<-- Dosare Juridice - Schoenherr Asociatii -->

Dosare Juridice - Taxe

Scutirea de acciza pentru carburantii "masinilor verzi", stimulent momentan nefunctional: Proprietarii platesc carburantii cu accize, desi sunt scutiti de lege

de Mihai Petre     Deloitte Romania

Mihai Petre
Foto: Deloitte
Proprietarii de masini hibride ar trebui sa plateasca un pret redus cu circa 40% la cumpararea de carburanti, avand in vedere ca, potrivit Codului fiscal, pot beneficia de scutirea de accize.  In practica, insa, facilitatea nu este functionala pentru ca lipsesc normele si procedurile legale necesare.

Achizitia de autovehicule "verzi" este incurajata prin diverse stimulente fiscale si politici guvernamentale. Alaturi de Programul Rabla Plus care acorda o prima de 10 mii euro pentru masinile electrice si hibride, Codul fiscal prevede o reducere substantiala de 50% a impozitului local datorat primariilor pentru autovehiculele hibride si scutirea de impozit pentru cele actionate electric.

O alta facilitate prevazuta de Codul fiscal (la articolul 399 lit c) este scutirea de la plata accizelor pentru produsele energetice (benzine, motorine) folosite pentru productia de energie electrica.

Cu alte cuvinte, atata timp cat carburantii sunt folositi pentru a genera energie electrica necesara functionarii motorului electric al masinilor hibride, aceste cantitati ar trebui sa fie scutite de la plata accizelor. De exemplu, in cazul masinilor cu transmisii hibride unde doar motoarele electrice sunt conectate la rotile automobilului, motorul cu ardere interna actioneaza un generator electric care alimenteaza motoarele electrice prin intermediul conectorilor electrici, iar curentul produs alimenteaza motoarele electrice care actioneaza rotile.

Avand in vedere ca valoarea accizelor este in medie 2 lei pe litrul de benzina sau motorina, posesorii de autovehicule hibride ar putea plati, daca s-ar aplica scutirea, un pret redus de 2,7-3 lei pe litru, respectiv cu circa 40% mai mic decat in prezent.  

Insa legislatia si practica actuala nu sunt inca pregatite sa ofere aceasta scutire. Nici normele de aplicare ale Codului fiscal, nici procedurile de administrare nu contin prevederi in acest sens, cum ar fi un mecanism de restituire a accizelor, asa cum exista pentru transportatori, de exemplu.

Autoritatile au fost preocupate in ultimii ani de politici care vizeaza protectia mediului, autovehiculele fiind una dintre principalele arii de interes, fie ca vorbim de programele Rabla, timbrul de mediu (taxa auto) etc.  Evolutiile din piata auto arata ca aceste instrumente au inceput sa isi faca efectul. De exemplu, in primele patru luni din acest an, numarul masinilor electrice si hibride cumparate aproape s-a dublat comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Prin urmare, este posibil ca interesul sa creasca pe masura ce stimulentele sunt mai mari, de exemplu daca aceasta scutire de accize ar deveni functionala.  Ea ar putea actiona coerent cu Programul Rabla si polticile similare din domeniu, insa ar trebui detaliata si prevazuta intr-un act normativ.

Un articol semnat de Mihai Petre, Senior Manager Deloitte Romania


Citeste mai multe despre   



















3103 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    Pai sa li se dea un certificat (Marţi, 30 mai 2017, 11:14)

    Statul Necoplanar si Irational [utilizator]

    Iar apoi ei sa imprumute certificatul altuia sau si mai bine sa cumpere benzina fara acciza si apoi sa o vanda la prieteni.

    Legile trebuie facute cu cat mai putine exceptii cu putinta, daca se poate fara nici o exceptie. Legislatia de azi este o aberatie, ca o vesta antiglont cu gauri.
  • +4 (4 voturi)    
    S-a dublat... (Marţi, 30 mai 2017, 12:09)

    TurmentatuTheThird [utilizator]

    Fraza asta fără cifre nu are nici o relevanță: " numarul masinilor electrice si hibride cumparate aproape s-a dublat comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut."

    De la o mașină au ajuns la 2? Fraza se aplică, numărul e eroarea erorii. Ca să nu mai spun că 0 dublat, tot 0 dă. Puneți oameni buni niște cifre... 100 de mașini, 1000, 10.000.

    Plus, din ce motiv s-a dublat? A făcut statul ceva? Sau pur și simplu sunt mai multe oferte pe piață pentru mai multe buzunare?
  • +4 (4 voturi)    
    Exista masinile despre care discutam? (Marţi, 30 mai 2017, 12:14)

    dpop23 [utilizator]

    "in cazul masinilor cu transmisii hibride unde doar motoarele electrice sunt conectate la rotile automobilului" - care sint masinile acestea? Poate exista, nu stiu, dar hibridele astea de care am auzit (Prius, Volt, ce mai avea Honda, etc) folosesc motorul termic pentru propulsie directa (si este chiar motorul mai puternic), cel electric suplimenteaza doar. Spre exemplu la Prius XW30 puterea totala e ceva gen 134 cai, din care 99 pe benzina. Daca trecea totul prin electric rezultatul era un super-penibil 35 cai, probabil nu putea sa ajunga la viteze de autostrada.

    Deci care sint masinile astea, exista (si sint 1%, 90%, cite din hibrizi) sau vorbim pur teoretic?
    • 0 (0 voturi)    
      Bmw i3, i8 cu extender (Marţi, 30 mai 2017, 15:10)

      strutul [utilizator] i-a raspuns lui dpop23

      "Extender" - motor care are singur scop sa genereze curent electric.
      • +1 (1 vot)    
        absolut corect (Miercuri, 31 mai 2017, 8:00)

        dpop23 [utilizator] i-a raspuns lui strutul

        Dar cred ca sint mai multi cu generatoare pentru diverse scopuri casnice sau industriale decit posesori de masini cu extender. Din cite inteleg din articol si astia trebuie scutiti de acciza, dar cum ii verifici ca folosesc benzina la generator si nu la Dacie?
        • 0 (0 voturi)    
          ore lucrate (Miercuri, 31 mai 2017, 13:56)

          strutul [utilizator] i-a raspuns lui dpop23

          au contor cu ore lucrate
  • +4 (4 voturi)    
    Dar nu mai bine (Marţi, 30 mai 2017, 13:45)

    Adri4n [utilizator]

    ati scoate accizele si certifkicatele verzi din energia electica atunci cand aceasta e folosita la reincarcarea masinii electrice?
  • +4 (4 voturi)    
    Lege dobitoaca pentru romani dobitoci! (Marţi, 30 mai 2017, 15:37)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    1. Nu poat sa nu remarc cum accize platesc toti "cu exceptia" ashea ca la rromanshi.
    2. https://www.youtube.com/watch?v=jzNChnAOehs&t=970s
    Remarcati cum o hibrida asa, pentru cleptocrati, consuma 70l%km desi e hibrida si la sfarsitul reviewului unul dintre vloggeri chiar spune ca e posibil sa fie facuta hibrida strict sa nu plateasca taxe si sa aiba cilindree mare. De ce un jeg cleptocrat care a furat suficient cat sa-si ia un tractor de-asta sa plateasca si 2 lei in benzinarie pe langa mine, cand isi umple cu 200l rezervorul? Si masina mea pe benzina care consuma 6%km sa fie sanctionata ca poluanta?
  • +3 (3 voturi)    
    pai nu e foarte corect (Marţi, 30 mai 2017, 18:18)

    marius_i [utilizator]

    Ei bine asta nu inteleg.... De ce ar trebui sa fie benzina mai ieftina (fara accize) daca am hibrida ? (chiar am un xc90 )... pai daca "consum" benzina inseamna ca folosesc benzina!...deci noxe si toate cele ca orice alt autoturism (de aceeasi clasa)...daca vreau sa NU platesc la benzina, o pun la incarcat si merg electric si NU ma intereseaza pretul benzinei!!
    E adevarat ca in momentul cand merg "pe benzina" am posibilitatea sa si incarc bateria dar si in acel moment masina consuma putin mai multa benzina decat in mod normal si atunci ar trebui sa platesc mai putin sa poluez mai mult?? NU...daca vreau electric incarc la priza si recuperez prin franare... deci pretul benzinei NU are nici o legatura cu masinile hibride (sau electrice :) )
    bafta
    • 0 (0 voturi)    
      Altfel de hibride (Miercuri, 31 mai 2017, 8:51)

      strutul [utilizator] i-a raspuns lui marius_i

      xc90 e plug-in hibrid - se incarca de la priza, dar motorul termic antreneaza rotile, deci nu intra in categoria cu scutire.

      In aceasta categorie intra Bmw i3, i8 care au optional un motor termic care genereaza exclusiv curent electric (nu actioneaza direct rotile). Aceste sunt in "hibridele" in cauza.

      Utilizarea motorului termic la i3, conform wiki, e folosit sub 5% (in scadera mare)- Bmw recomanda folosirea doar in caz de urgenta si nu in utilizare curenta.
      • 0 (0 voturi)    
        hmm (Marţi, 6 iunie 2017, 14:20)

        marius_i [utilizator] i-a raspuns lui strutul

        buna , nu vreau sa intru in polemici stiu doar ca la xc 90 motorul electric antreneaza rotile din spate.... si pot merge doar electric pana la viteza de max 170 - asta in teorie ca eu nu am mers mai mult de 130 electric.
        Deci cu xc 90, in modul pure sau chiar hibrid functioneaza DOAR electric fara a consuma un gram de benzina.... eu am sute de km facuti in buc doar electric - incarc la birou, merg acasa si revin la birou.... la drumurile lungi (in special pe autostrada) setez sa incarce bateria si imi ajunge apoi cam 2 zile prin buc DOAR electric....

        dar ideea articolului se referea la subventionarea combustibilului pentru masinile electrice/hibride.. Parerea mea ramane in continuare ca NU TREBUIE subventionat combustibilui , ci subventionata achizitia....

        Numai bine

        PS: mi-a venit o idee romaneasca...daca am combustibilul subventionat cat pot sa cumpar cu subventie? am NENUMARATI prieteni care ar dori combustibil subventionat :))))


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică