Articole scrise de Adrian Benta, Dragos Patroi


1 - 20 din 20 rezultate
1.Să modificăm legislația fiscală și să trecem de la legea forței la forța legii În practica fiscală a ultimilor ani, am constatat o atitudine de forță - și nu una de parteneriat corect, principial și echitabil - a organelor fiscale în raport de contribuabili, în special pe parcursul derulării inspecțiilor fiscale. Nu vrem să generalizăm, dar nici nu putem nega o tendință comportamentală destul de frecventă. Nu de puține ori, drepturile legale și legitime ale contribuabililor de exercitare a deductibilităților fiscale s-au transformat, practic, mai mult într-o obligație a acestora de a-și proba bunele practici și demersuri în materie fiscală, inclusiv raportat la comportamentul fiscal al unor terți furnizori, în special în materie de TVA.
2.Legislatia cazierului fiscal: sanctiuni uneori disproportionate in raport cu gravitatea faptelor In noianul de modificari fiscale din a doua jumatate a anului trecut, au fost adoptate doua acte normative cu o incidenta foarte mare in practica fiscala de zi cu zi, iar aici ne referim la O.G. nr. 39/2015, privind cazierul fiscal, publicata in 31 august 2015 si H.G. nr. 1000/2015, privind faptele ce se inregistreaza in cazierul fiscal, publicata chiar in 30 decembrie 2015. Aceste doua acte normative structureaza cadrul legislativ de referinta pentru evidenta si inregistrarea unor fapte in cazierul fiscal.
3.Trei proceduri birocratice noi aflate in noile norme ale Codului fiscal si care ne afecteaza viata La finele saptamanii trecute au fost aprobate modificarile la normele de aplicare pentru Codul fiscal pe care ar trebui sa le vedem publicate in Monitorul Oficial. Pornind de la proiectul supus dezbaterii publice in articolul de azi analizam mai multe proceduri birocratice noi. Acestea s-ar justifica prin scopul unei mai bune urmariri a celor ce se sustrag de la plata impozitelor, insa ca de obicei pe melegurile dambovitene cei mai afectati sunt cetatenii corecti ce trebuie sa aplice noi proceduri birocratice.
4.Impozitarea tichetelor cadou acordate doamnelor cu ocazia zilei de 8 Martie 2016 A sosit primavara, ocazie cu care se remarca ziua de 8 martie, ziua femeii. In ciuda dificultatilor economice ale perioadei si a modificarilor fulminante din legislatia fiscala din ultima perioada, angajatorii se pot gandi la acordarea unor cadouri salariatelor. In acest context, am revizuit tratamentul fiscal al tichetelor cadou acordate salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie 2016 din perspectiva noilor reglementari fiscale aplicabile dupa intrarea in vigoare a noului Cod fiscal.
5.Activati ca P.F.A.? Atunci puneti-va deoparte bani pentru noile obligatii fiscale. Aspecte importante privind depunerea declaratiei formular 600 Noul cod fiscal, intrat deja in vigoare de la 01 ianuarie 2016, oscileaza sub semnul contradictorialitatii privind diminuarea versus cresterea obligatiilor fiscale. Pe de o parte, marile plusuri sunt reducerea cotei generale de TVA si de impozitare a dividendelor, pe de alta parte constatam o deplasare sensibila a sarcinii fiscale la nivelul persoanelor fizice, iar aici avem in vedere noua viziune fiscala privind impozitul pe proprietate si noul regim fiscal aplicabil in cazul PFA urilor.
6.Fascinanta taxa pe stalp, editia 2016 Una dintre cele mai dezbatute, mediatizate, hulite si comentate taxe din ultimii ani este taxa pe constructii speciale platita la bugetul de stat, cunoscuta publicului larg sub denumirea de taxa pe stalp. In primul an de aplicare, incasarile bugetului de pe urma taxei au fost aproximativ duble fata de estimari. Indiscutabil, din punct de vedere al randamentului fiscal, un succes.
7.Contabilitatea si impozitarea PFA in 2016 Pentru temerarii care pastreaza forma de desfasurare a activitatii ca PFA si in anul 2016, prezentam principalele obligatii existente dar si modificari ale impozitarii acestei forme de organizare, din perspectiva contabila si fiscala. Contabilitatea PFA sau a intreprinderii individuale are un mare avantaj fata de societati, prin faptul ca este in partida simpla. Acest lucru inseamna ca, practic, incasarile sunt considerate venituri la data incasarii, platile sunt considerate cheltuieli la data platii iar profitul impozabil este generat de diferenta intre incasari si plati. Marele avantaj al PFA este ca poate dispune de sumele incasate chiar de la aceasta data fata de o societate cand sumele pot fi distribuite abia dupa inchiderea exercitiului, depunerea situatiilor anuale la autoritati prin plata dividendului.
8.Noul Codul fiscal este unul foarte bun! Sa-l modificam totusi cu 10% Luni a fost supus dezbaterii publice proiectul privind Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Noului Cod fiscal. Un lucru foarte bun, de altfel, pentru ca aduce modificari benefice atat mediului de afaceri, cat si populatiei. Nu putem insa sa nu remarcam amploarea modificarilor, deoarece se modifica nu mai putin de 45 de articole, adica aproape 10% din cele 503 cate are Legea nr. 227/2015, privind Noul Cod fiscal, aplicabil de la data de 01.01.2016. Desigur, ne punem intrebarea, daca avem un nou Cod fiscal atat de bun, de ce sa-l modificam intr-o proportie atat de mare?...sau poate nu e chiar atat de bun?
9.Codul fiscal si Mesterul Manole Iata ca, dupa indelungi dezbateri asa zis doctrinare, clasa politica si-a dat mana de la stanga la dreapta si, incepand cu data de 01 ianuarie 2016,  vom avea un nou cod fiscal. La prima vedere, un lucru absolut laudabil, daca avem in vedere ca - in perioada ultimilor 5,6 ani - am asistat la numeroase modificari ale legislatiei fiscale. Unii numesc asta incercari de modernizare sau de armonizare cu directivele europene, iar altii - mai carcotasi din fire - instabilitate normativa sau lipsa de predictibilitate. Sa presupunem ca facem parte din prima categorie, a celor de "buna credinta". Deci, schimbam cadrul normativ ca sa ce? Pai, logic ar fi, ca sa construim un referential normativ (in domeniul fiscal) cat mai eficient. Durabil, care sa ofere predictibilitate mediului de afaceri si care sa incurajeze procesul investitional, practic, crearea de plus-valoare si, implicit, de PIB.
10.Alambicul si acciza Zilele trecute, in media a fost prezentat cu frenezie festivalul alambicului. Desigur, este o adevarata arta sa realizezi un alambic, ocazie cu care adresam felicitari mesterilor populari, insa partea riscanta fiscal este modul de utilizare a minunatului recipient aducator de fericire. Perspectiva economica este una imbucuratoare, deoarece de la anul avem o reducere cu 30% a accizei; speram ca si productiile de fructe din toamna acestui an vor fi semnificative, pentru a ne putea astepta astfel la productii de tuica, rachiuri si palinca pe masura apetitului romanilor.
11.Lucrezi in strainatate mai mult de 6 luni? E obligatoriu sa treci pe la ANAF. Si expatii care lucreaza in Romania au aceeasi obligatie Viitorul cod fiscal pare - cel putin la o prima evaluare - mai exigent decat actuala legislatie fiscala in ceea ce priveste stabilirea rezidentei fiscale a persoanele fizice din Romania, care se deplaseaza in strainatate pentru o perioada mai mare de 6 luni. Astfel, se reglementeaza situatiile de impozitare pentru un cetatean roman care, desi are domiciliul in tara, faptic acesta locuieste de facto si realizeaza venituri in alte state. La fel de importanta este si situatia persoanelor straine care sosesc in Romania si indeplinesc conditiile de asimilare a rezidentei fiscale in tara noastra.
12.Ai venituri din strainatate sau ai plecat din tara ca sa lucrezi in strainatate mai mult timp ? Nu uita sa treci pe la ANAF! Noua contributie la sanatate, aplicabila din 2016 si platita de persoanele fara venituri, dar care nu beneficiaza de scutirea la plata prin efectul legii, afecteaza si cetatenii romani ce au domiciliul in tara, dar muncesc in strainatate, unde realizeaza si incaseaza venituri din salarii, daca au domiciliu in Romania, sau isi pastreaza rezidenta fiscala in Romania. Teoretic daca aceste persoane muncesc intr-alt stat membru si au o asigurare sociala atunci aceasta ar trebui sa-i scuteasca la plata in Romania de alte asigurari sociale, acest lucru se contrazice insa cu rezidenta fiscala in Romania.
13.Taxele pe locuinte cresc si de 20 de ori in 2016, prin relaxare fiscala! Ce impozite se datoreaza catre primarie pentru un apartament detinut ca persoana fizica in anul 2016? Cum voi fi impozitat daca in acesta este un sediu social pentru o firma sau am infiintat  sediul social pentru un PFA sau pentru practicarea unei profesii independente! Pentru a raspunde la aceasta intrebare pornim de la taxarea actuala. In anul 2015, impozitarea unui apartament detinut de o persoana fizica se realizeaza prin aplicarea unei cote procentuale de impozit in procent de 0,1% la valoarea impozabila a cladirii. Ca sa nu existe discutii privind valoarea impozabila a cladirii, legiuitorul a stabilit prin art. 251 din Codul fiscal cat este valoarea unei constructii raportandu-ne la un metru patrat, valoare determinata in functie de mai multi parametrii: detinerea unor instalatii de incalzire, de apa, canalizare, compozitia peretilor, pornind de la materiale simple de constructii pana la materiale traditionale si rangul localitatii.
14.De ce dezavantajeaza legislatia fiscala capitalul autohton? Iata ca, dupa cateva saptamani, ecoul modificarilor fiscale se stinge treptat, treptat, iar - din pacate - politicul isi reintra in drepturi si se pare ca va da verdictul final si in acest domeniu. Am vazut in mai multe emisiuni tot felul de dezbateri pe aceasta tema, de multe ori opiniile fiind exprimate, cu nonsalanta si pe un ton grav, de multi din cei care nu au citit macar vreo pagina din noul sau actualul Cod fiscal, dupa principiul ca noi suntem buni in doctrine! Doar discutii sterile, superficiale, ca sa prinda repede si bine la popor. Nu am vazut insa o analiza de substanta, legata de faptul ca, spre exemplu, anumite prevederi fiscale dezavantajeaza capitalul autohton fata de cel strain, prevederi existente si in actualul Cod fiscal dar si in cel ce va fi adoptat conform proiectului deja aprobat de parlament dar intors de presedinte.
15.Cand se prescriu impozitele? Soparla din interpretarea Codului de procedura fiscala De curand, un client al nostru a primit, in luna august 2015, un aviz de incepere a inspectie fiscale, inclusiv pentru obligatia fiscala privind impozitul pe profit. Desigur, nimic deosebit pana aici, sunt sute de inspectii fiscale in desfasurare. Ce l-a suparat pe clientul nostru este perioada mentionata ca fiind supusa inspectiei fiscale, respectiv de la 01.01.2009 la 30.06.2015; mai exact, ridica semne serioase de intrebare verificarea fiscala a anului 2009. Acesta cunoste, ca si noi, ca impozitele se prescriu in termenul general de 5 ani. Clientul nostru n-avea, oricum, nimic de ascuns, insa verificare suplimentara a unui an fiscal i-ar bloca activitatea financiar - contabila pentru inca doua luni. Se naste astfel intrebarea legitima: cand se prescrie obligatia de plata a impozitelor in general si a celui pe profit in special ?
16.Cum verifica ANAF persoanele fizice: vor plange si bogatii? La sfarsitul saptamanii trecute, ANAF a anuntat, cu surle si trambite, un mare pas inainte, respectiv inceperea unor verificari fiscale indreptate impotriva unor categorii de persoane cu o rezonanta spumanta pentru publicul larg si considerate pana acum un subiect tabu, cum sunt camatarii, manelistii si altii asemenea. Am apreciat acest demers al institutiei si, cu siguranta, il sustinem moral. Anuntul privind demararea acestor verificari fiscale nu poate reprezenta, pe fond, decat un demers corect, necesar si normal al organelor fiscale, valabil in orice tara civilizata.
17.Bucuria consumatorului de seminte și demersul corect al fiscului Daca recentul anunt al ANAF ar fi continut textul ca aceasta institutie a fost premiata cu premiul Nobel pentru colectarea taxelor - desigur, premiu ipotetic pentru aceasta activitate - ecoul in mass-media nu ar fi fost nici pe departe atat de puternic ca anuntul de incepere al unor inspectii fiscale impotriva unor categorii de persoane fizice, categorii cu rezonanta spumanta pentru publicul larg: camatari, manelisti, vedete, persoane publice si altii asemenea.  Este timpul sa dam si o bila alba acestei institutii: faptul ca recent s-a ridicat procedura de infringement inceputa impotriva Romaniei, pentru lentoarea cu care se rambursa TVA. Incet, incet, lucrurile au intrat - cat de cat - intr-un fagas normal si, cu siguranta, unele rezultate incep sa apara.
18.Dobanda fiscului, de peste 5 ori mai mare decat a bancii Anul 2016 va incepe cu o noua procedura de administrare a taxelor si impozitelor datorate bugetului general consolidat, prin recenta adoptare si promulgare a noului Cod de procedura fiscala. In mod obiectiv, trebuie sa constatam ca acesta este mai clar redactat, mai usor de aplicat si mai putin interpretabil, comparativ cu legislatia actuala in domeniu. Dintre lucrurile neplacute sau mai putin acceptabile pentru viata cotidiana, amintim faptul ca solicitarea contribuabilului, trimisa organului fiscal, se solutioneaza in 45 zile, lucru, de altfel, prezent si in actualul Cod de procedura fiscala. In ciuda faptului ca acest termen putea fi semnificativ redus, autoritatile au gasit de cuviinta sa si dea termene de prelungire - chiar exasperante - de solutionare a cererilor contribuabililor. Mai exact, daca un organ fiscal considera ca are nevoie de probe pentru solutionarea unei cereri a contribuabilului, atunci termenul se prelungeste cu inca doua luni.
19.Cum iti fura Fiscul TVA-ul. Studiu de caz Societatea 3 Cocalti SRL din Romania este o firma- asa numita societate mica-adica o firma ce nu a fost platitoare de TVA. La sfarsitul lunii iunie 2015, depaseste plafonul cifrei de afaceri de 220.000 lei si solicita inregistrarea in scopuri de TVA. Respectivafirma  isi indeplineste practic, de buna credinta, obligatiile fiscale care ii revin, deoarece aceasta inregistrare devine obligatorie atunci cand se depaseste plafonul valoric al cifrei de afaceri de 220.000 lei, iar termenul de inregistrare este de 10 zile de la finele lunii cand societatea a depasit acest plafon. Apoi, deoarece organele fiscale nu sunt si ele, la randul lor, de buna credinta, societatea respectiva devine victima a furtului de TVA, prin procedurile instituite - la nivel de gaselnita ingenioasa - chiar de  ANAF. Dupa cum vom demonstra, o sa vedem ca furtul este de fapt de 48% din banii contribuabilului.
20.Guvernul isi acorda amnistie fiscala pentru ca nu a respectat decizia Curtii Constitutionale In proiectul de lege privind admistia fiscala, se regasesc prevederi normative pentru acordarea unei scutiri la plata contributiei de sanatate pentru persoanele ce au avut venituri mai mici decat salariu minim pe economie, pentru perioada 2012-2015. Se au in vedere cu precadere situatiile cand cetateni ai tarii au realizat venituri din dobanzi sau dividende denumite  fiscal ca venituri din investitii, venituri in sume infime, cum ar fi cele de 10 -20 lei, iar contributia la sanatate a fost stabilita la suma de 468 lei, datorie calculata pentru anul 2012.


ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by