Articole scrise de Daniel Anghel


1 - 14 din 14 rezultate
1.O nouă obligație: Informațiile privind operațiunile cu afiliați vor fi raportate în formularul 394. ANAF le va utiliza în analiza prețurilor de transfer Operațiunile taxabile din perspectiva TVA realizate între persoane afiliate ar urma să fie declarate în formularului 394, potrivit unui proiect de ordin publicat de ANAF. Introducerea acestei obligații nu este în directă legătură cu scopul declarației 394, respectiv declararea operațiunilor de pe teritoriul național în scopuri de TVA, ci cu analiza de risc privind prețurile de transfer. În expunerea de motive a proiectului se arată că numărul tranzacțiilor cu afiliați este foarte mare raportat la numărul total al tranzacțiilor realizate și că ”din analiza acțiunilor de inspecție fiscală efectuate, s-a constatat faptul că se întȃlnesc cazuri în care tranzacţiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preţ inferior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor romȃni şi, implicit, a bugetului general consolidat”.
2.Analiză: Fiscalitatea la începutul anului 2020 - măsuri reparatorii, dar și noutăți legislative așteptate încă de companii. Marea provocare rămâne colectarea taxelor Anul 2020 va debuta, în domeniul fiscal, cu intrarea în vigoare a unor măsuri reparatorii, care vizează în principal OUG 114/2018, dar și cu așteptarea mediului de afaceri ca o serie de noutăți și clarificări să fie adoptate în ianuarie. Totuși, marea provocare a anului viitor va fi colectarea mai eficientă a taxelor și impozitelor existente în condițiile unei ținte de deficit bugetar de 3,6% din PIB, peste limita maximă pentru statele membre UE, precum și a îndeplinirii obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO) de consolidare a finanțelor publice.
3.Scăderea TVA la 16%: cui i-ar mai folosi? Un proiect legislativ aflat în procedură parlamentară intenționează să reducă, de la 1 ianuarie 2020, cota standard de TVA la 16%, care ar ajunge, astfel, la cel mai mic nivel din Uniunea Europeană. În acest moment, Luxemburg aplică cea mai mică rată standard de TVA, de 17%. La polul opus, se află Ungaria cu 27%, în timp ce media pentru statele membre este de circa 21%. În același timp majoritatea țărilor UE au cote reduse de TVA pentru anumite categorii de produse și servicii, în conformitate cu limitele impuse de directiva de TVA. Aceasta prevede că un stat membru poate avea două cote reduse față de cea standard care, la rândul ei, nu poate coborî sub 15%. Inițiativa din parlament a trecut de Senat prin procedură de adoptare tacită și se află la comisiile din Camera Deputaților.
4.ANAF a inițiat implementarea SAF-T: Ce beneficii ar putea aduce? Experiența Poloniei Multe state au reușit în ultimii ani să facă plata taxelor mai simplă datorită tehnologiei. Fie că este vorba de metode de raportare și plată care ușurează viața contribuabililor, fie de monitorizare și control care eficientizează combaterea fraudei, digitalizarea administrației fiscale contribuie la o conformare fiscală mai bună și, implicit, la o colectare mai mare a taxelor. Deși au existat diferite inițiative de informatizare a activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), progresul este foarte lent, iar în acest timp sistemele au ajuns la suprasolicitare, majorând costurile atât pentru mediul privat, cât și pentru stat.
5.Cum e îndulcită creșterea fiscalității? Cu o taxă pe zahăr Deficit bugetar record pentru primul semestru de la perioada crizei economice, rectificare de buget negativă și un val de controale fiscale pentru luna august - în acest context se anunță o nouă taxă pe zahărul din băuturile răcoritoare. Deocamdată lipsește un proiect legislativ, iar propunerea asumată în presă de Ministerul Sănătății este susținută cu argumente privind protejarea sănătății populației.
6.Amnistia fiscală și hazardul moral: Un mesaj periculos care poate fi evitat Normele sociale și culturale au un impact major asupra conformării la plata taxelor, documentat de-a lungul timpului de numeroase studii. Iată de ce elaborarea politicilor fiscale trebuie mereu să țină cont că aspectele comportamentale pe care le generează se vor repercuta, ulterior, asupra nivelului de încasare. O decizie de amnistie fiscală, indiferent sub ce formă ar fi prezentată sau ce cauze ar determina-o, luată într-un climat marcat de neîncredere, poate să inducă hazardul moral, să devină un stimul pentru asumarea riscului de neplată a taxelor și percepția că neconformarea este o practică acceptată de autorități și acceptabilă social. Pe termen lung acest efect este mai mare decât recuperarea unor sume la buget pe termen scurt pentru că modelează negativ comportamentul contribuabililor și afectează normele sociale.
7.Uitați tot ce știați. Nimic nu mai e la fel. Ce să faci, când și impozitele se reinventează În ultimele două decenii, ponderea taxelor și impozitelor indirecte în veniturile realizate de bugetele naționale a crescut semnificativ, acestea devenind de multe ori principala sursă de venituri bugetare. Nu ar trebui să mire pe nimeni creșterea interesului statelor în a administra cât mai bine banii în beneficiul propriu - dovadă că, TVA, de pildă, se aplică în peste 165 de state, nici înăsprirea tendințelor lor de control - obligații de raportare tot mai drastice sau dificultăți sporite în recuperarea banilor. Cum ar trebui să se comporte companiile în noua paradigmă?
8.Br - EXIT. La ce ar trebui să fie atente companiile din România? Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord va părăsi Uniunea Europeană sâmbătă, 30 martie, 2019, devenind o țară terță. Pe scurt, noua relație presupune că principiul liberei circulații a bunurilor, persoanelor și serviciilor nu se va mai aplica în relațiile comerciale dintre UE și Regatul Unit. Ce înseamnă asta pentru companii? Întârzieri, costuri suplimentare, presiune pe fluxul de numerar și necesitatea actualizării sistemelor de gestiune.
9.Ultima strigare pentru plata defalcată a TVA. Ce mutare va face Ministerul de Finanțe? În respingerea cererii de derogare trimise de Ministerul Finanțelor în toamna trecută, Comisia Europeană argumentează că plata defalcată a TVA, așa numitul Split TVA, nu este proporțională cu obiectivele declarate de Guvern: asigurarea colectării în mod corect a TVA și prevenirea evaziunii fiscale. Astfel, o parte din investițiile derulate deja de firmele afectate de mecanism, indiferent că sunt furnizori sau clienți, s-ar putea dovedi costuri suportate în mod inutil, din vina autorităților.
10.​Plata defalcata a TVA(II). La un pas de un nou infringement. Care sunt solutiile? In articolul din 4 iulie 2017 comentam pe baza sistemului privind plata defalcata a TVA ce se dorea implementat pe modelul Italiei numai pentru sectorul public. Intre timp guvernantii au publicat la modul "pe repede-inainte", cu mai putin de o luna pana la implementare, un sistem privind plata defalcata a TVA diferit, aplicabil generalizat tuturor contribuabililor, optional incepand cu 1 septembrie 2017, urmand a fi obligatoriu incepand cu 1 octombrie 2017.
11.Plata defalcata a TVA - mecanism de reducere a evaziunii de TVA si efectele adverse asupra companiilor  Planul actualizat de guvernare, intre alte propuneri de ordin fiscal, prevede si introducerea unui mecanism special de plata a TVA, in mod defalcat, incepand cu 1 septembrie 2017. Obiectivul declarat al noului sistem este eliminarea fraudei de TVA. Totusi ceea ce intelegem este ca acest mecansim se va aplica numai cotractelor cu statul.Cum (potential) mai sunt mai putin de doua luni pana la legiferarea acestui mecanism, ar fi utile cateva explicatii cu privire la ce ne asteptam sa urmeze.
12.Comisia Europeana solicita Poloniei eliminarea impozitului aplicat pe cifra de afaceri In septembrie 2016 , Comisia Europeana (CE) informa Polonia cu privire la initierea unei procedurii de investigatie aprofundata in ceea ce priveste impozitul progresiv pe cifra de afaceri, aplicat de Polonia asupra sectorului comertului cu amanuntul (sectorul de retail). Totodata CE a emis un ordin de suspendare, prin care solicita Poloniei amanarea aplicarii taxei pana cand Comisia isi va incheia investigatia. Practic, Polonia nu a mai putut sa colecteze aceasta noua taxa.
13.Plata defalcata a TVA - mecanism de reducere a evaziunii de TVA si efectele adverse asupra companiilor  Planul actualizat de guvernare, intre alte propuneri de ordin fiscal, prevede si introducerea unui mecanism special de plata a TVA, in mod defalcat, incepand cu 1 septembrie 2017. Obiectivul declarat al noului sistem este eliminarea fraudei de TVA. Totusi ceea ce intelegem este ca acest mecansim se va aplica numai cotractelor cu statul.Cum (potential) mai sunt mai putin de doua luni pana la legiferarea acestui mecanism, ar fi utile cateva explicatii cu privire la ce ne asteptam sa urmeze.
14.Taxele din largul marii Atunci cand vorbim despre atuurile Romaniei pentru atragerea de investitii straine, gradul ridicat de independenta energetica, bazat pe productia locala de hidrocarburi si autonomia efectiva a Romaniei din punct de vedere al productiei de electricitate sunt deseori invocate. Daca privim datele referitoare la gradul de dependenta de importurile energetice la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, am putea spune ca Romania este intr-o situatie privilegiata, fiind al treilea cel mai putin dependent de importurile energetice stat UE, dupa Estonia si Danemarca. Pe de alta parte, productia locala din surse conventionale de titei si gaze naturale are o tendinta descendenta, din cauza maturitatii ridicate a zacamintelor, unele aflate in exploatare de peste un secol.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by