Productivitate crescuta intr-un mediu „green”

de G.G.    
Marţi, 17 iulie 2012, 10:16 Sky Tower

SkyTower
Foto: Sky Tower
Intr-un moment in care la nivel global discutiile despre protectia mediului continua sa nasca dezbateri, in domeniul constructiilor se fac pasi repezi pentru crearea unor cladiri cat mai prietenoase cu mediul. Romania incearca sa ajunga din urma statele
occidentale care au implementat de ani buni sisteme pentru eficientizarea si reducerea consumului de energie. (Articol webPR)

Arhitectii merg din ce in ce mai mult pe directia proiectarii unor cladiri care sa obtina un certificat LEED, document care arata cat de verde este o cladire. Leadership in Energy in Environmental Design stabileste un standard pentru imbunatatirea consumului de energie si reducerea emisiilor de CO2, precum si pentru inovatie si design.

SkyTower
Foto: Sky Tower
In functie de aceste directii stabilite de expertii LEED unele constructii ajung sa se ridice la cele mai inalte standarde in privinta eficientei energetice. Si Bucurestiul are cateva imobile noi care indeplinesc standardele cerute de LEED. Recent s-a finalizat constructia ultimului etaj la cea mai inalta cladirie din Romania Clasa A. Cladirea dispune de un sistem care asigura eficientizarea consumului de energie si o activare automata a luminii pe coridoare si holuri. Structura externa a turnului e formata din ferestre cu sticla speciala ce reduce impactul razelor solare, in timp ce transpune la maximum lumina in interior, astfel toate birourile au lumina naturala. Studile arata ca in astfel de medii deschise cu lumina naturala creste si productivitatea angatilor. Incalzirea si racirea cladirii se pot face in acelasi timp. Sky Tower are un sistem de climatizare pentru toate incaperile cu o viteza redusa a circulatiei aerului. Se estimeaza ca numai acest lucru poate duce la castiguri de productivitate de 10% pana la 15%. Totodata, se reduce poluarea aerului cu impuritati si astfel se micsoreaza riscul de imbolnavire al angajatilor.

Sky Tower face parte din proiectul situat pe Bulevardul Barbu Vacarescu din Capitala, alaturi de alte doua cladiri Floreasca Office Building si Promenada Shopping Center.

Imobilele cu certificate de cladiri verzi sunt avantajoase si pentru ca reduc considerabil costurile de intretinere. In Europa Centrala si de Est exista in prezent 670.000 mp de cladiri de birouri care au certificate verzi. 35% din aceasta suprafata este in Praga, dar Bucurestiul intra si el in top 5.


Citeste mai multe despre   






















2087 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    cine e Pinocchio? (Marţi, 17 iulie 2012, 13:14)

    Daniel [anonim]

    Draga G.G,

    Publicitatea nu inseamna si a minti:
    1) In Romania, O SINGURA CLADIRE este atestata LEED - e vorba de cladirea Nokia d ela Jucu
    2) In Romania, mai multe cladiri sunt INREGISTRATE in vederea certificarii, dar ele NU sunt inca certificate. Intre cladirile INREGISTRATE in vederea certificarii SKY Tower nu figureaza
    3) Aceste informatii pot fi usor verificate pe http://www.gbci.org/main-nav/building-certification/registered-project-list.aspx

    Astept sa iti faci autocritica pentru articolul de mai sus.

    Cu drag,

    D.A. - LEED Green Associate
    • +2 (2 voturi)    
      Raspuns (Marţi, 17 iulie 2012, 14:46)

      G.G. [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Sesizarea dvs a fost corecta si am facut modificarea in cadrul articolului. Va multumesc
  • 0 (2 voturi)    
    LEED (Marţi, 17 iulie 2012, 15:59)

    Razvan [anonim]

    din informatiile pe care le am si noua ambasada a SUA este certificata, dar se pare ca nu apare in lista GBCI.

    eu cred ca pe langa LEED ar fi trebuit ca autorul sa mentioneze si BREEAM - sistemul britanic de certificare, ce este mult mai popular avand pana in acest moment cel putin 5 proiecte certificate plus alte cel putin 10 in curs de certificare.

    R.N. LEED GA/ BREEAM assessor
  • +1 (1 vot)    
    verde (Marţi, 17 iulie 2012, 16:32)

    404.8 [utilizator]

    Leed este la americani si Breeam la britanici.
    majoritatea cladirilor care apartin administratiei americane au inceput usor-usor un proces de retrofit si certificare Leed, in principal datorita eforturilor intreprinse de comunitatile locale ca sa aiba cladiri care sa afecteze mediul cat mai putin si sa subtieze costurile de intretinere.

    certificarea se poate referi la proiect si la executie , sau separat la fiecare in parte.

    cladiri certificate leed ca si executie nu cred ca exista in Romania, poate proiectele( designul) sa fie.
    ca sa poti demonstra ca ai fost green in executie trebuie sa faci dovada faptului ca(spre exemplu):
    - ai reciclat tot waste-ul de la santier si este transformat in materie prima pentru alte materiale.
    -folosesti in cladire materiale reciclate 100% sau mai putin , si nu ai folosit materiale care sa fi fost obtinute din resurse naturale.
    - nu ai poluat deloc mediul si ai luat masuri exceptionale sa nu distrugi nici macar un fir de iarba aflat la 1 m de gardul proprietatii.

    nu cred sa se intample asta la sky tower.nici nu ar avea cum. se vede cu ochiul liber in fata santierului unde stagneaza apa si e praf all-over.

    pina cand vor aparea cladiri care nu polueaza aerul, apa care intra in cladire pe alimentare si iese la fel de curata pe canalizare si incurajeaza locatarii sa plimbe bicicleta, au izolatie sarnafil alba si alte asemenea , mai avem.

    in toate e un inceput.
    etic ar fi sa nu aruncam cu vorbele aiurea , pina nu stim despre ce este vorba.
  • 0 (0 voturi)    
    RE: Verde (Marţi, 17 iulie 2012, 17:10)

    razvan [anonim]

    mike,

    hai sa nu exageram prezentand aici criterii foarte dure care ar dezarma orice amator. Te rog sa ma crezi, lucrez in domeniu si ma lovesc de aceste idei preconcepute zi de zi.

    nu este usor dar nici imposibil sa certifici un proiect BREEAM sau LEED in Romania. daca consideri ca mai este mult pana va fi un ''must'' si pentru proiectele cu aspiratii A+ te inseli.

    din pacate nu pot sa iti dau mai multe detalii despre proiectele in curs de certificare dar poti gasi in link-ul de mai jos proiectele certificate BREEAM
    http://www.greenbooklive.com/search/buildingsearch.jsp?id=202&productName=&sectionid=0&partid=10023&countryId=41

    etic, nu imi permit sa vorbesc aiurea, dar pot sa iti spun ca din cele 6 proiecte prezente pe site-ul de mai sus am fost implicat in 4, la toate ca expert pe partea de certificare BREEAM
  • 0 (0 voturi)    
    certificare (Marţi, 17 iulie 2012, 17:53)

    404.8 [utilizator]

    http://www.usgbc.org/ShowFile.aspx?DocumentID=3998

    intra in linkul de mai sus si vezi cate din cele indicate in checklist poti face la oricare din cladirile de care vorbesti.

    tine cont ca e un checklist (LEED) din may 2008.vorbim de new construction v2.2.
  • 0 (0 voturi)    
    certificare (Miercuri, 18 iulie 2012, 8:37)

    razvan [anonim]

    Mike,

    eu as merge in primul rand pe varianta LEED 2009, varianta 2.2 nu mai este de actualitate in acest moment.

    iti pot da dreptate, nu este un proces usor, dar nici imposibil. toate proiectele enumerate de mine anterior(link) au fost gandite si proiectate pentru a corespunde unui standard de performanta ceea ce s-a si intamplat , dovada stand certificatele obtinute emise de un for(BRE) cu o credibilitate recunoscuta ca si USGBC .

    ca acum tu imi ceri sa evaluez aceste proiecte cf LEED, din punctul meu de vedere nu este ok. As putea sa o fac '' in diagonala'' fara nici un fel de suport documentat.

    comparativ, LEED cere conformitatea cu standardele si practicile din SUA in domeniul proiectarii, in timp ce BREEAM are ca referinta standardele de proiectare europene, si in fine, recunosc, nu sunt expert in tot ce inseamna proiectare si arhitectura intr-un proiect de nivelul acesta atat in standard european cat si american.

    nu vreau sa continui aici o polemica inutila, dar ceea ce vreau sa spun este:
    1. daca doresti sa ai o certificare sustenabila, o poti obtine cu doua conditii- sa-i intelegi avantajele si sa fi dispus sa platesti pentru aceasta
    2. indiferent ce sistem de certificare alegi, trebuie sa incepi implementarea intr-o faza incipienta - la concept pentru a putea urma pasii ceruti.

    nu sunt insa de acord atitudini de a aborda orice problema gen ''s-a rezolvat- nu se poate".

    criteriile date de tine mai sus gen "ai reciclat tot waste-ul de la santier si este transformat in materie prima pentru alte materiale'' sunt total eronate, si nu se regasesc in niciun sistem de certificare.
  • 0 (0 voturi)    
    green (Miercuri, 18 iulie 2012, 11:11)

    404.8 [utilizator]

    era un exemplu, nu am indicat ca este varianta care se foloseste in prezent.sunt membru USGBC de peste 5 ani.

    certificarea reprezinta o recunoastere a efortului depus in toate fazele proiectului.

    ce se intampla in Romania este o certificare in sensul prezentarii unor atributii care sa dea bine din punctul de vedere al marketingului. un fel de "sa dea bine" la urma.

    atita timp cat nu exista regulamente care sa impuna in concept,proiectare,executie,control si comissioning constrangeri "green" adevarate ,certificarea aia e o bucata de hartie care indica ceva si atit.

    ca sa intelegi mai bine ce iti spun , la cladirile deja certificate ar trebui sa vezi daca intr-adevar au scazut costurile, e poluarea mai mica si ce scrie in certificare se intampla in realitate.

    in Romania nu exista nici macar o lege pentru facility management sau incurajari pentru cei care vor sa faca cladiri care sa reduca impactul asupra mediului.
  • 0 (0 voturi)    
    green (Miercuri, 18 iulie 2012, 12:51)

    razvan [anonim]

    mike,

    certificarile despre care am discutat aici, sunt certificarile New Building, care au ca focus etapele de proiectaresi executie, cu foarte mic impact asupra operarii. pentru perioada de operare exista certificari LEED Existing Building si BREEAM in Use.

    intr - adevar piata romaneasca din punctul meu de vedere are o problema cu asigurarea unui facility management performant care sa gestioneze bine o cladire peste media locala.

    gresesti aruncand o anatema asupra celor care merg in Romania spre o certificare ca o fac doar "sa dea bine". daca analizezi lista certificarilor, poti observa foarte simplu ca cei care au mers spre o certificare in Romania nu sunt investitori institutionali romani, ci companii ce dezvolta proiecte in toata Europa si nu numai, Romania fiind una din pietele pe care activeaza. Acestia obtin certificarile doar sa dea bine peste tot pe unde se duc!!! Ex: Nokia, US Embassy, AIG Lincoln, GTC

    daca continuam sa denigram si sa desconsideram o investitie suplimentara in calitatea constructiilor pe motiv ca e facuta doar sa dea bine si sa prosteasca poporul roman nu facem decat sa ne afundam intr-un complex de inferioaritate.
  • 0 (0 voturi)    
    green (Miercuri, 18 iulie 2012, 16:10)

    404.8 [utilizator]

    certificarea ( in US) are scopul sa semnaleze/arate la tenant, administratia locala si posibili investitori ca acel dezvoltator este o persoana responsabila si respecta comunitatea locala, investind intr-un mod responsabil.

    piata romaneasca este un vest salbatic in formare care a cunoscut o perioada de boom si s-a prabusit cand cei care au investit pe ratiuni de scurt timp au plecat.

    Nokia cred ca s-a relocat, US Embassy nu primea aprobarea administratiei americane fara anumite conditii( US General Service Administration si Departamentul de Stat au reguli foarte sctricte) ,AIG Lincoln si GTC sunt probabil firme locale sau mai mult est-europene cu portofoliu majoritar in tari fost-comuniste unde oportunitatile sunt mai mari dar si mai riscante.

    nu denigrez nimic, doar incerc sa te ajut sa intelegi ca certificarea si masurile green ( care au un impact serios asupra bugetului) trebuie sa se traduca intr-o plus valoare adusa cladirii din toate punctele de vedere ( nu numai o hartie care da bine).

    nu este benefic sa importi un trend de masuri intr-o directie fara sa stii unde/incotro mergi.
    e ca si cum te plimbi cu trenul intr-o directie aiurea pe banii cuiva.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version