<-- Dosare Juridice - Schoenherr Asociatii -->

Dosare Juridice 

Intalnire online Cum va functiona in practica plata defalcata a TVA? Raluca Baldea, Director Deloitte si Alexandru Aparaschivei, Senior Manager Deloitte au raspuns intrebarilor dumneavoastra

de     Smile Media

Raluca Baldea si Alexandru Aparaschivei
Foto: Deloitte Romania
Mecanismul de plata defalcata a TVA (split payment VAT) va fi obligatoriu de la 1 ianuarie 2018 si optional de la 1 octombrie 2017, conform ordonantei aprobate de guvern pe 30 august. Romania va deveni, astfel, primul stat UE care va aplica acest mecanism generalizat. Cum vor face fata companiile acestui experiment? Care sunt problemele tehnice ale implementarii lui? Cum va functiona efectiv?

Raluca Baldea, Director Deloitte si Alexandru Aparaschivei, Senior Manager Deloitte au discutat online cu cititorii.






















9253 vizualizari

  • Plata cu cardul (Vineri, 1 septembrie 2017, 11:42)

    Adrian [anonim]

    Societatea achizitioneaza marfurile platind cu cardul. Care banuiesc ca va fi asociat doar la contul de baza, nu si la cel de TVA. Cum se va face in cazul TVA platit la achizitie prin aceasta modalitate?
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:01)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Platile cu cardul sunt exceptate de la obligatia virarii sumei de TVA in contul de TVA dedicat.
  • termenul si procedura pt obtinerea acordului de de (Vineri, 1 septembrie 2017, 11:55)

    Irina S [anonim]

    Buna ziua,
    Care este termenul si procedura pt obtinerea acordului de debitare a contului de TVA?
    Multumesc!
    • acord de debitare (Luni, 4 septembrie 2017, 11:01)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Irina S

      ANAF trebuie sa raspunda solicitarii de debitare a contului in 3 zile lucratoare, dar de vazut cum va functiona in practica.
  • tva (Vineri, 1 septembrie 2017, 12:23)

    miruna [anonim]

    TVa se vireaza acum la stat pana pe 25 ale lunii urmatoare (pt cei inregistrati lunar). Nu inteleg cum punem in practica si cu ce ajuta ca imi intra in cont TVA de la client banii la 60 de zile cand eu trebuie sa platesc la stat la alt termen .In practica este important sa stim cum procedam ...
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:04)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui miruna

      Intr-adevar, TVA va trebui finantata de catre dumneavoastra. La momentul incasarii TVA de la clienti se poate solicita transferarea sumei din contul de TVA in contul normal. Cererea ar trebui solutionata, conform textului legii, in termem de 3 zile lucratoare.
  • aberant (Vineri, 1 septembrie 2017, 12:23)

    aberant [anonim]

    Daca cineva intelege cum un magazin ce taie monetar zilnic si face comenzi pe care le plateste numerar, partial de multe ori (incadrandu-se in plafonul de casa) poate sa aplice aberatia asta?
    • magazin plati cash (Luni, 4 septembrie 2017, 11:03)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui aberant

      Da, va fi complicat. OG da totusi posibilitatea compensarii intre incasari si plati in numerar.
  • split (Vineri, 1 septembrie 2017, 12:31)

    marinarul [anonim]

    neplatitori dar cu cod special de tva pt achizitii Intracomunitare sunt obligati sa isi faca acest cont separat? As zice ca nu
    • achizii intracom (Luni, 4 septembrie 2017, 11:03)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui marinarul

      Da, deoarece obligatia este doar pentru persoanele impozabile inregistrate conform art. 316 CF.
  • ... (Vineri, 1 septembrie 2017, 12:44)

    mefisto [anonim]

    Am un PFA platitor de TVA care factureaza numai in UE. In acest caz TVA este 0.

    Sunt obligat sa deschid cont separat de TVA care va fi practic pe 0 tot timpul?

    Multumesc.
    • pfa UE (Luni, 4 septembrie 2017, 11:05)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui mefisto

      Da, obligatia vine odata cu codul de TVA conform art. 316 CF, iar nu cu pozitia de TVA, de rambursat sau de plata.
  • split tva (Vineri, 1 septembrie 2017, 12:58)

    splitt tva [anonim]

    In cazul unei companii care are tva la trimestru si singura activitate este de prestari servicii catre Telekom SA se aplica split TVA?
    • servcii catre Telekom (Luni, 4 septembrie 2017, 11:05)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui splitt tva

      Da, se va aplica.
  • la compensari (Vineri, 1 septembrie 2017, 13:04)

    tva [anonim]

    La compensari clienti-furnizori cum se va proceda?Asteptam normele cand vor aparea pe 30.09... oare?
    • compensari (Luni, 4 septembrie 2017, 11:08)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui tva

      Opinia mea este ca split payment nu se aplica la compensari deoarece nu avem plata cash. Dupa cum citesc eu textul OG, se instituie obligatia de plata a TVA in cont dedicat iar nu obligatia de a deconta o factura in cash. In plus, dupa cunostintele mele, juridic, statul nu poate impune partilor cum sa stinga o creanta/datorie.
  • tva (Vineri, 1 septembrie 2017, 13:08)

    ahaha [anonim]

    daca aplicam split tva.... devenim automat "cu tva la incasare"?
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:07)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui ahaha

      Nu, cele 2 sisteme se aplica independent.
  • Split TVA (Vineri, 1 septembrie 2017, 13:30)

    BMaria [anonim]

    1. La art. 3 (4) din OG 23 este prevazut, ca plata se aloca in ordinea descrescatoare a cotelor.
    Daca pe factura sunt mai multe cote, la plati partiale va trebui o evidenta distincta a soldurilor pe fiecare cota. De ce nu se poate proportional cu baza de calcul? Si mai functioneaza in paralel si TVA la incasare...
    2. Daca nu aplic TVA la incasare, trebuie sa virez TVA la buget din proprii bani pana la 25, chiar daca factura nu este incasata. Cand incasez ulterior, TVA-ul intra pe contul de TVA, deci sumele practic se blocheaza de 2 ori.
    3. Solutii de contabilizare a platilor in 2 conturi, cu urmarire sold TVA pe facturi/cote?
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:15)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui BMaria

      1. In cazul facturilor ce includ bunuri / servicii cu mai multe cote, la momentul platii se va aloca cu prioritate plata pentru livrarile cu cote mai mari.
      2. Da, va trebui sa achitati dvs. TVA la bugetul de stat. La momentul incasarii sumelor de la clienti veti putea solicita restiturirea acestor sume. ANAF are obligatia de a solutiona cererea in termen de 3 zile lucratoare.
      3. Programe informatice / contabile actualizate care sa permita alocarea / urmatarirea soldului de TVA pe facturi /cote, similar cu regimul de TVA la incasare unde exista deja aceasta regula de alocare.
  • cheltuieli (Vineri, 1 septembrie 2017, 13:40)

    mario [anonim]

    Cum se recuperează TVA care însoțește cheltuieli generale cu sediul, transportul, deplasările, marketing, etc, adică cheltuieli nelegate direct de o livrare? Multumesc
    • recuperare cheltuieli (Luni, 4 septembrie 2017, 11:09)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui mario

      Nu are influenta plata defalcata. Se aplica regulile generale de deducere, adica legatura cu o operatiune taxabila/totalitatea activitatilor economice ale societatii si existenta unei facturi cu elementele cerute de lege.
  • cum recuperez (Vineri, 1 septembrie 2017, 13:49)

    MF [anonim]

    Daca o societate nu plateste contravaloarea in 30 zile, eu tot trebuie sa platesc TVA conform facturii emise.
    La un moment dat societatea va plati, dar in contul meu de TVA. Raman blocati? Cum ii recuperez?
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:08)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui MF

      Nu raman blocati. Ii veti putea recuperara prin solicitarea sumei de la ANAF. Conform legii ANAF are obligatia solutionarii cererii in termen de 3 zile lucratoare.
    • plata in 30 de zile (Luni, 4 septembrie 2017, 11:11)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui MF

      Da, a se vedea in acest sens si materialele de pe http://www.mfinante.gov.ro/acteaprobate.html?&pagina=acasa
    • plata 30 de zile (Luni, 4 septembrie 2017, 11:11)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui MF

      Da, asa este. Va rog sa vedeti si materialele de pe http://www.mfinante.gov.ro/acteaprobate.html?&pagina=acasa
  • internet banking (Vineri, 1 septembrie 2017, 13:57)

    radu momanu [anonim]

    Are trezoreria internet banking sau va trebui sa stam la coada sa depunem ordinele de plata pe hartie?
    • trezorerie (Luni, 4 septembrie 2017, 11:12)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu momanu

      De vazut procedura. Inteleg ca internet banking este work in progress la trezorerie cu termen jumatatea anului viitor.
  • evaziune (Vineri, 1 septembrie 2017, 14:16)

    mariana [anonim]

    Buna ziua,

    Va rog sa imi explicati cum va combate evaziunea. Concret, cum ii impriedica pe cei care fac frauda? Multumesc
    • frauda (Luni, 4 septembrie 2017, 11:14)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui mariana

      Ii va bloca pe cei care facturau si declarau tva si apoi nu mai plateau TVA la stat. Pe cei care nu factureaza TVA, nu-i va afecta :).
  • Diverse (Vineri, 1 septembrie 2017, 14:28)

    Bogdan Iatan [anonim]

    Buna ziua,

    Mai intai, o opinie: cred ca o astfel de masura s-ar fi justificat daca in prealabil s-ar fi hotarat ca, de la 01.01.2018, toti contribuabilii sa aplice sistemul de TVA la incasare.
    In conditiile in care marea majoritate aplica sistemul normal de TVA, o asemenea reglementare precum ordonanta 23, e, ma scuzati, un fel de frectie la picior de lemn, intrucat nu exista vreo legatura intre TVA platita/ incasata din relatii comerciale cu TVA datorata, cu alte cuvinte, ce regasim la sfarsitul lunii in contul bancar de TVA nu are nicio legatura cu TVA datorata/ de recuperat.

    Si acum, intrebarile:

    1. Daca in octombrie 2017 optez sa aplic plata defalcata a TVA, in noiembrie 2017 pot opta pentru revenirea la plata normala?

    2. Daca la sfarsitul perioadei, TVA de plata este mai mare decat TVA din contul bancar, diferenta o pot plati din contul curent, sau trebuie varsata mai intai in contul de TVA?

    3. Nu ar fi potrivit sa se elaboreze un model de OP in care sa se regaseasca ambele conturi ale furnizorului, astfel incat, printr-o singura scanare banca sa trimita sumele defalcat?

    4. Cum vedeti, incepand cu 2018 organizarea evidentei contabile a clientilor si furnizorilor, precum si a TVA?

    5. Aveti idee ce modificari se vor face la Declaratia 300?

    6. Chiar credeti ca Ordonanta 23/ 2017 se va aplica vreodata?

    Cu stima,
    Bogdan Iatan
    • lista intrebari (Luni, 4 septembrie 2017, 11:20)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan Iatan

      1. Nu cred ca se poate reveni la plata normala. Desi n-am vazut sa scrie clar.
      2. Nu exista limitare in ceea ce priveste contul bancar din care se poate face plata in contul bugetului de stat. Pentru o mai buna urmarire a sumelor, ar fi o varianta pasul intermediar cont curent - cont TVA, daca nu presupune comisioane bancare suplimentare.
      3. Cred ca va aparea. Legea vorbeste despre un mecanism automat/manual de urmarire.
      4. Greu de spus, nu sunt specialist contabil. S-ar putea sa fie necesare analize distincte pentru tva la fiecare furnizor/client. Dar depinde foarte mult de sistemele si politicile contabile ale fiecarei companii.
      5. Nu vor fi modificari conform MF http://www.mfinante.gov.ro/acteaprobate.html?&pagina=acasa.
      6. Urmatoarele luni sunt decisive. Daca cei care vor aplica optional vor semnala probleme insurmontabile, nu exclud noi amanari. Argumentele contra vor fi mult mai puternice deoarece vor veni din practica.
  • doua intrebari (Vineri, 1 septembrie 2017, 14:48)

    ..13 [utilizator]

    Se poate estima acum care este necesarul de resurse (umane. informatice, financiare) suplimentare care este cerut de aplicarea acestor reguli la nivelul Trezoreriei?

    Cele mai afectate o sa fie IMM-urile - a fost analizat impactul asupra acestui segment care devine din ce mai slab si mai putin reprezentat in sistemul economic din RO? In Bulgaria de exemplu sistemul de plata defalcata a TVA-ului a fost retras tocmai pentru ca a afectat puternic acest sector.
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:19)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui ..13

      Este foarte greu de estimat la acest moment. In masura in care vor fi doritori de a aplica sistemul in perioada octombrie - decembrie 2017 cred ca se va putea face o estimare a resurselor necesare.

      In ceea ce priveste IMM-urile, aveti perfecta dreptate. Din informatiile noastre nu a fost facut un studiu de impact pentru a vedea efectele acestui regim pentru aceasta categorie de contribuabili.
  • TVA platit in vama de un comisionar vamal (Vineri, 1 septembrie 2017, 15:14)

    MIHAELA cIOCIEA [anonim]

    Cum se procedeaza in cazul TVA platit in vama, pentru importuri, de catre un intermediar. El plateste pentru mine si imi trimite factura fara TVA , care contine cv TVa +-taxe vamale platite pentru mine. Platesc factura in contul de TVA al lui? Pentru el suma nu reprezinta TVa pe care trebuie sa il declare la stat, dar pentru mine, da, este TVA aferent DVI
    • tva in vama - comisionar vamal (Luni, 4 septembrie 2017, 11:23)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui MIHAELA cIOCIEA

      OG vorbeste despre operatiuni in sfera tva; in acel caz, avem o decontare in afara sferei tva, prin urmare as spune ca se poate folosi contul curent.

      Pe de alta parte, nu vad o problema daca platiti din conturi de tva si se mentine trasabilitatea contului de tva pentru importuri al statului - contul de tva al comisionarului - contul de tva al dvs. Ar fi problematic daca respectivul comisionar nu este platitor de tva si nu are cont.
  • soft (Vineri, 1 septembrie 2017, 15:43)

    gabi [anonim]

    Intr-un caz concret, de genul platesc online factura la Orange, cum procedez? Are Orange un soft special si voi putea plati factura, iar apoi TVA din celalalt cont? Se duce automat TVA unde trebuie? Citeam ca eu am obligatia sa ma asigur ca TVA e trimis in contul care trebuie, daca nu, exista sanctiuni. Cum pot eu urmari daca Orange trimite TVA cat si unde trebuie? Multumesc
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:24)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui gabi

      Pentru plati efectuate de clienti, persoane fizice, nu aveti obligatia virarii sumelor in contul de TVA.

      In cazul abonamentelor corporate, va trebui sa va supuneti sistemului si sa achitati TVA din contul de TVA al societatii dvs. in contul de TVA al Orange. Doar in acest caz se va aplica penalitatea de neconformare.
  • Facturi atasate unui decont de cheltuieli (Vineri, 1 septembrie 2017, 19:29)

    motanul_gri [utilizator]

    In data de 5 ale lunii un angajat primeste de la casierie un avans spre decontare. A doua zi, el pleaca in deplasare in interes de serviciu, timp in care foloseste banii primiti pentru a achita cash factura de cazare la hotel (emisa in 6 ale lunii).
    Pe data de 7, salariatul se intoarce la firma si justifica avansul prin intocmirea decontului de cheltuieli (sau ordin de deplasare).

    La art.15 alin.(2) din ordonanta 13/2017 se spune ca "Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA au obligația să depună în numerar/să vireze în contul de TVA propriu, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la încasarea contravalorii livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, diferența între TVA aferentă încasărilor în numerar și TVA aferentă plăților în numerar efectuate într-o zi."
    Plata facturii de cazare este in numerar, deci va trebui luata in considerare la calculul diferentei incasari-plati.

    Intrebarea mea este: carei zile va fi alocata aceasta plata, pentru calculul tva la diferenta incasari-plati?
    Zilei de 5,cand au iesit efectiv banii din casierie, datei de 6 care apare pe factura/chitanta, sau zilei de 7 cand si-a intocmit si depus decontul? Logic ar fi 6, dar acest lucru nu se precizeaza nicaieri explicit in ordonanta.
    • cash (Luni, 4 septembrie 2017, 11:26)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui motanul_gri

      De acord, 6 ar fi ziua corecta pe motiv ca atunci am facut plata tva. De urmarit in norme de aplicare.
  • Direct Debit (Vineri, 1 septembrie 2017, 19:56)

    Bogdan [anonim]

    Cum credeti ca se va implementa in cazul altor instrumente de plata (ex: Direct Debit)? In conditiile OG 23/2017, folosirea DirectDebit se sanctioneaza contraventional.
    • direct debit (Luni, 4 septembrie 2017, 11:26)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      Solutii in acest sens vor trebui gasite / puse la dispozitie de catre institutiile bancare in vederea respectarii obligatiilor sistemului privind plata defalcata de TVA.
  • Decont (Vineri, 1 septembrie 2017, 21:02)

    Taxa [anonim]

    Pana acum aveam decont și cerere de rambursare. In ce condiții se va face rambursarea?
    • rambursare (Luni, 4 septembrie 2017, 11:27)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Taxa

      Nimic nu se schimba cf. MF http://www.mfinante.gov.ro/acteaprobate.html?&pagina=acasa.
  • SPLIT TVA (Vineri, 1 septembrie 2017, 21:16)

    Fara FLORIN [anonim]

    Cum vor proceda firmele neinregistrate in scop de TVA? Sunt obligate sa-si deschida cont bancar pt TVA din care sa plateasca facturile splitate catre firmele furnizoare inregistrate in scop de TVA? Cum se procedeaza cand achiti cu cardul bancar atasat contului de disponibil sau online prin internet banking (varianta preferata de multi clienti ai bancilor)?
    • split TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 11:33)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Fara FLORIN

      Pentru neinregistrati nu exista obligatia deschiderii contului de TVA. Totusi, ramane obligatia virarii TVA in contul dedicat pentru achizitiile efectuate.

      Platile cu card bancar sunt exceptate de la obligatia platii in contul de TVA al furnizorului. Aceasta exceptie insa nu se aplica si pentru platile prin internet banking - in acest caz platite de TVA vor trebui efectuate din/in conturile de TVA.
  • O masura incompetenta (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 0:11)

    Stelian [anonim]

    Sunt inginer programator si economist cu experienta in domeniul ERP.
    Guvernantii nostri chiar nu realizeaza blocajul care va fi obtinut prin aceasta masura pripita. Nimeni nu e pregatit pentru asa ceva:
    Trezoreria: Nu este inca in secolul trecut, dispune de internet banking si va fi coplesita de numarul OP urilor pentru TVA split. Vor fi cozi nebune la depunere de documente si va fi un haos.
    Firmele: nimeni nu are timp sa-si actualizeze aplicatiile ERP pentru a putea gestiona eficient aceste masuri. Costurile si blocajele vor enorme.
    ANAF: Nu va mai reusi sa controleze intrun mod sistematic si eficient pe linie de TVA. In haos se poate fura mult mai usor.
    Bancile: va fi foarte complicat sa gestineze si sa implementeze direct debit si alte instrumente bancare (CEC, Bilet la ordin, cambie, factoring etc. ....). Costurile le vom suporta tot noi.
    Contabilitatea firmelor este de angajament, gestinarea TVA-ului deja altereaza din logica aceste contabilitati de angajament.
    Statul ar trebui ca prin orice masura care o doreste implementata sa-si puna intrebarea in ce masura este ea controlabila si gestionabila la preturi rezonabile. Vom avea un haos generalizat la nivel de TVA.
    Oare au cerut si parerea unor experti? In orice tara normala, asemenea masuri se discuta si se da timp suficient de armonizare a softurilor si de training al angajatilor pentru noile reguli.
    PSD se va umple inca odata de ridicol.
    • implementare (Luni, 4 septembrie 2017, 11:29)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stelian

      Urmatoarele luni vor fi decisive. Daca apar probleme practice, s-ar putea sa existe amanari, chiar si abandonul initiativei. Suntem de acord ca era nevoie de o perioada mai lunga de timp pentru implementare, similar Poloniei, care se pregateste de 2 ani pentru aceasta masura.
  • returnare produse, money back (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 5:35)

    o g [anonim]

    persoana fizica, (ca sa simplificam):

    -cumpara (online) un obiect de 119 lei
    -100 de lei se duc in cont si 19 in cont TVA (blocati)
    -returneaza obiectul conform garantiilor, dar si legii

    Cum se pot plati / obtine banii inapoi? 119 lei?
    100 e clar, dar cei 19 din contul de TVA?


    E problema magazinului? Poate fi transferata cumparatorului? Exista specificat ceva clar aici?

    ps. nu discut de metode de plata, automate sau nu, acestea sunt subiect pt alte intrebari ci de
    money back guarantee , garantie ceruta de legi si aplicata de mai toti.
    • money back (Luni, 4 septembrie 2017, 11:33)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui o g

      Problema magazinului. Persoana fizica (neplatitoare de tva) nu are obligatia de a plati TVA in cont de tva, prin urmare nu vad de ce ar avea o problema cand se anuleaza tranzactia.
  • tva split (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 12:03)

    catanoiu stefan [anonim]

    Suntem o societate care utilizeaza incasari cu plata la termen garantate prin bilete la ordin.Pentru facturile emise inainte de 1 ianuarie 2018 vom avea bilete la ordin cu termene in cursul anului anului 2018.Noi la incasare vom splita plata dar clientul care ne-a emis biletul la ordin ce va face?
    • bilete la ordin (Luni, 4 septembrie 2017, 11:37)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui catanoiu stefan

      Daca sunt emise inainte de 1 ianuarie 2018 as zice ca nu exista nicio obligatie pentru client.
  • Cont split tva (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 14:09)

    Nmh [anonim]

    De ce oare in alte tari nu se aplica? Oare nu pt ca este complicat si ineficient? Iar complicam lucrurile din cauza ca unii fraudează? Vrem debirocratizare si prinderea hoților. Hotul trebuie sa știe ca daca fura va fi prins si va plati. Cei corecți nu fura desi tehnic ar putea, atunci cum ii răsplătim? Prin introducerea de birocrație inutila, greoaie si costisitoare practic sancționam pe cei corecti pentru a nu mai fura hoții, insa infractorii vor căuta alte modalități nefiind descurajați de o reala posibilitate de a fi prinși si sancționați.
  • Debitare cont TVA (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 14:58)

    Codrin Mardare [anonim]

    Vanzatorul plateste TVA-ul pana la 25 ale lunii, incaseaza pe 30 ale lunii. Infelul asta TVA a intrat de 2 ori in contul de TVA. Vanzatorul cere la ANAF returnarea valorii TVA care a ajuns in plus in contul de TVA.

    Inteleg ca ANAF are termen de 3 zile ca sa aprobe aceasta debitare. Dar daca NU o face? Sunt prevazute sanctiuni pentru ne-respectarea termenului de 3 zile? Nu de alta, dar fara sanctiuni... acest termen este ca si inexistent.
    • debitare cont TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 11:39)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Codrin Mardare

      Din pacate Ordonanta prevede doar obligatia solutionarii in termen de 3 zile lucratoare, fara a include o sanctiune pentru nerespectarea acestui termen. Aplicand reciprocitatea, ar trebui ca ANAF sa achite penalitate de intarziere 0.06%/zi - castig de cauza in acest sens ar putea fi obtinut doar in instanta.
  • - (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 17:17)

    EU [anonim]

    Pot sa platesc din countul de TVA , TVA-ul aferent achizitilor pe care le fac? Gen cand fac o plata sa fac plata pentru baza dintr-un cont si plata TVA din contul acesta specific?
    • plata furnizori (Luni, 4 septembrie 2017, 11:38)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui EU

      Da, chiar aceasta este menirea sistemului.
  • scopul scuza mijloacele? (Duminică, 3 septembrie 2017, 0:07)

    hashdoio [anonim]

    Am înțeles din explicațiile premierului ca 100.000 de agenți economici (pe care domnia sa nu are cum sa ii păzească) au intenția sa fure TVA datorata statului, motiv pentru care avem aceasta ordonanță. Admițând ca afirmația premierului este la fel de responsabila precum funcția deținută, considerați ca masurile luate vor afecta mai mult contribuabilii corecți sau pe ceilalți 100.000?
    Mulțumesc.
    • contribuabili afectati (Luni, 4 septembrie 2017, 11:38)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui hashdoio

      Va afecta pe toata lumea.
  • Cai de atac (Duminică, 3 septembrie 2017, 2:36)

    Kevi [utilizator]

    Buna ziua,

    1. Este necesara aprobarea Comisiei Europene pt aplicarea schemei, dat fiind ca, asa cum am inteles, aceasta schema nu se incadreaza in prevederile generale ale Directivei UE pe TVA?

    2. A fost obtinuta aceasta aprobare si daca nu, ce cai de atac exista din partea contribuabililor (instanta, Curtea Europeana de Justitie etc.)?

    Multumesc.
    • cai de atac (Luni, 4 septembrie 2017, 11:49)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Kevi

      1. Discutabil daca se incadreaza sau nu. Argumentul cheie pro aprobare este faptul ca art. 226 din directiva da statului drept pe netul sumei de tva (tva colectata - tva deductibila), iar sistemul nostru confera drept pe brut. Desi statul ar putea argumenta ca prin faptul ca permite debitarea contului cu tva facturata de furnizori, contul este in fapt pe net.
      Cred ca sistemul de sanctiuni este contrar principiului proportionalitatii in situatiile in care TVA datorata este platita la timp catre buget. Penalitatea de 50% duce in mod sistematic la anularea dreptului de deducere a tva (a unei parti semnificative - vezi opinia avocatului general al CJUE in cauza Paper Consult). Desi si-n acel caz, statul poate sustine ca a prevazut o perioada de corectie de 30 de zile, prin urmare, doar cine nu vrea nu se conformeaza.
      Daca as fi la MF, as folosi timpul ramas pana la 1 ianuarie 2018 pentru consultarea/obtinerea acordului Comisiei/Consiului, pentru a evita orice riscuri ulterioare. In cazul in care comisia considera ca sistemul romanesc este derogatoriu directivei, s-ar putea sa fie de acord cu el avand in vedere vat gap dar l-ar putea ajusta, in particular in ceea ce priveste aplicarea generalizata (ar putea impune aplicarea doar pentru anumite sectoare). Fiind o exceptie, nu se poate aplica in mod generalizat.
      2. Nu a fost obtinuta deoarece MF sustine in nota de fundamentare ca OG nu contravine prevederilor UE. Caile de atac ar fi: infringement la Comisiei - oricine poate face acest lucru. Altfel, in cadrul unui litigiu, se poate cere instantei nationale sa trimita o intrebare preliminara la CJUE.
  • Tva (Duminică, 3 septembrie 2017, 16:41)

    Paula Cobzaru [anonim]

    Tva a fost inventat de un francez in perioada de criza economica de dupa al2lea Razboi Mondial, dar Prim Ministrul s-a convins de utilitatea sa abia dupa 2 ani, si a adoptat-o ca taxa pe circulatia marfurilor (sau valoare adaugata), in care platitorul final e consumatorul persoana fizica (cetatenii). La noi, in Romania, peste noapte s-a adoptat OG 23/2017 privind Tva split, ca masura de colectare "disperata" si pentru a acoperi "gaurile negre", bugetare! In Romania in 1993 s-a adoptat Tva pentru adaptare la spatiul economic european si viitoarea intrare in Uniune, nu invers. Deoarece Romania nu are niste merite deosebite in materie fiscala, pentru a deveni leader european si face tot felul de pretentii absurde... care nu sunt la sprit, ci se vor "pe bune"!!! Care este logica acestei ordonante, decat o ordonanta "disperata", ca si predecesoara referitoare la impozitarea contractelor part-time?!
    • istoria tva (Luni, 4 septembrie 2017, 11:52)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Paula Cobzaru

      Primul sistem de tva cred c-a aparut in Germania prin anii '20, dar intr-adevar francezii l-au imbunatatit :).

      Logica ordonantei este de a obtine cash suplimentar la buget.
  • Cum se va reduce evaziunea? (Duminică, 3 septembrie 2017, 18:08)

    Doru Trofin [anonim]

    Ar fi interesant de explicat cum va reduce acest sistem evaziunea fiscala. Imi depaseste capacitatea de intelegere. DIn cate cunosc, cei care fac evaziune fiscala nu folosesc casele de marcat, nu elibereaza facturi sau chitante. Practic lucreaza fara documente justificative.
    Aud costernat ca sunt "evazionisti" ce declara tva de plata, dar nu platesc. Cum este posibil in situatia in care ANAF-ul iti blocheaza conturile imediat dupa expirarea ternemului de plata? Cum se poate sa declari si sa nu platesti luni intregi? Nu vorbim tot despre statul mafiot?
    • reducerea evaziunii (Luni, 4 septembrie 2017, 11:55)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doru Trofin

      Masura ii va bloca pe cei care declara si factureaza TVA, dar nu-l mai vireaza la buget. Pe cei care nu factureaza si declara, nu-i va afecta.
  • intrebare (Duminică, 3 septembrie 2017, 20:24)

    DRAGAN RODICA [anonim]

    Buna seara!Intrebarea mea este:daca in decontul lunii ianuarie 2018 cu scadenta 25.02.2018 am tva de recuperat anaf imi vireaza in termen de trei zile banii in contul curent sau ce se intampla cu soldul negativ din decont?Eu cand trebuie sa platesc o factura prin virament bancar baza o virez intr-un cont si tva in contul care se deschidedupa 01.01.2018.
    • RB (Luni, 4 septembrie 2017, 11:48)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui DRAGAN RODICA

      Procedura de rambursare TVA se va supune regulilor de solutionare a deconturilor de TVA cu sume negative ca si pana acum.

      In ceea ce priveste platite incepand cu ianuarie 2018, platile vor trebui facute in baza noilor reguli - tva va achita din contul dvs de TVA in contul de TVA al furnizorului.
    • recuperarea tva (Luni, 4 septembrie 2017, 11:55)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui DRAGAN RODICA

      Nu, decontarea tva pe OG 23 e diferit de rambursarea de tva. Aceasta ramane neschimbata http://www.mfinante.gov.ro/acteaprobate.html?&pagina=acasa.
  • Bucuresti (Luni, 4 septembrie 2017, 7:32)

    mircea [anonim]

    Va rog frumos sa-mi spuneti daca dvs credeti ca prin aceasta masura ex.firma prietena a dlui D. cea cu dezinsectia in Bucuresti , va plati TVA . Daca nu , atunci ce rost are aceasta bulibaseala ?
    • dezinsectie (Luni, 4 septembrie 2017, 11:59)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui mircea

      Conform CF, orice livrare/prestare pe teritoriul romaniei este subiect de tva. Prin urmare, serviciile de dezinsectie sunt subiect de TVA (nu vad sa fie aplicabila vreo scutire).

      Conform OG 23, TVA facturata pentru servicii dezinsectie ar trebui platita de beneficiar in contul de TVA al furnizorului.
  • Diversiune? (Luni, 4 septembrie 2017, 8:57)

    mac [anonim]

    Intrebare: este aceasta lege o diversiune?
    Explicatia intrebarii:
    Toata lumea se concentreaza in a analiza ce trebuie sa faca pentru a tranzita la noul sistem. Nu uitati ca aceste norme vin cu scutirea penalizarilor celor rau platnici printr-o simpla implementare a acestui sistem in cadrul acestei perioade. Deci este posibil ca aceasta lege sa fie doar o diversiune pentru a stinge datoriile catre buget al unor firme care au fost "uitate" la plata TVA-ului in ultimii X ani. Dupa care spre sfarsitul anului, aceasta lege moare. Cat de sustenabila poate fi o asemenea lege si care este probabilitatea sa mearga anul viitor si care sunt sansele sa nu?
    • diversiune (Luni, 4 septembrie 2017, 12:01)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui mac

      Depinde de urmatoarele luni, care vor fi rezultatele practice ale celor care aleg sa implementeze. Daca se va dovedi ca masura nu merge, exista posibilitatea sa fie amanata/abandonata.
  • autofactura (Luni, 4 septembrie 2017, 9:19)

    Gh.L. [anonim]

    Buna ziua,
    Cum tratam TVA-ul aferent autofacturilor emise conform Art.319 (8) ?
    Concret: achizitionez bunuri/servicii in valoare de 1.000lei + 190lei (TVA) ; platesc furnizorului din contul TVA suma de 190lei (pentru simplificare, presupun ca platesc in luna in care a fost emisa factura).
    Ulterior, constat ca 100lei sunt bunuri/servicii care fac obiectul unei livrari catre sine si in consecinta emit o autofactura de 100lei + 19lei(TVA).
    TVA-ul aferent autofacturii (19lei) il virez din contul curent in contul TVA?
    Daca da, cand?
    Multumesc
    • autofactura (Luni, 4 septembrie 2017, 11:58)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gh.L.

      Livrarile catre sine nu par sa fie incluse in Ordonanta, pentru neconformare neexistand nicio sanctiune.
  • split TVA -plata partiala (Luni, 4 septembrie 2017, 9:44)

    Cristi B. [anonim]

    Buna ziua,

    doresc sa stiu daca am voie sa platesc prin ordin bancar dintr o factura doar baza , fara TVA, sau orice plata ce o efectuez trebuie sa includa si TVA .

    Multumesc frumos
    • R (Luni, 4 septembrie 2017, 12:03)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristi B.

      Conform legii aveti obligatia achitarii din contul dvs. de TVA in contul furnizorului si suma de TVA. Exceptie fac platile cu cardul sau in numerar.

      In masura in care actionati in calitate de persoana neinregistrata de TVA (caz in care nu aveti obligatia deschiderii unui cont separat de TVA) va trebui sa faceti 2 plati din contul dvs curent: (1) in contul de TVA al furnizorului suma de TVA aferenta livrarii si (2) in contul curent al furnizorului baza. In caz de plata partiala veti fi obligati sa alocati proportional plata : cont de TVA -cont curent al furnizorului.
  • Recuperare TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 10:26)

    Rotariu Gheorghe [anonim]

    In decurs de 4 ani am investit bani intr-o afacere Agricola,am platit peste 30000 tva.De doi ani am inceput sa recuperez,dar nu am recuperate decat 12000.Cum se procedeaza pentru recuperarea restului de tva.
    Multumesc
    • recuperare (Luni, 4 septembrie 2017, 12:03)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Rotariu Gheorghe

      Nu va afecteaza OG 23. Puteti fie cere rambursare (sub 45.000 ron aveti rambursare cu control ulterior, desi pot exista si exceptii in caz de risc fiscal) sau reporta suma si compensa cu tva colectata in viitor in limita perioadei de prescriptie de 5 ani.
  • Termen de plata TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 10:49)

    Romocean Paula [anonim]

    Buna ziua,
    Va rog sa imi spuneti care este termenul de plata pentru TVA split.
    Daca emitem azi o factura catre un client care are termen de plata de 90 zile, cand se achita TVA-ul de catre client ? Conform termenului de plata la 90 de zile sau in 25 ale lunii urmatoare?
    Idem pentru facturile primite de la furnizorii nostri. Platim conform termenului de plata contractual? Sau in 25 ale lunii urmatoare, indiferent de scadenta facturii.
    • R (Luni, 4 septembrie 2017, 12:06)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Romocean Paula

      Plata facturilor va ramane conform termenenilor contractuali. Exista insa obligatia de a vira in contul de TVA, pana pe 25 ale lunii urmatoare, taxa aferenta livrarilor care nu au fost incasate de la clienti. Aceasta obligatia o vor avea si furnizorii dvs pentru facturile neincasate.
  • Plăți facturi de la firme din afara României (Luni, 4 septembrie 2017, 11:00)

    Dan Pologea [anonim]

    Sunt obligat să scriu pe factura emisă în euro către firme din UE neplătitoare de TVA și care în consecință trebuie să plătească TVA-ul, contul meu de TVA split în euro?
    Va trebui cest client al meu să facă două plăți distincte, adică încă una în contul de TVA split?
    Mulțumesc!
    • plata firma UE (Luni, 4 septembrie 2017, 12:08)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan Pologea

      Daca se datoreaza tva in Romania, suma TVA ar trebui exprimata si-n lei.

      As zice ca da, nu vad o exceptie. Legea are o sfera larga de aplicare. Desi nu vad cum va fi sanctionata o astfel de firma in practica daca nu se conformeaza.
  • TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 11:03)

    Gojira [utilizator]

    Întrebare 1: Avem o idee despre cum va funcționa acest sistem în primele luni? Având în vedere că nu toți agenții sunt obligați să își utilizeze conturile, cum voi trata problema cu agenții care nu au cont TVA, iar eu am? Atât din postura de furnizor, cât și de client. Dacă un agent îmi greșește plata, de exemplu. Emit o factură, iar el plătește toți banii în contul principal. Cum trebuie să procedez?

    Întrebare 2: Diferența de TVA pentru încasările în numerar se calculează zilnic conform proiectului. Astfel, dacă fac o încasare astăzi și o plată mâine, eu nu pot depune în cele 7 zile legale diferența, nu? Trebuie să depun TVA integral pentru încasare.

    Multumesc anticipat!
    • R (Luni, 4 septembrie 2017, 12:16)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gojira

      Intrebarea 1: Clientul dvs. nu va fi sanctionat in masura in care nu face plata in contul dvs de TVA, in perioada in care sistemul este optional iar acesta nu a optat pentru intrarea in sistem. Dumneavoastra veti avea obligatia de a transfera suma de TVA in contul dedicat in termen de 7 zile lucratoare (art. 22 alin 5 din Ordonanta).

      Intrebarea2: Pentru incasarile in numerar veti putea vira doar suma neta in contul de TVA in termenul de 7 zile.
  • Recuperare TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 11:25)

    Dan Pologea [anonim]

    Cum recuperez TVA-ul finanțat din conturile proprii și nu din TVA-ul încasat?
    Am cheltuieli și apoi am și venituri. TVA-ul aferent cheltuielilor este finanțat inițial din conturile proprii și nu din TVA-ul încasat care nu a existat.
    1) Pentru a plăti TVA-ul aferent unei facturi de intrare, plătesc mai întâi din contul propriu al firmei în contul meu de TVA split și apoi din contul meu de TVA split în contul de TVA split al furnizorului meu sau pot plăti direct în contul de TVA split al furnizorului meu din contul meu curent?
    2) Pot face reglaje astfel încât să depun ulterior mai puțin, în urma încasărilor, în contul meu de TVA split din TVA-ul încasat direct (e.g. numerar sau substitute de numerar sau prin bancă de la persoane neimpozabile) pentru a recupera TVA-ul "finanțat" inițial din conturile proprii?

    Această situație de recuperare este permanentă în cadrul unei luni, dar și în afara unei luni, iar anterior acestei metode TVA split eu puteam să fac toate reglajele utilizând contul firmei. Acum orice recuperare trebuie aprobată de ANAF, deși este evident că ține de ordinea în care au fost efectuate operațiunile, adică mai întâi cheltuielile și apoi veniturile, chiar dacă sunt efectuate în cadrul aceleași luni?
    Vor fi astfel sute de mii de cereri absolut imposibil de rezolvat.
    3) Care este cadrul de timp pentru care pot face recuperări sub forma plăților diminuate cu TVA-ul finanțat inițial din contul propriu și nu din TVA-split?
    • recuperare tva (Luni, 4 septembrie 2017, 12:12)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan Pologea

      1. Cont de tva la cont de tva, daca se face plata prin OP si nu prin cash/card. Nu merge plata din cont curent in cont de tva. Trebuie un pas intermediar, cont curent propriu in cont de tva propriu.
      2. Orice masuri de gestiune a cashflowului trebuie sa aiba in vedere prevederile legale, in particular destinatiile prin care se poate debita contul de tva. Avem de acum 2 notiuni, decontarea tva si rambursarea tva. A se vedea si http://www.mfinante.gov.ro/acteaprobate.html?&pagina=acasa
      3. 3 zile lucratoare are ANAF sa va deconteze TVA din contul de TVA in contul curent.
  • intrebari split TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 11:35)

    Dragos Stancu [anonim]

    Buna ziua,

    1. In cazul in care optezi pentru plata separata a TVA de la 01.01.2018, ce obligatii ai de la 01.10.2017? Poti vira TVA in conturi dedicate ale furnizorilor pt TVA dintr-un cont obisnuit de la 01.10.2017?
    Sau nu ai nicio obligatie sa virezi in conturi dedicate daca optezi pentriu plata de la 01.08.2017?
    2. Pe langa contul deschis de ANAF la Trezorerie, cate conturi dedicate TVA ( deschise la alte banci decat Trezoreria) poate avea o societate?
    3. Platile efectuate din orce cont dedicat TVA sunt scutite de comisioane bancare sau doar cele efectuate din contul deschis la Trezorerie?
    4. Cum afecteaza split TVA societatile scutite de taxa fara drept de deducere?

    Multumesc!
    • R (Luni, 4 septembrie 2017, 12:21)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dragos Stancu

      1. In cazul in care nu optez pentru intrarea in sistem incepand cu octombrie 2017, nu aveti obligatia de a vira in contul de TVA al furnizorului.

      2. Puteti avea un numar nelimitat de conturi de TVA.

      3. Conturile sunt comisionate conform regulilor institutiilor de credit, doar conturile de trezorerie vor fi fara comisioane.

      4. Societatile vor trebui sa vireze TVA aferenta achizitiilor in conturile dedicate ale furnizorilor, incepand cu ianuarie 2018 (sau octombrie 2017 in masura in care opteaza pentru aplicarea sistemului de la aceasta data).
  • Nerezidenti (Luni, 4 septembrie 2017, 11:36)

    Dan [anonim]

    Societatile nerezidente inregistrate in scopuri de TVA in Romania pentru vanzarile la distanta (magazine online) vor avea obligatia de a aplica TVA split?
    • nerezidente (Luni, 4 septembrie 2017, 12:18)

      Alexandru Aparaschivei [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      Da, legea impune tututor persoanelor impozabile si inregistrate in scopuri de tva in Romania conform art. 316 CF.
    • R (Luni, 4 septembrie 2017, 12:22)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      Da, sistemul va trebui aplicat in acest caz. Sumele incasate ca urmare a vanzarilor catre persoane fizice vor trebui virate in contul de TVA in termen de 7 zile lucratoare.
  • Evaziunea in domeniul TVA-ului.. (Luni, 4 septembrie 2017, 12:07)

    Johanis [utilizator]

    este enorma in domeniul achizitiilor intracomunitare orin firme fantoma. Este cunoscut acest fapt.
    Va avea aceasta masura vreun efect in sensul reducerii acestui fenomen?
    Firma al carei administrator sunt supravietuieste cu greu din cauza concurentei "neloiale" din domeniul in care activeaza. Inteleg din raspunsurile de mai sus ca aceasta schimbare nu este aplicabila decat celor corecti care declara tva-ul aferent tranzactiilor.
    Se gandeste cineva sa consulte la nivel european nivelul TVA-ului necolectat din achizitiile intracomunitare?
    Este cunoscut faptul ca, lunar, furnizorii externi trimit catre ANAF-ul nostru sumele care ar trebui colectate de catre statul roman. Si fac asta si ca o justificare in fata fiscului lor, pentru necolectarea TVA-ului aferent livrarilor scutite.
  • SRL neplatitor TVA operand exclusiv via card (Luni, 4 septembrie 2017, 12:11)

    ac [utilizator]

    Intrebari:

    1. O societate care A. nu este inregistrata in scopuri de TVA si B. opereaza exclusiv prin plati cu card si internet banking este obligata sa creeze doua conturi (unul "normal" si celalalt de TVA) pentru plata furnizorilor?

    2. Societatea are marea majoritate a furnizorilor in exterior (UE), cloud services, email suites etc., unde se poate asocia doar un singur card, neexistind conturi separate, IBANs etc.
    E obligata - si cum ar putea face asta ! - presupunind ca raspunsul la intrebarea 1 este "DA", o asemenea societate sa plateasca furnizorii externi in acest mod? (Nici macar crearea - aberanta - a doua carduri, unul "normal" si celalalt de TVA nu ar rezolva asta, pentru furnizorii externi care nu permit decit asocierea unui singur card per cont de firma).
    • R: (Luni, 4 septembrie 2017, 18:07)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui ac

      1. Nu, nu va avea obligatia de a avea cont dedicate TVA.
      2. Serviciile mentionate de dumneavoastra (pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA prin taxare-inversa) sunt exceptate de la obligatia aplicarii Ordonantei privind plata defalcata de TVA.
  • Split TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 12:16)

    Costin Dragomirescu [anonim]

    Conf.art.3 alin.(3) din Ordonanta 23/2017, persoanele impozabile au obligatia sa plateasca TVA din contul de split TVA.
    Ce se intampla, avand in vedere obligativitatea platii TVA-ului din contul split, daca o factura este scadenta dar societatea nu are bani in contul de split TVA?
  • Split TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 12:26)

    Costin Dragomirescu [anonim]

    In cazul in care la achizitiile cu numerar se intocmesc deconturi de cheltuieli, care este data la care ne raportam cand facem diferenta intre TVA incasata in numerar si TVA platita cu numerar pentru a o depune in contul de split? Data decontului sau data documentului de plata?
    • R: (Luni, 4 septembrie 2017, 18:22)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Costin Dragomirescu

      Data documentului de plata, avand in vedere ca sistemul vizeaza plata efectiva a TVA.
  • Split plata (Luni, 4 septembrie 2017, 12:48)

    Ciprian [anonim]

    Buna ziua,

    Presupunand ca am o factura de la un furnizor, unde valoarea TVA-ului este de 1000 de lei:
    1. aceasta se va achita catre furnizor la data scadenta de pe factura?
    2. Suma de 1000 de lei trebuie achitata printr-o singura plata sau se poate si in plati multiple (functie de cash flow-ul firmei)?
    3. Achitarea integrala a TVA-ului implica si achitarea integrala a soldului fara TVA catre furnizor, sau plata acestor sume este independenta?

    Multumesc
    • R: (Luni, 4 septembrie 2017, 18:25)

      Raluca Baldea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ciprian

      Modul de achitare a facturilor depinde de intelegerile dintre parti. in masura in care se fac plati partiale, fiecare plata se considera ca include si TVA aferenta. TVA aferenta platii (partiale) va trebui virata in contul de TVA dedicate.
  • split tva (Luni, 4 septembrie 2017, 17:55)

    cristina [anonim]

    Ce se intampla cu firmulitele deschise in satele si comunele patriei? vor trebui sa mearga saptamanal la oras si sa-si depuna banii in cont?cine le deconteaza chelt.de transport? Tudose ori Dragnea?
  • tva direct la buget (Luni, 4 septembrie 2017, 22:54)

    .G [utilizator]

    Pot achita TVA direct la bugetul de stat in contul beneficiarului? Baza se achita in contul curent, iar TVA in baza unei notificari primite de la furnizor, direct la bugetul de stat pe CIF furnizor.
  • Cont TVA (Luni, 4 septembrie 2017, 23:29)

    Ana VB [anonim]

    1. Daca nu optez pentru Split TVA de la 01 octombrie, sunt obligata sa-mi deschid cont de TVA? Pentru ca cei care opteaza sa-mi vireze TVA separat?
    2. Incepand cu ce data vor deschide conturi de TVA automat pentru toate persoanele impozabile?
  • tva incasari+plati saptamanal (Miercuri, 6 septembrie 2017, 13:40)

    Lili [anonim]

    Diferența de TVA pentru încasările/platile în numerar se calculează zilnic conform proiectului.dar se vireaza in 7 zile, dacă am intro zi TVA de plata iar in ziua urmatoare am tva de recuperat pot sa depun in termen de 7 zile legale diferența, ? Trebuie să depun TVA integral pentru azi si cerere de recuperare pt urmatoarea zi ?
  • tva de recuperat (Miercuri, 6 septembrie 2017, 18:12)

    Claudia [anonim]

    Ce se intampla in cazul in care la 01.01.2018 o firma are TVA de recuperat, dar nu a putut solicita rambursarea acestuia deoarece suma este 4900 lei, adica sub plafonul de 5000 lei obligatoriu pentru solicitarea rambursarii??
    Sau in cazul in care suma este foarte mare dar firma nu a solicitat restituirea deoarece, desi a facut achizitia in decembrie 2017 si a platit deja tva-ul la furnizor, vanzarea marfii respective urmeaza sa se faca in ianuarie 2018 - in conditiile anterioare oug 23 tva-ul incasat in ianuarie s-ar fi scazut din tva-ul de recuperat.
    In lumina oug 23 probabil ca ar trebui sa ceri restituirea in ianuarie, sa astepti cel putin 2 saptamani sa vina controlul (care control iti mai si da ceva jos, ca altfel nu se poate!) si inca 45 de zile sa iti restituie banii, ajungand astfel binisor pe la sfarsitul lunii martie. Intre timp tu stai cu banii blocati in contul de tva din care platesti musai pe 25 februarie. Si, uite asa, cash flow-ul firmei se duce naibii, vanzarile, si-asa proaste, asisjderea, alaturi de profitul firmei pe care l-ai fi realizat daca ai fi dispus de banii tai, cum ar fi fost normal.
  • Split TVA (Joi, 7 septembrie 2017, 16:36)

    Elena [anonim]

    Daca la livrari avem taxare inversa, iar la achizitii deduce TVA-ul cum se va proceda in acest caz cu rambursarea de TVA? Nu inteleg o firma plateste si depune decontul de tva pana in 25 a lunii Urmatoare, daca acum totul se desfasoara in luna ce finalitate mai are decontul de TVA? Multumesc
  • instrumente de plata (Luni, 11 septembrie 2017, 18:30)

    Cecilia [anonim]

    2.4.4. Persoanele impozabile (inclusiv instituțiile publice) înregistrate în scop de TVA au obligația de a vira în contul propriu de TVA în maxim 7 zile:
    c) TVA achitata cu instrumente de plată (ex. bilet la ordin, cambie), emise anterior 01.2018 și încasate după această dată;
    Aceasi regula si pt biletele la ordin , platite catre furnizor emise anterior de 01.2018 ?( adica daca am emis un bilet la ordin pe 20.12.2017 de 10000 lei cu achitare in feb 2018, furnizorul are obligatia transferului de TVA in ct lui de TVA).
    Cum emitem biletele la ordin dupa 01.2018 ? (facem 2 BO) ?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version