Articole scrise de Bogdan Dumitrescu


1 - 12 din 12 rezultate
1.Indicele de corecție aplicabil pensiilor din anul 2020 amplifică ineficiența formulei de calcul a pensiei de stat Prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, indicele de corecție aplicabil la ieșirea la pensie aferent anului curent s-a stabilit la o valoare de 1,41 comparativ cu 1,2 în anul anterior. Această majorare semnificativă, a cărei sursă o voi detalia mai jos, este de natură să amplifice major ineficiența formulei de calcul a pensiei de stat, cu implicații multiple asupra echității și asupra cheltuielilor bugetare.
2.Noua formulă de calcul a pensiei de stat și implicațiile acesteia În data de 9.07.2019 a fost publicată în Monitorul Oficial o nouă lege privind sistemul public de pensii ale cărei prevederi se vor aplica începând cu 1 septembrie 2021. Până atunci însă sunt prevăzute creșteri etapizate importante ale punctului de pensie, de la 1100 de lei în prezent la 1875 de lei începând cu 1 septembrie 2021, ceea ce corespunde unei majorări de circa 70,5% în doar 3 ani.
3.Care este randamentul unui plasament în contul de economii Junior Centenar? În data de 29.11.2018 Guvernul a aprobat un program care are în vedere deschiderea la Trezoreria Statului a unui cont special de economisire sub formă de depozit pentru toți copii din România, denumit Junior Centenar. Sumele depuse în aceste conturi vor fi bonificate cu o dobândă fixă de 3% pe an, iar Statul va acorda în plus o primă anuală în sumă de 600 de lei în condițiile în care suma depusă pe parcursul unui an calendaristic este mai mare de 1200 de lei.
4.Cât de ridicată este taxarea muncii în România comparativ cu țările din regiune? O analiză recentă a unei importante firme de audit și consultanță concluziona că în România rata de taxare a muncii se plasează la cel mai înalt nivel din regiune, ecartul față de media țărilor considerate fiind unul semnificativ. Rata de taxare a fost determinată atât pentru salariul minim, cât și pentru un salariu brut de 1000 de euro, ambele cazuri generând o poziționare similară a României, respectiv pe locul 1.
5.Ce ne spun evoluțiile recente ale ROBOR și ultimele acțiuni ale băncii centrale? În data de 1.08 anul curent ROBOR la o săptămână înregistra un nivel de 3,6% în timp ce ROBOR la 3 luni, indicele relevant pentru costul creditului în economie, se plasa la valori de circa 3,5%, niveluri maxime ale ultimilor 4 ani. Între timp, începând cu 6 august 2018 și până în prezent banca centrală a inițiat 6 operațiuni repo prin care a introdus lichiditate în piață, ceea ce a condus la diminuarea nivelului ROBOR la 1 săptămână la 2,71% și ROBOR la 3 luni la 3,14% (valori din 25.09.2018).
6.Care este randamentul Pilonului II de pensii ajustat cu inflația? Calculele arată un randament mediu anualizat ajustat cu inflația al sumelor transferate către Pilonul II de circa 4%. Altfel spus, în medie a existat o fructificare în termeni de putere de cumpărare a sumelor transferate cu acest nivel. Spre exemplu, dacă presupunem că un participant a transferat în fiecare an din perioada 2008-2018 1000 de lei în termeni reali, câștigul său ar fi 40 de lei pentru sumele transferate în ultimul an, 81,6 pentru sumele transferate în urmă cu 2 ani, 480,2 pentru sumele transferate în urmă cu 10 ani, respectiv un total de 2486,4 în 10 ani.
7.Cât de mari sunt de fapt dobânzile la credite și la depozite? În cele ce urmează, va fi prezentată o analiză cu privire la evoluția ratei reale a dobânzii pe piața interbancară precum și a celei aferentă creditelor și depozitelor noi în perioada 2015 – 2018 trimestrul 1 (T1). Trebuie menționat faptul că așteptările cu privire la inflația viitoare sunt deosebit de dificil de captat în practică. Pentru simplificare, putem presupune că banca centrală se bucură de o credibilitate deplină și prin urmare agenții au încredere în totalitate în prognoza acesteia.
8.Surprinzătoarea formulă de calcul a pensiei de stat În anul 2013, modul de calcul a pensiei de stat prevăzut de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice a fost modificat prin introducerea unui element denumit indice de corecție. Voi arăta în cele ce urmează că această modificare a formulei de calcul a rupt legătura dintre determinarea inițială a pensiei pe baza punctului de pensie și este de natură a crea diferențe relevante între pensionari cu punctaje identice, dar care s-au pensionat în ani diferiți. Mai mult aceste diferențe se pot majora în timp.
9.Impactul revolutiei fiscale asupra salariilor nete - ce ne spun primele date? Primele date indica o diminuare a salariului mediu net fata de luna decembrie 2017 cu circa 5,5%. Este aceasta evolutie atribuibila revolutiei fiscale? Raspunsul este mai degraba incert doar pe baza acestei informatii in contextul in care luna decembrie este o luna in care multi angajatori acorda in mod traditional prime, iar diminuari ale castigurilor salariale nete in luna ianuarie comparativ cu luna precedenta au putut fi observate si in anii anteriori: -2,2% in ianuarie 2017 fata de decembrie 2016, -8,1% in ianuarie 2016 fata de decembrie 2015.
10.Care este randamentul Pilonului II de pensii? (Actualizat cu pozitia APAPR fata de articol si raspunsul autorului) Pilonul II de pensii, functional din mai 2008, reprezinta fara indoiala una dintre cele mai importante reforme structurale realizate in Romania in ultimii 10 ani. Randamentul sumelor investite de catre fondurile de pensii, cu atat mai mult cu cat avem deja o perioada destul de lunga de la infiintare, este o informatie importanta atat pentru actualii contributori, cat si pentru decidentii de politici publice. Un comunicat recent al APAPR indica un randament mediu anualizat ai Pilonului II in perioada mai 2008 - septembrie 2017 de 9,1%. In cele ce urmeaza, voi argumenta ca randamentul efectiv al pilonului II a fost mai redus si voi pleda pentru o prezentare mai transparenta a acestuia.Citeste in articol si pozitia APAR + raspunsul autorului
11.ANALIZA Modificarea regimului contributiilor de asigurari sociale de la 1 ianuarie 2018 - crestere sau scadere a impozitarii? Impactul asupra Pilonului II Noul regim al contributiilor de asigurari sociale este echivalent, ceteris paribus, cu o crestere a impozitarii muncii strict prin intermediul modificarii regimului CAS, in pofida noilor cote de 35% comparativ cu cota cumulata de 39,33% aplicata in prezent, ca urmare a bazei de aplicare diferite. Taxarea muncii scade marginal, in conditiile in care aceasta masura este insotita si de reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%. Impactul asupra veniturilor bugetare este favorabil la nivelul CAS si nefavorabil la nivelul impozitului pe venit, impactul agregat fiind insa negativ.
12.SINTEZE MTO pe intelesul tuturor. Clasamentul "adevarului" in politica fiscala Obiectivul bugetar pe termen mediu (engl. Medium term objective - MTO) reprezinta indicatorul principal utilizat de institutiile Uniunii Europene pentru aprecierea pozitiei finantelor publice ale tarilor membre. Chiar daca dintr-o perspectiva tehnica acest indicator prezinta multiple avantaje, din nefericire este destul de dificil de inteles de catre publicul larg, ceea ce are potentialul sa pericliteze sprijinul public pentru acesta si implicit pentru ideea de responsabilitate fiscal-bugetara pe care o promoveaza.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by