim transparenti, facem consultari, discutii, dezbateri cu unii si cu altii.
20.Cum descapusam companiile de stat, intr-un Fond sau separat? Un raspuns d-lui Ghinea Colegul Cristian Ghinea mi-a ridicat mingea la fileu ��i a deschis el primul discu��ia asta, pe care o s-o tot auzi��i de la noi, c�� vom scotoci împreun�� dup�� corup��ie companiile de stat în urm��torii doi ani, într-un proiect pe vreo patru ����ri ��i abia a��tept��m s�� înceap��. Deci: ne trebuie un Fond unic cu toate companiile, sau s�� ��inem companiile de stat separate? E un moment bun s�� ne aducem aminte de discu��iile din 2011, când FMI s-a hot��rât s�� pun�� piciorul în prag ��i s�� cear�� o reform�� serioas�� a companiilor de stat, c�� atunci s-a discutat ��i asta.
21.Buna guvernare nu tine de DNA, sau despre cum numirile in comitetul de reglementare ANRE vi se vor vedea in factura Scandalul recent cu Apa Nova a tras un semnal de alarma pentru cine e atent: daca se “intelege” cu reglementatorul, o companie reglementata din sectorul utilitatilor (apa, canal, gaze, energie electrica etc) poate creste tarifele oricat, din buzunarul Dvs. In cazul Apa Nova, zice-se, s-ar fi intamplat chiar de vreo 17 ori. Tot asa, nu mai departe de acum un an, un dosar DNA care privea ENEL si reglementatorul de energie ANRE a iscat o discutie oarecum similara, adica traducandu-se tot in bani mai multi platiti din buzunarul Dvs.
22.Tradarea de tara vs redeventa ideala Ca sa nu cadem in populisme ieftine, sa stiti ca exista si argumente pro impozitare redusa a resurselor de petrol si gaze in Romania: aveti aici si aici doua articole serioase pe acest subiect. Pe scurt, o foarte mare parte a zacamintelor de petrol si gaze aflate in exploatare in Romania sunt foarte mature si au nevoie de investitii mari in tehnologie de ultima generatie pentru a opri declinul productiei; ca urmare, nu trebuie sa avem asteptari excesive ca putem creste prea mult redeventele sau alte impozite in sector, riscul e ca investitiile sa devina neprofitabile, investitorii au optiunea sa se orienteze catre proiecte in alte tari, iar productia romaneasca de petrol si gaze sa scada.
23.Doamna de fier care l-a ingenuncheat pe Putin In caz ca nu ati aflat, Lituania tocmai i-a zis "Pa" lui Gazprom si i-a tras o palma zdravana lui Putin. Zilele trecute a devenit functional terminalul de gaz lichefiat de la Klaipeda, prin care Lituania poate sa importe acum practic tot gazul de care are nevoie, din surse alternative la gazul rusesc: din Norvegia (cam un sfert) si de oriunde din lumea asta (restul). Mai mult, peste vreun an, dupa ce se mai fac niste investitii in reteaua de transport de gaze si interconexiunea cu Letonia, gazul din terminalul lituanian poate acoperi cam 75% din necesarul tuturor celor trei tari baltice.
24.Putin, reloaded: faza pe gaz Ca sa nu intram degeaba in fibrilatie fara sa stim de ce: reducerea importurilor de gaz de la Gazprom cu 5% nu e un capat de tara, dar nu pricepe nimeni nimic daca nu ne uitam la contextul regional. Gazprom a redus de marti-miercuri livrarile cu: 45% catre Polonia; 10% catre Slovacia; 15% catre Austria, si acum cu 5% catre noi. Polonia, Slovacia si Ungaria sunt azi singurele surse de gaze de import pentru Ucraina, de cand Gazprom le-a taiat robinetul ucrainenilor in iunie. Din cauza reducerii livrarilor cu 45%, Polonia a intrerupt ieri exporturile catre Ucraina.
25.Vremea caintei Domnilor Patapievici, Ple��u, Tismaneanu, Liiceanu, Mih��ie��, Tania Radu, Stanomir ��i al��ii ca Dvs.; stima��i magistra��i curajo��i; stimate victime ale lin��ajului public din ultimii ani: ierta��i-ne. Suntem tâmpi��i ��i ne place. Ierta��i-ne c�� am c��zut, un popor întreg, prad�� uria��ei ma��in��rii de propagand�� a Varanului. Mul��i, aproape to��i, nu doar telespectatorii lor fideli. Chiar ��i cei ocazionali, de duminic��. Chiar ��i cei care ne d��deam seama de manipulare, tot ne-am l��sat manipula��i – suntem un popor întreg c��zut în hipnoz�� colectiv�� ��i mândri de propria noastr�� dec��dere.
26.Cateva lucruri pe care nu le stiti despre liberalizarea pietei de gaze Faptele: 1. pretul la cel mai apropiat hub de gaze de noi, Baumgarten, era cca 78 RON/MWh ieri. Pretul de gaze de productie interna, reglementat, la noi e 89 RON/MWh. Daca ceri AZI o oferta de pret de gaze, consumator industrial fiind, unui furnizor de gaze, iti va da referinta Baumgarten + tarife de retea. Recomand consumatorilor industriali reglementati sa incerce si sa vada daca nu obtin preturi mai bune.
27.Baietii smecheri lovesc din nou: azi, amanarea liberalizarii pietei gazelor De ani de zile, unii consumatori industriali si furnizorii reglementati se lupta ci indarjire sa blocheze liberalizarea pietei gazelor; si azi, in sedinta de Guvern, e probabil ca vor si reusi. Argumentele pe care le veti auzi suna cam asa: 1. piata nu e pregatita. Nu avem SCADA la Transgaz, nu avem piata de echilibrare, nu avem “codul retelei” (cod comercial al pietei angro). Ca urmare, avem nevoie de “o perioada tranzitorie, un nou calendar”. 2. economia nu va suporta. Avem o economie energointensiva, vor ramane pe strada 500000 de someri si se va prabusi economia, ca industria energointensiva e 15-20% din PIB
28.Scandalul ANRE-ENEL: trezirea la realitate Ne pare rau s-o recunoastem, dar EFOR a avut din nou dreptate: pana nu se reformeaza ANRE, vom avea in permanenta scandaluri de coruptie in sectorul energiei si o neincredere crescanda in capacitatea statului de a face reguli si a le respecta. Asta ne invata ultimul scandal: se pare ca (cineva de la) ANRE a dat la schimb niste tarife mai bune ENEL cu conditia ca (cineva de la) ENEL sa dea niste contracte unei anumite companii.
29.Hidroelectrica: smenuri, prostie, si ce mai e de facut acum Odata cu decizia definitiva a Curtii de Apel Bucuresti, sperantele multor luptatori contra baietilor destepti s-au cam dezumflat. Si mai avem de asteptat sa se termine inca doua alte procese, unul contra deschiderii insolventei de la bun inceput, celalalt privind contestatii la tabelul creditorilor, adica baietii destepti vor si reactivarea vechilor contracte, ba mai cer si despagubiri.
30.ANALIZA: Privatizarea CFR Marfa, o poveste tipic romaneasca In Romania, privatizarea CFR Marfa a fost insotita de scandaluri, aruncate aiurea in spatele FMI pe motiv ca ar fi impus un timp prea scurt pentru pregatirea privatizarii. In realitate, privatizarea CFR Marfa era in acord inca din 2011, e adevarat ca statul a tot incercat sa amane privatizarea. S-au gasit tot felul de scuze: ca "acum nu e momentul, ca e criza si obtinem prea putini bani"; ca "ar trebui restructurata intai, s-o privatizam mai bine" (restructurare care totusi nu s-a fa���cut in mai bine de un deceniu de capusare in care ar fi existat nenumarate ocazii); ca este o chestiune de siguranta nationala si atunci e nevoie de avizul CSAT; ca vrem privatizare cu pachet minoritar, ba hai majoritar.

1 2 3 

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by