Articole scrise de Dr. Nicolae Oaca


1 - 30 din 65 rezultate
1.​ANALIZĂ În atenția Consiliului Concurenței: Nu permiteți vânzarea fostului Cosmote România către Orange, RCS&RDS sau Vodafone De ce m-am temut se pare că nu am scăpat - ”vânzarea pe bucăți a operatorului Telekom”! În ultimele luni au tot apărut știri despre posibila vânzare a operațiunilor deținute de OTE în România: fostul RomTelecom, în care OTE deține 54,01%, fostul Cosmote România în care Cosmote Grecia deține 70%. Dacă la început știrile erau la modul general (se vorbea despre vânzare) în ultimele zile acestea au început a deveni tot mai detaliate.
2.ANALIZĂ S.N. Radicomunicații și televiziunea terestră digitală La finele săptămânii trecute se anunța că S.N. Radiocomunicații a început implementarea televiziunii terestre digitale, semnând, în fine, contractul pentru furnizarea echipamentelor de emisie necesare reţelei naţionale de televiziune digitală terestră, care va fi utilizată pentru a transmite posturile publice de televiziune. Să remintim că Radiocomunicații a obținut licențele pentru trei multiplexe in iunie 2014 și că în România trecerea de la televiziune terestră analogică la cea digitală trebuia să se termine până la 17 iunie 2015, conform acordului Geneva 2006.
3.ANALIZA În atenția ANCOM: Ce se întâmplă cu tarifele de terminare în rețelele mobile? Uitându-mă în propunerea de plan de acțiuni al ANCOM pentru anul 2019 am observat o eroare sau anomalie. La pagina 2, punctul 8 se prevede ”Stabilirea tarifelor serviciilor de terminare la puncte fixe a apelurilor pe baza unui model de calculaţie a costurilor”. Eroarea este prezența cuvântului ”fixe” în loc de ”mobile”. Sau, dacă nu este o eroare atunci este o anomalie - ANCOM își propune eforturi pentru un obiectiv mai puțin important în detrimentul unuia cu mare impact asupra industriei.
4.​ANALIZĂ 5G - motorul dezvoltării României! Recent, ANCOM a anunțat organizarea, in 21 noiembrie 2018, a unei noi editii a conferintei internationale anuale, dedicata în acest an tehnologiei 5G. Conferinta, foarte inspirat intitulată “5G - motorul celei de-a patra revolutii industriale”, ar urma să prezinte și obiectivele si directiile de acțiune ale statului, potrivit Strategiei Nationale privind implementarea 5G.
5.ANALIZĂ Achiziția UPC relansează competiția După îndelungate discuții și negocieri, care ar putea continua (ar mai fi câte ceva de vândut și cumpărat), are loc o nouă tranzacție între Vodafone și Liberty Global. Nu a fost fuziune, cum se spunea acum ceva vreme și cum s-a realizat în Olanda (Vodafone și Ziggo în februarie 2016), ci doar o vânzare de active Liberty (UPC) din unele țări din Europa - România, Ungaria, Cehia și  Germania, scrie analistul telecom dr. Nicolae Oacă pe blogul său. Pentru Vodafone este continuarea unui proces început cu mulți ani în urmă cu scopul de a oferi atât comunicații mobile cât și fixe peste tot unde este prezent.
6.5G - o șansă pentru o Românie digitală, inteligentă Anul 2018 ar trebui să fie unul deosebit pentru lansarea tehnologiei 5G în Europa, de vreme ce Comsia Europeană a cerut țărilor membre (Un plan de acțiune privind 5G in Europa, COM(2016) 588 final) să lanseze în acest an rețele experimentale 5G, ușurând, astfel, calea spre lansarea comercială a serviciilor bazate pe această tehnologie în anul 2020, scrie Nicolae Oacă pe blogul său.
7. ANALIZA Romania ar trebui sa elimine tarifele de terminare! Inca de la lansarea operatorilor GSM, Romania a avut mari probleme in a urmari tendinta Uniunii Europene in a pune pe costuri tarifele de terminare, in general si in retelele de comunicatii mobile in special, tarifele noastre fiind aliniate la cele din UE cu intarzieri, uneori foarte mari. Astfel, marile tarife de terminare in retelele mobile din Romania, anomalie de mult prea mult timp, au facut ca operatorii de retele fixe sa subventioneze marii operatori de comunicati mobile marindu-le veniturile pe seama utilizatorului final, a economie nationale.
8.Licitatia 5G? In dimineata zilei de 9 iunie 2017 am gasit un scurt email prin care am aflat ca domnul Bogdan Iana ar urma sa 'plece' din ANCOM, la care am raspuns 'Imi pare rau de ce s-a intimplat si imi cer scuze daca prin ce am facut considerati ca am contribuit la acest deznodamant', facand referire la o interventie publica de a mea din 24 aprilie a acestui an, cand intr-un exces de democratie si intr-o perioada de criza a conducerii ANCOM declansata de plecarea domnului Catalin Marinescu am facut public inca doua propuneri pentru functia de presedinte ANCOM, dupa cea a domnului Alexandru Petrescu si anume domnii Bogdan Iana si Eduard Lovin, ambii foarte buni specialisti si cu indelungata expertiza in reglementarea telecomunicatiilor.
9.ANALIZA Un mandat pentru noul presedinte ANCOM In 24 aprilie 2015 isi va termina activitatea la ANCOM Marius Catalin Marinescu, primul presedinte al autoritatii nationale de reglementare a telecomunicatiilor care a dus la bun sfarsit un mandat complet de sase ani. Si inca doi ani in plus! Ceilalti presedinti au avut mandate intrerupte de interventii politice brutale, care au dus si la atentionari din partea Comisiei Europene si chiar au inspirat consolidarea prin legislatie a puterii presedintilor autoritatilor de reglementare a telecomunicatiilor din UE, astfel ca ultimul presedinte a putut rezista un mandat intreg.
10.ANALIZA Romania consecventa in clasamentul DESI 2017 In 3 martie 2017, Comisia Europeana a publicat DESI 2017, indexul pentru economia si societatea digitala al tarilor membre UE aferent anului 2017, in care Romania isi pastreaza cu consecventa pozitia din anii trecuti. In clasamentul UE dupa indexul compozit DESI2017 Romania ocupa cu consecventa locul 28, ultim, rezultat al prestatiilor la toti cei cinci indicatori. Trebuie sa fie si o tara ultima - nu pot fi toate pe primul loc!
11.ANALIZA O propunere de strategie de guvernare pentru telecomunicatii: 4. Administrarea activelor de telecomunicatii ale statului Romania detine operatori de telecomunicatii, fiind reprezentata in administrare de diferite ministere: Telekom (RomTelekom, Cosmote), Radiocomunicatii, administrate de catre MCSI, Telecomunicatii CFR administrata de Ministerul Transporturilor, sau Teletrans care apartine de Ministerul Economiei. MCSI mai are in portofoliu si Posta Romana. Administrarea acestor active a fost o problema in aproape toate guvernarile: rezultate financiare nu prea bune, pozitii de piata slabe, scaderea valorii de piata, etc. Noua guvernare ar trebui sa reconsidere modul in care administreaza acesti operatori pentru a-i transforma in competitori puternici pe o piata tot mai competitiva si matura.
12.ANALIZA O propunere de strategie de guvernare pentru telecomunicatii: 3. Conditii necesare pentru Romania inteligenta Pentru realizarea obiectivelor propuse in strategia 'Romania inteligenta', dar si pentru o activitate normala noul ministru al 'telecomunicatiilor' ar trebui sa construiasca o organizatie stabila si performanta, bazata pe buni specialisti in telecomunicatii si tehnologia informatiilor. Ar trebui sa explice guvernului, primului-ministru ca desi angajatii sistemului ministerului 'telecomunicatiilor' (minister, etc.) fac parte din categoria 'bugetari' nu trebuie tratati la fel cu ceilalti in ce priveste politica de angajare, pregatire, motivare, recompensare.
13.ANALIZA O propunere de strategie de guvernare pentru telecomunicatii: 2. Finantare pentru Romania inteligenta Sunt dificil de estimat costurile proiectului national 'Romania Inteligenta', proiectul pilot 'Alba Iulia 2018 - oras inteligent' urmand a da un indiciu si mai ales un 'model de afacere'. In afara de finantarea din fonduri UE, alte surse pentru finantarea proiectului pilot ar trebui sa fie telecomunicatiile si bugetul de stat si local. Telecomunicatiile au fost considerate pana acum o sursa de venituri pe care guvernele au folosit-o conform intereselor conjuncturale, alimentand adesea 'gaurile negre' ale economiei.
14.ANALIZA O propunere de strategie de guvernare pentru telecomunicatii: 1. Romania inteligenta In 18 mai 2016, in cadrul primei sesiuni a Zilei Comunicatiilor 2016, ministrul Marius Bostan anunta inceperea preparativelor pentru primul proiect pilot de oras inteligent in Alba Iulia, care fost lansat oficial in 2 decembrie 2016 si urmeaza a fi finalizat in anul 2018, cand se vor aniversa 100 de ani de la mare unire. Desigur ca o astfel de transformare nu se va 'finaliza' niciodata, noile dezvoltari tehnologice permitand noi aplicatii.
15.​ANALIZA In atentia noului Guvern: Romania Inteligenta, un proiect de tara pe termen lung Incepand cu alegerile parlamentare din anul 1996 am prezentat, aproape de fiecare data, cate o propunere de strategie de guvernare pentru telecomunicatii, cu speranta ca va fi o sursa de inspiratie de guvernul/ministrul ce urma a fi numit dupa alegeri. In spiritul acestui obicei voi prezenta si in acest an o propunere de strategie de guvernare pentru telecomunicatii, utila, cred eu, cu atat mai mult cu cat principalele partide cu pretentii la guvernare nu si-au comunicat stratregia sau obiectivele pentru acest sector de importanta deosebita in dezvoltarea economica a tarii, in digitalizarea economiei.
16.ANALIZA Evolutia comunicatiilor mobile pana in anul 2022 In 15 noiembrie 2016 a fost publicat Ericsson Mobility Report o analiza a evolutiei pana in anul 2022 a utilizarii comunicatiilor mobile la nivel mondial, cand vor fi 8,9 miliarde linii, folosite de circa 6,1 miliarde de oameni. Potrivit raportului utilizarea tehnologiei GSM va continua scaderea, in timp ce utilizarea tehnologiei 3G va creste usor. Cea mai mare crestere o va inregistra utilizarea tehnologiei LTE, ultima lansata comercial in 2009, circa 4,6 miliarde, reprezenand 52% din total.
17.ANALIZA Partajarea retelelor de comunicatii mobile in atentia Comisiei Europene Potrivit Mobile World Live din 25 octombrie 2016  Comisia Europeana a deschis o ancheta privind acordul de partajare a retelei intre O2 si T-Mobile in Republica Ceha, pentru a se asigura ca nu se incalca legile concurentei. Comisia doreste sa vada daca acordul nu "risca incetinirea imbunatatirea calitatii in infrastructura existenta, si daca nu intarzie sau impiedica desfasurarea unor noi tehnologii, precum 4G / LTE, si noi servicii bazate pe acestea, in special in zonele dens populate". Comisia va examina si eficienta produsa prin partajarea retelei.
18.ANALIZA Serviciile publice online in Europa Un nou studiu privind serviciile de guvernare electronica din UE publicat in 3 octombrie 2016 de catre Comisia Europeana releva faptul ca serviciile publice online devin tot mai accesibile in Europa, 81% acum. O analiza mai profunda a transparentei, mobilitatii transfrontaliere si calitatii generale a utilizarii arata insa cresteri inegale si un numar semnificativ de tari ramase in urma. Printre acestea din urma si Romania.
19.ANALIZA Raportul Akamai privind starea internetului in trimestrul II 2016 Vineri 30 septembrie 2016, Akamai a publicat raportul privind starea internetului pe trimestrul II 2016. Primul capitol trateaza utilizarea internetului, iar in clasamentele prezentate Romania nu se regaseste fiind o tara cu populatie relativ mica si cu utilizarea Internetului si mai mica. Romania apare in capitolui 2 ce analizeaza global folosirea interentului. Prima aparitie este in clasamentul global dupa viteza maxima medie de acces la punct fix dupa tari ca Singapore, Hong Kong, Coreea de Sud, Taiwan sau Japonia, fiind singura prezenta europeana si chiar din lume intr-un clasament aproape asiatic.
20.ANALIZA Telekom Romania pe lista scurta a Global Carrier Awards 2016 Potrivit comunicatului Telekom Romania din 27 septembrie 2016, operatorul nostru este nominalizat la trei categorii in cadrul Global Carrier Awards 2016: 'Cel mai bun operator wholesale din Estul Europei', 'Cea mai buna echipa de vanzari wholesale' si 'Cea mai rapida extindere a serviciilor 4G'. Daca primele doua nominalizari nu surprind, Telekom prin fostul RomTelecom avand o infrastructura de telecomunicatii bine dezvoltata in teritoriu oferita spre folosire altor operatori de telecomunicatii, ultima nominalizare ma cam pune pe ganduri.
21.ANALIZA Comunicatiile fixe din Romania in anul 2015: Eficienta afacerii - partea a doua Analizand evolutia datoriilor contractate de operatori pentru dezvoltarea afacerii constatam mari imprumuturi, 1,3 miliarde euro pentru fostul Romtelecom la inceputul anilor 2000 pentru modernizarea retelei, perioada dupa privatizarea din decembrie 1998 cand piata nu era liberalizata, pentru ca valoarea imprumuturilor sa scada foarte mult in timp, 107 milioane euro in 2012, fapt care poate explica acoperirea mai redusa cu fibra optica (plan pentru 2 milioane locuinte conectate prin fibra optica la finele anului 2016!).
22.ANALIZA Comunicatiile fixe din Romania in anul 2015. Eficienta afacerii Un indicator intersant ar putea fi venitul mediu lunar pe unitatea generatoare de venituri (UGV) determinat ca raportul dintre veniturile totale ale fiecarui operator si numarul total mediu de servicii vandute: telefonie + Internet + Tv. Cu 11,4 euro/UGV/luna in anul 2015, fostul RomTelecom este pe primul loc urmat de RCS&RDS cu 8,5 euro/UGV/luna, DCS cu 7,9 euro/UGV/luna si UPC Romania cu 6,8 euro/UGV/luna, media pentru acesti operatori fiind de 9,2 euro/UGV/luna. Valoarea mare rezultata pentru RomTelecom se poate datora si unor tarife mai mari, dar si unei retele si infrastructuri de comunicatii cu acoperire nationala pe care o inchiriaza altor operatori.
23.ANALIZA Comunicatiile fixe din Romania in anul 2015. Venituri - Partea a doua Veniturile generate de comunicatiile fixe din Romania au crescut usor in ultimii ani favorizate si de cresterea economica inregistrata de economia nationala, dar si de cresterea utilizarii unor servicii - Intermet, receptia programelor TV.
24.ANALIZA Proiectul pilot Alba Iulia 2018 - oras inteligent ar trebui accelerat Luna august 2016 a adus un nou ministru al telecomunicatiilor, poate cu un mandat ceva mai scurt, dar foarte important pentru viitorul Romaniei, prin unele proiecte in derulare. In 19 noiembrie 2015 publicam pe blogul personal 'Comentarii la programul guvernului Ciolos pentru comunicatii electronice' in care avansam si cateva propuneri noului ministru al telecomunicatiilor referitoare la administrarea activelor statului din telecomunicatii, un proiect pilot 'smart city' si denominarea in lei a tarifelor serviciilor de comunicatii electronice.
25.ANALIZA Comunicatiile fixe din Romania in anul 2015: Retransmisia programelor TV Evolutia pietei de retransmisie a programelor TV a fost una deosebita. Aparuta chiar la inceputul anilor '90, a fost prima piata care a cunoscut liberalizarea, avand de la inceput mai multi competitori, insa in arii geografice diferite pentru ca in ultimii ani sa constatam si o suprapunerea a arilor acoperite de operatori. Aparitia televiziunii prin satelit, oferita de mai multi competitori, a intensificat competitia pe aceasta piata, iar faptul ca romanul petrece in medie peste 4 ore pe zi nu poate sa fie decat un stimulent pentru competitorii acestei piete.
26.ANALIZA Comunicatiile fixe din Romania in anul 2015: Utilizare  La finele anului 2015, in Romania erau, potrivit ANCOM, 38 furnizori de servicii de telefonie fixa, care ofereau 4,27 milioane linii telefonice la 3,71 milioane abonati, in scadere cu 6,8% fata de 4,56 milioane linii existente la finele anului 2014. Cu 4,27 milioane linii telefonice, Romania avea o densitate de doar 21,5 linii telefonice la 100 locuitori sau 46,5 linii la 100 gospodarii, unele dintre cele mai mici valori din UE, efect al evolutiei slabe din anii 90, dar mai ales al substitutiei fix-mobil.
27.ANALIZA Comunicatiile mobile romanesti in anul 2015: Eficienta afacerii Pentru a analiza eficienta afacerii operatorilor de telefonie mobila se folosesc datele publicate de catre Ministerul Finantelor pe site-ul sau potrivit raportarilor operatorilor, date conforme cu standardul romanesc de contabilitate. Aceste date sunt prezentate in lei si pot fi considerate mai importante decat raportarile conform standardelor internationale deoarece operatorii de telefonie mobila isi desfasoara activitatea, calculeaza profitul si platesc taxe in Romania. Pentru Telekom Mobile (Cosmote Romania) nu s-au gasit informatii din anii 2007 si 2009. Nu s-au luat in consideratie rezultatele RCS&RDS care ofera atat servicii la punct fix cat si la punct mobil, dar nu si informatii separate despre aceste doua activitati.
28.ANALIZA Comunicatiile mobile romanesti in anul 2015: Veniturile generate de comunicatiile mobile Pe fondul cresterii PIB-ului tarii anuntata de INS, veniturile generate de comunicatii mobile au inregistrat un reviriment in anul 2015, dupa mai multi ani de scadere, semn ca atat criza economica, maturitatea pietei, punerea pe costuri a unor tarife (terminare, roaming, etc.) cat si 'taxa pe stalp', care si-au pus amprenta pe o industrie in continua expansiune pana in anul 2008, anul de gratie al economiei dar si al comunicatiilor mobile romanesti par a fi depasite.
29.ANALIZA Comunicatiile mobile romanesti in anul 2015: Utilizarea serviciilor de comunicatii mobile 2015 poate fi considerat anul de inceput al revirimentului comunicatiilor mobile romanesti daca luam in considerare evolutia numarului de SIMuri si mai ales veniturile, pe fundalul unei evolutii pozitive a economiei nationale. Astfel, criza cu care se confrunta telecomunicatiile noastre incepand cu anul 2009 si care a condus la scaderea continua a veniturilor, pare a se fi terminat.
30.ANALIZA Propuneri si comentarii la Strategia ANCOM privind comunicatiile digitale 2020 Pentru cresterea competitiei, eliminarea subventionarii marilor operatori de catre cei mici si mai ales pentru a optimiza cheltuielile Romaniei cu comunicatiile mobile ar trebui ca tarifele de terminare in retelele mobile sa dispara pana in anul 2020. Tendinta de reducere impusa de CE este evidenta si in final va duce la disparitia acestor tarife. Ar trebui ca romanii sa aiba doar un singur telefon mobil in buzunar, asa cum au, daca mai au, un singur telefon fix acasa. Si tarifele de terminare in retelele fixe ar putea disparea pana in 2020 impreuna cu cele mobile.

1 2 3 

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by