Articole scrise de Calu Monica


1 - 23 din 23 rezultate
1.Dobânzile mici – înger sau demon? La sfârșitul săptămânii trecute, Banca Națională a României a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la 1,25 la sută pe an de la 1,50 la sută pe an. În 2020 au avut loc trei reduceri ale nivelului dobânzii-cheie, cea mai recentă fiind în august. Este deja a patra tăiere de dobândă din partea BNR de la începutul pandemiei și prima din 2021, iar această mișcare înseamnă că este încurajată circulația banilor în economie și nu depozitarea lor. Dar fenomenul reducerii dobânzilor de politică monetară nu este unul nou: de mai bine de jumătate de deceniu, în câteva dintre economiile importante ale lumii, dobânzile se află pe un trend descendent, ratele dobânzilor din unele țări din Europa, incluzând Elveția, Suedia, Danemarca, se află chiar pe teritoriu negativ.
2.​Black Friday și dreptul de retragere din contract al consumatorului Black Friday a adus și în 2020 reduceri și oferte speciale pentru consumatori, dar și surprize neplăcute sau, mai precis spus, produsele comandate nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor sau nu au corespuns cerințelor cumpărătorilor. Anul acesta, mai mult ca niciodată, potențialii cumpărători s-au limitat la vizualizarea ofertelor de pe site-uri și au renunțat să mai vadă produsele dorite în magazinele fizice ale acelorași retaileri, din cauza pandemiei. În astfel de situații, pentru contractele încheiate la distanță, consumatorii au posibilitatea de a renunța la bunurile sau serviciile achiziționate sau, altfel spus, beneficiază de dreptul de retragere din contract.
3.Când pandemia aruncă umbre asupra vârstei de aur Anul 2020 se apropie de sfârșit, la fel și măsurile luate pentru ajutorarea datornicilor persoane fizice afectate de pandemie. Deocamdată, nu este clar în ce modalități vor mai fi sprijiniți consumatorii cu credite la bănci și IFN-uri după epuizarea măsurilor luate în prima fază, însă, prelungirea crizei corona virusului dă indicii în ceea ce privește schimbările în viitorul financiar al populației, pentru că e clar că efectele acestei pandemii se vor întinde mult timp de acum înainte, umbrind pentru cei mai în vârstă cetățeni anii petrecuți ca pensionari. Despre efectele asupra lor mă voi referi în ceea ce urmează.
4.Operațiunea Mercur și de ce e importantă ea pentru consumatori Mai este o lună până la Black Friday Ediția 2020 sau “Ziua Reducerilor Masive la tot felul de lucruri”, marele eveniment de shopping al anului, deși retailerii cu magazine online și curierii ar putea jura că, după mutarea în online a cumpărătorilor speriați de pandemie, din 15 martie în fiecare zi au muncit ca de Black Friday. Nu este de mirare că atenția inspectorilor de la Protecția Consumatorului și, recent, a inspectorilor ANAF s-a aplecat și asupra acestui mediu de cumpărături.
5.Două inițiative pentru a crește rezistența financiară a gospodăriilor Există voci, unele dintre ele venind din partea autorităților europene sau naționale, care consideră educația financiară ca parte a domeniului mai larg al protecției consumatorilor, cu un rol preventiv, iar altele o tratează separat și complementar acestui domeniu. Originea interesului pentru educația financiară a consumatorilor se află în criza economică din 2008, care a evidențiat necesitatea furnizării publicului larg a unor informații transparente și accesibile privind produsele și serviciile financiare, a educației financiare și existența instrumentelor adecvate pentru a lua decizii financiare corecte într-un sistem din ce în ce mai complex.
6.Unde a greșit Andrei? O poveste despre cum poți ajunge să dai în plată un apartament la doar câteva luni după ce l-ai cumpărat Acum vreo două luni, am văzut postate pe o rețea de socializare fotografii de la debutul amenajării unui ”apartament de poveste”. Arăta promițător, iar proprietarii lăsau de înțeles că scopul este să obțină un apartament „de catalog”. Săptămâna aceasta am auzit că proprietarii se interesează cum să-l dea „în plată” băncii. Locuința în cauză a fost cumpărată cu un credit ipotecar acordat în primele zile ale lui 2020, când nimic nu prevestea că va veni o pandemie. Cu toate acestea, vestea că familia care-l cumpărase a ajuns în sapă de lemn nu m-a surprins. Despre Andrei Popescu și finanțele sale mi s-a confesat chiar el.
7.Serviciile financiare și adaptarea la consumatorul vulnerabil În această epocă digitală în care trăim acum, lumea pare mult mai mică și mai accesibilă ca niciodată, dar doar pentru unii. Pentru cei care nu se ridică pe valul noilor tehnologii, decalajul digital este o întindere din ce în ce mai mare de excludere, izolare și disperare. Mai nou, pandemia Covid-19 ne-a proiectat pe toți într-un nou mod de a trăi și de a lucra. Pentru mulți dintre noi, interacțiunile sociale și de afaceri au fost înlocuite cu substituți digitali, iar lumea pare că nu mai poate continua să funcționeze la fel ca în urmă cu doar câteva luni.
8.Cele trei provocări pentru consumatori aduse de pandemia COVID-19 În doar câteva luni, pandemia COVID-19 a transformat radical viața oamenilor de pe tot cuprinsul globului. În afară de consecințele devastatoare asupra sănătății pentru persoanele direct afectate de virusul COVID-19, pandemia a avut implicații majore asupra modului în care oamenii trăiesc, muncesc și consumă, afectându-le într-un mod profund bunăstarea fizică și psihică. Din multitudinea de efecte și schimbări în ceea ce-i privește pe consumatorii din timpul și de după pandemie, am selectat câteva provocări actuale, pentru a vedea cum își pun amprenta asupra deprinderilor acestora dar și ale comercianților.
9.Consumul pe datorie, între accelerație și frână De câțiva ani, în presă apăreau știri de genul: ”Omenirea și-a consumat resursele naturale pentru anul în curs și trăiește pe credit”, „Ne-ar trebui în prezent echivalentul a 1,7 Terre pentru a ne acoperi nevoile” sau „Omenirea va trăi pe datorie, de la 1 august. A consumat toate resursele Terrei pe un an.” Părea că nimic nu ne mai putea opri din viteza cu care „ne împrumutam” din rezervele destinate viitorului, pentru a trăi astăzi. Desigur, era vorba despre epuizarea resurselor naturale, despre amprenta de carbon, despre încălzirea globală, poluare și exploatarea nesustenabilă a mediului. Modelul de trai cât mai îmbelșugat, dar pe credit, de câteva decenii bune al multor cetățeni fusese translatat la nivel planetar. Și, iată că frâna de mână a fost trasă brusc, iar acum avem o fereastră timp în care să ne punem bugetele în ordine. Vom începe să examinăm problema de la scara individului consumator pe datorie….
10.Polițele de asigurare – 5 sfaturi pentru consumatori în contextul actualei pandemii Pandemia de Coronavirus / COVID-19 a provocat perturbări semnificative ale economiei, afacerilor și vieții oamenilor. În ceea ce privește produsele de asigurare oferite consumatorilor, Autoritatea Europeană pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale, EIOPA lucrează în strânsă cooperare cu autoritățile naționale de supraveghere pentru a diminua impactul acestei crize pe sectoarele asigurărilor și pensiilor profesionale din Europa, punând în aplicare măsuri care să ajute asigurătorii să se concentreze pe continuarea desfășurării activității pe prestare a serviciilor către clienți.
11.O metodologie cu exprimări vagi, dar cu efecte costisitoare. Cele mai multe polițe de asigurare enumeră la capitolul excluderi pandemiile, caz în care costurile nu sunt acoperite de asigurător În data de 28 aprilie 2020, Centrul Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) a publicat un document de actualizare actualizat a metodologiei de supraveghere COVID-19. La secțiunea „Deces la pacient confirmat cu COVID-19” a acestei metodologii se specifică următoarele: „Decesul la pacient confirmat cu COVID-19 este definit ca decesul survenit la un pacient confirmat cu COVID-19, cu excepția situațiilor în care există o altă cauză clară de deces care nu poate fi în relație cu COVID-19 (ex. traumatism, hemoragie acută majoră, etc) și la care nu a existat o perioadă de recuperare completă între boală și momentul decesului.”
12.Amânarea ratelor la bănci, un măr otrăvit pentru consumatori Asociația Consumers United/Consumatorii Uniți atrage atenția asupra efectelor negative pentru consumatori și contrare scopului declarat, de a ajuta debitorii afectați de criza generată de epidemiep, pe care le va avea ordonanța de urgență a Guvernului privind acordarea unor facilitați pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Astfel, modalitatea de suspendare a plății ratelor, prin care dobânda datorată de debitori corespunzătoare sumelor scadente se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare nu face decât să adauge costuri suplimentare pentru consumatorii care se încadrează în condițiile prevăzute în lege, adică cei afectați direct sau indirect de criza generate de pandemia COVID-19.
13.​O pandemie nu trebuie să lovească în drepturile consumatorilor Ca în fiecare an, de 15 martie, se sărbătorește Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor ("World Consumer Rights Day"). Sărbătoarea își are rădăcinile în anul 1962, atunci când președintele John F Kennedy, a trimis un mesaj special Congresului SUA în care a abordat în mod oficial problema drepturilor consumatorilor. J F Kennedy a fost primul lider mondial care a făcut acest lucru. De atunci, mișcarea de protecție a drepturilor consumatorilor s-a coagulat la nivel mondial și a fost sărbătorită internațional pentru prima dată la 15 martie, în 1983.
14.Educația financiară, o ecuație cu mai multe necunoscute De multe ori mi se întâmplă să mă aflu în locuri unde se dezbate problematica educației financiare pentru consumatori, fie că este vorba despre întâlniri dintre consumatori și reprezentanți ai asociațiilor de consumatori, fie că este vorba despre prelegeri, conferințe și mese rotunde tematice organizate de autorități cu prerogative în domeniul protecției consumatorilor, de ședințe de lucru ale autorităților europene sau naționale de supraveghere financiară sau chiar să asist la dialoguri purtate pe forumuri sau pe paginile băncilor sau ale instituțiilor financiare nebancare.
15.Summit european pentru viitorul consumatorilor. Din 500 de magazine cu vânzarea cu amănuntul online, două treimi nu respectau drepturile consumatorilor Din 500 de magazine cu vânzarea cu amănuntul online analizate de Comisia Europeană, două treimi nu respectau drepturile consumatorilor: o proporție „inacceptabilă”, a declarat Didier Reynders, comisarul european pentru justiție și consumatori. Comisia Europeană a prezentat vineri, 31 ianuarie, la Bruxelles, în cadrul Summit-ului European pentru Consumatori 2020, rezultatele unui sondaj realizat de autoritățile naționale responsabile cu protecția consumatorilor din Uniunea Europeană pe aproape 500 de magazine online (îmbrăcăminte, încălțăminte, mobilier, articole de uz casnic, electrocasnice).
16.Cooperarea în materia protecției consumatorilor - din 17 ianuarie se aplică noi norme care să protejeze consumatorii Începând din 17 ianuarie, noi norme se aplică în întreaga Uniune, pe baza actualului mecanism de cooperare privind protecția consumatorilor. Scopul noilor reglementări este de a îmbunătăți modul în care Comisia și autoritățile statelor membre pot colabora pentru a pune capăt practicilor necorespunzătoare împotriva consumatorilor, de a le permite autorităților să detecteze neregulile și să ia măsuri.
17.Cinci ani de la explozia CHF. ​Și azi, cursul francului elvețian e tot sus Ieri, 15 ianuarie, s-au împlinit 5 ani de la izbucnirea crizei francului elvețian și, totodată, a fost marcată o zi tristă pentru milioane de consumatori din Uniunea Europeană. În România, în jur de 19.000 de debitori persoane fizice încă se mai află înregistrați ca fiind în posesia creditelor denominate în această valută, recunoscută ca fiind una de refugiu în situațiile de criză. În ceea ce privește numărul debitorilor cu credite în franci elvețieni care au solicitat și acceptat conversii sau restructurări ale creditelor, numărul acestora nu poate fi cunoscut cu precizie, deoarece BNR spune că metodologia de raportare nu permite identificarea datei de la care s-a realizat conversia creditelor. Totuși este vorba de cel puțin 20.000.
18.Zece sfaturi utile pentru cumpărăturile de Black Friday Când călătoriți în străinătate, vi s-a întâmplat deseori, atunci când doreați să faceți o plată cu cardul, să fi fost întrebat dacă doriți să achitați cumpărăturile în moneda locală sau în lei. Același lucru se poate întâmpla și atunci când încercați să retrageți bani dintr-un bancomat în străinătate sau să plătiți pentru cumpărăturile făcute online. Pentru moment, aveți un sentiment de dezorientare, iar, de cele mai multe ori ați ales plata în moneda națională (pentru siguranță, desigur!)
19.Bancherii au lansat principiile de bune practici. Vom vedea în ce măsură vor prevala aceste decizii în fața posibilității de a activa diferitele clauze contractuale O surprinzătoare știre venită din partea Asociației Române a Băncilor (ARB) și a Consiliului Patronatelor Bancare din România  (CPRB) mi-a atras atenția la început de săptămână: în sfârșit, cele două entități reprezentative pentru industria bancară românească au lansat, alături de noul Cod de conduită și un set de Principii de Bune Practici Bancare și de Conduită a Băncilor în Relația cu Debitorii Consumatori confruntați cu situații de Dificultate de plată ori reprezentând un Caz Social.
20.Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul bancar nu are niciun reprezentant al asociatiilor de consumatori care sa fi fost desemnat printr-o procedura transparenta Joi, 18 ianuarie 2018, la sediul din Romania al Bancii Mondiale, a avut o intalnire comuna a reprezentantilor asociatiilor de consumatori cu un expert al Bancii Mondiale (BM), domnul David Thomas, (consultant financiar in domeniul protectiei consumatorilor). Intalnirea a reunit reprezentantii Centrului European pentru Consumatori din Romania, Asociatia Pro Consumatori, AURSF si InfoCons si are ca scop realizarea unei analize aprofundate si cuprinzatoare a sectorului financiar din Romania - FSAP (Programul de Evaluare a Sectorului Financiar). Asociatia Pro Consumatori a fost reprezentata de dna Calu Monica, jurist expert APC in dreptul consumului. Subiectele aflate pe agenda au fost: vizibilitatea/ accesibilitatea/ transparenta/ eficacitatea organelor entitatilor de rezolvare alternativa a disputelor (ADR), gradul de cooperare al institutiilor financiare, lacunele si incrucisarile cu alte organisme de solutionare a reclamatiilor.
21.Cazul Andriciuc vs Banca Romaneasca. O posibila interpretare Miercuri, 20 septembrie 2017, Curtea de Justitie a Uniunii  Europene a pronuntat hotararea din speta Andriciuc vs Banca Romaneasca in cauza C-186/16 si, totodata a emis un comunicat de presa cu privire la decizia preliminara din aceasta cauza. De la bun inceput, trebuie precizat ca trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea de Justitie a Uniunii  Europene  nu solutioneaza litigiul national. Instanta nationala are obligatia de a solutiona cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.
22.Elementul cheie de care trebuie sa tina cont consumatorii care dau in plata: impreviziunea In data de 14.02.2017, in Monitorul Oficial al Romaniei, a fost publicata o noua decizie a Curtii Constitutionale prin care s-a respins ca inadmisibila o exceptie de neconstitutionalitate a prevederilor unui articol din Legea darii in plata. Este vorba despre articolul 11 teza intai raportat la art.8 alin.(5) din Legea nr.77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite.
23.Solutionarea alternativa a litigiilor. Propuneri pentru castigarea increderii consumatorilor Bancile si institutiile financiare non-bancare sa fie deschise la ideea ca o solutie de tip win-win (castig-castig) este mai buna si de preferat oricarui nou litigiu deschis de consumatori in instantele deja supra-aglomerate, dupa atatia ani in care aproape toate disputele au fost deduse judecatii datorita inflexibilitatii de care creditorii au dat dovada atunci cand au trebuit sa parcurga procedura prealabila de rezolvare amiabila a conflictului. Insa, aceasta schimbare de abordare trebuie sa vina ca o politica asumata de top-managementul acestor institutii financiare, astfel incat, dupa evaluarea situatiei respectivului consumator primul raspuns sa fie unul non-beligerant prin care chiar ele sa propuna apelarea la procedurile derulate prin Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB), ca optiune preferata.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by