Articole scrise de Mihnea Vasilache


1 - 30 din 42 rezultate
1.Cum e turcu, si pistolul. Lectii pentru Romania In ziua de luni, 13 august, lira turceasca (“TRY”) a atins un nivel de slabiciune istoric fata de dolarul american (“USD”). USDTRY a inchis ziua la 7.24 fata de sub 4.0 la inceputul anului. Care sunt cauzele si mai ales ce concluzii relevante putem trage pentru economia Romaniei? Imi propun sa explic cauzele fundamentale, tehnice ale recentei deprecierii extraordinare a lirei turcesti si sa ofer cateva invataminte pentru economia si moneda romaneasca. Dupa evenimentele din Iulie 2016 tendinta istorica de depreciere a TRY fata de USD s-a accelerat. Principala cauza a fost inflatia, in special cea a costurilor fortei de munca...
2.Postscriptum la “Indreptar”. Optiunile in cazul Rosia Montana In primul rand multumesc pentru comentarii si observatii. Multe sunt pertinente si observa corect omisiuni, greseli sau imprecizii. De exemplu: tehnologia propusa de exploatare este putin diferita ("in sisteme inchise") fata de cea descrisa initial. Aproximarea beneficiului statului roman nu include intr-adevar taxele pe profit sau CAS pe salariile angajatilor - estimez valoare prezenta a acestor venituri la $1 miliard suplimentar. Calculul este simplistic si poate fi facut mult mai precis, de exemplu, prin folosirea la decontare a curbei de dobanzi pe durata proiectului.
3.ANALIZA: Rosia Montana – un indreptar (Actualizat cu un drept la replica de la RMGC) Incep prin ce nu imi propun. Nu voi emite un verdict sau o concluzie in dosarul Rosia Montana. Nu intentionz sa produc o opinie de fezabilitate sau o critica legala. Sunt insa frustrat de putinatatea faptelor si de superficialitatea analizelor din dezbaterea publica pe subiectul Rosia Montana, dezbatere extrem de importanta pentru societatea si economia romaneasca. In consecinta mi-am propus sa creez un scurt indreptar in sensul uneo colectii de date si fapte relevante.
4.Groparii Oltchim si capusele indestructibile Scriam in toamna anului trecut, la putin timp dupa esecul previzibil al farsei procesului de privatizare Oltchim, despre lungul sir de actiuni incompetente, nepasatoare, hraparete, ilogice sau ilegale ale variilor guverne post-revolutionare, actiuni ce au condus in cele din urma la insolventa si potential falimentul companiei. Am gresit si imi fac mea culpa. Sau, mai bine zis, am ajuns la o concluzie incompleta. Pe 13 Martie 2013, administratorii judiciari ai Oltchim, Rominsolv si BDO, au publicat un raport preliminar despre cauzele care au generat starea de insolventa.
5.Bugetul USL sau cum sa taxezi cu minte putina si sa cheltuiesti cu mana sparta Guvernul USL condus de premierul Victor Ponta a prezentat zilele acestea propunerea bugetului general consolidat pentru anul în curs. Retorica mirobolantă pre-electorală a intrat în contact cu realitatea dură a economiei iar rezultatul, bugetul pe 2013, este cu adevărat reprezentativ pentru gândirea actualului guvern. Subliniez ce am mai scris şi cu alte ocazii: cel mai dificil şi mai important test al competenţei şi intenţiilor politice ale unui guvern este modul în care taxează şi, respectiv, cheltuieşte banii publici. Restul sunt doar vorbe.
6.Alea iacta est România are 589 (!) de noi parlamentari, dintre care 395 ai struţo-cămilei învingătoare USL. În mod previzibil, media şi comentatorii favorabili învinşilor – ARD are numai 80 de parlamentari – caută, în general pe un ton apocaliptic şi ocazional isteric, explicaţii şi vinovaţi. Majoritatea învinşilor îşi scrutează cu intensitate şireturile, iar învingătorii mimează – prost – o superioritate magnanimă.
7.Analiza Contributors.ro: Oltchim – cronica unei morti anuntate Au curs rauri de cerneala pe tema Oltchim si nu intentionez sa mai adaug inca o calimara pe teme sociale si politice deplangand situatia disperata a companiei si angajatilor, incompenta guvernului sau exotismul ofertei castigatoare (desi toate sunt adevarate). Din pacate si ca de obicei, in toat din tot acest maelstrom mediatic lipsesc faptele, cifrele si analiza tehnica si logica a situatiei. Pentru conformitate si claritate: nu sunt inginer chimist dar am finantat industria petrochimica, inclusiv manufactura de PVC, in America si Europa in ultimii 15 ani.Si un PS pentru Guvernul de la Bucuresti
8.Leul la rascruce – partea II Inca o zi, inca un nou minim al leului. Motivele sunt multiple. Criza politica din ce in ce mai acuta si galagioasa, abstinenta voluntara a BNR, care isi economiseste resursele si prefera sa nu intervina inainte de referendum, dar si rabufnirile crizei din Italia si Spania, unde regiuni semiautonome precum Sicilia si Valencia sunt in pragul incapacitatii de plata. Care este insa impactul unui leu tot mai slab asupra economiei si societatii? Cine castiga si cine pierde la un curs de 5,2 lei la 1 euro?
9.Leul la rascruce – partea I. ... Faceti o pauza si ganditi-va ce ar insemna 5.2 lei la un euro pentru finantele personale, dar si pentru cele ale afacerilor in care sunteti implicati. Actualul Ministru de Finante, dl Florin Georgescu, care a mai indeplinit acest rol si in Guvernul Vacaroiu si care din 2004 este viceguvernator BNR, pare sa fi facut relativ rapid aceasta evaluare. “Sigur că nouă nu ne convine un curs depreciat, dar unele impozite şi taxe se calculează şi în funcţie de curs, deci ele înseamnă că ar genera venituri mai mari la bugetul de stat, dar nu ne ghidăm după acest parametru”, a declarat dl Georgescu pe 5 iulie 2012. Ducand acest rationament la concluzia lui logica, desi evident absurda, rezulta ca dlui Georgescu i-ar conveni poate un curs de 9 lei la euro ca sa isi dubleze anumite venituri din taxe?
10.Curiosul caz al insolventei Hidroelectrica Dna Jo Moore, consilier special al ministrului britanic al Transportului şi Guvernării locale, a făcut istorie în folclorul comunicării politice printr-o indicaţie către departamentul de presă  al ministerului, emisă pe 11 Septembrie 2001. La câteva ore după ce turnurile gemene din New York fuseseră distruse de atacuri teroriste, Jo Moore a trimis un email care suna aşa: „astăzi este o zi foarte bună pentru publicarea oricăror ştiri proaste pe care vrem să le îngropăm”. Dl Remus Vulpescu, proaspăt numit în funcţia de preşedinte al consiliului de administraţie Hidroelectrica, pare să cunoască instinctiv această tehnică de comunicare.
11.Progresisti din toate tarile uniti-va! Pagina de opinie a prestigiosul cotidian Wall Street Journal a gazduit in data de 30 mai un articol semnat de Primul Ministru al Romaniei intitulat The Challenge for Europe's Progressives. Pentru un cititor neutru si nefamiliar cu Romania textul, scris intr-o engleza de lemn, se incadreaza in tiparele ortodoxiei socialiste si social-democrate din intreaga Europa. Dl Ponta incearca sa omoare doua pasari cu o singura piatra: sa pozitioneze USL drept membru al stangii frecventabile europene ("we progressives") si sa impace capra cresterii economice cu varza cheltuielilor sociale.
12.Parole parole… Despre programul economic USL Programul noului guvern USL a vazut lumina zilei pe 2 Mai pe inserate. Insumand 53 de pagini, cu spatii generoase intre scurtele paragrafe, lectura acestuia a durat 10 minute cu cafea cu tot si mi-a adus aminte de celebrul cantec "Parole parole" interpretat (printre altii) intr-o forma comica de Adriano Celentano. Ce-i drept cititorul este prevenit ca prezentul Program de Guvernare a tinut cont de putinul timp ramas pana la alegeri. In esenta, insa, componenta economica si fiscala (la care am sa ma refer in continuare) a acestui document are puternice accente de stanga (quo vadis PNL?).
13.Servieta roșie, fiscalitatea britanică și rating-ul în scădere al Bucureștiului Pe 21 martie, Chancellor of the Exchequer (ministrul de finanțe al UK) Osborne a pozat cu faimoasa servietă roșie ce conținea propunerea bugetului pentru următorul an fiscal. În UK, acest eveniment este intens mediatizat și comentat în fiecare an, pentru că Chancellor-ul are puteri semnificative de a schimba fiscalitatea și cheltuielile bugetare. Tradiția prezentării bugetului către House of Commons (camera inferioară, aleasă a Parlamentului britanic) datează din 1860 – tot de atunci datează și servieta roșie, deși urmează să fie scoasă din uz din cauza fragilității.
14.2012 – Oportunitati si Pericole pentru economia Romaniei Conjunctura internationala la inceputul anului nu s-a schimbat substantial de la ultima reuniune majora a liderilor UE de la Bruxelles din 9 Decembrie 2011. Linistea sarbatorilor a calmat putin pietele de capital, dar fiecare pas inainte a fost acompaniat de o surpriza neplacuta. Astfel, pe 21 Decembrie BCE a injectat, sub forma de imprumuturi pe 3 ani, €489 miliarde in sistemul bancar (peste 500 de banci au participat). Politicienii nu au ezitat sa recomande cu insistenta bancilor sa foloseasca aceste fonduri care poarta dobanda de doar 1% in refinantarea de datorii suverane.
15.Bruxelles – un post mortem Au trecut câteva zile de la încheierea ultimei întâlniri la nivel înalt din Uniunea Europeană dedicate crizei economice și de la inevitabila furtună mediatică ulterioară și, deși s-au clarificat o serie de necunoscute, au aparut multe altele. Comunicatul oficial din 9 Decembrie a confirmat tendința de a complementa uniunea monetară cu una fiscală și a adus o serie de precizări mecanismelor și hotărârilor deja luate. EFSF tranziționează la ESM cu un an mai devreme și dimensiunea maximă de €500 de miliarde va fi revizuită în martie 2012. Se acordă €200 de miliarde suplimentare pentru FMI, combinate cu îndemnul, nu foarte subtil, către restul lumii de a face contribuții similare.
16.Critica ratiunii bugetare – editia 2012 Relativ fata de importanta sa, publicarea pe 20 Noiembrie a propunerii de Buget pe anul 2012 (impreuna cu noile previziuni pentru perioada 2013-2015) a trecut aproape neobservata. Toate documentele relevante pot fi gasite pe situl Ministerului de Finante Publice aici. Spre deosebire de alti ani cand Bugetul era publicat numai in forma lui primara si in consecinta era aproape imposibil de descifrat si reconciliat, de aceasta data cifrele au fost insotite de un un rezumat explicativ ceea ce este un raspuns pozitiv la cererile de lunga durata pentru o mai mare transparenta. Rezumatul in sine are o serie de greseli de calcul si un limbaj evident politic, dar reprezinta un pas in directia cea buna.
17.Cei cinci intelepti ai Germaniei si responsabilitate pentru Europa In 1963 Germania a format un grup de economisti numit Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung („GCEE”) cunoscut sub denumirea de „cei cinci intelepti ai economiei“. Consiliul prgateste in fiecare an pentru guvernul Germaniei un raport exhaustiv despre economia tarii si il publica de obicei la mijlocul lunii noiembrie. Membrii consiliului sunt nominalizati de guvern si numiti de presedinte dintre cei mai reputati economisti ai Germaniei. Desi cei cinci intelepti nu sunt foarte mediatizati, raportul lor anual este deosebit de influent si sta la baza multora din politicile si propunerile economice ale guvernului. In mod neuzual, in acest an raportul a fost publicat foarte devreme si a fost acompaniat de  traducerea in engleza a unui rezumat.
18.Oportunitatea Romaniei Romania are o oportunitate istorica de a face un salt semnificativ in dezvoltarea sa economica si sociala. Paradoxal, aceasta oportunitate deriva din criza sistemica care zgaltaie din temelii economiile si sistemele sociale ale tarilor dezvoltate din 2008 incoace. Istoria arata ca astfel de crize duc intotdeauna la schimbari fundamentale in organizarea societatilor afectate.
19.UE in jocul cu pietele de capital. Vor fi convinse pietele ca s-a diminuat pericolul? Dupa o zi si o noapte de negocieri intense, liderii Uniunii Europene au anuntat pe 27 Octombrie ca au agreat principiile unui pachet comprehensiv de adresare a crizei din zona euro. A 14-a astfel de intalnire „providentiala” din ultimele 18 luni a produs intr-adevar detalii suplimentare, dar a creat si noi intrebari. Cea mai importanta din ele: vor fi convinse pietele de capital ca pericolul s-a diminuat substantial? Inainte sa incerc un raspuns la aceasta intrebare merita analizate pe scurt principalele masuri propuse.
20.Bancile – veriga cea mai slaba Turbulenta extrema a pietelor de capital din ultimele luni impreuna cu incetinirea cresterii economice din tarile dezvoltate au creat un cerc vicios pe care politicienii se lupta din greu sa il intrerupa. Desi incertitudinea domneste se poate trage o concluzie clara: bancile sunt calcaiul lui Ahile al economiilor Uniunii Europene. Si pentru ca fara banci sanatoare, care sa indeplineasca functia esentiala de a aloca capital, economia nu poate functiona a devenit imperativ pentru toate tarile UE, inclusiv Romania, sa asigure buna lor functionare cu orice pret.
21.Euro, la rascruce de vanturi Nu mai este un secret pentru nimeni ca Uniunea Europeana si in special cele 17 tari din zona euro (in fapt 21 pentru ca Montenegru, Vatican, San Marino si Monaco folosesc euro in mod informal) se afla intr-un „punct de inflexiune”. Cum si de ce s-a ajuns in aceasta situatie a facut obiectul a nenumarate comentarii si analize. De exemplu, in ultimele trei zile, cele mai influente si prestigioase publicatii economice din lume The Economist, Wall Street Journal si Financial Times au dedicat atat prima pagina cat si o serie de largi editoriale temei salvarii monedei unice europene.
22.Un august fierbinte Luni 8 august la ora 6 30 a.m. cand m-am uitat prima oara pe Bloomberg bursele asiatice continuau sa scada vertiginos continuand un proces ce incepuse cu o saptamana inainte. Desi spre sfarsitul concediului verificam aproape ca un tic nervos cotatiile diferitelor burse din lume, imaginea completa a dezastrului din pietele de capital a devenit clara numai cand am ajuns in biroul meu din centrul Londrei o ora mai tarziu.
23.4 scenarii ce ar putea produce “furtuna perfecta” Saptamana aceasta in loc sa aduca calmul tipic sezonului estival dezvaluie semne timpurii, dar ingrijoratoare pentru situatia economiei mondiale. Pe aceste semne se poate construi un scenariu de cosmar pentru asa-numitul „perfect storm”. Desi are sanse mici sa se intample, el nu poate fi ignorat.
24.Euro-Ministerul de Finante si consecintele lui pentru Romania Jean Claude Trichet, guvernatorul BCE al carui mandat expira in Octombrie 2011, a declarat astazi, joi, 2 iunie,  raspicat ceea ce se soptea in culisele institutiilor europene de cateva luni de zile. Dl Trichet s-a intrebat retoric daca „ar fi prea indraznet, in domeniul economic, cu o piata unica, o moneda unica si o banca centrala unica, sa ne gandim la un minister de finante al uniunii”?
25.Programul economic USL – o a treia cale? Fostul prim ministru britanic Tony Blair si fostul presedinte american Bill Clinton sunt considerati ca fondatorii si practicantii cei mai de succes ai ideologiei politico-economice „The Third Way”. Asa zisa „a treia cale”  a intentionat sa fuzioneze politici economice de dreapta cu politici sociale de stanga. Programul economic USL publicat pe 27 mai este prima incercare romaneasca de a adopta o astfel de ideologie.
26.Deriva bancilor grecesti, supararea ECB si o problema pentru Banca Nationala Celebra fraza a lui Virgil in Eneida („timeo Danaos et dona ferentes”) facea aluzie la calul troian, darul otravit al grecilor pentru locuitorii Troiei. Dupa mai bine de trei milenii Grecia este din nou pe punctul de a face un dar otravit Europei – continent numit astfel dupa o victima a libidoului lui Zeus
27.DSK - o tragedie greaca? Cu un timing extraordinar de ironic vis-a-vis de criza datoriilor suverane, dar si (proportion gardees!) de articolul recent publicat despre relatia FMI–Romania , afacerea DSK a explodat in weekend pe toate canalele media. In cele ce urmeaza va propun o serie de analize succinte, concentrate asupra principalelor consecinte economice ale acestei intamplari.
28.Romania si FMI – argat la stapan sau parteneriat durabil? Recenta aparitie in spatiul public a unei presupuse comunicari a Guvernului Romaniei catre FMI (evident, supervizata de insusi Jeffrey Franks, reprezentantul FMI pentru Romania!) imi da prilejul de a analiza o serie de masuri economice si legislative – unele recent implementate, altele doar propuse -, cu importante consecinte pentru Romania in anii urmatori.
29.Principalele taxe din Romania si o piata nebuna, nebuna Daca in filmul "O lume nebuna, nebuna, nebuna" realizat in 1963 de Stanley Kramer caracterele alergau din ce in ce mai haotic si nebuneste dupa o comoara, in pietele financiare din aceste zile jucatorii alearga in toate directiile incercand sa discearna cursul economiei mondiale. Momentan acest lucru pare o misiune imposibila daca tinem cont de fluxul continuu de stiri negative de la inceputul anului: revolutiile din Tunisia si Egipt, razboiul civil din Libia si Coasta de Fildes (se pregateste Sudan), tulburarile sociale din Arabia Saudita si Bahrein, cresterea abrupta a dobanzilor pentru finantarea Portugaliei, catastrofa naturala si potential nucleara din Japonia
30.Manifest Economic CIP 2011 este un partid politic fictiv al carui nume este un acronim pentru „Competenta, Integritate si Prosperitate”. Adica cam tot ce ne dorim dar nu prea avem in Romania anului 2011. In consecinta Manifestul Economic al CIP 2011, care contine principiile care ar trebui sa stea la baza dezvoltarii durabile a economiei romanesti, este un exercitiu teoretic. Deocamdata.Romania este un stat democratic, de drept, membru al Uniunii Europene. Economia Romaniei este bazata pe liberul schimb de marfuri si servicii reglementat de o legislatia economica si comerciala in concordanta cu acquis-ul comunitar. Romania are nevoie de o economie deschisa, flexibila si capabila de o crestere durabila pentru asigurarea unui nivel de trai in crestere pentru cetatenii ei si promovarea intereselor nationale in regiune si in lume. O economie puternica sta la baza unui stat puternic.

1 2 

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by