Articole scrise de Dana Cristescu


1 - 27 din 27 rezultate
1.Unde greșește doamna Angela Gheorghiu și de ce România nu va avea un nou Celibidache Nu mai departe de săptămâna trecută, au început să apară interviuri realizate cu soprana Angela Gheorghiu, toată lumea jurnalistică profitând de lansarea volumului autobiografic, „O viață pentru artă”, în limba română, la București. În acest moment, Angela Gheorghiu este soprana cu cea mai intensă activitate internațională din 1990 încoace, în termeni de spectacole, recitaluri sau înregistrări. La ultimul capitol cred că este, de departe, cea mai prolifică, practic, n-a trecut an în care să nu fi scos un CD/DVD și nu puțini anii când a scos chiar și două, trei/an. În acest context, apariția cărții, dar mai ales disponibilitatea la interviuri n-a fost ratată. Chiar și pentru presă, să ai în față pe cea care a discutat cu mari jurnaliști ai lumii, dacă ar fi să-i numesc numai pe David Frost sau Max Foster, era o provocare.
2.Festivalul George Enescu. Habemus Director Artistic: Cristian Măcelaru Cristian Măcelaru a fost numit Director Artistic al Festivalului George Enescu. În sfârșit! Ceea ce anunțam chiar în timpul festivalului, la nivel de sursă, ulterior "am scos" pentru că nu s-a confirmat, s-a dovedit, în final, a fi real. Asta dovedește, încă odată, deși nu mai aveam nevoie, că nimic nu e planificat, nimic nu decurge firesc la noi. Cum se spune, să zicem merci că e și așa. Cristian Măcelaru a fost numit Director Artistic al Festivalului George Enescu.
3.Festivalul George Enescu. ​Finale: Visul frumos s-a terminat. Mai urmează ceva? Sau ne luăm gândul de la Festivalul Enescu pentru totdeauna? Festivalul George Enescu. În ultima cea mai frumoasă zi a toamnei, s-a finalizat a 25-a ediție a Festivalului Internațional „George Enescu” ce a marcat și 140 de ani de nașterea compozitorului. Tot entuziasmul acumulat de-a lungul serilor a fost curmat de seria de vești sumbre primite în aceeași zi. Va fi ultima ediție? Paradoxal, atâtea aniversări și amintiri de neuitat, dar la gongul final s-au adunat mai multe incertitudini ca niciodată, pentru nivelul la care a ajuns, acum, festivalul. Cel mai important eveniment cultural al României a rămas suspendat în aer. Fără directori artistic și executiv, fără schița line upului pentru 2023. Practic, următoarea ediție de festival nu există. Energia strânsă în toate aceste seri, energie cu care am învins oboseala fizică, aproape s-a evaporat. Dar voi reveni în detaliu după prezentarea ultimei, poate ultima…, săptămâni de festival.​ Festivalul George Enescu.
4.Festivalul George Enescu – După ce a dus Rapsodia a 2-a a lui Enescu tocmai în Japonia, PAAVO JÄRVI s-a reîntors la locul faptei și a făcut-o în mare stil Festivalul George Enescu. Pe măsură ce trece timpul, adică, zilele de festival, realizezi că, de fapt, singurele lucruri făcute serios, cu profesionalism, de valoare, se întâmplă doar în Festival Enescu’s Boxes, am putea numi sălile de desfășurare. Concept revers clișeizatului outside the box. Pentru că, înafara sălilor auzi, vezi doar lucruri trăznite. Gen, capitalismul presupune și faliment. Corect. Poate, din partea florăresei din colț, dar nu din partea unor firme cu cea mai mare cotă de piață și ”supravegheate” cu sute de mii, poate milioane de euro pe lună!? E adevărat, în criza financiară, în SUA, marii mahări ai finanțelor au murit, da, dar asta pentru că ei declanșaseră criza. Iar dacă tot e numai pe legile pieței, supraveghetorul poate dispărea, se poate finanța cultura, de ex. Am mai auzit și că golful a devenit sport de masă făcând în ciudă fotbalului! Acum, fiecare poate alege. De exemplu, din banii de pe o crosă de golf poți cumpăra între 2 și trei abonamente la Festivalul George Enescu, spectacole timp de o lună cu cele mai bune orchestre simfonice ale momentului. ​Crinica Festivalul George Enescu
5.Festival Enescu – în a 3-a săptămână a intrat ”Legiunea” franceză condusă, însă, detașat de „Piticul” Orchestrei Naționale Radio Practic, săptămâna a treia a început cu un oraș blocat. Cei care au fixat începerea anului școlar pe 13, pentru că era luni, sînt foarte dotați cu simțul umorului. Ca de obicei, foarte atenți la ce nu are importanță. Ca de exemplu, autostrada se termina în 3 ani, dar nu se va termina nici în 30. Bănuiesc că data de închidere trebuie să fie vinerea?! S-a simțit și în public începerea școlilor. Mai mulți tineri, chiar elevii de la școlile de muzică au descoperit, în număr mai mare, că pot asista la concerte, mai ales că, acum, nu-și mai deranjează vacanța. Ba, chiar și președintele a onorat festivalul cu prezența.
6.Festival Enescu – A doua săptămână
În timp ce scenele românești pentru acest festival adună mulți ani de școli de muzică, la noi începe o școală fără multe ore de muzică, chiar opționale din câte am înțeles. Istorie a muzicii, istorie a artelor, ceva, nimic.
7.Festivalul George Enescu. Când muzica te apropie de Icarus, în timp ce politica sună a sticlă pisată
Festivalul Enescu. Toți învățații spuneau că după pandemie nimic nu va mai fi la fel. Fals. Cel puțin noi putem infirma. E la fel și chiar mai scump. Scandal, țintire spre nimic, zero construcție. Cât nu vin însă minerii, e încă bine. Nici nu mai știi ce e mai dăunător, mai toxic, gunoiul stradal sau politic. În toate aceste convulsii, Festivalul Enescu funcționează deja ca o oază. Refugiu. Adăpost antiatomic. Ireal, aici se schimbă totul. Intri într-o altă lume. Nici nu știi, ești tu sau avatarul tău? Aici găsești viață, aer proaspăt, hrană pentru suflet. Festivalul Enescu.
8.Festival Enescu: Jurowski dirijor pentru ultima dată ca director artistic. S-a încheiat prima săptămână
ES Ambasador, director artistic, dirijor, promotor, prieten. Dacă ar fi să numim pe cineva care chiar s-a ocupat de cultura românească în ultimii ani, acela ar fi, cu siguranță, Vladimir Jurowski. Adică, a fost și un fel de ministru al culturii. Ne e greu să recunoaștem, dar cam la Festivalul international „George Enescu” s-a rezumat tot ce a însemnat cultură. Deja cu nominlizarea de la „International Opera Awards”, din 2020, festivalul a trecut cu acte în Liga Campionilor. Desigur, noi știm foarte bine să facem rapid totul praf. Și chiar mi-e teamă de-asta, acum, că mandatul lui Jurowski se încheie. Mulțumim, Vladimir Jurowski! Pe curând!
9.Festivalul George Enescu și US Open: Seara - Festival, noaptea - tenis, dimineața… Preferințe. Staruri. Revelații E bine când îți împarți timpul cu cei mai buni. Mi-am adus aminte că, eliminată fiind în primul tur, în 2017, am văzut-o pe Simona Halep în sala Ateneului Român, la concertul Academy of Saint Martin in the Fields cu Joshua Bell, dirjor și solist pentru Concertul nr 1, op 26 (cu celebra fază, când din cauza unei defecțiuni la calus, cred, cumva, ca la tenismeni când li se rupe racordajul, schimbă vioara cu primul violinist!). Chiar mă întreb mereu de ce așa de puțin Bruch, nu în festival, ci, în general. Dar, forțând lucrurile, una peste alta, i-a fost de bun augur. Anul următor a câștigat primul ei Grand Slam. Se poate folosi rețeta de porte-bonheur pentru admitere, bacalaureat, licențe, chiar și examene de carnet de conducere. Una peste alta, nici tenismenii nu sînt departe de lumea muzicii, deși nu știm ce aud, vedem că mulți intră cu căști pe urechi. Fără iluzii.
10.A sunat din nou clopoțelul. Am intrat, din nou, în atmosfera Festivalului Internațional „George Enescu”! Nimic banal, totul extraordinar! Pentru câteva ore, tot ce însemnase neliniște, resemnare, poate chiar frică, au dispărut. Unde? Forțe necunoscute le-au ridicat de pe umerii fiecăruia care s-a lăsat în voia acordurilor concertului de deschidere și le-au dus departe. Chiar dacă anul trecut, părea un demers imposibil de realizat, prin ambiția organizatorilor, medicinii și, de ce nu, a divinității, ediția jubiliară, 140 de ani de la nașterea compozitorului și a 25-a a festivalului, se întâmplă.
11.Maria Tănase. Un Cântec: Aș muri, /Moartea nu vine, / Aș trăi,/ Dar n-am cu cine Aceasta este cronica piesei de teatru „Maria Tănase. O poveste”. Montarea este a Teatrului de Stat din Constanța. Dar să ne amintim întâi. A fost o vreme când din nicio casă nu lipsea, cel puțin, un disc cu Maria Tănase. Mai apoi, au venit benzile, casetele, CD urile. Nu era numai „Pasărea măiastră” (Nicolae Iorga), dar și găina cu ouă de aur pentru casele de discuri (Lifa Record (salvată de faliment datorită înregistrărilor ei), Electrecord, Columbia etc). Un fel de never ending incomings, ca ABBA în zilele noastre.
12.Echipamentul României la JO Tokyo 2020/21. Echipament de luat bătaie Vorba cântecului, chiar dacă n-are nicio legătură cu vestimentația, per se, adică, o cârpă pe care o atârni de tine ca să fii în tendințe. Are de-a face cu toate elementele care îți asigură succesul, respectiv, pregătirea teoretică și practică, antrenamentul și rezistența fizică și mentală. Da, nu știu dacă e clar, dar e vorba despre Jocurile Olimpice de vară - Tokio 2020/21.
13.Enescu, Festivalul internațional GEORGE ENESCU, pandemia și loteria La sfârșitul lunii august va începe Festivalul internațional „George Enescu”. Este, cumva, providențial că, nu a fost programat anul trecut, când cert nu s-ar fi ținut, ci, ca eveniment cu frecvență bienală, ne-am bucurat de el în 2019 iar acum în 2021. Dacă ne-ar fi fost contemporan, pe maestrul Enescu l-am fi văzut mergând cu vioara să le picure stropi de viață celor chinuiți de virusul nemilos iar celor care au luptat în linia întîi pe durata acestei crunte pandemii, să le dea putere din imensa sa forță creatoare. Chiar și pentru cei care nu cunosc prea multe amănunte biografice, au auzit destule lucruri despre generozitatea sa, despre felul cum, convingerea că muzica are puteri vindecătoare și-o traspunea în fapte la căpătâiul suferinzilor.
14.Fără „Lacul Lebedelor”? Fără Ceaikovski? Nu-mi imaginez. Lumea ar mai fi fost la fel? S-ar putea crede că ce mare brânză schimbă în lume o lucrare muzicală, fie ea și „Lacul Lebedelor”? Tot au fost războaie, crize, foamete, boli… Cred că așa gândesc politicienii (ai noștri sigur).
15.Alina Cojocaru, Pretty Premium Ballerina În anul când se pregătește să aducă pe lume al doilea copil, unica Alina Cojocaru reușește și o premieră, fiind desemnată internațional, de două ori, „Balerina Anului”.
16.Ce ne mai spunem când nu mai vorbim despre Revoluția din 1989? Cronică teatru: "Jurnal de București. 1989" Pandemie, jurnal de carantină, caniculă, distanțare fizică, măști, stare de alertă... câteva dintre jaloanele printre care ne desfășurăm, acum, viața. Între timp, s-a relaxat viața culturală. Reprezentațiile în aer liber, mai exact. Trupele s-au înghesuit în grădinile de vară, alții au improvizat prin parcuri iar cei mai norocoși au avut spații deschise în dotare. Majoritatea a asumat că, după carantină, lumea trebuie să se distreze și a scos pe covertă bulevardiere, chiar șușe, în fine, artileria ușoară. Alții, mai curajoși, și-au adus artileria grea. Aici se înscrie și premiera de la TNB-Amfiteatrul în aer liber, în care am fost pentru prima dată, un loc excelent - „Jurnal de România.1989”, regie și scenariu Carmen Lidia Vidu.
17.Izolarea a dat cel mai mare maraton cultural mondial. Românii s-au făcut că participă Da, nu am avut timp pe vremea asta de COVID. Am trăit, nu numai eu, cea mai efervescentă perioadă culturală. Un festin, sau mai degrabă, o orgie. Dacă te ținea fizicul, practic, puteai urmări 24/7 creații artistice, de la bune la geniale, pe care le-a dat omenirea în ultimii 60-70 de ani în artele spectacolului. Teatru, operă, concerte muzică clasică, balet, musical, pop, apoi, tururi virtuale în cele mai mari muzee de artă și colecții, etc, la care s-au adăugat evenimente create ad-hoc și transmise live/înregistrate sau cursuri de balet, canto, actorie susținute de nume grele. Ceva la care nu ar fi visat nimeni, niciodată. Oricine a profitat de dar, a ieșit din pandemie cu cel puțin 10% mai deștept. Și asta pe 0 LEI!
18.Holeleu, văleleu! Matei Holeleu câștigă Prix de Lausanne la balet. Două premii VIDEO, FOTO, victoria unui român „Prix de Lausanne” este Grand Slamul din lumea baletului, echivalentul Wimbledon-ului. Matei Holeleu a câștigat una din cele opt burse, dar și premiul pentru cel mai bun reprezentant al Elveției.
19.Trei români, trei Doamne și toți trei nominalizați la International Opera Awards Până să ajungem noi, românii, la Oscar-uri, Nobeluri, uite că ne bucurăm că am luat cu asalt nominalizările la premiile supreme din operă ”International Opera Awards”. Suntem pe podium prin Adela Zaharia, George Petean și Festivalul „George Enescu” 2019 (prima nominalizare la un premiu internațional). Dacă până acum se spunea că numai filmul ne mai scoate în lume, iată că, într-un singur an, am obținut trei nominalizări la cele mai importante premii din lumea operei.
20.Adela, Ioan și Bogdan au înnebunit neamțu’ meloman, cu bel canto la superlativ în premiera operei „Puritanii” de Vincenzo Bellini. Partner in crime Rolando Villazon Vă place opera? Nu-i bai, nemților le place. Foarte mult. Atât de mult că, nu că sunt pe primul loc la număr de spectacole pe stagiune, dar diferența față de următoarea țară, SUA, este de aproximativ 5.000 de spectacole. Cum ar veni, raportul locuitorilor este de 1:4, dar cel al spectacolelor e invers, 4:1. Nu par a fi de pe planetă cu noi, nu-i așa? Oricum, această poziționare le dă și privilegiul de a-i atrage pe cei mai buni. Am spus anterior de John Neumeier la Opera din Hamburg, dar să nu uităm de cunoștința noastră comună, dirijorul Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului „George Enescu”, va prelua direcția muzicală a Operei din Munchen (lui Barenboim i s-a prelungit contractul la Opera din Berlin) și lista continuă.
21.Dacă tot stai zi de zi cu prietenii prin cafenele sau cluburi, n-ai putea încerca, măcar o săptămână, să stai și prin săli de teatru? Am făcut un asemenea experiment și n-am murit...încă Intuiesc că e un experiment ce ar putea intriga pe mulți, nici măcar la cinema nu se mai duce nimeni, nu o săptămână la rând, nici măcar două zile. Atracțiile și distracțiile sunt atât de multe, încât, e greu să te mai concentrezi pe ceva. Și, oricum, spre deosebire de occident, la noi, obiceiul mersului la teatru s-a pierdut pentru 65% din populație (așa zice un barometru cultural). La Londra, de exemplu, în 2018 au fost 15, 5 mil. (fără operă și balet/dans) de bilete vândute (8 mil. locuitori), cu regula de trei simplă, la noi ar fi trebuit să fie vreo 3,8 mil. de bilete vândute, haha! Nici nu există această capacitate. Totuși, nu poți avea pretenții de la cineva, dacă nu îl convingi să încerce, first.
22.”Alina Cohocaru”, ”Alina Cogiocaru” - Cojocaru!.. ”Please, say it again”, Ok, repeat after me: Co-J-... Există, totuși, ceva adevărat în a te simți mândru că ești român, de exemplu, numai tu poți pronunța consoana „j” într-o mare de străini. Lăsând gluma deoparte, prezentă la Hamburg la premiera mondială a baletului ”Menajeria de sticlă” de Tennessee Williams, am fost, pentru a nu știu câta oară, mândră că sunt conațională și contemporană cu cea mai mare balerină româncă a tuturor timpurilor, Alina Cojocaru. Să auzi în jurul tău pronunțându-se, chiar și stâlcit, excepție fac fanii care o urmează oriunde în lume, numele ei și întrebând toți:„ de unde este”, ”Romania, I think...”, ți se face cu adevărat pielea de găină și ți se umezesc ochii.
23.Când de la Cannes la Satu Mare ajungi în 2 minute!!! - Cronica Festivalului Național de Teatru, ediția 29/2019 Sună bine, dar în realitate, paradoxal, nu e bine (vorbim de Cinema Pro și Teatrul Odeon). După ce că, e o secetă continuă de momente culturale reale, acum, la sfârșit de octombrie, două dintre cele mai prestigioase evenimente se suprapun. Festivalul Național de Teatru (FNT) și Les Films de Cannes a Bucarest (FCB). În primul weekend s-au suprapus și cu Fest(in) pe bulevard și bine că, Astra Film Festival (AFF) e la Sibiu, așa ca ne-am luat de-o grijă. Nici nu știi ce să zici. Un prim imbold ar fi să susții inițiativele private, FCB și AFF, ei depind de bănuții de pe fiecare bilet vândut, în plus, cele cu fonduri de la stat au și multe obligații. Oricum, poate organizatorii vor găsi o soluție pentru anul viitor, chiar dacă vor fi voci care vor susține că mulțimile nu se intersectează.
24.Festivalul George Enescu Finale: tone de serotonină, bășici pe palme umflate și catalogul cu note S-a dus a treia, și ultima, săptămână de festival. Artistic, la fel de intensă, cu premiere pe bandă rulantă, iar Enescu, de-acolo de sus, bucurându-se de bucuria noastră. Înainte de concluzii și note, să facem o scurtă trecere în revistă a ultimei săptămâni, așa cum s-a întâmplat și până acum.
25.Festivalul George Enescu, săptămana a II-a: Avem o țară ca afară. Jurowski președinte! Filosofia selecției lui Vladimir Jurowski a făcut Festivalul Enescu „great again”? Nu e. Era deja, dar l-a adus la zi cu fenomenul muzical de pretutindeni și, poate și mai important, ne-a reamintit că Enescu este unul dintre marii compozitori moderni. Pentru a-l înțelege mai bine, trebuie să-l punem în context mai mult alături de cei care au fost contemporani cu el. Oricât de mult îi iubim pe clasic-romantici, nu pot fi ascultați pe heavy rotation, iar dacă îi dorim neapărat, măcar să avem viziuni proaspete.
26.Festivalul George Enescu, prima săptămană: între stele, organizare de ceas elvețian și 10 lei/ora parcarea Festivalul internațional “George Enescu” minunea de care ne bucurăm odată la doi ani. Fabulos, totuși, când la noi totul se schimbă de la o oră la alta sau, din contră, încremenește în proiect, acest festival, la care participă mari artiști cu programe stabilite pe ani înainte, se ține și nu oricum, ci, cu precizie de ceas elvețian. Big picture, e oaza din deșertul nesfârșit.
27.Soprana Adela Zaharia, dubla castigatoare la concursul de opera "Operalia" Tanara soprana Adela Zaharia este dubla castigatoare la "Operalia", cel mai prestigios concurs de opera din lume, fondat de Placido Domingo. Aradeanca si-a adjudecat, sambata 29 iulie, marele premiu al competitiei si premiul sectiunii Zarzuela, la numai doi ani, dupa ce tenorul Ioan Hotea reusise aceeasi performanta. Cele doua premii insumeaza 40.000 de dolari.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by