Articole scrise de Daniel Anghel


1 - 26 din 26 rezultate
1.Educația timpurie, o facilitate cu "reacție întârziată" Vestea că facilitatea fiscală pentru educația timpurie se amână, dată luni de Ministerul Finanțelor printr-un proiect de act normativ, a avut imediat ecouri negative în piață, surpriza fiind cu atât mai neplăcută cu cât angajatorii așteptau norme de aplicare și clarificări, nicidecum o prorogare a termenului.
2.Cum arată începutul de an în fiscalitate și cât mai pot spera companiile la sprijinul statului? Primele măsuri fiscal-bugetare ale noului guvern, incluse într-un proiect de ordonanță de urgență, indică principalele direcții pe care le va urma politica fiscal-bugetară anul viitor: consolidarea fiscală și menținerea sprijinului pentru mediul privat. Consolidarea fiscală va însemna reducerea deficitului bugetar, ajuns deja la 8% din PIB la final de noiembrie. Pe ce căi va fi obținută - diminuarea cheltuielilor statului, majorarea fiscalității, îmbunătățirea colectării sau un mix între acestea - rămâne de văzut. Deocamdată, se anunță înghețarea salariilor din sistemul public, a unor pensii și ajutoare sociale, în timp ce sprijinul pentru mediul privat continuă prin câteva facilități acordate încă de la începutul pandemiei, așa cum voi detalia mai jos. Totuși rolul acestor măsuri rămâne unul limitat, care ține pe linia de plutire companiile afectate de reducerea activității, iar problematică va fi găsirea unor modalități de stimulare a creșterii economice.
3.După trei ani de așteptare, modificările fiscale cerute de mediul de afaceri au fost adoptate: Top 10 noutăți Modificările aduse Codurilor fiscal și de procedură fiscală prin proiectul de lege votat de Parlament pe 24 noiembrie 2020 vin într-un moment în care mediul de afaceri are nevoie de un cadru fiscal mai clar și mai modern, pe fondul crizei sanitare care a afectat operațiunile și a generat incertitudine fără precedent. Este vorba de un proiect care include multe propuneri ale mediului de afaceri și a cărui "naștere" nu a fost deloc ușoară. Dacă ne gândim că de la inițierea proiectului până la adoptare au trecut aproape trei ani, ne dăm seama că este un termen neobișnuit de mare în condițiile în care schimbările legislației fiscale sunt de obicei rapide, unele chiar peste noapte.
4.Raport: Mașinile verzi câștigă teren în preferințele europenilor, vânzările din trimestrul al treilea au crescut cu 128% Mai mult de jumătate (54%) din mașinile hibride și electrice vândute la nivel global în trimestrul al treilea au fost cumpărate de consumatorii din Europa, urmați de cei din China, cu 30%, și din SUA, cu 16%, iar tendința va continua până la finalul anului, potrivit raportului ”E-Mobility Sales Q4” realizat de Strategy&, departamentul de strategie al PwC.
5.Raport Digital Auto 2020: Pandemia COVID-19 a schimbat preferințele de mobilitate, mașina personală redevine opțiunea principală Restricțiile impuse de pandemia COVID-19 au schimbat opțiunile consumatorilor pentru mijloacele de mobilitate, majoritatea alegând să-și folosească propria mașină în locul transportului public sau al platformelor de mobilitate, arată raportul global Digital Auto Report 2020, realizat de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC.
6.O treime din TVA lipsește din bugetul României, iar CE avertizează că statele UE nu-și mai pot permite aceste pierderi. Ce soluții există? Exemplul polonez Bugetul României pierde anual o treime din TVA, arată Comisia Europeană în raportul privind deficitul de încasare al acestei taxe, consecința fiind că statul are dificultăți în îndeplinirea funcțiilor principale, respectiv oferirea de servicii publice. Indicatorul publicat de CE care măsoară diferența dintre TVA potențial de încasat la buget, estimată pe baza tuturor tranzacțiilor din economie și cea efectiv încasată în conturile trezoreriei statului, este ilustrativ pentru capacitatea de colectare a administrației fiscale. Deși România a experimentat de-a lungul timpului multe modificări legislative și proceduri sperând că va îmbunătăți nivelul încasărilor, rezultatele se lasă așteptate. Aceste deficiențe sunt cu atât mai vizibile în ultima vreme, cu cât veniturile bugetare au avut de suferit în contextul crizei COVID-19 și al majorării cheltuielilor.
7.PwC Autofacts: România va avea cea mai rapidă recuperare a vânzărilor auto din Europa Centrală, după declinul din 2020 România ar putea înregistra cea mai mare scădere a vânzărilor de autoturisme și vehicule comerciale noi din Europa Centrală în acest an, de 24,3% comparativ cu nivelul 2019, dar va avea o revenire rapidă urmând să depășească pragul de volum pre criza COVID până în 2023, reiese din raportul Autofacts realizat de rețeaua PwC la nivel european, pe baza datelor IHS Markit.
8.Impactul crizei COVID-19 în industria auto. Scenarii privind evoluția din acest an Industria auto se confrunta cu provocări mari și înainte de apariția crizei pandemice, precum costurile ridicate cu investițiile în noile tehnologii, vehicule autonome, soluții de mobilitate și conectivitate, lipsa infrastructurii de încărcare și țintele ambițioase de reducere a emisiilor CO2 ale UE. Acum, ele vin la pachet cu o scădere semnificativă a vânzărilor la nivel global, încetinirea producției, lanțuri de aprovizionare afectate și probleme în asigurarea lichidității și a finanțării.
9.Pandemia COVID-19 - catalizatorul schimbărilor radicale în politicile fiscale? Câteva observații despre România, propunerile UE și tendințele globale Facilitățile fiscale, fie că au implicat amânări, scutiri la plată sau alte înlesniri, reprezintă o componentă decisivă a planurilor de sprijin economic pe care guvernele din toată lumea le-au aplicat în faza inițială de apariție a pandemiei, dar și în a doua etapă de repornire a activității. Politicile fiscale s-au adaptat pentru a răspunde rapid condițiilor economice atipice ale acestei perioade, însă fără a suferi modificări pe fond. De exemplu, discuțiile privind taxa digitală preexistente crizei pandemice au accelerat, însă era deja larg acceptat că sistemele fiscale ar trebui revizuite pentru a răspunde transformărilor aduse de tehnologie și digitalizare.
10.Amnistia fiscală, o continuare a facilităților din starea de urgență. Câteva observații Intenția guvernului de a oferi facilități fiscale în perioada imediat următoare încheierii stării de urgență s-a cristalizat într-un proiect de act normativ care a intrat în ședința executivului de săptămâna trecută. La fel ca alte state europene și în acord cu direcțiile propuse de Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare care susțin măsurile de conformare voluntară, guvernul român a optat pentru anularea unor debite față de buget pentru a ușura situația operatorilor economici afectați de suspendarea activității pe starea de urgență. Însă de la principii la practică, există de multe ori diferențe, așa cum voi explica în continuare. Deși propunerea este de salutat pentru că va asigura mai multe lichidități operatorilor economici persoane juridice și persoane fizice, indiferent de forma de organizare, ea vizează acele entități care au acumulat restanțe până la data de 31 martie 2020.
11.Măsurile fiscale adoptate de guvern: Ce s-a propus și ce a rămas Măsurile fiscale privind declararea și plata taxelor în perioada stării de urgență au fost publicate în această dimineață în Monitorul Oficial, fiind așteptate cu nerăbdare de companii, mai ales în condițiile în care termenul de depunere a declarației de impozit pe profit de 25 martie se apropie vertiginos.
12.Țările afectate de epidemia COVID-19 propun stimulente fiscale pentru a sprijini economia. Se impun măsuri similare în România Amploarea cu care se extinde epidemia COVID 19 a început să aibă consecințe asupra economiei, primele industrii afectate fiind cele din turism, hoteluri și restaurante, transporturi sau organizarea de evenimente. În funcție de evoluția situației - care, din păcate, nu poate fi previzionată nici ca intensitate, nici ca durată -, unda de șoc se va propaga asupra tot mai multor sectoare, cu implicații asupra întregii societăți. Deja unele state au anunțat pachete de măsuri fiscale pentru companii, în încercarea de a limita efectele crizei.
13.O nouă obligație: Informațiile privind operațiunile cu afiliați vor fi raportate în formularul 394. ANAF le va utiliza în analiza prețurilor de transfer Operațiunile taxabile din perspectiva TVA realizate între persoane afiliate ar urma să fie declarate în formularului 394, potrivit unui proiect de ordin publicat de ANAF. Introducerea acestei obligații nu este în directă legătură cu scopul declarației 394, respectiv declararea operațiunilor de pe teritoriul național în scopuri de TVA, ci cu analiza de risc privind prețurile de transfer. În expunerea de motive a proiectului se arată că numărul tranzacțiilor cu afiliați este foarte mare raportat la numărul total al tranzacțiilor realizate și că ”din analiza acțiunilor de inspecție fiscală efectuate, s-a constatat faptul că se întȃlnesc cazuri în care tranzacţiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preţ inferior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor romȃni şi, implicit, a bugetului general consolidat”.
14.Analiză: Fiscalitatea la începutul anului 2020 - măsuri reparatorii, dar și noutăți legislative așteptate încă de companii. Marea provocare rămâne colectarea taxelor Anul 2020 va debuta, în domeniul fiscal, cu intrarea în vigoare a unor măsuri reparatorii, care vizează în principal OUG 114/2018, dar și cu așteptarea mediului de afaceri ca o serie de noutăți și clarificări să fie adoptate în ianuarie. Totuși, marea provocare a anului viitor va fi colectarea mai eficientă a taxelor și impozitelor existente în condițiile unei ținte de deficit bugetar de 3,6% din PIB, peste limita maximă pentru statele membre UE, precum și a îndeplinirii obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO) de consolidare a finanțelor publice.
15.Scăderea TVA la 16%: cui i-ar mai folosi? Un proiect legislativ aflat în procedură parlamentară intenționează să reducă, de la 1 ianuarie 2020, cota standard de TVA la 16%, care ar ajunge, astfel, la cel mai mic nivel din Uniunea Europeană. În acest moment, Luxemburg aplică cea mai mică rată standard de TVA, de 17%. La polul opus, se află Ungaria cu 27%, în timp ce media pentru statele membre este de circa 21%. În același timp majoritatea țărilor UE au cote reduse de TVA pentru anumite categorii de produse și servicii, în conformitate cu limitele impuse de directiva de TVA. Aceasta prevede că un stat membru poate avea două cote reduse față de cea standard care, la rândul ei, nu poate coborî sub 15%. Inițiativa din parlament a trecut de Senat prin procedură de adoptare tacită și se află la comisiile din Camera Deputaților.
16.ANAF a inițiat implementarea SAF-T: Ce beneficii ar putea aduce? Experiența Poloniei Multe state au reușit în ultimii ani să facă plata taxelor mai simplă datorită tehnologiei. Fie că este vorba de metode de raportare și plată care ușurează viața contribuabililor, fie de monitorizare și control care eficientizează combaterea fraudei, digitalizarea administrației fiscale contribuie la o conformare fiscală mai bună și, implicit, la o colectare mai mare a taxelor. Deși au existat diferite inițiative de informatizare a activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), progresul este foarte lent, iar în acest timp sistemele au ajuns la suprasolicitare, majorând costurile atât pentru mediul privat, cât și pentru stat.
17.Cum e îndulcită creșterea fiscalității? Cu o taxă pe zahăr Deficit bugetar record pentru primul semestru de la perioada crizei economice, rectificare de buget negativă și un val de controale fiscale pentru luna august - în acest context se anunță o nouă taxă pe zahărul din băuturile răcoritoare. Deocamdată lipsește un proiect legislativ, iar propunerea asumată în presă de Ministerul Sănătății este susținută cu argumente privind protejarea sănătății populației.
18.Amnistia fiscală și hazardul moral: Un mesaj periculos care poate fi evitat Normele sociale și culturale au un impact major asupra conformării la plata taxelor, documentat de-a lungul timpului de numeroase studii. Iată de ce elaborarea politicilor fiscale trebuie mereu să țină cont că aspectele comportamentale pe care le generează se vor repercuta, ulterior, asupra nivelului de încasare. O decizie de amnistie fiscală, indiferent sub ce formă ar fi prezentată sau ce cauze ar determina-o, luată într-un climat marcat de neîncredere, poate să inducă hazardul moral, să devină un stimul pentru asumarea riscului de neplată a taxelor și percepția că neconformarea este o practică acceptată de autorități și acceptabilă social. Pe termen lung acest efect este mai mare decât recuperarea unor sume la buget pe termen scurt pentru că modelează negativ comportamentul contribuabililor și afectează normele sociale.
19.Uitați tot ce știați. Nimic nu mai e la fel. Ce să faci, când și impozitele se reinventează În ultimele două decenii, ponderea taxelor și impozitelor indirecte în veniturile realizate de bugetele naționale a crescut semnificativ, acestea devenind de multe ori principala sursă de venituri bugetare. Nu ar trebui să mire pe nimeni creșterea interesului statelor în a administra cât mai bine banii în beneficiul propriu - dovadă că, TVA, de pildă, se aplică în peste 165 de state, nici înăsprirea tendințelor lor de control - obligații de raportare tot mai drastice sau dificultăți sporite în recuperarea banilor. Cum ar trebui să se comporte companiile în noua paradigmă?
20.Br - EXIT. La ce ar trebui să fie atente companiile din România? Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord va părăsi Uniunea Europeană sâmbătă, 30 martie, 2019, devenind o țară terță. Pe scurt, noua relație presupune că principiul liberei circulații a bunurilor, persoanelor și serviciilor nu se va mai aplica în relațiile comerciale dintre UE și Regatul Unit. Ce înseamnă asta pentru companii? Întârzieri, costuri suplimentare, presiune pe fluxul de numerar și necesitatea actualizării sistemelor de gestiune.
21.Ultima strigare pentru plata defalcată a TVA. Ce mutare va face Ministerul de Finanțe? În respingerea cererii de derogare trimise de Ministerul Finanțelor în toamna trecută, Comisia Europeană argumentează că plata defalcată a TVA, așa numitul Split TVA, nu este proporțională cu obiectivele declarate de Guvern: asigurarea colectării în mod corect a TVA și prevenirea evaziunii fiscale. Astfel, o parte din investițiile derulate deja de firmele afectate de mecanism, indiferent că sunt furnizori sau clienți, s-ar putea dovedi costuri suportate în mod inutil, din vina autorităților.
22.​Plata defalcata a TVA(II). La un pas de un nou infringement. Care sunt solutiile? In articolul din 4 iulie 2017 comentam pe baza sistemului privind plata defalcata a TVA ce se dorea implementat pe modelul Italiei numai pentru sectorul public. Intre timp guvernantii au publicat la modul "pe repede-inainte", cu mai putin de o luna pana la implementare, un sistem privind plata defalcata a TVA diferit, aplicabil generalizat tuturor contribuabililor, optional incepand cu 1 septembrie 2017, urmand a fi obligatoriu incepand cu 1 octombrie 2017.
23.Plata defalcata a TVA - mecanism de reducere a evaziunii de TVA si efectele adverse asupra companiilor  Planul actualizat de guvernare, intre alte propuneri de ordin fiscal, prevede si introducerea unui mecanism special de plata a TVA, in mod defalcat, incepand cu 1 septembrie 2017. Obiectivul declarat al noului sistem este eliminarea fraudei de TVA. Totusi ceea ce intelegem este ca acest mecansim se va aplica numai cotractelor cu statul.Cum (potential) mai sunt mai putin de doua luni pana la legiferarea acestui mecanism, ar fi utile cateva explicatii cu privire la ce ne asteptam sa urmeze.
24.Comisia Europeana solicita Poloniei eliminarea impozitului aplicat pe cifra de afaceri In septembrie 2016 , Comisia Europeana (CE) informa Polonia cu privire la initierea unei procedurii de investigatie aprofundata in ceea ce priveste impozitul progresiv pe cifra de afaceri, aplicat de Polonia asupra sectorului comertului cu amanuntul (sectorul de retail). Totodata CE a emis un ordin de suspendare, prin care solicita Poloniei amanarea aplicarii taxei pana cand Comisia isi va incheia investigatia. Practic, Polonia nu a mai putut sa colecteze aceasta noua taxa.
25.Plata defalcata a TVA - mecanism de reducere a evaziunii de TVA si efectele adverse asupra companiilor  Planul actualizat de guvernare, intre alte propuneri de ordin fiscal, prevede si introducerea unui mecanism special de plata a TVA, in mod defalcat, incepand cu 1 septembrie 2017. Obiectivul declarat al noului sistem este eliminarea fraudei de TVA. Totusi ceea ce intelegem este ca acest mecansim se va aplica numai cotractelor cu statul.Cum (potential) mai sunt mai putin de doua luni pana la legiferarea acestui mecanism, ar fi utile cateva explicatii cu privire la ce ne asteptam sa urmeze.
26.Taxele din largul marii Atunci cand vorbim despre atuurile Romaniei pentru atragerea de investitii straine, gradul ridicat de independenta energetica, bazat pe productia locala de hidrocarburi si autonomia efectiva a Romaniei din punct de vedere al productiei de electricitate sunt deseori invocate. Daca privim datele referitoare la gradul de dependenta de importurile energetice la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, am putea spune ca Romania este intr-o situatie privilegiata, fiind al treilea cel mai putin dependent de importurile energetice stat UE, dupa Estonia si Danemarca. Pe de alta parte, productia locala din surse conventionale de titei si gaze naturale are o tendinta descendenta, din cauza maturitatii ridicate a zacamintelor, unele aflate in exploatare de peste un secol.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by