Planul de actiune privind zgomotul urban in Capitala, care cuprinde strategiile de diminuare a poluarii acustice, va fi implementat in urmatorii cinci ani, proiectul, elaborat de municipalitate, care urmeaza sa fie supus aprobarii in CGMB, fiind dezbatut, astazi, intr-o sedinta publica, anunta Mediafax.

La discutiile de astazi pe tema Planului de actiune privind zgomotul urban in Capitala au participat reprezentanti ai municipalitatii, ai Ministeriului Mediului, Politiei Rutiere, Ministerului Internelor si ai Institutului National de Cercetari in Constructii.

Reprezentantul Directiei de Mediu din Primaria Municipiului Bucuresti (PMB), Sorin Nastasa, a spus ca harta acustica a Capitalei a fost finalizata in luna aprilie 2007, iar Planul de actiune privind zgomotul urban a fost terminat in luna iunie 2008, dupa dezbaterea publica proiectul urmând sa fie supus aprobarii Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB).

"Proiectul fixeaza strategiile de diminuare a zgomotului, insa fiecare dintre ele trebuie verificate in parte, propunerile venite in perioada in care a fost supus dezbaterii publice fiind in concordanta cu strategiile municipalitatii", a precizat Sorin Nasta.

Municipalitatea a lansat, in prima jumatate a lunii iunie, studiul referitor la Planul de actiune privind zgomotul urban, considerat prima strategie din domeniu a unui oras din România, prin care au fost identificate ca principale surse de poluare acustica strazile aglomerate, coridoarele feroviare si cele aeriene, dar si masurile care trebuie luate pentru atenuarea si eliminarea efectelor si cauzelor poluarii acustice. Studiul a fost postat pe pagina electronica a Primarie Municipiului Bucuresti.

Potrivit studiului, pentru eliminarea poluarii acustice trebuie asigurate suprafete de rulare de calitate pentru strazile Bucurestiului si impuse interdictii aeriene pe timp de noapte deasupra Capitalei, precum si planificate si proiectate mai bine locuintele.

Autoritatile locale au identificat ca prioritati initiale si extinderea suprafetelor acoperite cu materiale care reduc zgomotul pe toate drumurile unde aceasta masura s-ar dovedi utila, incurajarea utilizarii masinilor silentioase, dar si punerea in practica a unor masuri de reducerea a zgomotului in managementul zilnic al traficului, precum si imbunatatirea calitatii caii de rulare pentru tramvaie si trenuri, in limitele impuse de legislatie.

De asemenea, imbunatatirea calitatii mediului poate fi realizata prin "zonarea sonora" a cartierelor rezidentiale, a centrului orasului si prin proiecte de spatiu public, prin dezvoltarea unui program de reducere a zgomotului din trafic pentru drumurile administrate de PMB, dar si prin imbunatatirea stilului de condus prin cursuri oferite soferilor.

Municipalitatea vizeaza stabilirea unui fond de "zgomot ambiental", din care sa se finanteze proiectele de reducere a zgomotului, si a unui "fond de conversie", care sa finanteze proiectele de izolare a locuintelor, dar si o mai buna planificare urbana, prin redezvoltare, astfel incât zonele cu densitate mare de populatie sa poata crea spatii linistite departe de trafic.

Potrivit studiului, primarul va putea stabili si oferi un premiu pentru cei care promoveaza proiecte care sustin peisaje sonore linistite si va urmari aplicarea principiului "poluatorul plateste" pentru cei afectati de zgomotul aerian, urmarind si instalarea de bariere de zgomot "foto-voltaice" pentru a ecrana drumurile si caile ferate producatoare de zgomot.

Municipalitatea doreste ca, in urma implementarii strategiei de reducere a zgomotului, sa reduca impactul negativ pe care acesta il are asupra oamenilor care muncesc, traiesc si viziteaza Capitala.

Autoritatile municipale considera ca "provocarea" consta in a cauta modalitati mai eficiente de a reduce zgomotul la sursa, in timp ce se folosesc planurile urbanistice zonale, proiectarea cladirilor, managementul traficului si alte modalitati de a diminua expunerea la zgomot.