Hans Klemm, ambasadorul nominalizat al SUA pentru România, a declarat la audierile in Senatul american ca "românii nu au o înclinaţie spre propaganda rusească". Hans Klemm a argumentat printr-un adevar: acela ca relatia Romania - Rusia a fost mereu tensionata, iar romanii au un grad scazut de simpatie fata de Moscova. Dar ultimii ani ne arata doua realitati: 1. Rusia investeste enorm in propaganda ca parte a razboiului hibrid. 2. In Romania se manifesta tot mai puternic un curent anti-occidental si mai ales anti-american, cu argumente identice cu cele ale propagandei ruse.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Propaganda oficiala a Rusiei

Rusia a anuntat inca de anul trecut ca va investi in trustul oficial Sputnik News, care inglobeaza site-urile in limbi straine ale agentiei de presa Ria Novosti si posturile de radio create sub brandul Vocea Rusiei. Printre tarile vizate de dezvoltarea Sputnik News se numara si Romania, pentru care canalul oficial de propaganda al Kremlinului vrea sa dezvolte o versiune in limba romana.

De altfel, un prim pas a fost facut in acest an, cand Sputnik News a lansat versiunea pentru Republica Moldova in "limba moldoveneasca". Este de fapt in limba romana.

O alta directie a propagandei oficiale ruse este postul de televiziune RT (fost Russia Today, rebrenduit ca RT). A aparut site-ul RussiaToday.ro, despre care un oficial al retelei ruse RT a declarat pentru HotNews.ro ca nu ar fi afiliat la retea. Agenda editoriala a russiatoday.ro este insa similara cu cea a RT.

O alta miscare formala a Rusiei este deschiderea la Bucuresti a Centrului Rus de Stiinta si Cultura. Deschiderea a avut loc in mai a.c., in baza unui acord semnat de fostul ministru Titus Corlatean la Moscova, in 2013, pe baza caruia Romania urma sa deschida un institut cultural in capitala rusa, iar Rusia, un centru cultural la Bucuresti. Vizita lui Corlatean din 2013 a survenit intr-un moment in care Guvernul Ponta incerca o incalzire a relatiilor cu Federatia Rusa, pe fondul racelii produse in Occident de evenimentele politice din vara lui 2012, iar Rusia isi pregatea efortul propagandistic major declansat pe deplin mai tarziu, dupa anexarea Crimeei.

Cert e ca Rusia are acum un Centru cultural la Bucuresti, prin care isi promoveaza imaginea, in timp ce Romania nu are unul similar la Moscova.

O alta directie in care Kremlinul a investit enorm este influentarea discutiilor pe internet. Investigatii in presa straina au demonstrat ca Moscova foloseste mii de angajati pentru a distorsiona discutiile de pe site-urile de stiri, forumuri, Facebook si Twitter. Atit in Rusia, cit si in strainatate.

Au existat astfel de investitii si in ce priveste comunicarea online in limba romana? Pana acum nu exista dovezi clare, dar experienta HotNews.ro si a altor site-uri de stiri arata o crestere exponentiala in ultimul an si jumatate a comentatorilor pro-rusi si anti-occidentali.

  • Propaganda anti-occidentala

In paralel cu investitiile la vedere in instrumente de propaganda din partea autoritatilor ruse, in Romania putem sesiza cateva zone (majoritatea marginale, rareori in mainstream) in care agenda rusa e preluata in diferite forme.

Exista in Romania o multime de site-uri si grupuri de discutii care promoveaza temele majore ale propagandei ruse. O particularitate este ca acesti purtatori de mesaj nu promoveaza vadit Rusia si actiunile liderilor rusi, ci se concentreaza pe mesajele care hranesc sentimentele anti-occidentale si anti-americane - un punct comun fiind promovarea ideii ca Romania a devenit o colonie si o piata de desfacere a Occidentului dupa aderarea la UE si NATO. Mai mult, aceste tribune promoveaza manifestarile anti-maghiare, anti-rome si anti-gay (in general, orice sentiment impotriva minoritatilor etnice si sexuale).

Nu exista dovezi ca aceste site-uri sau grupuri de discutie sunt afiliate formal unor entitati ruse. Intre ele exista insa similaritati de agenda, de idei, de personaje promovate. Dan Puric si Dorel Visan sunt, de exemplu, doua dintre figurile publice promovate intens pe aceste canale de discutie, dat fiind discursul lor indreptat impotriva asa-zisei colonizari a Romaniei de catre Vest.

Criza din Grecia a fost unul dintre momentele in care aceste canale de comunicare au adoptat un mesaj comun: guvernul Syriza a demonstrat ca UE si FMI nu vor decat sa subjuge Grecia, Tsipras si Varoufakis au fost prezentati drept eroi ai luptei impotriva Vestului. Campania a incetat concomitent odata ce premierul Alexis Tsipras a acceptat conditiile dure impuse de UE si FMI pentru a-si salva tara de la colapsul financiar.

Iata cateva dintre site-urile in care pot fi gasite temele enumerate mai sus:

https://vremuritulburi.wordpress.com

http://ziarulfapta.ro

http://www.activenews.ro

http://www.nationalisti.ro

http://www.expunere.com

http://gandeste.org/

http://glasul.info/

http://www.cocoon.ro/

De asemenea, pe Facebook exista diferite grupuri de discutie, precum Nu vrem sa luptam impotriva rusilor si Nu vrem exploatarea gazului de sist in Romania.

Un alt moment in care sentimentele anti-occidentale au fost expuse la maximum s-a consumat in scandalul Chevron. Ziaristi, membri ai societatii civile s-au raliat atunci unei cauze de mediu, care a servit insa perfect agenda rusa: zadarnicirea oricaror descoperiri de noi zacaminte de gaze care ar putea reduce dependenta de gazele naturale rusesti.

Tot cu ocazia protestelor anti-Chevron, zeci de preoti si ierarhi din cadrul Bisericii Ortodoxe Romane au slujit cauza anti-gaze de sist: slujba de noapte printre protestatarii de la Pungesti, preoti care au adus credinciosii la mitinguri, preoti care infiereaza subjugarea Romaniei de catre Occident.

Aceste pozitii anti-Occidentale apar de altfel constant in mass-media mainstream, fie ca e vorba de televiziuni sau de presa online. Ele sunt hranite uneori si de politicieni, asa cum a fost cazul recentului scandal in jurul Codului Fiscal, cand insusi premierul Victor Ponta a declarat ca presedintele Klaus Iohannis ar servi interese straine.

De altfel, fostul secretar general al NATO, Anders Fogh Rasmussen, declara in 2013 pentru HotNews.ro ca "Vedem clar cum Rusia este, de asemenea, angajata masiv in raspindirea de dezinformari, campanii de manipulare, care includ influentarea mass-media si a ONG-urilor. Este o operatiune foarte sofisticata cu scopul de a influenta opinia publica, ca si procesul de decizie politica in statele membre NATO".