Articole scrise de Calu Monica


1 - 12 din 12 rezultate
1.Amânarea ratelor la bănci, un măr otrăvit pentru consumatori Asociația Consumers United/Consumatorii Uniți atrage atenția asupra efectelor negative pentru consumatori și contrare scopului declarat, de a ajuta debitorii afectați de criza generată de epidemiep, pe care le va avea ordonanța de urgență a Guvernului privind acordarea unor facilitați pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Astfel, modalitatea de suspendare a plății ratelor, prin care dobânda datorată de debitori corespunzătoare sumelor scadente se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare nu face decât să adauge costuri suplimentare pentru consumatorii care se încadrează în condițiile prevăzute în lege, adică cei afectați direct sau indirect de criza generate de pandemia COVID-19.
2.​O pandemie nu trebuie să lovească în drepturile consumatorilor Ca în fiecare an, de 15 martie, se sărbătorește Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor ("World Consumer Rights Day"). Sărbătoarea își are rădăcinile în anul 1962, atunci când președintele John F Kennedy, a trimis un mesaj special Congresului SUA în care a abordat în mod oficial problema drepturilor consumatorilor. J F Kennedy a fost primul lider mondial care a făcut acest lucru. De atunci, mișcarea de protecție a drepturilor consumatorilor s-a coagulat la nivel mondial și a fost sărbătorită internațional pentru prima dată la 15 martie, în 1983.
3.Educația financiară, o ecuație cu mai multe necunoscute De multe ori mi se întâmplă să mă aflu în locuri unde se dezbate problematica educației financiare pentru consumatori, fie că este vorba despre întâlniri dintre consumatori și reprezentanți ai asociațiilor de consumatori, fie că este vorba despre prelegeri, conferințe și mese rotunde tematice organizate de autorități cu prerogative în domeniul protecției consumatorilor, de ședințe de lucru ale autorităților europene sau naționale de supraveghere financiară sau chiar să asist la dialoguri purtate pe forumuri sau pe paginile băncilor sau ale instituțiilor financiare nebancare.
4.Summit european pentru viitorul consumatorilor. Din 500 de magazine cu vânzarea cu amănuntul online, două treimi nu respectau drepturile consumatorilor Din 500 de magazine cu vânzarea cu amănuntul online analizate de Comisia Europeană, două treimi nu respectau drepturile consumatorilor: o proporție „inacceptabilă”, a declarat Didier Reynders, comisarul european pentru justiție și consumatori. Comisia Europeană a prezentat vineri, 31 ianuarie, la Bruxelles, în cadrul Summit-ului European pentru Consumatori 2020, rezultatele unui sondaj realizat de autoritățile naționale responsabile cu protecția consumatorilor din Uniunea Europeană pe aproape 500 de magazine online (îmbrăcăminte, încălțăminte, mobilier, articole de uz casnic, electrocasnice).
5.Cooperarea în materia protecției consumatorilor - din 17 ianuarie se aplică noi norme care să protejeze consumatorii Începând din 17 ianuarie, noi norme se aplică în întreaga Uniune, pe baza actualului mecanism de cooperare privind protecția consumatorilor. Scopul noilor reglementări este de a îmbunătăți modul în care Comisia și autoritățile statelor membre pot colabora pentru a pune capăt practicilor necorespunzătoare împotriva consumatorilor, de a le permite autorităților să detecteze neregulile și să ia măsuri.
6.Cinci ani de la explozia CHF. ​Și azi, cursul francului elvețian e tot sus Ieri, 15 ianuarie, s-au împlinit 5 ani de la izbucnirea crizei francului elvețian și, totodată, a fost marcată o zi tristă pentru milioane de consumatori din Uniunea Europeană. În România, în jur de 19.000 de debitori persoane fizice încă se mai află înregistrați ca fiind în posesia creditelor denominate în această valută, recunoscută ca fiind una de refugiu în situațiile de criză. În ceea ce privește numărul debitorilor cu credite în franci elvețieni care au solicitat și acceptat conversii sau restructurări ale creditelor, numărul acestora nu poate fi cunoscut cu precizie, deoarece BNR spune că metodologia de raportare nu permite identificarea datei de la care s-a realizat conversia creditelor. Totuși este vorba de cel puțin 20.000.
7.Zece sfaturi utile pentru cumpărăturile de Black Friday Când călătoriți în străinătate, vi s-a întâmplat deseori, atunci când doreați să faceți o plată cu cardul, să fi fost întrebat dacă doriți să achitați cumpărăturile în moneda locală sau în lei. Același lucru se poate întâmpla și atunci când încercați să retrageți bani dintr-un bancomat în străinătate sau să plătiți pentru cumpărăturile făcute online. Pentru moment, aveți un sentiment de dezorientare, iar, de cele mai multe ori ați ales plata în moneda națională (pentru siguranță, desigur!)
8.Bancherii au lansat principiile de bune practici. Vom vedea în ce măsură vor prevala aceste decizii în fața posibilității de a activa diferitele clauze contractuale O surprinzătoare știre venită din partea Asociației Române a Băncilor (ARB) și a Consiliului Patronatelor Bancare din România  (CPRB) mi-a atras atenția la început de săptămână: în sfârșit, cele două entități reprezentative pentru industria bancară românească au lansat, alături de noul Cod de conduită și un set de Principii de Bune Practici Bancare și de Conduită a Băncilor în Relația cu Debitorii Consumatori confruntați cu situații de Dificultate de plată ori reprezentând un Caz Social.
9.Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul bancar nu are niciun reprezentant al asociatiilor de consumatori care sa fi fost desemnat printr-o procedura transparenta Joi, 18 ianuarie 2018, la sediul din Romania al Bancii Mondiale, a avut o intalnire comuna a reprezentantilor asociatiilor de consumatori cu un expert al Bancii Mondiale (BM), domnul David Thomas, (consultant financiar in domeniul protectiei consumatorilor). Intalnirea a reunit reprezentantii Centrului European pentru Consumatori din Romania, Asociatia Pro Consumatori, AURSF si InfoCons si are ca scop realizarea unei analize aprofundate si cuprinzatoare a sectorului financiar din Romania - FSAP (Programul de Evaluare a Sectorului Financiar). Asociatia Pro Consumatori a fost reprezentata de dna Calu Monica, jurist expert APC in dreptul consumului. Subiectele aflate pe agenda au fost: vizibilitatea/ accesibilitatea/ transparenta/ eficacitatea organelor entitatilor de rezolvare alternativa a disputelor (ADR), gradul de cooperare al institutiilor financiare, lacunele si incrucisarile cu alte organisme de solutionare a reclamatiilor.
10.Cazul Andriciuc vs Banca Romaneasca. O posibila interpretare Miercuri, 20 septembrie 2017, Curtea de Justitie a Uniunii  Europene a pronuntat hotararea din speta Andriciuc vs Banca Romaneasca in cauza C-186/16 si, totodata a emis un comunicat de presa cu privire la decizia preliminara din aceasta cauza. De la bun inceput, trebuie precizat ca trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea de Justitie a Uniunii  Europene  nu solutioneaza litigiul national. Instanta nationala are obligatia de a solutiona cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.
11.Elementul cheie de care trebuie sa tina cont consumatorii care dau in plata: impreviziunea In data de 14.02.2017, in Monitorul Oficial al Romaniei, a fost publicata o noua decizie a Curtii Constitutionale prin care s-a respins ca inadmisibila o exceptie de neconstitutionalitate a prevederilor unui articol din Legea darii in plata. Este vorba despre articolul 11 teza intai raportat la art.8 alin.(5) din Legea nr.77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite.
12.Solutionarea alternativa a litigiilor. Propuneri pentru castigarea increderii consumatorilor Bancile si institutiile financiare non-bancare sa fie deschise la ideea ca o solutie de tip win-win (castig-castig) este mai buna si de preferat oricarui nou litigiu deschis de consumatori in instantele deja supra-aglomerate, dupa atatia ani in care aproape toate disputele au fost deduse judecatii datorita inflexibilitatii de care creditorii au dat dovada atunci cand au trebuit sa parcurga procedura prealabila de rezolvare amiabila a conflictului. Insa, aceasta schimbare de abordare trebuie sa vina ca o politica asumata de top-managementul acestor institutii financiare, astfel incat, dupa evaluarea situatiei respectivului consumator primul raspuns sa fie unul non-beligerant prin care chiar ele sa propuna apelarea la procedurile derulate prin Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB), ca optiune preferata.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by